Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Cum am ajuns să scriu în Republica.ro. „Auzi, personalitate remarcabilă, ia lista asta de cumpărături și vino cu ea mai repede, că trebuie să prepar cina”

barbat - laptop

Foto Guliver/Getty Images

Mă aflam pe 1 ianuarie 2019 și mi-am pus o întrebare: „Vuță, ce poți face în 2019 diferit față de ceea ce făceai până acum și a te implica într-un efort pozitiv, de exemplu, de conștientizare e importanței fenomenului economic?".

Dar de ce conștientizare economică? Răspunsul este că în România tratăm, în general, cu superficialitate această temă, oamenii nu sunt interesați de ce se întâmplă, pe plan global și cum decizii globale ne pot afecta local. Educația financiară se află la un nivel inacceptabil, cel mult 20% din populație are noțiuni economice. Poate suna pompos, însă asta mi-am propus. 

Apoi m-am întrebat dacă pot face asta și mi-am răspuns că ar fi foarte interesant să încerc și cu siguranță mi-ar plăcea să cred că pot promova materiale economice, mai ales că pentru a scrie lucruri relevante trebuie să ai materiale bune, atent realizate, să citești mult, ceea ce până la urmă reprezintă o formă reală de dezvoltare personală. Făceam deja asta pe LinkedIn și reacțiile erau pozitive. Observam că atunci când scriam ceva oamenii reacționau și de multe ori se implicau în discuții.

Mi-am pus întrebarea dacă nu este mai util să îmi scriu propriile materiale decât să le promovez pe ale altora.

Apoi, într-o ploioasă zi de februarie am primit un telefon: „Salut, Claudiu, ce mai faci? Uite, am lansat un site nou și am nevoie de cineva care să mă ajute cu conținutul economic“. Era o amică ce dorea să promoveze online materiale din diferite domenii, printre care și economic. Am acceptat. Impactul nu era foarte mare, însă era primul pas pe care îl făceam pentru a-mi duce la îndeplinire demersul.

Astfel, am început să public articole economice local, în Constanța, ceea ce a fost în regulă pentru început. Apoi mi-am propus să duc acest demers la un nivel mai înalt, unde impactul este mult mai mare, articolele ajung în sfere cât mai diverse.

I-am trimis un material lui Florin Negruțiu, de la Republica.ro, a cărui primă reacție a fost „Hmmm, se poate și mai bine, iar ca rugăminte, scrie cu caractere de 14". Recunosc, m-a dezumflat puțin, însă am ținut cont de ceea ce mi-a spus. Trebuia să scriu, într-adevăr, cu caractere de 14 și să am texte mai bune pentru a fi publicate pe Republica. Mi-a dat niște sfaturi generale pe care să le urmez și da, le-am urmat.

La scurt timp după aceea a urmat colaborarea cu un site local, din Constanța, cu 13.000-14.000 utilizatori unici/zi, unde materialele pe care le scriam aveau un bun impact local. Ceea ce publicam local atingea un public de 1.000-1.500 utilizatori unici, cel mult, dar voiam să merg mai departe.

Au urmat în continuare materiale promovate local, însă la un moment dat am publicat ceva despre „Perspectivele unei noi crize economice în Europa", material pe care da, i l-am dat și lui Florin, iar reacția sa a fost „Îl punem și pe Republica?“. Acum ce să-i spun omului, „nu“? Reacția mea a fost „Normal că îl punem și pe Republica, primul meu material pe platformă, suuuuper“. Ceea ce mi-am propus la începutul anului prindea contur, eram mulțumit de cum mergeau lucrurile.

Reacția soției mele a fost una spumoasă. A intrat pe site în secțiunea „cine suntem”, unde scrie „Sunt personalități remarcabile din domeniul lor de activitate, oameni care au ceva de spus și știu cum s-o spună. Sunt cei pe care membrii fondatori i-au invitat să scrie pe platformă.”

Se întoarce spre mine și imi spune „auzi, personalitate remarcabilă, ia lista asta de cumpărături și vino cu ea mai repede, că trebuie să prepar cina”. I-am spus că eu intru în categoria oamenilor care, poate, au ceva de spus și știu cum s-o spună. A fost distractiv, oricum.

Au urmat o serie de articole pe Republica, atât economice, dar și unele cu o puternică tentă personală, cel mai citit fiind un articol despre Gică Hagi, (care a ajuns la 80.000 de cititori unici), care nu este un material despre fotbal, ci despre educație, ambiție și verticalitate, dar și despre ceea ce lași în urma ta și despre cum putem duce mai departe cu respect numele părinților noștri.

Pozitivitatea va fi întotdeauna mai utilă societății în general și celor din jurul nostru, în particular, decât negativismul. Nu putem merge înainte într-un mediu ce pune accent pe negativism. Materialul despre Hagi la asta se referă. Să rămâi pe drumul tău, să fii pozitiv, să înveți, să te înconjori de oameni de la care ai ce învăța lucruri, apoi să aplici acele lucruri. Viața nu este o succesiune de înfrângeri sau victorii, ci o succesiune de experiențe din care trebuie să extragem doar acele învățăminte ce ne pot face să mergem înainte.

Concomitent cu Republica am avut posibilitatea de a publica materiale și în ediția românească a The Economist, Reporter Global. Pe vremuri devoram The Economist, să scriu acum în ediția locală a prestigioasei reviste britanice? Am trimis un material la Reporter Global și la 3 zile după aceea îmi regăseam propriul articol, întins pe două pagini, între cel al lui Iulian Fota și Cristian Diaconescu, într-un număr unde erau promovate materiale ale unor specialiști de marcă din domeniul economic și nu numai.

Am perceput asta ca încă un mare pas înainte, iar ceea ce îmi propusesem la începutul anului se îndeplinea pentru a doua oară. Republica și Reporter Global. Da, consider că pentru 2019 mi-am atins ținta în legătură cu unul dintre lucrurile pe care mi le-am propus la începutul anului.

Și nu, nu există lucruri ce nu pot fi realizate, atâta vreme cât există o minimă înclinație pentru o anumită activitate, în cazul meu scrisul pe teme economice, dar nu numai.

Societatea românească are nevoie de pozitivitate și de repere pozitive, în general. Putem schimba starea de fapt a lucrurilor prin scris, putem influența societatea pentru a dezvolta acei anticorpi necesari respingerii acelor modele negative, indiferent de domeniu? Răspunsul este da, cuvântul este cea mai puternică armă, haideți să folosim această armă într-un mod pozitiv.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dorin check icon
    Felicitări. Ați dovedit că se poate.Avem nevoie de mai mulți oameni adevărați ca dumneavoastră.
    • Like 2
  • Pe mine ma ajuta articolele dv. Continuati, eu va urmaresc! succes!
    • Like 0


Îți recomandăm

Olguța Totolici

Despre soția lui Dan Barna opinia publică a aflat relativ recent, în momentul în care candidatul la președinție și-a făcut publică averea, iar în dreptul soției câștigurile erau „ascunse”, ca urmare a unei clauze de confidențialitate semnate cu firma la care aceasta lucrează. Intrigată, am dorit să o cunosc pe doamna în discuție, ca să aflu direct de la sursă cine e și „câte parale face”.

Citește mai mult

Marius Manole/Foto: Alexandra Pandrea

„Cred că aș pleca de la educarea profesorilor, de la a-i face ei să înțeleagă că sunt foarte importanți și că trebuie să aplice o altă metodă, nu pe cea pe care o știm noi de demult, cu rigla peste mână, cu învățatul cuvânt cu cuvânt din carte, cu învățatul comentariilor”, spune actorul Marius Manole. (Foto: Alexandra Pandrea)

Citește mai mult