Foto: Guliver/Getty Images
De la început aș vrea să precizez că acest articol nu este scris din experienţă proprie, pentru că am fost la un singur interviu în viaţa mea, locul în care am lucrat 13 ani, până să mă hotărăsc că vreau să am o carieră pe cont propriu, de consultant de imagine şi culoare, care oferă sfaturi despre cum să devenim propriul nostru stilist.
Aşadar, dacă totuşi ar trebui să relatez în câteva cuvinte cum am fost îmbrăcată la (singurul) interviu, ar fi aşa: bluză neagră fără mâneci, fustă midi jumătate turquoise (faţă) – jumătate neagră (spatele), balerini argintii.
Poate părea incredibil, dar pentru o agenţie de publicitate, la 21 de ani, am devenit cel mai tânăr angajat al companiei (fără să îi luăm în considerare pe care cei care făceau internship). Şi cel mai amuzant este că în ultima zi de serviciu am ales să îmi iau la revedere de la colegi în aceeași ținută.
Ca să nu mă îndepărtez de la obiectivele acestui articol, trebuie să menţionez că toate recomandările au la bază studii, articole şi cărţi pe care le-am aprofundat, pentru a răspunde cerinţelor clienţilor mei referitoare la acest subiect.
Cele mai utile informaţii şi cele mai frecvente întrebări despre cum trebuie să ne îmbrăcăm la un interviu le veţi găsi în continuarea acestui articol:
1. Partea cea mai importantă a unui interviu este începutul acestuia. Adică momentul în care intrăm în contact cu intervievatorul. Cât timp înseamnă? 30 de secunde.
Studiile spun că un intervievator cu experienţă știe din primele 30 de secunde dacă persoana din faţa lui are şanse de angajare sau nu. Rapid, nu-i aşa?
Desigur, că o impresie mult mai bine conturată va fi la sfârşitul discuţiei, însă este foarte important să „începem cu dreptul”.
Tips: primele secunde ale interviului contează cel mai mult.
2. Modul în care arătăm la interviu este foarte important, culoarea și stilul hainelor noastre au cel mai rapid și puternic impact.
Hainele pe care le alegem, precum şi limbajul corpului transmit interlocutorului primele mesaje non-verbale. Îmbrăcămintea și aspectul sunt forme de comunicare.
Tips: da, haina îl face pe om, în special la prima interacţiune.
3. Alegerea hainelor este mai complicată decât era până acum, datorită multitudinii de piese vestimentare existente, interpretării stilurilor şi, desigur, percepţiei fiecărei persoane asupra trendurilor.
Tips: dacă doriţi să faceți o primă impresie bună, acordaţi atenţie ținutei.
4. Este important să înțelegeți cultura organizaţională, modul de lucru, atmosfera de la birou, descrirerea postului pentru care aplicaţi, înainte de a intra în interviu, pentru a vă asigura că ținuta aleasă este potrivită. Este foarte important să „fiţi din peisaj”.
Industrii diferite au așteptări diferite legate de modul în care trebuie să se îmbrace candidații și angajații.
De exemplu, un intervievator pentru un post la bancă ar putea fi surprins să vadă un candidat îmbrăcat prea casual (tricou şi jeanşi, chiar dacă poartă sacou şi pantofi office), în timp ce pentru o agenţie de advertising, cum a fost cazul meu, s-ar putea să se încrute când cineva vine îmbrăcat prea formal (cămaşă şi cravată).
Tips: Raportaţi-vă la ţinuta HR-ului. Căutaţi o poză pe social media cu persoana care va ţine interviul şi încercaţi să găsiţi o poză de la serviciu.
5. Alegerile vestimentare ale celor deja angajaţi nu sunt neapărat relevante şi în cazul interviurilor.
Candidaţii îmbrăcaţi mai business vor face de obicei o impresie mult mai bună decât candidaţii îmbrăcaţi în blugi și tenişi. Modul în care alegeţi să vă prezentaţi arată în primul rând respectul de sine, iar apoi cel pentru companie și intervievator.
Poate că nu va trebui să vă îmbrăcaţi aşa în fiecare zi, dar pentru un interviu, veţi fi luat în serios atunci când vă prezenati într-o manieră profesională.
Tips: Când aveţi dubii dacă o ţinută este prea elegantă sau prea casual, alegeţi-o pe cea care vi se pare mai elegantă.
6. Verificaţi toate detaliile întâlnirii cu cel puţin o zi înainte de interviu:
- Pregătiţi-vă hainele şi faceţi o probă, astfel încât să mai aveţi timp să faceţi mici ajustări sau schimbări necesare. Hainele trebuie să fie perfect curate și călcate, iar pantofii lustruiți. Asigurați-vă încă o dată că aveți o ținută adecvată pentru interviu și totul se potrivește corect.
- Aveţi toate detaliile despre locația interviului, numele și numărul de contact ale persoanei cu care vă întâlniți. Dacă nu sunteți sigur, sunați la recepţie şi cereți-i sfaturi.
- Nu uitaţi să aveţi la dvs cartea de identitate pentru identificare la recepţie, copii suplimentare ale CV-ului, laptop sau tabletă pentru portofoliu sau un posibil test (în funcție de job), agendă & pix pentru eventuale notiţe
- Telefonul obligatoriu să fie pe silent sau pe mod avion, pentru a evita riscul unui apel sau al unui mesaj care să vă distragă atenţia în timpul interviului.
Par o mulțime de reguli, dar acestea sunt recomandările general acceptate pe care ar trebui să le urmați atunci când decideți să mergeţi la un interviu, fie că sunteţi femei sau bărbaţi.
Îmbrăcați-vă într-o manieră adecvată profesional poziției pentru care aplicați. În aproape toate cazurile, acest lucru înseamnă să purtați costum:
- Culorile trebuie să fie neutre, cum ar fi bleumarin, negru sau gri închis. Evitați culorile puternice sau strălucitoare.
- Sunt recomandate obiecte vestimentare uni sau cu imprimeuri foarte discrete, aproape invizibile.
- Hainele trebuie să se potrivească perfect; dacă talia vă taie pe jumătate sau dacă sacoul este prea strâns, nu veţi arăta foarte bine.
- Ținuta trebuie să fie confortabilă, să vă facă să vă simţiţi în largul dvs și să nu vă restricţioneze mişcările.
- Este mult mai bine să fiţi prea elegant decât prea casual, astfel încât să transmiteţi încredere şi profesionalism.
- Îmbrăcămintea trebuie să fie bine îngrijită, perfect curată și călcată.
- Accesoriile trebuie să se armonizeze cu ţinuta, însă să fie foarte discrete, astfel încât să nu atragă atenţia intervievatorului, care trebuie să se concentreze pe discurs.
- Încălțămintea trebuie să fie clasică, bine lustruită și în stare bună. De asemenea, ar trebui să se asorteze cu cureaua şi geanta.
- Părul trebuie să fie îngrijit, spălat și frumos aranjat. Unghiile perfect curate.
- Parfumul trebuie să fie discret şi, atenţie, să nu se amestece cu mirosul de deodorant. Un miros excesiv poate provoca o reacţie alergică.
- Asigurați-vă că aveți respirație proaspătă. Periați-vă dinții înainte de a pleca pentru interviu și nu mâncați înainte.
- Nu fumați înainte de a ajunge la locul întâlnirii.
- Dacă aveți o mulțime de piercing-uri, luați în considerare să lăsați o parte din bijuterii acasă. Dacă este posibil, acoperiți tatuajele.
Iată câteva exemple utile însoţite de recomandări mai specifice, care vin în completarea punctelor menţionate mai sus:
1. Cum să vă îmbrăcați pentru un interviu corporate
Atunci când mergeți la un interviu la o companie dintr-o industrie 100% corporate, cum ar fi finanțe, servicii bancare sau asigurări, ar trebui să optați pentru o ținută mai formală. În general, acest lucru înseamnă un costum și cravată pentru bărbați și pantaloni sau fustă și bluză pentru femei, pe scurt ţinute conservatoare.
Iată câteva sugestii pentru o ţinută de interviu pentru bărbaţi:
- Costum într-o culoare neutră sau un sacou de costum și pantaloni cu cămașă și cravată sau pulover cu nasturi închişi până jos.
- Cămașă cu mâneci lungi, albă sau de culoare coordonată cu costumul
- Curea şi pantofi clasici din piele de aceeaşi culoare
- Șosete închise la culoare
- Bijuterii mici sau deloc
- Unghiile perfect tăiate şi îngrijite
- Mapă sau servietă
- Bărbieriţi-vă în dimineața interviului, chiar dacă în mod normal o faceţi la câteva zile. Dacă aveți barbă sau mustață, ar trebui să fie tunse și să aibă un aspect îngrijit.
- Atenţie la mixul de mirosuri dintre deodorant, aftershave şi parfum să nu fie prea puternic
În ceea ce priveşte recomandările pentru ţinute de interviu corporate pentru femei, situaţia este un pic mai dificilă, pentru că sunt mai multe variabile decât în cazul bărbaților, datorită opțiunilor crescute. Avem o multime de posibilităţi – fustă, rochie (conică, dreaptă sau A shape?!) sau pantaloni, pantofi cu toc înalt, mediu sau flats.
Iată însă câteva sugestii pentru o ţinută de interviu pentru femei:
- Costum cu fustă sau cu pantaloni şi bluză asortată simplă.
- În cazul fustei, aceasta trebuie să se termine în zona genunchiului (sub sau deasupra genunchiului cu aproximativ 5 cm). Fustele foarte lungi sunt considerate prea casual pentru un interviu.
- Ținuta de interviu trebuie să fie simplă şi de culori neutre, fără imprimeuri prea mari sau colorate.
- Trebuie evitat orice lucru mulat, strălucitor sau care lasă prea multă piele la vedere. Atunci când aveţi îndoieli că fusta ar fi putea fi prea scurtă sau bluza prea decoltată, cel mai probabil aşa este.
- Ciorapi dress de culoare neutră. Pantofi conservatori, fără platformă sau un toc mai mare de 10 centimetri. Nu alegeţi încălţăminte cu vârful său cu spatele deschis. Mărimea tocului se va alege în funcţie de cum vă simţiţi confortabile
- Geantă office, suficient de mare cât să încapă CV-ul neîndoit
- Păstrați-vă bijuteriile și accesoriile pentru păr la minimum, în linie cu ţinuta, însă foarte discrete, pentru a nu atrage atenţia intervievatorului de la discurs. Un inel pe mână este suficient.
- Păr spălat şi bine îngrijit
- Machiaj natural, în tonul pielii, discret.
- Unghiile curate, îngrijite (fără ojă sărită sau unghii rupte). Evitați culorile strălucitoare sau neobișnuite sau unghiile foarte lungi.
- Cantitate limitată de parfum
Toate articolele vestimentare alese trebuie să se potrivească între ele (culori, cut-uri, imprimeuri), să îmbrace perfect corpul (dimensiuni, proporţii), plus trebuie să fie perfect curate şi călcate.
2. Cum să vă îmbrăcați pentru un interviu mai casual
Atunci când locul de muncă este mai puțin formal, codul vestimentar poate fi mai relaxat. Dacă nu sunteți sigur ce să purtați, este bine să consultați persoana care programează interviul.
Cu toate acestea, este însă important să vă îmbrăcați adecvat scopului (adică interviului) şi nu neapărat locului.
Mai multe despre unele opțiuni de ţinute casual:
- Business casual înseamnă fără jeanşi, fără tenişi și niciun obiect vestimentar care ar fi mai potrivit pentru sală sau club. Puteți lăsa costumul acasă, dar înlocuiți-l cu tot cu piese office.
- Start-up casual: Jeans-ii pot fi o opţiune pentru un interviu, dar asigurați-vă că sunt un model clasic, sunt curaţi, fără găuri sau cusături zdrențuite.
Tips: îmbrăcaţi-vă întotdeauna un pic mai profesionist decât nivelul mediu al companiei.
La întâlnire e recomandat să ajungeţi cu minimum 15 minute înainte, pentru că pot apărea lucruri neprevăzute - coadă la recepţia clădirii, aglomeraţie la lifturi, o vizită la toaletă înainte de a intra în birou.
Succes!
Până data viitoare puteți să mă urmăriti pe Instagram și Facebook să participați la cursurile de Image and Colour – cum să devin propriul meu stilist, să îmi sugerați orice subiect care îl consideraţi de interes în această perioadă.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
In Romania inca mai exista discrimniarea pe baza de varsta, acest lucru mi-a fost confirmat de o doamna "indrumator" de pe ejobs, intr-o discutie telefonica de 10 min. , am sunat la ei pt indrumari si am primit ce stiam si eu , adica aproape nimic.
Ceea ce la urma urmei e demonstrat pe alta cai si de alte studii (de genul celor facute de Daniel Kahneman)
..... cu alte cuvinte multi dintre cei din departamentele de HR raman un soi de vraci sau de samani, singurii care mai cred in "stiinta" lor.