Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cu cât se vor scumpi mașinile americane pe piața europeană. Cum taie Trump craca de sub economia Statelor Unite

Donald Trump - pumn

foto: Mandel NGAN / AFP / Profimedia

Schemă logică, mai ales pentru suveraniști și trumpiști:

- Trump crește cu 20% taxele vamale pe tot ce vine din UE. Ca urmare, toate piesele de schimb, cauciucurile, cablurile, accesoriile pe care companiile americane (GM, Ford, Tesla) le aduc din import se scumpesc cu 20%. Dacă materiile prime sunt cam 40%-50% din valoarea unei mașini, creșterea prețului produsului finit, ca urmare a acestor taxe vamale, este de 8-10%. Cu atât le va scoate la export compania americană.

- UE are astăzi taxe vamale de 10% la mașinile americane. Le va crește la 20%, ca răspuns inevitabil și normal la atacul lui Trump. Apărarea contra agresiunii este mereu reacția normală. Dacă companiile americane vor încerca să vândă mașini în UE, ele vor avea un preț de producție mai mare cu 8-10% din cauza taxelor lui Trump și cu 20% mai mult din cauza măsurilor de apărare contra atacului său. Vreo 30% minim. La care se adaugă și TVA de 19%. În final, comenzile la mașinile americane se vor prăbuși.

Consecințe directe și imediate:

- Deficitul comercial al SUA se va adânci și mai mult, fiind vorba de exporturi în toată lumea scumpite ca urmare a reacției de apărare prin creșterea taxelor vamale de către țările partenere atacate de Trump, bazate pe importuri de completare din toată lumea scumpite de taxele lui Trump.

- Comenzile pentru companiile americane se vor prăbuși cel puțin cu valoarea exporturilor pierdute de acestea din prăbușirea competitivității (vor oferi mai puțin la ce preț se cere pe aceste produse prin comparație cu concurența);

- Companiile americane își vor restrânge activitatea cu procentul aferent pierderii de exporturi;

- Șomajul va crește cu procentul aferent;

Problema este cu atât mai mare cu cât:

- Trump a declanșat acest război cu toate țările care contează în economia globală (nu a ales anumite țări sau grupări de țări) ceea ce înseamnă că toate exporturile vor fi afectate, pe toate rutele;

- Trump a pus taxe vamale pe toate produsele din aceste țări, fără să țină cont care dintre ele sunt importante pentru lanțurile lor de valoare și pe care nu le pot obține din economia lor.

- Trump a declanșat acest război fără să țină cont că SUA nu mai controlează decât o parte infimă (6/45) din domeniile tehnologice cheie;

- Trump a declanșat acest război într-un moment în care SUA nu mai stă atât de bine la avantaje competitive și comparative;

- Trump crede că protecționismul său va ajuta companiile americane să devină mai performante. E ca și cum ai crede că, dacă refuzi să participi la Campionatul Mondial sau la Olimpiadă, jucătorii tăi vor fi stelari. Bazându-te doar pe campionatul intern. În realitate, este taman pe dos.

Din motivele enunțate, cărțile de economie spun de multă vreme că protecționismul nu este o idee înțeleaptă pentru prosperitate și dezvoltare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ce e cu adevărat trist este că în România, autorul e considerat economist...
    • Like 1
  • E foarte bine că în acest articol nu mai folosiți cuvântul "război " decât de trei ori, d-le Păun. Față de precedentul - despre politica lui Trump când l-ați utilizat de zece ori. Îmi cer scuze dacă am contrariat pe cineva cu insistența mea asupra acestui cuvânt.
    În urmă cu mulți ani un unchi de-al tatălui meu, veteran al WW 2 mi-a povestit niște întâmplări absolut înspăimântătoare din război. Ceea ce vedem în filme sau citim în cărți sunt probabil nesemnificative față de ororile pe care le-am auzit de la un om care le-a trăit. Și de atunci simpla rostire a acestui cuvânt -și acele amintiri- îmi provoacă fiori de groază. Și nu pot să nu observ cu tristețe, cât de ușor ne jucăm cu cuvintele și de fapt le uităm adevărata semnificație.
    • Like 2
  • Si daca intr-un mod nesperat , sa zicem ca toti producatorii vor da buzna in Trumpland sa construiasca fabrici si uzine , o sa apara o intrebare forate simpla , cu cine ? In US numai cine nu vrea, nu munceste in acest moment. Toate chestiile astea vor genera o cerere de mana de lucru enorma in conditiile in care o majoritate covarsitoate a celor cu vize de lucru isi fac socotelile sa plece ... Mi se par ca toate masurile astea sunt de o lipsa de logica fara cusur.
    • Like 1
  • IraM check icon
    Vor fi mai scumpe doar masinile importate, pe care oricum le veti cumpara pt ca sunt bune.
    Idea e ca dc Germania vrea sa vanda on US va trebui sa le si construiasca in US.
    Si uite asa va deveni America Great Again, spre disperarea celorlalti...
    • Like 2
    • @ IraM
      Sunt convins că orice producător nou din USA va oferi prețuri mici din bunătatea inimii și va fi foarte drăguț cu muncitorii. La fel cum în USA muncitorii sunt tratați grozav și acum. Sau poate o să le vândă la preturi mari (că tot vor fi mai puține opțiuni) și va băga în buzunar profitul în timp ce muncitorii vor primii firimituri?

      Dar vom trăi și vom vedea. Dacă merg bine știm ce să facem peste tot. Dar dacă nu merg bine sper ca cineva să zică "băi ăștia au făcut prostii, hai cu alții", nu să dea vina tot pe alții pentru prostia lor (cum fac politicienii peste tot)
      • Like 2
    • @ IraM
      RazvanP check icon
      Exemple de mașini americane "bune" pe piața europeană?
      Tesla a pierdut avansul de inovație, China îi bate de la dis în materie de EV-uri, Jeep e doar o umbră a ce era, alte mărci nu prea vezi pe aici. Europa va trăi bine mersi fără mașini cu panouri asamblate neregulat, mulțumim pentru grijă!
      • Like 1
    • @ RazvanP
      IraM check icon
      Nu vreti masini americane?
      Sanatate!
      Luati chinezarii.
      • Like 0
    • @ Mihai Popescu
      IraM check icon
      Ai zis bine.
      Vom trai si vom vedea.
      Poate ca o dau o bara. Poate nu.
      • Like 1
    • @ IraM
      Mihai D. check icon
      Whishful thinking.
      • Like 0
    • @ RazvanP
      La mașini electrice probabil chinezii vor fi lideri. La masini termice luxoase lideri sunt europenii (germanii dar nu numai). Dar masinile americane, chiar dacă au o calitate mai slabă decât cele europene, stau bine la capitolul motoare mari, puteri mari, consum mare, dimensiuni mari. Ar vrea și europenii (unii dintre ei) să cumpere așa ceva dar asta nu se poate din cauză că Europa are restricții aberante la emisii, iar acest lucru îl știi și tu foarte bine și ai avut poziții ferme în acest sens. Deci Trump are dreptate când e ofticat că Europa nu importă mașini de-ale lor. și ia măsuri de taxare pentru masinile europene. Oricum Mercedes și BMW (cred că și Volvo și mulți alții) au deja de mult timp fabrici în SUA.
      • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult
sound-bars icon