Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Cum îi motivăm pe copii să citească? Iulia și Anamaria s-au jucat mai întâi leapșa cu cărți, apoi au transformat totul într-un business. Republica antreprenorilor

Una dintre cele mai mari provocări ale părinților de astăzi este să-și motiveze copiii să citească. Lipsa timpului petrecut în familie, necesar pentru formarea acestui obicei, lipsa unei rutine de a citi a adulților din jur, tentațiile mai luminoase și mai dinamice și poate chiar textele prăfuite și greoaie din manuale, îi țin pe copii departe de lumea fără margini a cărților.

La modul ideal, împrietenirea cu cărțile ar trebui să se facă înainte ca ei să ajungă la școală, dar sunt soluții chiar și pentru copiii mai mari care se uită cu stupoare la lista de lecturi suplimentare.

Iulia și Anamaria au reușit să le insufle fetelor lor pasiunea pentru lectură cu ajutorul unor metode simple. Iar toată această experiență le-a inspirat să pornească și un business: Tai Mălai cu povești. O altă sintagmă pentru `leapșa cu cărți’ , un joc pe care l-au jucat mai întâi cu fetele lor.   


Tai mălai

Anastasia are acum 8 ani și este fiica Iuliei. Felul în care mama ei a reușit să o apropie de lumea cărților a inspirat-o și Anamaria, care a aplicat aceeași „strategie” cu fiica ei.

„Când a apărut prima mea fetiță am avut tendința aproape agresivă de a-i arăta și de a o face să-i placă. Și copilul meu a zis: `Nu! Nu vreau, lasă-mă!’ Și am fost dezamăgită. Cărțile erau superbe! Dar am lăsat-o în pace până s-a dus ea la cartea pe care și-a dorit-o ea. Și am învățat atunci că se va lega de ce o atrage mai mult pe ea decât pe mine. Așadar, ceea ce am făcut a fost să diversific paleta. Pur și simplu am cumpărat cărți cât mai variate și i le-am pus la îndemână. Nu a existat de la început o rutină. Și eu, și Anamaria am încercat să împrietenim copiii cu cărțile prin joacă și să transformăm asta într-un moment de conexiune. Pentru că, pe lângă jocurile pe care ei le propun, poți transforma și lectura într-o joacă. Părinții pot lua orice poveste și o pot anima cu ajutorul jucăriilor. Poți folosi și doi castraveți. Important e să vadă copilul că joaca lui a ajuns la sufletul tău”, spune Iulia.

O altă „tehnică” pe care o pot folosi părinții este transformarea cărții într-un accesoriu, bun de pus în ghiozdănel și de accesat în timpii morți: atunci când aștepți la doctor, în trafic sau când nu are răbdare să-i usuci părul atunci când iese din bazinul de înot. Mai ales dacă este fată și are părul lung așa cum se întâmplă cu fetița Anamariei. A fost singura strategie prin care a reușit să-i câștige răbdarea. Un alt aspect important din punctul ei de vedere este ca tu, ca părinte, să ai acest obicei, iar copilul să te vadă citind cărți pentru adulți. 

Însă și cărți pentru copii. Atât când sunt mici, dar și după ce învață să citească, copiilor le place să li se citească. Iar dacă nu ai reușit încă să-l împrietenești cu carțile, poti începe de aici: să-i citești tu ca părinte primul capitol și, eventual, să pui totul într-un context pe care ți-l inspiră cartea respectivă: Charlie și fabrica de ciocolată a lui Roald Dahl, de exemplu, va fi mult mai bine primită lângă o cană de ciocolată caldă. Este sfatul pe care Anamaria l-a dat unei mămici cu un copil mai mare care nu voia să citească. Și a funcționat.

„Cred că părinții pot căuta cărți pe un subiect pe care copilul îl iubește și despre care vrea să știe mai multe. Pentru că acum există cărți pentru orice. Sau poate are o frică pe care o poți chiar rezolva cu ajutorul unei cărți ori o situație nouă pe care urmează să o experimenteze: mutarea la o altă grădiniță sau într-o casă nouă. Atunci când sunt la vârste mai mari, poți porni de la un film și poți merge apoi spre carte. Totul ține de abordare”, precizează Iulia.

Leapșa cu cărți, o comunitate și o idee de business

Pentru că și Iulia, și Anamaria cumpărau cărți constant, iar achiziționarea uneia atrăgea uneori toată seria din care făcea parte, bibliotecile lor începeau să devină neîncăpătoare. Atunci au început să facă schimb și fetele lor să împrumute una de la alta. Și, pe lângă cărți, atât cele două mame, cât și cele trei fiice ale lor acumulaseră și multe informații pe care și-au dorit să le împărtășească. 

„Discutam tot timpul despre cărți și totul a pornit dintr-o nevoie a noastră. Cu câțiva ani în urmă, nu aveam comunități care să povestească despre ce se citește și ce le place copiilor. Cartea ajunge într-o casă prin intermediul adultului, iar noi cu greu reușim să creăm o rutină a mersului la bibliotecă sau la librărie astfel încât ei să aleagă. Iar online putem accesa mai ușor informația, putem afla de alte cărți. Iar noi o aveam și ne-am gândit că ar fi o idee bună să facem un loc în care să povestim despre cărțile pe care le știam. Astfel, am creat o comunitate pe Instagram”, poveștește Iulia.

„În prezentarea cărților ne-am axat pe punctul de vedere al fetelor noastre. Ce le-a plăcut, care a fost paragraful preferat, de ce am folosit cartea respectivă. Apoi am început să primim mesaje de tipul: `fețița mea e timidă și nu știu ce carte să-i citesc’, și i-am făcut o recomandare: o carte despre timiditate, dar și una despre ce înseamnă să fii curajos. Și ne-am dat seama că ne place să facem asta, să facem recomandări personalizate pentru că au tot venit solicitări. Practic am descoperit o nevoie, iar după ce ne-au contactat și editurile, ne-am dat seama că facem bine ceea ce facem și am mers mai departe”, spune Anamaria.

Astfel, s-a născut un serviciu personalizat pentru oricine are nevoie să facă un cadou sau să aducă o anumită temă în casă: un pachet de cărți felurite validate de fetele Iuliei și Anamariei.

Tai Mălai cu povești oferă un pachet predefinit în funcție de vârstă și unul personalizat pe baza câtorva informații despre copilul căruia i se oferă cărțile.

„În pachet sunt trei cărți, dar nu știi ce primești. Ori alegi să completezi formularul și în baza răspunsurilor noi facem selecția, ori alegem în funcție de vârstă. Iar dacă avem informații, încercăm să personalizăm cât mai mult astfel încât să avem un cadou cât mai special. Punem, de exemplu, baloane dacă avem o carte cu baloane, sau diverse figurine cu care să ne joace, practic tot felul de materiale care să-i aducă mai aproape de carte”, spune Anamaria.

Orice cadou pe care fetele Iuliei și Anamariei îl fac altor copii conține o carte aleasă special pentru ei. Este modul lor de a se exprima și de a-i încuraja să citească. Un obicei pe care îl pot adopta și părinții care vor să încurajeze lectura.

Deși cu greu se poate opri la o singură carte, recomandarea Anamariei pentru Ziua Copilului este „Proiectul” de Brigitte Minne, o carte cu multă emoție care vorbește despre cum vine pe lume un copil. În contrapunct, Iulia recomandă „Am dreptul să fiu copil”, de Alain Serres, o carte care vine să-i valideze și să-i susțină pe cei mici cărora mai tot timpul li se spune ce trebuie să facă sau cum să se comporte, dar cărora li se vorbește prea puțin de drepturile pe care le au.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult