Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Dacă după studii tinerii își vor găsi un job în domeniul în care s-au pregătit și vor rămâne în țară, atunci vom ști că proiectul România Educată a fost un succes

Romania Educata - Foto: Inquam Photos / George Călin

Foto: Inquam Photos / George Călin

Domnule Profesor Iohannis, doi indicatori SMART-2030 pentru România Educată: 75% dintre absolvenți să-și găsească un serviciu în domeniul în care s-au pregătit și 25% din clanurile de partid și familie care controlează sistemul de învățământ să dispară.

Am dat treapta 1 la un liceu teoretic, dacă nu intram, eram re-rutat către un liceu profesional cu profil agricol, statul îmi dădea după absolvire un serviciu.

La treapta a 2-a, două clase s-au comasat în una. Dacă nu luam treapta, eram re-rutat la un liceu profesional cu profil industrial, statul îmi dădea după absolvire un serviciu.

În clasele XI și XII făceam practica o zi pe lună la filatura de mătase naturală din Lugoj și apoi la fabrica “Independența” din Sibiu (exportau în zeci de țări, astăzi închise, probabil ceva mall-uri în locul lor). Dacă nu luam bacalaureatul, statul îmi dădea după absolvire un serviciu.

Am luat bacalaureatul și dacă nu intram la facultate, statul îmi dădea după armată un serviciu de lăcătuș-mecanic la fabrica “Independența”.

Am intrat la facultate. Statul îmi dădea după cei 6 ani un serviciu la un cabinet medical.

Fiecare decrețel cunoaște și poate confirma din propria experiență și prin propriul parcurs povestea de mai sus – chiar și decrețeii care au lucrat la proiectul România Educată. În orice etapă de școală sau liceu se putea intra într-un sistem de pregătire care îți oferea cele necesare pentru a-ți găsi un serviciu.

Astăzi, acuza primară din partea societății rămâne aceea că sistemul de educație este desprins de noua realitate și de noile nevoi ale pieței muncii. Adică statul nu poate, nu știe sau nu vrea să dea tinerilor un serviciu după absolvire ca să-i țină în țară, indiferent de forma de învățământ pe care au absolvit-o. Asta pentru că nu știm de câți medici, profesori, ingineri, chimiști, IT-iști, contabili, macaragii, zootehniști, sudori, fierari-betoniști, etc, etc., etc., avem nevoie până în 2030, în așa fel încât să-i formăm și să le dăm un job la capătul liceului, școlii profesionale sau facultății. Și asta, desigur, pentru că nu avem niciun plan sau schemă de competitivitate economică până în 2030, ca să știm ce vrem să pregătim. Din 1990 încoace școlile, liceele și facultățile, controlate de grupuri din partide sau familii, nu au ținut în niciun fel legătura cu nevoile din piața muncii, generând astfel fie forță de muncă pentru export, fie analfabeți funcționali.

Educația, la fel ca și sănătatea de altfel, trebuie scoase din menghina în care o țin oligarhiile cvasi-indestructibile de partid și de familie. O schimbare administrativă a sistemului de educație și abundența de bani de PNRR sunt necesare, însă nu suficiente. Tinerii ne pleacă din țară din cauza neîncrederii în autorități, a corupției, a lipsei unor locuri de muncă în raport cu pregătirea lor.

Dacă indicatorii de performanță ai sistemului de educație vor fi angajabilitatea și extirparea corupției și dacă la capătul școlii, liceului sau facultății tinerii vor avea un serviciu în domeniul în care s-au pregătit și ne vor rămâne în țară atunci vom ști că proiectul România Educată a fost un succes.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • vad dintr-o precedenta exprimare ca sunt cca 85000 de elevi pe drumul spre liceu si, firesc ar fi sa ajunga, poate 2 treimi la facultati si sa termine nici jumatate, adica sub 50.000
    (asta desi facultatile - universitatile vor anunta cca 120.000 de inscrisi, anual!!!)
    in romania sunt cca 500.000 de angajatori, fiecare cu asteptarile lui, cum imparti sau cum specializezi 85.000 in 500.000 de profiluri dorite?
    (am exagerat dar si cei care spun ca scoala nu specilizeaza fix in ce sau cum ar vrea firma lui, sunt dusi cu pluta)
    poate ca patronii ar trebui sa mai rupa din profit si sa scolarizeze, perfectioneze, ;la locul de munca (cum facea statul, in timpurile citate)
    imi par cam romantice propunerile si chiar spiritul "reformei" educatiei

    • Like 0
  • In primul rand, nue treaba statului sa ofere locuri de munca, asta se intampla in celalalt regim. Se intamplau si altele, mai putin corecte, de exemplu cei care activau in ASC pe posturi de conducere (pentru cine nu stie, ASC = Asociatia Studentilor Comunisti) primeau 50 de sutimi la media finala, dupa care se faceau repartitiile. 50 de sutimi este foarte mult, mai ales ca ce-avea a face una cu alta, ASC-ul fiind o asa zisa organizatie politica... In promotia mea, au fost 2 indivizi (sot si sotie) care au beneficiat de aceste 50 de sutimi, si ca atare, la repartiie (adica distribuirea posturilor existente) au luat-o inainte unora mai buni profesional, dar care nu se implicasera politic.... si astfel au primit niste posturi mai avantajoase. Hai sa nu regretam ce a fost, ca oricum a fost prost. Deci, statul nu este obligat sa ofere posturi, ca nu e treaba lui, dar este obligat sa ofere un sistem de invatamant adecvat, astfel incat tinerii iesiti de pe bancile scolii sa stie sa se descurce in viata. Sa aiba ceea ce se numesc in engleza "transferable skills" adica cunostinte si abilitati care sa le permita sa isi aleaga cu oarecare usurinta un drum profesional, chiar daca uneori nu e chiar exact specialitatea pentru care s-a pregatit. Din ce vad eu la o multime de tineri, nici macar un vocabular ca lumea nu au.....
    • Like 0
  • Nume check icon
    In afara de anumite meserii specifice in rest are mai putin importanta ce universitate termini, prin urmare faptul ca termina si raman in tara ca sunt oportunitati in multe domenii ar fi destul de in regula.
    A doua la mana - si eu vad o mare problema si nu stiu cum se poate rezolva - este cat locuri la ce discipline trebuie deschise in functie de ce se va cere pe piata muncii in Ro in urmatorii 5-10 ani. Daca pe vremea lui Ceausescu aveai cat de cat o planificare centralizata, acum acest lucru nu mai exista si nimeni nu cred ca va astfel de previziuni. De aceea dupa revolutie aveam foarte multi ingineri care s-au reprofilat - eu am fost unul din acestia. Dupa aceea s-au pregatit foarte multi economisti pana cand s-a saturat piata. Acum o parte a industriei - respectiv automotive - a crescut dar nu sunt suficienti ingineri.
    Este o nebuloasa care nu stium cum se va rezolva. Oare in vest cum se intampla astfel de lucruri
    P.S. Cred ca in ultimii 30 de ani si invatamantul privat a avut o contributie la situatia actuala si a creat o debalansare - mai ales din punct de vedere pregatire studenti - la situatia actuala. Aici nu a fost vorba DELOC de invatamant, ci numai despre BANI, iar unele generatii de absolventi din privat au fost mai mult decat dezamagitoare.
    • Like 1
    • @ Nume
      universitatile, in autonomia lor, au pus la dispozitie locuri, acolo unde publicul a cerut;
      si s-a umplut piata de agenti de turism, economisti (pt ca se absolva usor ASE-urile), jurist (ca s-ar castiga bine - am avut o laboranta care terminase dreptul, ce-i drept la privat) etc, etc
      solutia e reprofilarea - dupa nevoi si apoi timpul care sa aseze lucrurile;
      dar....asta dureaza
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult