Foto: Inquam Photos / George Călin
Nivelul crescut al salariilor la Metrorex poate fi menţinut doar dacă este redus personalul, iar sporul „de metrou” de 20-40% este aplicat abuziv, pentru că de el beneficiază toți angajații, nu doar cei care „lucrează în condiții deosebite, vătămătoare, grele sau periculoase”, se arată în raportul Corpului de Control al ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă. Ministrul a anunţat că va sesiza Curtea de Conturi în legătură cu sporurile prevăzute în contractul colectiv de muncă la Metrorex, pentru a determina valoarea prejudiciului și persoanele responsabile. Cătălin Drulă a prezentat, într-o postare pe Facebook, lista de „probleme, deficiențe și abuzuri” găsite la metrou de Corpul de control.
„Negocierea dintre conducerea Metrorex și sindicat privind creșterea salariilor cu 18% putea să nu aibă loc anul trecut și nu eram în situația de acum. Legea 55/2020 spune limpede: contractele colective de muncă se prelungesc automat pe perioada stării de alertă; Cu toate acestea, consiliul de administrație de atunci a dat mandat nelimitat de negociere unei comisii de 15 oameni din care 10 erau membri de sindicat. Raportul notează că aceștia nu aveau cum să reprezinte obiectiv interesele companiei;
În negociere nu au fost utilizate datele economice la zi ale companiei, ceea ce a permis manipularea de cifre în așa fel încât creșterea de salarii să încapă scriptic în bugetul de venituri și cheltuieli; Iar prevederile legale au mai fost încălcate pentru că orice creștere de salarii trebuie să aibă sursă de bani stabilită și pentru anul viitor. La Metrorex au găsit o portiță pentru 2020 și și-au spus că, în 2021, vine statul să acopere diferența; Acest lucru nu se va întâmpla. Legea Bugetului de Stat spune clar că o companie de stat, care a încheiat anul 2020 cu pierderi și/sau plăți restante, nu poate acoperi în 2021 creșteri salariale de anul trecut; Dacă Metrorex nu va prezenta un buget pentru anul acesta cu cheltuielile salariale la nivelul bugetului aprobat în 2020, atunci acesta nu va fi avizat”, a anunțat Cătălin Drulă.
Contractul cu firma sindicatului SINDOMET SERVCOM SRL, care prevede decontarea a 99% din valoarea zilelor de recuperare a capacității de muncă pentru angajați în centrele de cazare ale sindicatului, a fost încheiat „cu încălcarea prevederilor legale privind achizițiile sectoriale”, conform raportului. Ministrul spune că în loc să fie facută licitație publică, acest contract a fost atribuit direct de Metrorex firmei menționate. Între 2018 și 2020, Metrorex a finanțat sindicatul condus de Ion Rădoi cu 10,4 milioane lei în acest contract, adaugă ministrul Transporturilor.
Foto Inquam Photos / Octav Ganea
Pe de altă parte, contractul pentru valorificarea spațiilor comerciale de la metrou este „o gaură neagră în veniturile Metrorex”. „Deși este expirat din 2018, firma sindicatului ocupă, în continuare, abuziv aceste spații și le subînchiriază către terți, deși statutul Metrorex interzice subînchirierea lor; Acest contract face obiectul unui proces, iar managementul are misiune să urgenteze procedurile cu toate mijloacele legale pentru ca firma sindicatului să dispară din spațiile comerciale; Mai mult, toate spațiile comerciale construite după 2010 nu au aviz ISU. Unele îngreunează accesul la hidranți, altele aglomerează căi de evacuare în caz de urgență. Nici măcar nu e prima dată când se constată aceste deficiențe, dar ele nu au fost remediate”, precizează Cătălin Drulă.
Drulă a precizat că a numit joi un nou consiliu de administrație la Metrorex. „Toți membrii au experiență de top management și sunt complet independenți față de sindicat. Echipa are mandat clar și întreaga mea susținere pentru eficientizarea și restructurarea companiei”, adaugă ministrul.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cu toate ca Bucurestiul este orasul cel mai bogat si cu cele mai mare salarii din Romania o parte din biletul de metrou este subventionat de restul tarii si timp de 5-6 ani de zile nu au crescut pretul. Este normal acest lucru? Asa se intampla si in alte state din vest sau numai in statul nostru fanariot in care toti prostii din tara trebuie sa pupe inelul si sa serveasca cu onor capitala.
In plus, dupa ce s-au chinuit decenii sa extinda reteaua si in Drumul Taberei am inteles ca traficul este sub asteptari pentru ca este greu sa schimbi de doua ori ca sa ajungi in cealalata parte a capitalei, prin urmare tot cu autoturismul este mai bine. Alti bani care poate vor trebuie sa fie acoperiti tot din bugetul ministerulu. Superb!
P.S. Am putea ca noi ceilalti care nu beneficiem de sporuri sa primim si noi un spor de risc si toxicitate pentru ca suntem condusi de astfel de specimene?