Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Circuitul urii în natura urbană: cine este cel mai urât „participant la trafic”

Aglomerație în trafic

Foto: Inquam Photos/ Sabin Cirstoveanu

Scurt ghid de sentimente pe care, nu-i așa, le simțim mai ales acum, în aceste zile superbe în care începem din nou să ne deplasăm.

Șoferii urăsc pietonii. „Ia uite-l și pe ăla, abia se mișcă. Hai, tataie!”. Pietonii urăsc șoferii, că vin tare, frânează târziu în fața trecerii și îi grăbesc. Atât șoferii, cât și pietonii urăsc bicicliștii, că nu țin cont de nicio regulă, niciun semafor, niciun sens, plus că nu dau bani pe benzină, parchează oriunde și ajung mai repede ca ei la destinație.

Bicicliștii îi urăsc pe „aia cu trotinete” că merg fără cască, și pe trotuar, și pe stradă, drepți, nerelaxați, cu capul desprins parcă de restul corpului, primind direct în cerebel șocurile fiecărei crăpături din asfalt, dar demni și prea grăbiți.

Trotinetiștii îi urăsc pe motocicliști, pentru că pleacă mai repede ca ei de la stop, fac mai mult zgomot, miros și au căștile alea cu viziera fumurie, racing. Motocicliștii urăsc șoferii, că nu îi văd atunci când merg cu 270 prin oraș, că fac stânga fără să se asigure, că nu le fac loc când e blocaj, că stau închiși în niște conserve.

Ne întoarcem la șoferi. Șoferii se urăsc între ei. Bărbații urăsc femeile la volan, mai ales dacă sunt blonde. Femeile urăsc bărbații la volan, mai ales dacă au eticheta aia mică de Uber. Bătrânii urăsc tinerii, că merg prea repede și îi împing de pe banda a doua. Tinerii urăsc bătrânii, că nu se dau și îi forțează să îi depășească prin dreapta. Corporatiștii cu mașini de firmă urăsc micii antreprenori cu cazane ambulante cu RCA la Euroins, care nu despăgubește.

Copiii de pe bancheta din spate îl urăsc pe unchi, că merge prea repede pe serpentine și le vine să vomite. Unchiul își urăște părinții, care i-au umplut portbagajul de canistre cu vin și nu mai poate să depășească tirurile. Șoferul de tir urăște locurile care servesc mici stricați.

Vânzătorul de la restaurantul care vinde mici stricați nu urăște pe nimeni. Asta până nu se suie la volan.

O primăvară în libertate să avem!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sa urasti este un sentiment mai profund si inseamna sa te si intereseze obiectul urii tale ceea ce nu este adevarat in cazul de fata Participantii la trafic din Romania sunt mai superficiali ei se DISPRETUIESC reciproc. Un dispret necuprin in articol dar foarte prezent si reciproc este cel al posesorilor de SUV fata de restul conducatorilor de vehicule. Eu ii dispretuiesc pe ghertoii care se cred Șumacheri dar nu respecta nici o regula de circulatie si pe militienii care stau in masini de politie cu girofarul pornit si butoneaza telefoanele.
    • Like 0
  • Servus!
    - Un zâmbet!

    În cumpănă,
    Purice N.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Eu ii urasc pe cei care fenteaza coada si se baga in fata la semafor.
    • Like 3
    • @ Valentin
      Razvan G check icon
      Simpatic si adevarat articol. Aici vin si eu umila mea contributie - Eu ii urasc si pe cei care se uita in telefon (desi este interzis), la semafor sau in mers si ii pun in pericol pe toti cei mentionati in articol. La fel si pe cei care nu semnalizeaza la schimbarea directiei de mers. In aceiasi ordine de idei, am observat ca SUV-urile BMW Audi si Mercedes nu mai au semnalizatoare, sau nu functioneaza, ceea ce este de neacceptat cand dai 100K.... :-)
      • Like 2
    • @ Razvan G
      Mihai check icon
      Suvarii si in general cei cu masini scumpe nu urasc ci dispretuiesc totul in trafic. Q5, x5 etc au ca dotari de serie tot carosabilul si pe deasupra trotoarele. Politistii sunt aplaudacii lor.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult