Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Concluziile controlului de la Metrorex: spor „de metrou” pentru toți angajații, nivelul crescut al salariilor poate fi menţinut doar dacă se reduce personalul, contracte păguboase cu firma sindicatului

Catalin Drula - Inquam Photos / George Călin

Foto: Inquam Photos / George Călin

Nivelul crescut al salariilor la Metrorex poate fi menţinut doar dacă este redus personalul, iar sporul „de metrou” de 20-40% este aplicat abuziv, pentru că de el beneficiază toți angajații, nu doar cei care „lucrează în condiții deosebite, vătămătoare, grele sau periculoase”, se arată în raportul Corpului de Control al ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă. Ministrul a anunţat că va sesiza Curtea de Conturi în legătură cu sporurile prevăzute în contractul colectiv de muncă la Metrorex, pentru a determina valoarea prejudiciului și persoanele responsabile. Cătălin Drulă a prezentat, într-o postare pe Facebook, lista de „probleme, deficiențe și abuzuri” găsite la metrou de Corpul de control.

„Negocierea dintre conducerea Metrorex și sindicat privind creșterea salariilor cu 18% putea să nu aibă loc anul trecut și nu eram în situația de acum. Legea 55/2020 spune limpede: contractele colective de muncă se prelungesc automat pe perioada stării de alertă; Cu toate acestea, consiliul de administrație de atunci a dat mandat nelimitat de negociere unei comisii de 15 oameni din care 10 erau membri de sindicat. Raportul notează că aceștia nu aveau cum să reprezinte obiectiv interesele companiei;

În negociere nu au fost utilizate datele economice la zi ale companiei, ceea ce a permis manipularea de cifre în așa fel încât creșterea de salarii să încapă scriptic în bugetul de venituri și cheltuieli; Iar prevederile legale au mai fost încălcate pentru că orice creștere de salarii trebuie să aibă sursă de bani stabilită și pentru anul viitor. La Metrorex au găsit o portiță pentru 2020 și și-au spus că, în 2021, vine statul să acopere diferența; Acest lucru nu se va întâmpla. Legea Bugetului de Stat spune clar că o companie de stat, care a încheiat anul 2020 cu pierderi și/sau plăți restante, nu poate acoperi în 2021 creșteri salariale de anul trecut; Dacă Metrorex nu va prezenta un buget pentru anul acesta cu cheltuielile salariale la nivelul bugetului aprobat în 2020, atunci acesta nu va fi avizat”, a anunțat Cătălin Drulă.

Contractul cu firma sindicatului SINDOMET SERVCOM SRL, care prevede decontarea a 99% din valoarea zilelor de recuperare a capacității de muncă pentru angajați în centrele de cazare ale sindicatului, a fost încheiat „cu încălcarea prevederilor legale privind achizițiile sectoriale”, conform raportului. Ministrul spune că în loc să fie facută licitație publică, acest contract a fost atribuit direct de Metrorex firmei menționate. Între 2018 și 2020, Metrorex a finanțat sindicatul condus de Ion Rădoi cu 10,4 milioane lei în acest contract, adaugă ministrul Transporturilor.

Foto Inquam Photos / Octav Ganea

Pe de altă parte, contractul pentru valorificarea spațiilor comerciale de la metrou este „o gaură neagră în veniturile Metrorex”. „Deși este expirat din 2018, firma sindicatului ocupă, în continuare, abuziv aceste spații și le subînchiriază către terți, deși statutul Metrorex interzice subînchirierea lor; Acest contract face obiectul unui proces, iar managementul are misiune să urgenteze procedurile cu toate mijloacele legale pentru ca firma sindicatului să dispară din spațiile comerciale; Mai mult, toate spațiile comerciale construite după 2010 nu au aviz ISU. Unele îngreunează accesul la hidranți, altele aglomerează căi de evacuare în caz de urgență. Nici măcar nu e prima dată când se constată aceste deficiențe, dar ele nu au fost remediate”, precizează Cătălin Drulă.

Drulă a precizat că a numit joi un nou consiliu de administrație la Metrorex. „Toți membrii au experiență de top management și sunt complet independenți față de sindicat. Echipa are mandat clar și întreaga mea susținere pentru eficientizarea și restructurarea companiei”, adaugă ministrul.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nenorocire consta in mafia sindicala. Asta trebuie reglementata si desfiintata in domeniile in care este foarte vocala la comanda politica. Nu trebuie admis ca un leader sindical sa fie ales in parlament. S-a intamplat asta cu ciorbea, mitrea, borfasul radoi. Sindicatele sunt antagonice cu tot ce inseamna administratie, nu aservite, cum este in realitate,ei. Cand se va ajunge ca leaderii sindicali sa nu puna botul la politica, apoi sa revina pe aceleasi posturi, atunci, poate, se va imbunatati ceva.
    • Like 0
  • Nume check icon
    Vor avea o sarcina grea sa curete metastazele din institutiile publice si companiile de stat. Sper sa reuseasca cu toate ca sansele sunt minime.
    Cu toate ca Bucurestiul este orasul cel mai bogat si cu cele mai mare salarii din Romania o parte din biletul de metrou este subventionat de restul tarii si timp de 5-6 ani de zile nu au crescut pretul. Este normal acest lucru? Asa se intampla si in alte state din vest sau numai in statul nostru fanariot in care toti prostii din tara trebuie sa pupe inelul si sa serveasca cu onor capitala.
    In plus, dupa ce s-au chinuit decenii sa extinda reteaua si in Drumul Taberei am inteles ca traficul este sub asteptari pentru ca este greu sa schimbi de doua ori ca sa ajungi in cealalata parte a capitalei, prin urmare tot cu autoturismul este mai bine. Alti bani care poate vor trebuie sa fie acoperiti tot din bugetul ministerulu. Superb!
    P.S. Am putea ca noi ceilalti care nu beneficiem de sporuri sa primim si noi un spor de risc si toxicitate pentru ca suntem condusi de astfel de specimene?
    • Like 1


Îți recomandăm

Cristian Tudor Popescu---

Privesc reportajele care relatează despre cei 100.000 de oameni din Prahova stând la cozi cu bidoanele să ia apă. Dacă ar fi fără sonor și cuvinte scrise pe ecran, aș putea să cred că sunt din Ucraina. De o săptămână în România se petrece o criză umanitară tipică distrugerilor provocate de război – dar încă fără război. România arată de parcă în toate instituțiile statului ar fi plantați sabotori profesioniști. De fapt, e vorba de impostori amatori. Amatori de bani mulți, câștigați fără să miște un deget – poate altă parte a corpului.

Citește mai mult

Călin Georgescu Alba Iulia

“Azi nu simt bucurie, ci durere”. Asta a spus Călin Georgescu la Alba Iulia, locul simbol în care se întâlnesc românii de Ziua Națională să își amintească de faptul că în unire stă puterea. Nu voi comenta azi în niciun fel faptul că un om care este considerat de autoritățile române un “candidat al Moscovei” are libertatea de a convoca mitinguri în zile simbolice și nici că își permite sub ochii forțelor de ordine să cheme românii “la luptă” și la “sacrificiu”. El având un dosar penal pentru complicitate la tentativa de răsturnare a ordinii constituționale. Foto: Inquam Photos

Citește mai mult