Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

M-am supus experimentului „One year without shopping”. Timp de un an n-am voie să-mi cumpăr niciun obiect vestimentar: ce s-ar întâmpla dacă am crește fiecare dintre noi durata de viață a hainelor cu 9 luni?

one year

După ce am vândut peste 700 de piese vestimentare pe Tzoale, am constatat că mai am destule haine cât să-mi acopere corpul și să-mi stilizeze look-ul o perioadă lungă de timp, fără să repet aceeași ținută de prea multe ori.

În experimentul care urmează, pornesc de la 3 premise:

1. După mai mult de 200 de cursante la workshopurile mele de Image and Colour, mi-am dat seama că femeile își doresc cu precădere să învețe să-și eficientizeze garderoba pe care o au deja, decât să își cumpere lucruri noi, drept urmare cursurile mele s-au schimbat în acestă direcție.

Fiecare subiect pe care îl tratez pe pagina mea de Facebook (Ioana Hurdubelea) sau Instagram highlights stories (ioanakiki) are ca punct de plecare un item vestimentar des întâlnit în garderobă (de exemplu: fustă plisată, jeanși albaștri, tricouri albe etc) sau, pur și simplu, o culoare. Pe această bază fac recomandări și selectez ținute, astfel încât să fie ușor aplicabile în funcție de personalitatea vestimentară a fiecărei persoane, de constituție și ocazie, fără a necesita achiziții noi pentru a le recompune.

Femeile poartă 20% din hainele din garderobă în 80% din timp, deci întotdeauna avem în dulap haine pe care nu le purtăm perioade lungi de timp sau chiar niciodată.

Practic banii noștri sunt agățați pe umerașe sau așezați împachetați în dulap, în loc să ne bucurăm de ei în alte sute de moduri. Sau, și mai rău, trebuie să plătim lunar la bancă rata pentru cardul de cumpărături folosit necumpătat în perioada reducerilor.

Ca o concluzie parțială, dacă avem în garderobă doar haine pe care le purtăm (de cel puțin de 3 ori pe an) și care ni se potrivesc (nu pentru când o să slăbim sau când o să revină la modă o culoare sau un print) întotdeauna vom avea cu ce să ne îmbrăcăm și vom economisi timp în fiecare dimineață înainte să plecăm la serviciu. Dacă avem 20 de rochii în loc de 120, atunci ne vom decide de 5 ori mai repede cu ce ne îmbrăcăm. (Studiez încă psihologia bărbaților, ca să pot să revin cu sfaturi și recomandări).

2. Susțin dezvoltarea durabilă prin acțiuni mici, dar recurente. Concret, legat de haine, mi-a atras atenția un research WRAP care arată că, dacă am crește durata de viață a hainelor cu doar 9 luni, am reduce anual emisiile de carbon, consumul de apă și amprenta de deșeuri cu 20%-30% fiecare.

Aprofundând mai mult acest subiect, cea mai recentă tendință vestimentară nu mai este culoarea anului sau a sezonului sau un stil obligatoriu: este conceptul de modă durabilă.

Industria textilelor face ravagii asupra mediului în procesele de confecționare a îmbrăcămintei, iar brandurile și consumatorii încep să ia măsuri să rezolve aceste probleme.

Deși nu există niciun fel de „îmbrăcăminte ecologică” - adică toate articolele de îmbrăcăminte au cel puțin un impact negativ asupra mediului - există branduri care lucrează cu sârguință pentru diminua efectele nocive asupra mediului.

Revin într-un articol următor cu branduri pe care le cunosc că au început să construiască deja în această direcție – dacă susțineți deja un brand care produce sustenabil, dați-mi de veste cum face asta, ca să-l pot include în articolul dedicat acestui subiect.

Ce este moda sustenabilă sau durabilă?

Moda durabilă sau sustenabilă ține cont de întregul ciclu de viață al produsului - de la procesele de proiectare, aprovizionare și producție - și privește orice și pe oricine poate fi afectat (de la mediu, la muncitorii și comunitățile unde este produs, la consumatori). Este o problemă complexă și nu există în prezent un brand care să poată rezolva totul.

Moda durabilă sau sustenabilă este opusul pentru „fast fashion”, îmbrăcămintea care este făcută ieftin și destinată utilizării pe termen scurt.

Moda durabilă este accesibilă?

Da! Dacă facem investiții corecte.

Ce înseamnă investiții corecte?

  • Investim doar în obiecte de vestimentație clasice – culori neutre, cut-uri clasice, material calitative. Nu cheltuim o avere pentru haine pe care le vom purta 1-2 ani.

Trebuie evitată capcana cumpărăturilor de „chilipiruri”, cea mai tentantă în perioada reducerilor. Există o mare probabilitate ca hainele cumpărate în aceste perioade să nu le purtăm niciodată. Când ajungem în magazin, majoritatea hainelor de la reducere sunt cele din trendul actual (culori, forme). Trebuie să-ți iei un minut să te gândești dacă jacheta „galbenă” o vei purta în anul următor, când toți ceilalți se vor muta la o altă culoare mai modernă sau chiar și la un alt model.

  • În cazul în care alegem câteva haine în trend, acestea să nu necesite modificări în garderoba actuală (de exemplu, dacă alegem un top în trend, acesta trebuie să se potrivească cu cel puțin jumătate din pantalonii/ fustele pe care le avem deja în garderobă).
  • Cumpărăm doar haine de care avem nevoie și care ne avantajează acum (forme, culori, texturi, cut-uri) și pe care le vom purta 100% în următoarea perioadă – nu pentru când o sa fim mai slabe, o să ne ducem la sală sau pentru când o să mergem la următorul meci de fotbal pe stadion.
  • Să fim sigure că articolele de îmbrăcăminte le vom iubi absolut și le vom purta pe parcursul mai multor sezoane.
  • Luăm în considerare magazinele second-hand, consignațiile, site-uri sau grupuri de vândut haine.

Doar fiți precaute că nu utilizați toate economiile ca scuză pentru a cumpăra mai multe, deoarece veți îndepărta o achiziție durabilă. 

3. Moda revine, iar eu și mama mea suntem niște persoane păstrătoare, care au grijă de haine, și care au aproximativ aceeași constituție,  deci se întâmplă adesea să scoatem „de la naftalină” item-uri în trend & statement, pe care sunt sigură că nu o le vedem în vitrină la mall-uri sau la alte doamne pe stradă.

Cicliștii din poza de mai jos stau mărturie, că 25 de ani mai târziu moda revine, iar hainele se pot repurta fără probleme dacă au fost bine păstrate, iar corpul tău nu a suferit modificări.

Sau rochia de la cununie civilă a mamei, pe care o împărțim de ceva vreme, ea o o poartă pe fiecare 26 iulie din 1975 ca să aniverseze evenimentul alături de tata, iar eu o împrumut din când în când la diverse party-uri tematice, pentru că mă leg de print-ul care reprezintă un desen de mire & mireasă.


Toate astea fiind zise, provocarea a venit când am văzut postul Sandrei despre ONE YEAR WITHOUT SHOPPING și primul gând a fost de ce nu....

Pe cât de greu, pe atât de frumoasă și interesantă va fi această perioadă.

Teoretic am început în aceeași zi în care am aflat, adică o data cu Sandra, practic ea și-a început monitorizarea print-un blog zilnic.

Eu promit să-mi țin un jurnal săptămânal despre ținutele purtate, cum le-am ales, de când le am și, mai ales, cum mă simt și mai ales cum o să reușesc să rămân fashionable (probabil că o să mă apuc de cusut, croșetat).

Regulile ONE YEAR WITHOUT SHOPPING sunt foarte simple:

  • timp de un an nu am voie să îmi cumpăr niciun obiect vestimentar, în afară de lucruri de bază (ciorapi, chiloți), umbrelă dacă mă prinde ploaia să nu răcesc;
  • Am voie să primesc cadouri haine sau vouchere de cumpărături care să se transforme în obiecte vestimentare;
  • Am voie să împrumut haine de la prietene;
  • Am voie să fac schimb de haine cu oricine este doritor.

Deocamdată, nu am parte de 100% entuziasm și de susținere din partea prietenelor, pe motivul: „De ce vrei să te complici?”

Mama s-a bucurat de ideee și mă susține; când i-am zis planul, a reacționat ca și cum aș primi o rentă lunară (cumva are dreptate, rezultatul ar putea fi similar). Tata nu a înțeles prea bine și nu a fost impresionat în niciun fel. Cățelul meu Snow cred că o să se bucure că o să stau mai mult cu el (de menționat că eu NU fac niciodată shopping online).

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Răspunsul e simplu, fabrici și magazine închise, șomaj care va genera la rândul lui șomaj în cascadă în alte domenii de activitate. Unii își doresc o societate non-consumeristă așa cum era la noi până în '89, eu am trăit perioada aia și nu duc dorul.
    • Like 0


Îți recomandăm

Telemunca

Odată cu răspândirea noului coronavirus de la o țară la alta, companiile din toată lumea și-au schimbat politica de resurse umane și și-au încurajat angajații să lucreze la distanță pentru a preveni extinderea epidemiei. O decizie care ține de supraviețuirea biologică, dar și de supraviețuirea ca business. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Recul

Povestea Recul începe în 2015, când regizorul Vlad Dragomirescu și actorul Bogdan Untilă și-au propus să creeze un incubator pentru proiecte culturale independente, care să cuprindă două direcții: teatrul de improvizație și teatrul clasic.

Citește mai mult

Alphahead

Vishal Narender și Georgeta Brehoi, soția sa, au venit în România în urmă cu 4 ani, după ce au lucrat în mai multe multinaționale din India, Franța și Irlanda, și au decis să-și investească toate economiile pentru a produce echipamente moto.

Citește mai mult