
Foto: Vadim Ghirda / AP / Profimedia
În al doilea tur al alegerilor prezidențiale din România din 2025, George Simion a dus una dintre cele mai slabe campanii din istoria politică recentă a țării, reușind performanța de a șterge un avantaj de aproape 20 de procente din turul întâi. O serie de erori strategice, între care cea de a americaniza o cursă în care nimănui nu i-a păsat de SUA, a transformat ceea ce ar fi trebuit să fie o victorie clară (sau cel puțin o cursă extrem de strânsă) într-un exemplu de ce se întâmplă când îți dai campania pe mâna consultanților importați en gros din afară.
În primul rând, Simion a adoptat o strategie bizară de comunicare, evitând dezbaterile în direct și mizând aproape exclusiv pe mesaje video înregistrate. Acest lucru a fost evident încă de la început, când a postat după anunțarea rezultatelor din primul tur un clip înregistrat lung și confuz, în timp ce toți adversarii săi au vorbit în direct în fața susținătorilor și au răspuns la întrebările presei. Strategia lui a devenit și mai stranie în ultimele zile ale campaniei, când Simion a început să posteze mesaje și videoclipuri pe X în limba engleză, sugerând că scopul principal era atragerea atenției conservatorilor din Statele Unite și nu dialogul direct cu votanții români și cu adversarul său principal, Nicușor Dan. Pentru un candidat care și-a construit cariera politică susținând mereu că pune România înainte de toate, prioritizarea publicului din America pe o platformă importantă de social media a fost o alegere proastă.
Apoi, în puținele interviuri acordate presei, prestația lui Simion a fost ori prea superficială ori prea defensivă. În loc să afișeze încrederea și fermitatea pe care alegătorii o caută la un președinte, Simion a părut nepregătit și nesigur. Întrebările jurnaliștilor i-au creat un vizibil disconfort, afectându-i încrederea publicului în capacitatea sa de a gestiona problemele foarte complexe ale României. De exemplu, în timpul unui interviu la Digi24, Simion a făcut o afirmație uluitoare despre promisiunea sa de a oferi case cu 35,000 de euro pentru a-i convinge pe românii plecați în străinătate să se întoarcă: acele contracte semnate de el au fost doar o formă de marketing pentru atragerea voturilor. În alt interviu, cu un influencer american de extremă dreapta, a lăudat decizia recentă a guvernului SUA de a scoate România din programul Visa Waiver, prezentând-o drept o pedeapsă corectă pentru anularea turului din 2024 — din nou, o poziție ciudată având în vedere afirmațiile sale repetate cum că România este un stat suveran care nu ar mai trebui să se plece cu așa usurință în fața deciziilor din occident.
În al treilea rând, decizia lui Simion de a participa la o dezbatere de patru ore la Euronews România i-a expus foarte clar vulnerabilitățile. Simion a perfectat arta clipurilor scurte pe TikTok sau a postările live de pe Facebook unde urla in parlament. Însă pus într-un format de dezbatere, nu a putut demonstra o capacitate convingătoare de a prezenta soluții în detaliu pentru problemele reale cu care se confruntă românii. Cel mai grav a fost momentul în care a numit o mare parte din funcționarii publici români „paraziți” care vor fi concediați imediat după ce va deveni președinte. Poate acest tip de mesaj ar fi prins acum câțiva ani. Dar România se află într-un moment în care are cel mai mare deficit bugetar din UE, iar votanții așteaptă mesaje de calm și apeluri la stabilitate, nu amenințări haotice preluate de la Elon Musk și departamentul lui DOGE care epurează aparatul de stat din America.
În ultimul rând, Simion a comis mai multe gafe în vizitele sale din străinătate, un aspect important având în vedere că politica externă reprezintă una dintre responsabilitățile principale ale oricărui președinte român. A părăsit în grabă o întâlnire cu susținătorii din Marea Britanie, a promis votanților partidului polonez PiS că va petrece săptămâni întregi, făcând campanie personală în Polonia deși România se află în plină criză financiară, și a avut o prestație dezastruoasă într-un interviu pe canalul francez CNews. Acuzația lui Simion cum că președintele francez Emmanuel Macron ar fi un dictator a stârnit râsete chiar și din partea conservatorilor din emisiune care ar fi trebuit să-i fie aliați ideologici. Aceste gafe le-au readus aminte românilor de Ion Iliescu și alți lideri politici români care ne-au făcut de râs ani de zile pe scena internațională, fiind incapabili să spună câteva propoziții într-o limba străină.
La final, Simion nu a reușit să crească semnificativ numărul de votanți între primul și al doilea tur, pentru că în turul al doilea a dus o campanie tradițională și plictisitoare copiată cu stângăcie după modelul american. Dacă ar fi respectat rețeta care l-a consacrat în timpul pandemiei COVID-19, ar fi câștigat ușor cu 55%, în locul celor 46 de procente obținute duminică.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.