Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Cum a pierdut George Simion alegerile prezidențiale din 2025: de la favorit detașat la eșec electoral printr-o campanie americanizată, gafe diplomatice și o strategie de comunicare ruptă de realitățile românești

George Simion cu ochii inchisi

 Foto: Vadim Ghirda / AP / Profimedia

În al doilea tur al alegerilor prezidențiale din România din 2025, George Simion a dus una dintre cele mai slabe campanii din istoria politică recentă a țării, reușind performanța de a șterge un avantaj de aproape 20 de procente din turul întâi. O serie de erori strategice, între care cea de a americaniza o cursă în care nimănui nu i-a păsat de SUA, a transformat ceea ce ar fi trebuit să fie o victorie clară (sau cel puțin o cursă extrem de strânsă) într-un exemplu de ce se întâmplă când îți dai campania pe mâna consultanților importați en gros din afară.

În primul rând, Simion a adoptat o strategie bizară de comunicare, evitând dezbaterile în direct și mizând aproape exclusiv pe mesaje video înregistrate. Acest lucru a fost evident încă de la început, când a postat după anunțarea rezultatelor din primul tur un clip înregistrat lung și confuz, în timp ce toți adversarii săi au vorbit în direct în fața susținătorilor și au răspuns la întrebările presei. Strategia lui a devenit și mai stranie în ultimele zile ale campaniei, când Simion a început să posteze mesaje și videoclipuri pe X în limba engleză, sugerând că scopul principal era atragerea atenției conservatorilor din Statele Unite și nu dialogul direct cu votanții români și cu adversarul său principal, Nicușor Dan. Pentru un candidat care și-a construit cariera politică susținând mereu că pune România înainte de toate, prioritizarea publicului din America pe o platformă importantă de social media a fost o alegere proastă.

Apoi, în puținele interviuri acordate presei, prestația lui Simion a fost ori prea superficială ori prea defensivă. În loc să afișeze încrederea și fermitatea pe care alegătorii o caută la un președinte, Simion a părut nepregătit și nesigur. Întrebările jurnaliștilor i-au creat un vizibil disconfort, afectându-i încrederea publicului în capacitatea sa de a gestiona problemele foarte complexe ale României. De exemplu, în timpul unui interviu la Digi24, Simion a făcut o afirmație uluitoare despre promisiunea sa de a oferi case cu 35,000 de euro pentru a-i convinge pe românii plecați în străinătate să se întoarcă: acele contracte semnate de el au fost doar o formă de marketing pentru atragerea voturilor. În alt interviu, cu un influencer american de extremă dreapta, a lăudat decizia recentă a guvernului SUA de a scoate România din programul Visa Waiver, prezentând-o drept o pedeapsă corectă pentru anularea turului din 2024 — din nou, o poziție ciudată având în vedere afirmațiile sale repetate cum că România este un stat suveran care nu ar mai trebui să se plece cu așa usurință în fața deciziilor din occident.

În al treilea rând, decizia lui Simion de a participa la o dezbatere de patru ore la Euronews România i-a expus foarte clar vulnerabilitățile. Simion a perfectat arta clipurilor scurte pe TikTok sau a postările live de pe Facebook unde urla in parlament. Însă pus într-un format de dezbatere, nu a putut demonstra o capacitate convingătoare de a prezenta soluții în detaliu pentru problemele reale cu care se confruntă românii. Cel mai grav a fost momentul în care a numit o mare parte din funcționarii publici români „paraziți” care vor fi concediați imediat după ce va deveni președinte. Poate acest tip de mesaj ar fi prins acum câțiva ani. Dar România se află într-un moment în care are cel mai mare deficit bugetar din UE, iar votanții așteaptă mesaje de calm și apeluri la stabilitate, nu amenințări haotice preluate de la Elon Musk și departamentul lui DOGE care epurează aparatul de stat din America.

În ultimul rând, Simion a comis mai multe gafe în vizitele sale din străinătate, un aspect important având în vedere că politica externă reprezintă una dintre responsabilitățile principale ale oricărui președinte român. A părăsit în grabă o întâlnire cu susținătorii din Marea Britanie, a promis votanților partidului polonez PiS că va petrece săptămâni întregi, făcând campanie personală în Polonia deși România se află în plină criză financiară, și a avut o prestație dezastruoasă într-un interviu pe canalul francez CNews. Acuzația lui Simion cum că președintele francez Emmanuel Macron ar fi un dictator a stârnit râsete chiar și din partea conservatorilor din emisiune care ar fi trebuit să-i fie aliați ideologici. Aceste gafe le-au readus aminte românilor de Ion Iliescu și alți lideri politici români care ne-au făcut de râs ani de zile pe scena internațională, fiind incapabili să spună câteva propoziții într-o limba străină.

La final, Simion nu a reușit să crească semnificativ numărul de votanți între primul și al doilea tur, pentru că în turul al doilea a dus o campanie tradițională și plictisitoare copiată cu stângăcie după modelul american. Dacă ar fi respectat rețeta care l-a consacrat în timpul pandemiei COVID-19, ar fi câștigat ușor cu 55%, în locul celor 46 de procente obținute duminică.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Daniel00 check icon
    Duca-se pe pustii! Sa remarcam si ca toti botii rusesti au amutit. Sa le fie tarana usoara!
    • Like 2


Îți recomandăm

 Vlad Predescu.

„Mi-am operat mama, căreia am pus o proteză de șold și mi-am făcut curaj, aș putea spune, câteva luni. După ce am intrat în intervenție și am reușit să mă detașez și să uit că o operez, lucrurile au decurs foarte bine. Slavă Domnului, e pe picioarele ei și merge în continuare”, spune medicul ortoped al cărui nume este sinonim cu excelența în chirurgia artroscopică și a genunchiului: Vlad Predescu. Imagine din arhiva personală a dr. Vlad Predescu

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Hadi Rahimian

Există copii în România născuți de două ori. Nu, nu e o greșeală de scriere și nici o eroare a serviciilor de stare civilă. Hadi Rahimian, un medic român, născut în Iran, operează feți aflați în uterul mamei oferindu-le viață. Cei mai mici dintre ei au 18 săptămâni gestaționale.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  Cătălin Copăescu

„Nu am căutat să mă victimizez într-un sistem în care aveam nemulțumiri, dar am căutat să ofer pacienților mei intervenții chirurgicale cât mai performante”, spune doctorul Cătălin Copăescu, de al cărui nume se leagă excelența în chirurgia bariatrică minim-invazivă în România.

Citește mai mult