Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Cum va fi afectat ratingul de țară de politicile economice confuze. Principalele concluzii ale raportului Fitch

oameni in costum - getty

(Foto Guliver/Getty Images)

La începutul săptămânii, pe 3 septembrie, Fitch Ratings atrăgea atenția Guvernului României, printr-un comunicat, în legătură cu dezechilibrele ce pot afecta economia, ca urmare a instabilității politice și a deciziilor economice îndoielnice.

Voi detalia mai jos principalele concluzii din raportul Fitch:

1. Instabilitatea politică:

Fitch consideră că ruperea coaliției de guvernare PSD-ALDE sporește incertitudinea politică, în România urmând să aibă loc încă 3 runde de alegeri, în timp ce dezechilibrele macroeconomice se adâncesc.

PSD, în urma schimbării structurii politice a guvernului, este obligat, conform Constituției, ca în cel mult 45 de zile să ceară votul de încredere al parlamentului. Cum nu se pot organiza alegeri anticipate în acest moment (și destul de improbabil să se organizeze anul viitor) ne confruntăm cu situația în care actualul guvern va ocupa birourile din Palatul Victoria cel puțin 6 luni de acum înainte.

2. Politicile economice îndoielnice, ce au dus la majorarea deficitelor și destabilizarea echilibrelor macroeconomice:

Deficitul bugetar a atins valoarea de 1,76% pe primele 7 luni ale anului în curs. În 2018, pentru aceeași perioadă, se înregistra un deficit de 1,2%, iar în 2017 de 0,6%. Majorarea deficitului bugetar are ca principală cauză majorarea galopantă a cheltuielilor, concomitent cu o creștere sub așteptări a veniturilor.

De asemenea, Fitch Ratings atenționează în legătură cu impredictibilitatea politicilor economice ale guvernului României, dar în primul rând atrage atenția asupra țintei de deficit bugetar, asumată de către guvern. Actualul buget este construit astfel încât deficitul bugetar, pentru întreg anul, să nu depășească 2,76% din PIB. După primele 7 luni acesta este de 1,76% și nu lasă un spațiu foarte larg de manevră guvernului. Fitch prognozează că ținta de deficit bugetar va fi depășită și va atinge minimum 3,4%, iar guvernul are așteptări nerealiste în legătură cu creșterea economiei românești.

Deficitul de cont curent s-a majorat cu 40% pe primele 6 luni ale anului, concomitent cu majorarea celui comercial. Important de menționat, România se află în prezent în situația deloc dorită de twin deficits (deficite gemene – situația când o țară înregistrează atât deficit bugetar, cât și deficit cont curent).

Deficitul de cont curent înregistra 4,95% la nivelul lunii iunie 2019 și în lipsa unor investiții străine directe, efectul propagat va fi majorarea datoriei externe nete (Fondul Monetar Internațional definește datoria externă netă ca diferența dintre datoria externă brută și creanțele externe brute).

De asemenea, sunt neclare sursele de finanțare pentru majorarea pensiilor. Problema cea mai mare este că această lege prevede o majorare cu 40%, începând cu septembrie 2020, după ce pensiile au fost majorate cu 15% la 1 septembrie 2019. Aplicarea acestei legi, ad litteram, ar majora suplimentar deficitul bugetar. Analiștii Fitch concluzionează că renunțarea la aplicarea acestei legi ar putea ajuta la echilibrarea bugetului, astfel încât cheltuielile să fie acoperite de veniturile la buget.

3. Cum va fi afectat ratingul de țară de politicile economice confuze?

În luna mai a.c. Fitch a confirmat pentru România un rating BBB-, cu perspectivă stabilă, acesta fiind susținut de o datorie guvernamentală redusă, raportată la PIB. Punctele slabe se referă la deficitul de cont curent și cel bugetar, cu care se confruntă România. Elaborarea de politici predictibile și credibile ar putea ajuta la consolidarea fiscală, efectul fiind consolidarea stabilității macroeconomice.

Pentru a avea o imagine clară în legătură cu poziția actuală a bonității României, menționez mai jos ratingurile de credit pentru obligațiunile guvernamentale în valută, pe termen lung, conform Moody’s, Standrd&Poor’s și Fitch Ratings:

În categoria Prime – Extremely strong se află țări cu o bonitate ridicată, precum Statele Unite, Germania, Suedia, Elveția, Marea Britanie, Franța, Belgia sau Austria.

Atât Moody’s, Standard&Poor’s, cât și Fitch au inclus România în categoria țărilor din categoria “Lower Medium grade”, exact deasupra nivelului speculativ (junk), nerecomandat investițiilor. Moody’s a acordat României ratingul Baa3, iar S&P și Fitch au poziționat țara noastră în categoria BBB-. Am scos în evidență cu galben ratingul țării noastre. Deja România se împrumută la dobânzi record, de cca. 5%/an. Diminuarea ratingului de țară ar majora semnificativ costurile de finanțare. Pratic, este o aliniere a celor trei agenții în ceea ce privește poziția actuală a României. În aceeași categorie se regăsesc țări precum Bulgaria, Cipru, Columbia, India, Croația, Kazahstan, Maroc, Rusia sau Uruguay.

Este important de menționat că economia României este extrem de sensibilă la fluctuațiile externe, iar intrarea în recesiune, instabilitatea politică ori politicile economice amatoristice pot trimite România în categoria țărilor în care investițiile sunt nerecomandate, cele din categoria junk. În acea categorie ne așteaptă țări ca Azerbaijan, Namibia, Muntenegru, Paraguay, Thailanda sau chiar mai jos, Argentina, regina falimentelor de stat din ultimii 30 de ani.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult