Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cine beneficiază de 5% TVA destinată serviciilor de restaurant și catering

restaurant - TVA

(Foto: Guliver/Getty Images)

Începând cu 1 noiembrie 2018, mai multe categorii de servicii beneficiază de cota redusă de TVA de 5%, o modificare legislativă cu un puternic impact pozitiv în domeniul serviciilor de restaurant și catering.

Totuși, noile modificări legislative nu reprezintă o veste atât de bună pentru anumiți agenți economici care activează în domeniul preparării și livrării de alimente. Dacă activitățile acestora nu se califică, din punct de vedere TVA, drept servicii de restaurant sau catering, cota redusă de TVA de 5% nu va fi aplicabilă.

Două concepte cheie de care depinde aplicarea cotei reduse de TVA sunt:

  • serviciile conexe legate de alimentele livrate și
  • locația în care se realizează consumul acestora. 

Diferența dintre serviciul de restaurant sau catering și simpla livrare de alimente

Serviciile de restaurant și de catering presupun furnizarea de alimente și/ sau de băutură, preparate sau nepreparate, dar întotdeauna însoțite de “servicii conexe”. Aceste servicii trebuie să fie suficiente, astfel încât să permită consumul imediat al alimentelor.

Simpla furnizare de produse alimentare și băuturi, preparate sau nu, fie cu transport, fie fără, dar fără un alt serviciu conex nu se consideră a fi o prestare de servicii de restaurant sau catering. În acest caz, se consideră că are loc doar o livrare / vânzare de produse alimentare care este supusă cotei reduse de TVA de 9%.

Ce înseamnă “servicii conexe”?

În vederea aplicării corecte a cotei de reduse de TVA de 5%, Ministerul Finanțelor Publice a publicat un proiect de Ordin prin care sunt aduse clarificări cu privire la definiția “serviciilor conexe”.

Proiectul de Ordin menționează că pentru încadrarea unor operațiuni efectuate de o persoană impozabilă ca livrare de alimente sau prestare de servicii de restaurant / catering nu are relevanță codul CAEN atribuit activității sale. Totodată, complexitatea preparării mâncării nu influențează în nici un fel tratamentul de TVA aplicabil operațiunii.

Proiectul de Ordin include exemple cu privire la „elemente ce nu se califică drept servicii conexe”: prezentarea alimentelor la raft, prepararea alimentelor, transportul alimentelor la destinația indicată de client, răcirea sau încălzirea alimentelor, ambalarea alimentelor, punerea la dispoziția clientului de tacâmuri de unică folosință, furnizarea de șervețele de hârtie, de sosuri, furnizarea de cutii de gunoi, prezentarea generală a ofertei/meniului, punerea la dispoziția clienților a unor elemente de mobilier rudimentar, cum ar fi o tejghea sau mesele de bar, care nu permit clienților să ia loc. 

Pe de altă parte, elementele care ar fi calificate drept „servicii conexe” includ, printre altele: furnizarea unui cadru adecvat care permite consumul alimentelor, servirea alimentelor, furnizarea/punerea la dispoziție de personal de servire, de bucătari sau de personal pentru curățenie, punerea la dispoziție a veselei sau a tacâmurilor, punerea la dispoziție a unui mobilier adecvat consumului alimentelor, cum sunt mesele și scaunele, curățarea sau debarasarea meselor, consultanță individuală privind alegerea alimentelor, consilierea clienților cu privire la compoziția și cantitatea mâncării pentru anumite evenimente.

Condiția legată de locația în care se realizează consumul imediat al alimentelor

Este important de precizat că, pentru restaurante, consumul imediat trebuie să aibă loc în spațiile prestatorului, iar în cazul serviciilor de catering consumul imediat are loc în afara spațiilor prestatorului.

Proiectul de Ordin introduce clarificări cu privire la noțiunea de „locația prestatorului”. Aceasta se referă la o locație deținută în proprietate, închiriată sau în folosința prestatorului de servicii de restaurant (inclusiv în situația în care există un contract încheiat cu proprietarul acestuia, prin care se acordă dreptul de acces la un spațiu comun mai multor beneficiari și se percep costurile de întreținere aferente).

În concluzie, ce alți operatori mai pot aplica cota de 5%?

Reducerea cotei de TVA la 5% este aplicabilă și în cazul restaurantelor aflate în zona de “food-court” din mall-uri. Totuși, pentru aplicarea cotei de 5% TVA, operatorii economici trebuie să suporte costurile de întreținere a spațiului de servire, precum și alte costuri comune (cum ar fi: debarasarea meselor, curățenia spațiilor respective, accesul la toaletă, etc).

Mai pot aplica cota de 5% și lanțurile de supermarket-uri/ hipermarket-uri, dacă: acestea cuprind o zonă în interiorul magazinului unde se prepară și se servește mâncare; există o zonă amenajată cu scaune și mese unde preparatele pot fi consumate imediat (utilizând tăvi, farfurii/recipiente și tacâmuri de unică folosință), fiind asigurate și serviciile de debarasare și curățare a meselor.

De asemenea, mai pot beneficia de cota de 5% și operatorii economici care furnizează preparate alimentare în cadrul evenimentelor (festivaluri, concerte, spectacole, târguri de produse), dacă prestatorii pun la dispoziția clienților mese cu scaune în spațiul aflat în folosința acestora și asigură debarasarea și curățarea meselor.

Cine va aplica în continuare cota de 9% TVA?

Nu se consideră că efectuează servicii de restaurant unitățile de alimentație publică care nu dețin un spațiu în cadrul căruia să fie realizate suficiente servicii conexe care să permită consumul imediat al alimentelor și/sau al băuturilor, care oferă spre consum preparate alimentare și/sau băuturi la tejghele-bar sau în spații restrânse de servire, fără nicio posibilitate de a lua loc la o masă sau care permite unui număr limitat de clienți să consume produsele pe loc. În această categorie se înscriu, de exemplu, unitățile de tip stand, chioșc, tonomat sau snack-bar, simigerii.

De asemenea, nu pot aplica cota redusă de TVA de 5% nici unitățile de alimentație publică care oferă preparate alimentare și/sau băutură exclusiv în sistem de livrare la domiciliu sau cu ridicare de la un punct de livrare, deoarece în acest caz vorbim doar de o livrare de alimente - care beneficiază de cota redusă de TVA de 9%.

În loc de concluzie

Așadar operatorii economici din domeniu trebuie să facă o analiză în două etape:

1. dacă au o locație adecvată și dacă oferă servicii conexe

2. dacă cel care achiziționează rămâne în locație să consume preparatele sau le ia la pachet.

Există numeroase unități de alimentație publică care sunt afectate de noile modificări legislative, iar unele dintre ele au obligația să aplice pentru aceleași produse alimentare cote diferite de TVA, în funcție de locul unde se consumă produsele și de serviciile conexe oferite. În plus, software-ul caselor de marcat trebuie modificat, iar personalul instruit astfel încât să știe în ce condiții aplică cota redusă de TVA de 5% și când trebuie aplicată cota redusă de TVA de 9%. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult