Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Cum a trecut prima săptămână din experimentul „Un an fără shopping”. Industria de fashion este cel de-al doilea poluator al lumii, iar faptele mari se fac și prin contribuția oamenilor mici

Shopping diet

Foto: Guliver Getty Images

Moda sustenabilă! Cu cât aprofundez mai mult subiectul, cu atât îmi dau seama că mai sunt multe de făcut și nu în sensul în care „epoca vitezei” este prea lentă, ci în sensul ne-am afundat prea mult, ca să putem să reparăm totul foarte rapid.

Faptele mari se fac și prin contribuția oamenilor mici, așadar eu mă țin de plan, „One year without shopping” sau, cum îmi place mai mult să spun, „I am on a shopping diet”.

 


Prima săptămână nici nu am simțit cum au trecut din 5 motive:

1. Sunt foarte entuziasmată de această provocare, iar timpul de shopping online si offline l-am înlocuit rapid și fără probleme cu articole, oameni și business-uri care susțin sustenabilitatea în fashion.

2. Oamenii care au văzut articolul s-au arătat foarte interesați de modul în care voi gestiona această situație și asta m-a ambiționat și mai mult.

3. Mi-am schimbat dulapul de vară cu cel de iarnă (adică am coborât hainele de iarnă în dulapul „la vedere”, iar pe cele de vară le-am depozitat pe rafturile de sus), activitate ce îmi aduce mereu surprize plăcute, pentru că redescopăr haine pe care uitasem că le am și m-am bucurat de existența lor acum mai mult ca oricând.

Drept urmare, în săptămânile ce urmează voi pregăti un articol despre cum ne organizăm dulapul, conform hainelor pe care le avem, astfel încât să fie aranjate cât mai eficient.

4. Am primit foarte multe mesaje de încurajare, persoane care vor sa vina la cursurile de Image and colour să învețe cum ar putea face asta și apoi să înceapă provocarea alături de mine pentru o perioadă de timp.

5. Mi-am făcut o mini-strategie pentru aceasta săptămână. 

Respectiv, toate ținutele le-am pornit de la 2 item-uri statement + 1 item variabil, adică:

- Item statement: Cizmele cu platforma, piele întoarsă, extrem de comode, pe care le-am cumpărat anul trecut din Mall Băneasa, no name, cumpărate de la un magazin de încălțări de la etajul 2 și pentru care le port în continuu, de parcă nu aș mai avea altele.

- Item statement: jacheta de lână colorată, pe care mi-am cumpărat-o din Thailanda în 2010 dintr-un magazin random de pe stradă. Este cam greu să te detașezi de 30 de grade și să te gândești la frigul de acasă, tocmai când te bucuri cel mai tare că ai scăpat. Plus că a ocupat destul de mult loc în bagaj.

Culmea este că nu am început să o port imediat, ci după vreo 3 ani, după ce i-am tăiat franjurile de la mâneci. După mai multe încercări am identificat că ele mă deranjau.

- Item variabil: rochie clasica, scurtă, uni, pe care o am pe mai multe culori, forme și materiale, care mă scoate din orice impas cu accesoriile potrivite.

Cea albastră din poză este de la Zara, cumpărată în 2014, dar în celelalte zile am avut neagra, fucsia, galben neon, verde iarbă. 

Într-una din zile am ales o ținută mai sport – all black – și pantofi sport.


În concluzie, nu simt că s-a produs nicio schimbare reală în viața mea și sunt foarte sigură că voi face fața cu brio următoarelor 51 de săptămâni rămase.

Cu cât înveți mai mult, cu atât îți dai seama că știi mai puțin. Și iată-ne pe noi, de o partea și de alta a ecranului, scriind, respectiv citind lucruri interesante despre acest subiect.

Industria de fashion este cel de-al doilea poluator ca mărime din lume, de aceea este foarte importantă conștientizarea de ambele părți - a producătorilor de haine, pe de o parte, și a consumatorilor, pe de cealaltă parte.

Și le voi trata pe rând.

5 probleme cu care se confruntă producătorii și cum încearcă să le rezolve:

1. Agricultură: fibrele naturale sunt cultivate folosind pesticide și tratamente care dăunează lucrătorilor, dar și vieților oamenilor și animalelor din zonă.

Procesele sunt în plin proces de dezvoltare pentru a face disponibile opțiuni alternative pentru fibrele naturale, respectiv fibre organice care utilizează mai puțină apă decât metodele convenționale de creștere.

În plus, brandurile încearcă să fie organice pe tot parcursul procesului de producție - nu doar creșterea culturii, care este doar primul pas.

2. Utilizarea apei: cerințele de apă dulce pentru băut și agricultură depășesc cu mult ceea ce este disponibil. Da, Pământul este acoperit cu apă, dar cea mai mare parte este apă sărată inutilizabilă sau poluată. Drept urmare, unele branduri fac deja strategii pentru cum pot reduce din cantitatea de apă pe care o folosesc.

3. Produse chimice periculoase: Coloranții și finisajele din procesele de producție sunt periculoase pentru lucrători, plus că ajung în sursele de apă ale comunității. Este posibil ca aceste substanțe chimice să nu-i afecteze pe consumatori, dar sunt o problemă pentru persoanele care confecționează îmbrăcăminte și cei care locuiesc în zonele în care sunt produse. Producătorii de vopsea de toate tipurile trebuie să vină cu noi modalități de a produce coloranți, fără a compromite caracteristicile.

4. Ciclu de viață scurt: magazinele lansează în mod constant noi modele, iar consumatorii își actualizează periodic garderobele. Cea mai mare provocare în materie de durabilitate este de a folosi lucrurile mai mult timp, respectiv de a cumpăra mai puțin.

Știu cât este greu să reziști semnului “NEW IN” sau “SALES”, dar ușor-ușor trebuie să ne autoeducăm, la fel cum am început să reducem prăjeala și zahărul, să căutăm alimente fără E-uri, nemodificate genetice sau fără aditivi și alte substanțe chimice.

Trebuie evitată capcana cumpărăturilor de „trend” sau „chilipiruri”. Există o mare probabilitate ca hainele cumpărate din acest raționament să le purtăm doar de câteva ori sau chiar niciodată. Hmm, does it ring any bell?!?

Când ajungem în magazin, toate hainele „ne fac cu ochiul”, sunt aranjate frumos, sunt asortate armonios, stau bine manechinelor sau arată impecabil pe umerașe.

Aceste lucruri sunt suficiente pentru noi să scoatem cardul din buzunar? De multe ori, DA, este suficient și abia după o perioadă ne dăm seama că nu le-am purtat niciodată.

Așa cum spuneam în articolul trecut, banii noștri sunt agățați pe umerașe sau așezați împachetați în dulap, în loc să ne bucurăm de ei în alte sute de moduri. Sau, și mai rău, trebuie să plătim lunar la bancă rata pentru cardul de cumpărături folosit necumpătat în perioada reducerilor.

Cum să facem cumpărături eficient este unul dintre workshop-urile mele din cadrul cursurilor Image and Colour, deci dacă sunteți interesate, vă astept cu drag să îmi scrieți să programăm o sesiune.

Tips: majoritatea hainelor care au semnul “NEW IN” sau “SALES” sunt cele din trendul actual (culori, forme, imprimeuri, materiale). Trebuie să-ți iei un minut să te gândești dacă jacheta „roșie” o vei purta în anul următor, când toți ceilalți vor purta o altă culoare mai modernă sau chiar și la un alt model.

5. Deșeuri: Pe lângă faptul că au un ciclu de viață scurt, trebuie să existe modalități mai eficiente de reciclare și/ sau reutilizare a materialelor.

Am găsit un mic business local, cu studenți de la UNArte, care lucrează la o colecție numai din haine & materiale din secțiunea „de aruncat” - awearxvfair, mi se par super tari, abia aștept să îi cunosc, pentru că am niște idei de haine pe care sunt curioasă dacă pot să le implementeze. Până atunci puteți să îi urmăriți pe Instagram sau să îi vizitați pe 2-3 noiembrie la standul lor de la Vfair. Iar eu voi reveni pe acest subiect, imediat ce mă întâlnesc cu ei.

Sau Retoush Boutique, un atelier unde hainele „imperfecte” se vor transforma în haine perfecte. Alina a fost colegă cu mine în urmă cu 10 ani, nu știe că scriu despre ea, căci e o persoană foarte discretă și serioasă, dar v-o recomand cu încredere.

Iată că am ajuns și la contribuția consumatorului și la cei 7 R de care trebuie să ținem cont pentru a ajuta planeta:

REDUCE, REUSE, RECYCLE, REPURPOSE, REPAIR, RESELL, RENT, în româneste Reduceți, Reutilizați, Reciclați, Reutilizați, Reparați, Vindeți, Închiriați.

Este un subiect complex, îl pregătesc pentru săptămâna urmatoare, împreuna cu experienta „One year without shopping săptămâna 2”.

Până atunci puteți să mă urmăriti pe Facebook, Instagram, să participați la cursurile de Image and Colour – cum să devin propriul meu stilist, să îmi sugerați orice brand/ afacere care susține direcția sustenabilă în fashion pentru a o face cunoscută celor interesați, să acceptați provocarea Shopping Diet pentru orice perioadă de timp vi se pare fezabilă și să documentăm împreună experiența voastră.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • mike mike check icon
    "Moda sustenabila"! Sloganul UE! Un fel de "Noroc bun!" scris la intrarea intr-o mina din Valea Jiului. Totul, dar totul, chiar si un rahat nu poate exista fără a fi "sustenabil". Foarte trist... asa se instalează comunismul si astfel se "reglementeaza" lumea. Imi aduc aminte ca, acum vreo 10 ani, functionarii UE au propus ca parfumurile sa fie si ele sustenabile, adică sa fie scoase anumite esențe care ar provoca "alergii" grave, distrugînd astfel parfumuri celebre. Totul este o chestie politica evident. N-am auzit ca cineva sa capete alergii de la Chanel 5. Insa oamenii au devenit foarte sensibili....
    • Like 3
    • @ mike
      Cred ca trebuie sa mai filtram si informatia pe care o primim.
      Daca credem chiar tot ce spune toata lumea, atunci nu o sa mai facem nimic
      • Like 0
    • @ mike
      Delia MC Delia MC check icon
      Respect pentru curajul de a aborda această temă. Eu n-aș fi îndrăznit -deși am remarcat- să scriu despre legătura dintre aceste aspecte. Că da, tendințele de "modă sustenabilă" si alte asemenea se asortează prea bine cu tricourile cu Che Guevara, alimentația vegană și ideile socialiste.
      Ideea în sine e lăudabilă, mai temperează elanul achizițiilor fără număr și rost, noi femeile cam suntem predispuse să fim shopacholice. E bine, altfel riscăm un dulap plin -și totuși n-avem cu ce ne îmbrăca- și un portmoneu gol.
      UE funcționează cât de capitalist se poate, doar economia concurențială capitalistă s-a dovedit sustenabilă. Cu toate că verzii cam înverzesc eșichierul politic pe alocuri și din păcate e ideologie pură cu prea puține soluții practice.
      Asta cu parfumurile ar fi o tragedie, un parfum bun e artă iar arta nu se prea face numai din chestii sustenabile.
      • Like 0
  • Roxana B check icon
    Si atunci ce fac cei care produc aceste items?
    Nu e societatea actuala bazata pe consum?
    Dpdv economic.
    De acord in rest cu dvs.
    Eu am boala la incaltaminte.
    Anul asta am dat 50 de perechi de pantofi/adidasi la reciclat.
    Pe unii nu i-am purtat decit de vreo 3 ori.
    Asta nu inseamna ca atunci cind sint intr-un magazin de incaltaminte nu-mi vine sa cumpar.
    Nu neaparat ceva trendy, cit comod.
    Din cauza unui accident grav de circulatie , nu pot sa port decit pantofi fara toc sau pantofi sport.
    Acum e drept ca intru in magazin si-mi clatesc ochii.
    • Like 0
    • @ Roxana B
      Dacă nu mai există cerere, se va adapta și oferta, că doar producatorii nu o să facă haine În cantități pe care știu că nu o să le vîndă
      • Like 1
    • @ Ioana Hurdubelea
      Roxana B check icon
      Indraznesc sa va contrazic.
      Dupa parerea mea, publicitatea care se face zilnic in media a ajuns sa creeze cererea.
      Sa nu mai vorbim de ex despre tinutele lui Michele Obama, care se epuizau la citeva ore dupa ce ea aparea la TV imbracata cu ele.
      Sau, la fel, in cazul celor 2 ducese din familia regala, Meghan si Kate.
      Un alt ex: toti stim sa taiem un mar, un ananas....dar au aparut pe piatza ustensile speciale pt taierea marului din prima in felii simetrice, sau, in cazul ananasului , de scos miezul dintr-o miscare.
      N-aveam neaparata nevoie de ele, dar am cumparat.
      De ce?
      N-am putut gasi un motiv anume.
      Nici nu prea maninc mere, ce sa mai zicem de ananas....
      Zic mersi ca am ajuns la o virsta cind interesul de a fi fashionable si in "trend-uri" a scazut considerabil.
      Ma delectez mai mult cu window shopping.
      Dar in cazul tineretului, sa stai 1 an fara sa cumperi ultimul tip de iphone, ultimii papuci cu blana, ultima fusta cu insertii din plastic samd..(ultimul folosit in sens de cel mai la moda) mi se pare deja a fi mission impossible.

      • Like 0
    • @ Roxana B
      De 14 ani sunt in domeniul publicitatii, stim ce sa vorbim, cui ne adresam si ce cuvinte sa folosim pentru a influenta oamenii in directia in care ne dorim
      1 year no shopping este un challange personal si include doar item-uri vestimentare (nu cosmetice, nu tehnologie, nu mancare, excursii sau iesiri in oras).
      Provocarea vine pe o stare foarte buna la nivel psihic, cand shoppingul nu reprezinta o refulare de la job sau personala si nu vreau sa inlocuiesc nimic cu nimic. Vreau pur si simplu sa fiu.
      • Like 1
  • Delia MC Delia MC check icon
    "Faptele mari se fac și prin contribuția oamenilor mici" poate sperând la mecanismul masei critice. Cumpărăm noi mai puțin, dar as vrea sa știu cum acest comportament influențează industria de fashion? Când sute de mii de femei cumpără în neștire iar magazinele și outlet-urile sunt pline?
    Eu chiar cumpăr puțin, nu sint împotrivă. Dar un an... Bun, aș înțelege dacă aș rămâne eu singură cu dulapul meu fără să mă mai intereseze deloc alte haine. Macar aș castiga timp, pe care nu l-aș mai pierde pe net sau în magazine. Dar înțeleg, o preocupare a fost înlocuită cu alta că nu se poate să renunțăm de tot (ne place frumosul dar si diversitatea) și să devenim ecologiști peste noapte. Am mai întâlnit, tactica de câte 5, 4, numai 5 obiecte intr-un an dar n-am văzut mult castig nici de timp, nici de bani, doar un stres inlocuit cu altul. Nu se poate oare invoca sfânta cumpătare? Extremele în această privință sunt ca și dietele stricte: cu șanse mari să fie abandonate dar totuși sperăm și le ținem...
    • Like 0
    • @ Delia MC
      Dacă nu ar mai exista cerere, oferta s-ar adapta.
      Nu este o frustrare pentru mine deoarece sunt destul de creativă încât să pot să port hainele pe care le am în zeci de feluri Și am și multe haine în garderobă deja.
      Este o provocare interesantă, să văd dacă rămân în zona fashion și fără cumpărături, este o dovadă pe care vreau să o documentez Și o să văd părerile în timp. Cu siguranță că dacă o să reușesc un an fără frustrări și bătăi de cap, voi continua cu ceva similar în această direcție, de exemplu să-mi cumpăr doar haine reciclate.
      I don’t know one step at a time
      • Like 0
    • @ Ioana Hurdubelea
      Delia MC Delia MC check icon
      Cheia e creativitatea și se pare că o aveți din plin...
      Da, cu ceva haine în dulap se poate.
      Aștept atunci alte articole pe această temă și va urez succes!
      • Like 1
  • Cristi check icon
    Asa ceva nu se poate. Eu, daca nu cumpar o piulita, o saiba, ceva, incep sa tremur.
    • Like 2
    • @ Cristi
      Si reusesti sa le folosesti pe toate?
      • Like 1
    • @ Cristi
      Si reusesti sa le folosesti pe toate?
      • Like 0
  • Ne întoarcem la societatea progresist-neconsumeristă de dinainte de '89 ? Nu merci.
    • Like 1
    • @ Adrian Ionescu
      Este opțiunea fiecăruia de a a-și manifesta convingerile
      • Like 0
  • Super tare, asta ar trebui sa se predea in scoala obligatorie, pe bune!
    Impreuna cu colectarea selectiva, tehnologii de reciclare, utilizarea apei menajere, utilizarea foselor, etc.
    Felicitari si succes in saptamanile urmatoare!
    • Like 1
    • @ Cristian Dogar
      As vrea sa am atat de mult suport incat sa cuprind o masa cat mai mare de oameni. Sunt schimbari atat de mici pe care trebuie sa le facem cateodata, dar care pot aduce beneficii majore - de la punga de panza pe care putem sa o luam in buzunar de fiecare data cand mergem la cumparaturi, pana la a strange apa de ploaie sa udam florile
      • Like 2
    • @ Ioana Hurdubelea
      Absolut pentru, eu am un butoi in curte, ud florile de acolo, iar treaba cu plasele la cumparaturi e o regula! Plus colectarea selectiva!
      Spor!
      • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult