Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Criza acută de meseriași a României nu mai poate fi ignorată. Scrisoarea unui profesor din învățământul tehnologic

Meseriași

Foto: Guliver Getty Images

Învăţământul preuniversitar în ţările dezvoltate din Europa este structurat astfel încât să se formeze un număr cât mai mare de specialişti care să se integreze pe piaţa muncii şi să contribuie la dezvoltarea economică a societăţii. De exemplu, în Germania, mulți dintre elevii din învăţământul preuniversitar sunt orientaţi spre învăţământul tehnic, având posibilitatea după absolvire să îşi continue studiile dacă doresc. La noi, învăţământului tehnic şi profesional este Cenuşăreasa educaţiei, fiind distrus metodic.

Prima lovitură a fost dată de doamna Ecaterina Andronescu în anul 2003, prin desfinţarea şcolilor profesionale pentru a mări numărul „clienţilor” pentru domeniul învăţământul universitar. Chiar dacă în primul moment acesta a fost un câştig pentru facultăţi, el s-a întors împotriva acestora ca un bumerang pe două căi:

Studenţii care în liceu luau note de 4 la română, matematică, fizică etc. și care erau promovaţi pe bandă rulantă la bacalaureat (căci era nevoie de ei mai departe), dovedeau ulterior că nu sunt capabili să termine studiile universitare. Decanul facultăţii pe care am absolvit-o îmi povestea la o olimpiadă naţională că facultăţile care renunţaseră la exigenţă şi promovau admiterea pe bază de dosar (cum era la modă) au avut mari probleme în următorii ani.

După creşterea exigenţei la bacalaureat (introducerea camerelor de luat vederi), numărul clienţilor s-a redus. Examenul a revenit la seriozitatea care îl caracteriza înainte de revoluţie (cei care l-au susţinut atunci ştiu despre ce vorbesc).

Legat de acest aspect a devenit o tragedie naţională procentul scăzut de promovare la bacalaureat. Ca absolvent pe vremea comunismului, pot să vă spun că și atunci exista o triere dură la treapta a II-a. În perioada în care am fost elev de liceu, în şcoală erau 16 clase a X-a, iar după examenul de treaptă au rămas doar 7 clase a XI-a, ceilalţi colegi mergând spre profesională. Astfel că, din totalul elevilor înscriși în clasa a noua, procentul elevilor care promovau examenul de bacalaureat semăna cu cel de astăzi. O rată mai mare de promovare la Bac s-ar putea obține prin introducerea notei minime 5 la admiterea în liceu și îndrumarea elevilor cu note mai mici spre școlile profesionale.

Declarativ, Ministerul Educației proclamă în fiecare an importanța liceelor tehnologice. Obiectivele strategice şi direcţiile de acţiune pe termen mediu şi lung pentru educația și formarea profesională din România, pornind de la contextul economic, legislativ și instituțional au în vedere o creștere cu 10% a ponderii elevilor cuprinși în învățământul profesional și tehnic, astfel încât numărul elevilor cuprinşi în învăţământul liceal tehnologic şi în învăţământul profesional să ajungă la 60% în 2020, față de 49,8% în 2014. 

Îți recomandăm

În realitate, la nivel județean inspectoratele aprobă tot mai puține clase pentru liceele tehnologice. Argumentul inspectoratelor în repartizarea claselor sunt rezultatele obținute la bacalaureat de elevii liceelor tehnologice, care nu se compară cu cele din liceele teoretice. Se ignoră mediile de admitere în liceele teoretice în raport cu cele tehnologice și evoluția acestor elevi la sfârșitul liceului. Liceele teoretice primesc elevi cu medii cuprinse între 8 și 10, iar la bacalaureat un procent semnificativ de elevi obțin note sub 7 sau chiar note de 4-5 la examene.

Adevărat, la multe licee tehnologice, numărul elevilor ce promovează examenul de bacalaureat este mic în raport cu cele teoretice. Dar elevii admiși în aceste licee au avut medii cuprinse între 1 și 5-6, iar la examenul de Bacalaureat unii ajung să obțină note cuprinse între 8 și 10. Cred că în unele dintre aceste licee unde se muncește, numai cine este rău intenționat nu vede progresul!

În plus, în liceele tehnologice, elevii vin în general pentru a învăţa o meserie şi un număr redus din rândul lor sunt interesaţi să participe la examenul de bacalaureat. Cei interesați sunt cei care doresc să urmeze studii superioare și profesorii lor îi susțin fără rezerve pentru a-și atinge obiectivele.

Chiar dacă meseriile pregătite de liceele tehnologice sunt căutate pe piața muncii, chiar dacă agenții economici solicită forță de muncă calificată, pentru inspectorate acest lucru nu este important! S-a ajuns la desființarea treptată a liceelor tehnologice din interese de grup sau uneori imobiliare (spațiul unei anumite școli devine interesant pentru cineva și atunci interesul elevilor nu mai contează).

Din motivele prezentate mai sus, dar din cauza salariului mizerabil, tot mai puțini ingineri și maiștri aleg învățământul drept carieră. S-a ajuns ca inginerii și maiștrii care lucrează azi în sistemul de învățământ să aibă vârste cuprinse între 45 și 60 ani. Cine va pregăti viitorii muncitori calificați de mâine? Ce forță de muncă le oferim firmelor care doresc să investească în România?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Lipsa invatamanrtului profesional se datoreaza gresitei interpretari a necesitatiilor societatii in devenire,a ignorarii statisticilor si a planului fortelor de munca.Acesta in conditiile unui haos organizatoric la varf,a schimbarilor structurale motivate mai mult de interese politice decat de exprtiza. Este nevoie de cooperarea structuriilor ministerului muncii,statisticei,organelor care reprezinta patronatul...
    Pe langa pregatire profesionala e nevoiie de stimulare materiala pe baza aportuui pe care profesia si individul duce la crearea valorior.
    • Like 1
  • E adevarat ca nu mai avem industrie care sa absoarba forta de munca. Insa noi romanii suntem specialisti in a pune caruta in fata boilor. Daca scoti pe banda rulanta doar "bugetari"... n-o sa mai ai parte de buget. N-am nimic impotriva bugetarilor pentru ca ei trebuie sa existe si sa fie de calitate, insa nu oricine poate fi un dascal bun un avocat, un jurnalist, un politist, economist ..etc. Un om cu pregatire tehnica poate fi convertit (recalificat) mai usor si are sanse mai multe sa faca singur ceva. Nu putem fi o tara numai de poeti si jandarmi. Iese urat cand balanta se dezechilibreaza. Adica.... a iesit! Pe jandarmi ii salveaza statul de drepti ca prin ei mentin ceea ce au "cladit" dar poetii mor de foame. Ceea ce este destul de grav.
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult