Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Cum poți monetiza conținutul de pe YouTube?

youtube

Foto: Yuen Man Cheung / Alamy / Alamy / Profimedia

YouTube revoluționează sistemul de divertisment, educația la nivel global, întreaga economie, ca să nu mai zic de modul în care noi interacționăm. Există mii de analize și statistici referitoare la ce s-a întâmplat pe YouTube, dar ce se va alege în viitor de această platformă? Peste 5 ani? Peste 10 ani? O să fii surprins dacă un vlogger va ajunge președintele unei țări?

Vloggerii sunt acei oameni care și-au câștigat audiența prin publicarea de conținut orientat pe educație, entertaining sau review-uri. În principiu, majoritatea acestor mini-vedete fac ce le place, iar când mai auzi și câți bani câștigă din YouTube, îți vine să scoți telefonul și să te apuci de treabă.

Din păcate, asta este greșeala cel mai des întâlnită în rândul celor care vor să-și facă un canal de YouTube – încep să creeze conținut video fiind motivați de partea financiară. Este adevărat, și vei citi în continuarea acestui articol, că oportunitățile de monetizare sunt multiple, reale și cu potențial. Mare atenție pe ce picior pleci în această călătorie, pe cel al pasiunii sau pe cel al banilor, pentru că doar una dintre aceste variante este câștigătoare pe termen lung.  

YouTube Ads

YouTube Ads reprezintă cea mai cunoscută și populară metodă prin care un canal de YouTube câștigă bani. Pentru a putea plasa reclame pe conținutul tău, trebuie să faci parte din Programul de Parteneriat YouTube iar ca să poți să aplici la acest program, YouTube a impus anumite criterii minime de eligibilitate: 4.000 ore de vizionare și 1.000 abonați.

Media câștigurilor din reclame pentru un milion de vizionări este în jur de 900-1.000 euro, iar această sumă crește încet-încet, dar constant. Diverse canale raportează câștiguri între 500 și 2.000 euro, iar principalul factor care influențează cuantumul este nișa în care se produce conținut.

Memberships

YouTube Memberships reprezintă o metodă prin care persoanele din audiența ta se pot alătura ca membri ai canalului prin plata unei sume lunare, de regulă în schimbul unor avantaje exclusive pe care le poți oferi. Poți să începi să oferi posibilitatea alăturării ca membru al canalului dacă ai peste 30.000 abonați (1.000 dacă ești gamer), dacă faci parte din Programul de Parteneriat al YouTube și ai minim 18 ani.

Pentru a avea succes cu YouTube memberships, trebuie să dezvolți încă de la începutul canalului o audiență fidelă. Dacă ai doar câteva sute de vizionari pe videoclip publicat, după o lună de zile, 20.000 abonați reprezintă doar o cifră nesemnificativă.

YouTube Merch

Raftul de produse (aka YouTube Merch) reprezintă o secțiune de tip carusel amplasată sub videoclipul tău și include produse configurate pe Teespring.com, care pot fi vândute în regim de Print-on-Demand. Raftul de produse poate fi configurat dacă faci parte din Programul de Parteneriat YouTube și ai 10.000 abonați. În momentul în care îndeplineșți aceste cerințe vei primi acces la configurarea secțiunii.

Din păcate, YouTube Merch nu este disponibil încă pentru publicul din România. Dintr-o sursă neoficială, în vara anului 2021 YouTube Merch urmează să fie disponibil pentru mai multe țări din Europa, să sperăm că și România va fi inclusă. Dacă te tentează în continuare această idee, există variante similare, dar externe platformei YouTube. Poți colabora direct cu furnizori de articole personalizate din România care fac și Print la Cerere (letrico, rubix, etc).

Donații prin Superchats

Superchats și superstickers reprezintă în fapt donații. Atunci când faci un livestream, fanii tăi pot plăti ca mesajele lor să fie evidențiate. Fie că te întreabă sau îți spun ceva, aceste donații reprezintă o formă de susținere a canalului. La fel ca până acum, trebuie să fii acceptat în Programul de Parteneriat YouTube, să ai cel puțin 18 ani și start la livestreaming.

Nu face niciodată un obiectiv din donații și nu insista. YouTube „te obligă” să fii un om cu valori și orientat către audiență. Dacă vrei să faci ceva în privința asta, îți recomand să te gândești la o strategie de stimulare a donațiilor. Răspunde la întrebări, creează un joc, etc.

Donații prin Patreon

Patreon este o platformă de donații, construită pentru artiști și creatori de conținut care vor să-și monetizeze conținutul, iar prin intermediul ei poți să câștigi bani destul de rapid. Nu există niciun criteriu de înscriere sau de eligibilitate, deci poți să ai 200 abonați, să îți creezi un cont pe Patreon și să începi să generezi venituri.

Platforma este absolut gratuită și nu ți se percepe decât un comision în funcție de vânzări și de pachetul pe care l-ai ales, adică un minim de 5%, dar totuși, față de 30% pe care ți-l ia YouTube-ul, e ceva. Nu insista cu donațiile. Nu restrânge conținutul cu care deja ți-ai obișnuit publicul. Creează ceva nou, extra, funny și oferă un motiv bun prin care cei interesați pot să ți se alăture pe Patreon.

Sponsorizări

O sponsorizare reprezintă o colaborare directă între un creator de conținut și o companie interesată în a-și promova diverse servicii sau produse pe canalul de YouTube al creatorului. Sunt două variante prin care poți face bani din sponsorizări: fie ești contactat direct de către sponsori, fie îi contactezi tu cu diverse propuneri personalizate, însă în ambele cazuri trebuie să ai o audiență reală și activă pe canalul tău (o cerință obligatorie).

Tarifele pot începe de la 200 euro și pot ajunge la câteva mii de euro, în funcție de audiența ta și calitatea ei, de durata campaniei și bineînțeles de obiectivul urmărit. Principalul lucru pe care trebuie să îl ai în vedere înainte să închei o înțelegere cu un sponsor este impactul efectiv pe care-l creezi asupra afacerii sponsorului prin promovarea lui pe canalul tău.

Marketing Afiliat

Marketingul afiliat este procesul prin care promovezi, prin conținutul tău, un anumit produs sau serviciu, iar pentru fiecare vânzare ești recompensat cu un comision. Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să te interesezi dacă firmele de la care tu cumperi personal produse/servicii au astfel de programe de afiliere, iar dacă au, ia legătură cu ei pentru a deveni partenerul lor.

După ce ai obținut link-ul de afiliere pentru produsele pe care dorești să le promovezi, poți începe să generezi comisioane prin adăugarea lui în descrierea videoclipurilor. Poți menționa în clip de linkurile din descriere, dar elegant, pentru că scopul este să-i ajuți să ajungă la produse, nu să generezi comisioane. Varianta completă a ghidului de monetizare YouTube o găsești și în format video pe canalul Succes Online.  

Servicii si Proiecte

Un canal educațional va putea întotdeauna să facă bani din YouTube prin vânzarea de expertiză. Pe YouTube faci content marketing, iar mai simplu spus asta înseamnă că promovarea ta constă în publicarea de videoclipuri în care arăți ce știi să faci, cum procedezi, dar și rezultatele finale.

Pe măsură ce audiența crește, îți consolidezi autoritatea în domeniu, oportunitățile se înmulțesc și ca să vezi… ne întoarcem la preistoricul raport între cerere și ofertă. Știi ce se întâmplă când nu mai faci față? Măreșți prețurile. Tot secretul este să oferi content, fără să aștepți ceva la schimb. Prioritatea nr. 1 este să-ți ajuți și să-ti educi audiența.

Infoproducts

Materialele educaționale (infoproducts) se regăsesc sub formă de cursuri online, ebook-uri sau alte produse digitale care, de regulă, sunt bine structurate și conțin informații valoroase dintr-un domeniu specific. Trebuie precizat că a scrie o carte sau a realiza un curs online nu este deloc o treabă ușoară și cu siguranță nu este o metodă recomandată începătorilor care abia se lansează în YouTube.

Ultimul lucru pe care ți-l doreșți, după ce ai muncit atât să construiești o audiență, este ca primii tăi clienți să fie total nemulțumiți de calitatea materialelor primite. Dacă totuși ți-ai format o comunitate de câteva mii de abonați activi și te simți pregătit să produci un curs online, gândește-te înainte la un preț corect și estimează o rată de conversie de 0.4% din abonații tăi, apoi vezi dacă merită efortul.

Magazin Online

Ultima metodă de a face bani din YouTube este un upgrade la metoda de Marketing Afiliat, doar că nu mai vorbim de produsele altora și procente de 1-5%, ci de produsele tale și procente de 30-200%. La fel ca atunci când faci Marketing Afiliat, e bine să introduci link în descriere, link pe banner sau chiar comentarii fixate.

Pentru un review, o comparație sau un tutorial despre un anumit produs, cei care îți accesează clipul au deja o intenție de cumpărare, așa că procentul de conversie poate să fie de 1-2%. Dacă vorbim de videoclipuri mai generale, vorbim de 0,1%, iar acest procent din 70.000 vizualizări înseamnă 70 vânzări, iar la o marjă de profit de 10 euro, ai făcut 700 euro. Poate te gândești că nu-i mare profitul, dar în comparație cu veniturile din reclame, cum e?

Concluzie

Este extraordinar de dificil să trăiești doar de pe urma veniturilor din reclame, deoarece ai nevoie de volum mare de vizionări lună de lună. Din acest motiv este oportun să gândești o strategie de monetizare încă de la începutul canalului tău și să te gândești care sunt oportunitățile și metodele adecvate din nișa ta.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult