Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cum învață oltenii engleză

Lia Olguța Vasilescu - reuniune

Foto: Facebook Lia Olguța Vasilescu

La capitolul limbi străine, săptămâna trecută a debutat luni cu discursul la ONU în romgleză al ministrului Olguța Vasilescu şi s-a încheiat sâmbătă cu olimpiada de limbi moderne, faza județeană. Sau de la agonie la extaz. O săptămână cu cicatrici în memorie, greu de ascuns, greu de uitat.

Engleză de ministru

Am trăit tot felul de stări după discursul acestei doamne şi am încercat să renunț la tot ce ține de subiectivism, de cârcotă şi de proastele obiceiuri ale românului în general de a aplica judecăți de valoare şi de a nu precupeți niciun efort în a-şi da cu părerea despre tot ce ne înconjoară... dar la câți porumbei i-au ieșit pe gură doamnei Vasilescu, mi-a fost greu să nu fiu critică. Mi-am amintit de fotbaliștii români care vorbeau româneşte cu accent italian după doar câteva luni petrecute în țara cu origini lingvistice comune.

La bacalaureat, în România, nivelul maxim pe care îl poate atinge un elev absolvent de liceu este B2. Şi avem nenumărați astfel de elevi! Avem apoi mulți elevi care dau examene de limbă, fie că se numesc Cambridge, Toefl, IELTS, DALF, DELF sau Goethe-Zertifikat. Avem elevi care pleacă să studieze în „academic English” la universitățile din Europa şi nu numai. Avem cu certitudine obligația ca, într-o țară şi într-o epocă în care toți copiii învață engleză încă de la grupa mică, să nu trimitem să țină discursuri într-un for internațional de anvergura ONU un vorbitor de engleză pe nume Olguța Vasilescu.

La clasa a III-a, copiii învață că pluralul lui „man” este „men”, al lui „woman” este „women” şi că „fish” are aceeași formă la plural ca la singular. Relativ complicat la doar nouă ani... Generația mea a început să învețe engleza abia în clasa a V-a.

Engleză de simulare. „I am the type of woman men can’t control”

Cuvinte simple şi învățate la timp mi-au fost de mare folos să pot înțelege mesajul plin de tâlc de pe tricoul acoperitor de bust al unei domnișoare pe care am avut-o în sală pe post de candidată la simularea examenului de bac, proba de fizică: „I am the type of woman men can’t control”. La cât de „fit” părea tânăra cu pricina, sunt sigură că ar fi luat nota maximă la educație fizică. Fiind doar fizică, a ieșit prima din sală, după numai o oră şi jumătate.

Engleză de olimpiadă

De aici şi până la cerința eseului de opinie de la olimpiada de sâmbătă, tot la clasa a XII-a, este drum lung: „We cannot prevent the Earth’s climate from changing”. Atenție - în circa 400 de cuvinte!

Punând cap la cap aceste întâmplări fără legătură între ele, mă bucur ca doamna Olguța nu este ministrul Învățământului. La mulți copii, puterea exemplului funcționează. Mă bucur apoi că mai mult de trei sferturi din copiii pe care îi am elevi sunt mai coerenți şi mai fluenți decât doamna ministru şi încă mai au de petrecut destui ani în şcoală. Sper ca olguțele care alcătuiesc cel de-al patrulea sfert rămas să aducă „improvements” nivelului actual de limbă şi să poată atinge competența lingvistică necesară pe piața muncii, că în speță despre asta e vorba la foarte mulți.

Cât despre olimpiadă, a fost cea mai frumoasă de până acum, organizatorii au venit cu temele făcute. S-a corectat în săli monitorizate audio şi video. Copiii olteni vorbesc fluent engleză, franceză, italiană şi spaniolă. Unii știu sârbeşte şi bulgărește din familie. La germană, avem olimpici de locurile I și II la naționalele din anii precedenți. Pe 25 martie este proba de speaking pentru aceia care au obținut la scris 95 de puncte din 100. Dacă doamna ministru Olguța Vasilescu nu are niciun discurs planificat, ar fi drăguț să o invităm. Măcar ca observator!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Felicitări tuturor oltenilor talentați și sârguincioși ! Ce admirabil rezervor național !

    O curiozitate personală: cum stau copiii la engleză cu accentul/pronunția? În Ardeal, datorită influenței fonetice ungurești, cred că există un avantaj în această privință.
    • Like 1
    • @
      check icon
      Despre accent e greu sa discutam. El se obtine in timp si dupa mult, mult, exercitiu... La capitolul pronuntie copiii sunt ok, cei mai multi dintre ei. Problema cand tii un speech nu vine, insa, din lipsa unuia sau altuia, cat timp esti fluent si coerent in idei, cat timp te adresezi cu adevarat publicului utilizand toate celelalte mijloace necesare unui discurs reusit, sa zicem gestica, mimica sau/si contact vizual, publicul va pleca acasa cu un mesaj priceput. Copiii de astazi sunt expusi la limbile straine infinit mai mult decat eram noi, fie ca vorbim de calitatea manualelor, fie ca ne gandim la TV, filme, computer, muzica etc.
      • Like 0
    • @
      check icon
      Așa este.
      Deși am făcut la școală engleza începând dintr-a șasea, eu am învățat practic engleza din muzică și filme.
      Am progresat în timp atât de mult încât am fost întrebat deseori de vorbitori nenativi dacă sunt american... :P
      Și într-adevăr, cum ziceți dvs., cei mici sunt mult mai expuși la engleză, astfel că progresează mai precoce. De exemplu, puștiului meu îi plac clipuri cu subtitrare gen
      youtube.com/watch?v=ycpyGlBD0uk&list=PLXdERTp4dyqTXaW30bgOfQlaMofGH5qE_
      , și învață de plăcere nu numai expresii, dar și inteligența emoțională prezentă în filmele bune).
      • Like 1
  • check icon
    Poate republica.ro ne oferá analize mai consistente și mai serioase decît analizarea nivelului A0 al doamnei ministru. Haideți, că sînt atîtea și atîtea lucruri serioase dezbătut...
    • Like 0
  • check icon
    Cum învață oltenii engleză?
    În fiecare județ există centre de pregătire.
    De ex. în Caracal, orașul de care tot faceți caterincă, un târg boieresc prăfuit care mai are 30.000 de locuitori, există Cambridge Preparation Center la Liceul Teoretic Mihai Viteazul - nivel FCE și CAE.

    https://www.facebook.com/LTMV-Caracal-Cambridge-Preparation-Centre-312095455498821/
    http://www.liceul-mihaiviteazul.ro/stiri/notificare-prin-email/
    Uite așa învață oltenii, sau, mă rog, copiii lor!
    • Like 2
    • @
      check icon
      Multumesc pentru interventie! Nu am pretentia ca am epuizat subiectul! Asa este, la Caracal exista acest centru, exista si clase de bilingv, exista si copii olimpici! Apreciez si salut colegele de la Caracal!
      • Like 0
  • Cum invata oltenii engleza? Intr-un ritm mult mai alert decat femeile cu broboada.Ca de aia intreb,esti sigura ca ai ales cel mai inspirat,mai lipsit de tendentiozitate si discriminare titlu pentru articolul tau? In rest,articolul e bun.Tradus in cheia "sa fie bine ca sa nu fie rau",e de preferat sa cunosti cat mai bine limba engleza decat sa o vorbesti ca Olguta...face bine si pe piata muncii.
    • Like 2
    • @ Serban Maraciuc
      check icon
      Multumesc pentru interventie! N-am avut nici cea mai mica intentie de tendentios... am vrut doar sa fac un mozaic.
      • Like 0
    • @
      :).. Da, e convingatoare explicatia.. e ca si cum iti da cineva o palma smechereasca dupa ceafa si iti zice... "te-ai suparat?.. ei..aveai o musca..."
      • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult