Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Credeați că „Vulpe, tu mi-ai furat gâsca” e cântec românesc? L-am auzit în japoneză și iată ce am descoperit

„Vulpe, tu mi-ai furat gâsca. Dă-mi-o înapoi. Dă-mi-o înapoi”. Mai țineți minte cântecul? Hai să facem un mic test. Nu câștigați nimic, nu pierdeți nicio reputație, deci vă rog să nu trișați cu google. Știți cine l-a compus? De unde vine? E românesc?

L-am auzit cântat toamna trecută de copiii de grădiniță aici, evident, cu versuri în japoneză (e un cântec sezonier, cum e la noi Săniuța fuge). Varianta japoneză e total diferită de cea română, în primul rând că vulpea japoneză nu fură (ce să vezi!) și în al doilea rând nu e vulpe, ci vulpiță, foarte preocupată de propria imagine: își face farduri din semințe și ierburi, își face podoabe de păr din frunze roșii de arțar, pe scurt, e de o cochetărie ieșită din comun. 

Fix aceeași melodie, deci nu coincidență, nici plagiat. 

Am pus unor educatoare japoneze aceleași întrebări, spunându-le că știu cântecul din copilărie: cine l-a compus, de unde e? Răspunsul a fost, fără mari diferențe: nu știm cine l-a compus, dar clar, e japonez, dacă îl aveți și voi, l-ați luat de la noi.

Templul Toyokawa Inari, din Japonia. Foto: George Moise

Până să lămurim misterul originii cântecului, să vorbim puțin despre vulpe în Japonia. Un punct comun cu felul în care se regăsește în poveștile altor popoare este inteligența, dar în timp ce în alte culturi ea folosește această însușire pentru a înșela, vulpea japoneză - kitsune - este un paznic credincios, iubită sau nevastă fidelă (vezi povestea Vulpea albă). Având uneori puteri supranaturale, ea poate lua evident, formă umană, pentru că, nu-i așa, oamenii cu aceleași puteri se preschimbă în animale și trebuie să existe și în magie un echilibru.

În credințele populare japoneze, vulpes vulpes se mai pot găsi sub alte forme de agregare, cum ar fi spirite, iar aici trebuie spus că suprinzător de mulți japonezi, chiar și cei care folosesc ultimele gadgeturi și ultimele răcnete în tehnologie, cred în fantome, fie ele vulpi, femei, sau vulpi de sex feminin. Pe când lucram la un ryokan (han tradițional japonez), întrebând dimineața oaspeții cum au dormit, o doamnă mi s-a plâns că nu a putut dormi din cauza spiritului unei vulpi care a sâcâit-o toată noaptea și mi-a atras atenția că ar trebui să fac ceva în privința asta.

În religia Shinto, vulpile sunt un soi de locotenenți ai lui Inari, zeitate responsabilă de agricultură și industrie (în general prosperitate), deci implicit de orez (adică sake). Nu întâmplător, primul dintre visele lui Kurosawa (Yume, 1990) este cel în care, copil fiind, încalcă interdicția mamei sale și asistă la o nuntă a vulpilor, la ceasul magic când plouă cu soare.

Cântec german. Clar, mi-am zis, versurile nemțești sigur sunt ceva de genul: o, tu, vulpe cinstită și muncitoare, care construiești autobahn-uri și mașini de lux pentru interlopii din fostele țări comuniste, tu ești motorul economiei Europei, tu, care menții echilibrul în uniune și ajuți refugiații und so weiter. 

Bun. Să ne întoarcem la melodie. Pun mâna pe o culegere de partituri cu cântece de grădiniță și găsesc cântecul cu vulpea. La compozitor scria... răpăit de tobe... suspans... cântec popular german.

Câți ați spus că e românesc? Eu recunosc că da. Și nu sunt nici dacopat, nici cu noua dreaptă, nici cu noua stângă, nici cu Puric, nici cu BOR, nici protocronist, nici luptător ezoteric.

Cântec german. Clar, mi-am zis, versurile nemțești sigur sunt ceva de genul: o, tu, vulpe cinstită și muncitoare, care construiești autobahn-uri și mașini de lux pentru interlopii din fostele țări comuniste, tu ești motorul economiei Europei, tu, care menții echilibrul în uniune și ajuți refugiații und so weiter. Dar stai, dacă e popular, înseamnă că e compus când nici măcar ei nu aveau autostrăzi.

Deci nici de data asta n-am avut dreptate. Am găsit varianta originală, Fuchs, du hast die Gans gestohlen și ce să vezi? Și vulpea germană fură, iar varianta lor e ceva mai explicită decât cea românească. Autorul nu doar că o amenință cu pușca, dar dă și detalii legate de cerneala roșie și în text chiar apare cuvântul „moartă". Interesant e că noi îi spunem „lele” și o tăiem de la porția de gâște fripte și plăcinte, iar în varianta germană, la finalul cântecului, vulpea e „iubită vulpe” și cumva se încearcă reintegrarea ei în societate: tu nu ești o hoață, nu aveai nevoie de gâscă, te poți mulțumi și cu un șoarece.

Fabula asta cu vulpea, dacă a fost un test, n-a fost cu siguranță unul de cultură muzicală, poate mai mult unul de mândrie națională și prejudecăți. Povestind pe facebook despre uimirea mea de a auzi unul din cântecele copilăriei, în japoneză, am aflat de la prietenii mei mai inteligenți decât mine și decât prietenii altora, o grămadă de lucruri noi. Cum că imnul Japoniei a fost compus de un irlandez, John Willliam Fenton. Sau că imnul Albaniei a fost compus de Ciprian Porumbescu. Sau că Pu pu pu, pu pu pu, pu pu pu, pupăză din tei e cântec ucrainean. Și acum îmi pare cumva bine că vulpea aia a furat gâsca. Că dacă nu fura, eu credeam acum că albanezii ne-au furat Pe-al nostru steag e scris unire.

Și gata, ultima întrebare și vă las cu cântecelul: oare cât de mult influențează parcursul ulterior al unor adulți cântecele din copilărie? Dar al unui popor?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Excelent articol, abia astept si urmatoarele contributii.
    • Like 0
  • Super, articolul! Multumesc.
    • Like 0
  • Felicitari pentru articol. Cred ca merita extinse cercetarile...cine stie ce mai descoperim :)
    • Like 0
    • @ Alexandru Grigore
      intr-adevar, cine stie ce mai descoperim...poate ansamblul Armatei Ruse cantand o melodie romaneasca :)
      http://romani-buni.info/2015/09/video-armata-rusa-canta-o-melodie-romanesca-de-data-asta-nu-cu-kalashnikovul-mult-imi-place-primavaracand-soseste-n-toata-tara/
      • Like 0
  • Bogdan check icon
    nu uitati si de povestea lui urashima taro, mai ales partea a doua. vedeti dvs cu ce seamana. https://en.wikipedia.org/wiki/Urashima_Tarō
    • Like 2


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult