La 12 ani, Andrei a creat un dispozitiv de realitate augmentată, care să îi ajute pe electricieni în munca de pe timpul nopții. Tudor, de 14 ani, a făcut o mașinărie care să scaneze și să digitalizeze lucrurile din jur. Un alt Andrei, în vârstă de 9 ani, a realizat „Multi Message Board”, un dispozitiv pe care poți afișa diferite mesaje, util pentru bicicliști sau pentru lucrătorii care fac lucrări pe carosabil.
Toți trei iau parte constant la ateliere la hub-ul Coder Dojo București, o parte a mișcării internaționale CoderDojo apărute în anul 2011 la Dublin. 250 de copii cu vârste cuprinse între 7 și 17 ani au făcut, anul trecut, cursurile de programare oferite gratuit de cei 25 de voluntari ai CoderDojo București.
„Copiii învață diferite tehnologii, în funcție de vârstă, dar și de posibilitățile lor de dezvoltare. Pentru cei mai mici organizăm ateliere de Scratch, în care pot să facă primii pași în programare. Mai organizăm ateliere de Java, de Minecraft Education (versiune pentru programare), de Arduino, de html”, spune Oana Vasilache (foto), Președinte al CoderDojo București.
„Copiii le spuneau părinților că sunt programatori adevărați, că au făcut un algoritm”
Oana Vasilache ține atelierele de Scratch în timpul său liber, iar în viața de zi cu zi se ocupă de managementul datelor într-o mare companie. Toți mentorii CoderDojo au joburi în domeniul tehnologiei. „ Am făcut cu cei mici un program în Scratch în care utilizatorul introducea un număr „n” de la tastatură, iar programul calcula și afișa suma primelor „n” numere. La sfârșit, când am terminat joculețul, le-am spus că de acum sunt programatori adevărați pentru că au făcut primul algoritm din viața lor. Nu mi-am dat seama cât de important a fost pentru ei ce le-am spus până când nu au intrat părinții în sală la finalul atelierului. Toți copiii le spuneau că sunt programatori adevărați că au făcut un algoritm”, povestește Oana Vasilache.
În fiecare an, o parte dintre copiii de la CoderDojo București își prezintă proiectele la un concurs internațional, „Coolest Projects”, organizat la Dublin, unde vin membri ai mișcării din întreaga lume. „Am participat în fiecare an cu copii la Coolest Projects, anul ăsta am participat cu o echipă mai mare de copii de la toate atelierele. Copiii creează proiecte și le înscriu, iar la concurs le prezintă în limba engleză. Este o experiență extraordinară și am avut și copii care au câștigat anul acesta”, spune Oana Vasilache.
Ateliere interactive de programare în șapte noi județe
Voluntarii din București își doresc ca în țară să apară mai multe dojo-uri, unde copiii să poată învăța gratuit să programeze, așa că, împreună cu Școala de Valori, CoderDojo București va aduce atelierele interactive de programare în șapte județe din România unde nu există până acum o astfel de inițiativă. Proiectul este derulat în cadrul programului Alt Viitor, finanțat de Microsoft România.
„În ultimii trei ani s-a dezvoltat foarte mult CoderDojo București și am văzut toate beneficiile pe care le aduce. Am fost cu copiii în tabere, am fost cu copiii la concursuri, am fost cu copiii la Parlamentul European. Și ne doream cumva să se întâmple lucrurile astea în cât mai multe locuri din țară. Ideea o aveam, dar nu prea aveam resurse să o punem în aplicare”, explică Oana Vasilache.
Pe lângă deschiderea de dojo-uri în șapte noi județe, proiectul mai presupune organizarea de evenimente demonstrative de programare și crearea unei platforme deschise unde mentorii și profesorii să aibă la dispoziție resurse care să le permită să predea programare, iar copiii din toată țara să acceseze lecții. „În cadrul evenimentelor din țară vom avea ateliere demo. Ne propunem să aducem împreună mentori de la firme, profesori, firme care să pună la dispoziție spații pentru ateliere, copii. Noi vom ține atelierele, dar pentru că acestea sunt gratuite este nevoie de sponsori care să pună la dispoziție spații”, arată președinta CoderDojo București. Un alt pas va fi organizarea unui concurs asemănător Coolest Projects la nivel național.
La cursurile organizate de CoderDojo, copiii învață programare prin proiecte. „La început le fixăm noțiunile de bază și apoi lucrăm pe proiecte. Cum îți vine ideea, cum îți împarți echipa, de ce decoruri ai nevoie, cum îți găsești personajele, ce acțiuni ai. Planifici întregul proiect, îl implementezi și îl prezinți. Copiilor le place, nu este greu să îi convingi să facă un anumit lucru. Toți visează să devină programatori”, spune Oana Vasilache.
O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.