Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Circuitul urii în natura urbană: cine este cel mai urât „participant la trafic”

Aglomerație în trafic

Foto: Inquam Photos/ Sabin Cirstoveanu

Scurt ghid de sentimente pe care, nu-i așa, le simțim mai ales acum, în aceste zile superbe în care începem din nou să ne deplasăm.

Șoferii urăsc pietonii. „Ia uite-l și pe ăla, abia se mișcă. Hai, tataie!”. Pietonii urăsc șoferii, că vin tare, frânează târziu în fața trecerii și îi grăbesc. Atât șoferii, cât și pietonii urăsc bicicliștii, că nu țin cont de nicio regulă, niciun semafor, niciun sens, plus că nu dau bani pe benzină, parchează oriunde și ajung mai repede ca ei la destinație.

Bicicliștii îi urăsc pe „aia cu trotinete” că merg fără cască, și pe trotuar, și pe stradă, drepți, nerelaxați, cu capul desprins parcă de restul corpului, primind direct în cerebel șocurile fiecărei crăpături din asfalt, dar demni și prea grăbiți.

Trotinetiștii îi urăsc pe motocicliști, pentru că pleacă mai repede ca ei de la stop, fac mai mult zgomot, miros și au căștile alea cu viziera fumurie, racing. Motocicliștii urăsc șoferii, că nu îi văd atunci când merg cu 270 prin oraș, că fac stânga fără să se asigure, că nu le fac loc când e blocaj, că stau închiși în niște conserve.

Ne întoarcem la șoferi. Șoferii se urăsc între ei. Bărbații urăsc femeile la volan, mai ales dacă sunt blonde. Femeile urăsc bărbații la volan, mai ales dacă au eticheta aia mică de Uber. Bătrânii urăsc tinerii, că merg prea repede și îi împing de pe banda a doua. Tinerii urăsc bătrânii, că nu se dau și îi forțează să îi depășească prin dreapta. Corporatiștii cu mașini de firmă urăsc micii antreprenori cu cazane ambulante cu RCA la Euroins, care nu despăgubește.

Copiii de pe bancheta din spate îl urăsc pe unchi, că merge prea repede pe serpentine și le vine să vomite. Unchiul își urăște părinții, care i-au umplut portbagajul de canistre cu vin și nu mai poate să depășească tirurile. Șoferul de tir urăște locurile care servesc mici stricați.

Vânzătorul de la restaurantul care vinde mici stricați nu urăște pe nimeni. Asta până nu se suie la volan.

O primăvară în libertate să avem!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sa urasti este un sentiment mai profund si inseamna sa te si intereseze obiectul urii tale ceea ce nu este adevarat in cazul de fata Participantii la trafic din Romania sunt mai superficiali ei se DISPRETUIESC reciproc. Un dispret necuprin in articol dar foarte prezent si reciproc este cel al posesorilor de SUV fata de restul conducatorilor de vehicule. Eu ii dispretuiesc pe ghertoii care se cred Șumacheri dar nu respecta nici o regula de circulatie si pe militienii care stau in masini de politie cu girofarul pornit si butoneaza telefoanele.
    • Like 0
  • Servus!
    - Un zâmbet!

    În cumpănă,
    Purice N.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Eu ii urasc pe cei care fenteaza coada si se baga in fata la semafor.
    • Like 3
    • @ Valentin
      Razvan G check icon
      Simpatic si adevarat articol. Aici vin si eu umila mea contributie - Eu ii urasc si pe cei care se uita in telefon (desi este interzis), la semafor sau in mers si ii pun in pericol pe toti cei mentionati in articol. La fel si pe cei care nu semnalizeaza la schimbarea directiei de mers. In aceiasi ordine de idei, am observat ca SUV-urile BMW Audi si Mercedes nu mai au semnalizatoare, sau nu functioneaza, ceea ce este de neacceptat cand dai 100K.... :-)
      • Like 2
    • @ Razvan G
      Mihai check icon
      Suvarii si in general cei cu masini scumpe nu urasc ci dispretuiesc totul in trafic. Q5, x5 etc au ca dotari de serie tot carosabilul si pe deasupra trotoarele. Politistii sunt aplaudacii lor.
      • Like 0


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult