Mai întâi trebuie să-ți alegi mărimea bolului – mic, mediu sau mare, apoi cerealele. Ai o gamă de 30-40 de tipuri, de diverse texturi și arome, cu sau fără gluten ori zahăr, care se schimbă parțial în fiecare weekend. Asta ca să-ți nu fie foarte greu să te hotărăști, dar nici să te plictisești. Urmează laptele: de vacă, de capră, cu mai multă sau mai puțină grăsime, de migdale, de soia, bio, pe care poți alege să-l colorezi divers sau nu, iar la sfârșit toppingurile. Așadar, un ritual, care este apreciat atât de copiii care ies în weekend, în oraș, cu părinții, dar și de categoriile 16-22 de ani și chiar 22-35 de ani, care vin mai ales în timpul săptămânii și caută cereale făcute celebre de diverse seriale sau celebrități.
Ideea unui bar de cereale a fost adusă de la Madrid de către Alex, care în 2018 deschidea prima locație Cereal Crunch pe bulevardul Națiunile Unite din București. La scurt timp a început să testeze posibilitatea de a dezvolta afacerea în sistem de franciză, dar pentru că lucrurile nu au decurs conform așteptărilor, a vândut business-ul co-fondatorilor 5 to go, Radu Savopol și Lucian Bădilă, și lui Andrei Alecu, cu care se împrietenise între timp și care văzuseră potențialul de francizare.
„Ne doream și un altfel de business și ne-a plăcut provocarea asta. Pentru că a face un bar cu cereale cu lapte nu e ceva ce face toată lumea, un restaurant, o pizzerie sau burgeri. Ne-a plăcut pionieratul, la fel ca la 5 to go. Asta vrem să facem și aici, în zona de all day breakfast. E un business care înseamnă o provocare continuă pentru noi toți și pe care îl putem dezvolta frumos pentru că e o nișă care practic nu există. Am mai avut oportunități de a intra în alte business-uri pentru francizare, dar nu ne-am identificat cu ele”, explică Lucian Bădilă.
Un concept nou, într-un context ostil
Preluarea a fost finalizată la sfârșitul lui 2019, iar pe 15 februarie se deschidea prima franciză Cereal Crunch, la Universitate, într-o clădire monument istoric care găzduise până atunci diverse evenimente.
„Am deschis foarte entuziasmați și am avut un start bun, dar din păcate, la o lună am pus lacătul până pe 1 septembrie, când am redeschis și, după 11 zile, am închis la loc. Acum locația e redeschisă de câteva săptămâni și suntem mulțumiți de rezultate. Oamenii sunt dornici să vină, suntem pe creștere cu business-ul, care își validează în continuare potențialul. Dar anul trecut am avut pierderi de 40.000 de euro numai pe această locație și de 100.000 de euro pe întreg business-ului. Pentru că au fost de plătit chirii, salarii, stocuri de marfă care au expirat și alte cheltuieli”, spune Lucian.
Și pentru că tot conceptul este construit în jurul unui ritual, iar asta îl face mai puțin compatibil cu livrările la domiciliu sau la vânzare la geam, în perioada restricțiilor impuse de pandemie, lucrurile au mers greu. Listarea în aplicațiile de comandă la domiciliu a fost mai degrabă o metodă prin care brandul să rămână în atenția oamenilor, pentru că vânzările nu depășeau 1.000 de lei zi, banii din care trebuia plătit și comisionul, iar în locațiile fizice, au fost zile cu încasări zero.
În prezent, gradul de ocupare de 30% permis face ca lucrurile să înceapă să se miște, dar uneori, clienții sunt frustrați de faptul că trebuie să aștepte afară până se eliberează o masă.
Obiective: o locație în fiecare oraș mare și cel puțin 5 în afara țării
Cu toate acestea, în plin an pandemic, Cereal Crunch a vândut prima franciză din afara Bucureștiului, inaugurată la Craiova, în august. A urmat în octombrie deschiderea unei alte locații proprii, în Park Lake, prin care băieții au vrut să testeze piața de mall.
De anul acesta, din februarie, Cereal Crunch are o franciză și în Ploiești, și ar putea urma Timișoara, Galați și Cluj, pentru care se poartă discuții și se caută spații. Până atunci, pe 27 februarie se deschide o nouă locație proprie, în zona fostului cinema Gloria, spațiu cu terasă și o capacitate și 100 de locuri.
„În următorii 3-5 ani vrem să ajungem cu o locație Cereal Crunch în fiecare oraș cu peste 100.000 de locuitori și ca până în 2022 să deschidem cel puțin 5 locații în afara țării. La felul cum este creionat conceptul de franciză, putem să vindem, de exemplu, și în Dubai. Nu vizăm neapărat țările din vecinătate”, spune Lucian.
Cât costă o franciză Cereal Crunch?
O întrebare cu două răspunsuri. În cazul în care francizatul își amenajează singur spațiul, taxa este de 7.500 de euro plus TVA pentru 7 ani, la care se adaugă 7,5% din vânzări. Dar pentru că experiența 5 to go le-a arătat băieților că mulți francizori au dificultăți în a găsi personal calificat pentru lucrări, au format o echipă cu care să vină în sprijinul lor.
„Rata de deschidere a unei cafenele 5 to go este de 6 zile. Dacă am aștepta după fiecare francizat să-și amenajeze spațiul, rata ar fi de o cafenea la o lună, ceea ce ne-ar încetini business-ul. Iar pentru francizat înseamnă timp pierdut și bani pe chirie plătiți degeaba. Așa că avem o echipă de amenajări care lucrează și pentru 5 to go, și pentru Cereal Crunch. Nu vreau să fac bani din amenajări interioare, dar vreau să grăbesc lucrurile și să nu pierdem vremea”, explică Lucian.
În această variantă, costurile cu deschiderea unui locații variază între 35.000-45.000 de euro, în funcție de dimensiunea spațiului, sumă în care este inclusă și taxa de 7.500 de euro. Francizorul trebuie să mai ia în calcul și chiria spațiului, pe care odată ce îl identifică, trebuie aprobat în baza unor criterii validate de experiența 5 to go. Conceptul Cereal Crunch de franciză include și asistență pentru negocierea contractului de închiriere a spațiului.
În paralel cu amenajarea, are loc procesul de autorizare, pentru care se oferă, de asemenea sprijin și consultanță, și procesul de training care durează 7 zile.
„Sunt două zile de teorie și cinci de practică, în care francizatul învață tot ce este necesar, de la vânzare, prepararea produselor și cum să gestioneze relația cu clienții, până la cum să facă curățenie. Oferim suport total pentru că noi încasăm o redevență de 7,5% din vânzări. Interesul nostru este ca francizatul să se bucure de business și să facă bani. Pentru că dacă funcționează, peste un timp poate să vină să ceară să mai deschidă încă o locație”, spune Lucian.
Dincolo de extinderea lanțului Cereal Crunch, băieții lucrează și la dezvoltarea portofoliului de produse și sunt în căutarea unei companii care să producă cereale sub brandul Cereal Crunch pentru zona de retail.
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Viziune, voință și curaj.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Și mai mult curaj.
A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Niciodată și nici nu cred că voi face asta prea curând. M-am gândit mai degrabă să renunț la cheltuieli personale și să dedic mai mult timp business-ului, să identific soluții.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Când am deschis prima locație.
Ce este antreprenorul? Nu este neapărat un „one man show”, dar este un lider, un om-orchestră căruia dacă mâine îi pleacă doi angajați, îi poate înlocui pe amândoi deodată. Și pe fata de la PR, și pe care care vinde la tejghea.
Fișă de business. Obiectiv
Investiția inițială: N/A
Număr de angajați: 21 ((locații proprii și francize))
Timp de recuperare a investiției: N/A
Cifră de afaceri: N/A
Profit 2020: pierderi de 100.000 de euro
Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Cumpără de la o afacere mică este o campanie Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.