Foto: Inquam Photos / George Călin
Domnule Profesor Iohannis, doi indicatori SMART-2030 pentru România Educată: 75% dintre absolvenți să-și găsească un serviciu în domeniul în care s-au pregătit și 25% din clanurile de partid și familie care controlează sistemul de învățământ să dispară.
Am dat treapta 1 la un liceu teoretic, dacă nu intram, eram re-rutat către un liceu profesional cu profil agricol, statul îmi dădea după absolvire un serviciu.
La treapta a 2-a, două clase s-au comasat în una. Dacă nu luam treapta, eram re-rutat la un liceu profesional cu profil industrial, statul îmi dădea după absolvire un serviciu.
În clasele XI și XII făceam practica o zi pe lună la filatura de mătase naturală din Lugoj și apoi la fabrica “Independența” din Sibiu (exportau în zeci de țări, astăzi închise, probabil ceva mall-uri în locul lor). Dacă nu luam bacalaureatul, statul îmi dădea după absolvire un serviciu.
Am luat bacalaureatul și dacă nu intram la facultate, statul îmi dădea după armată un serviciu de lăcătuș-mecanic la fabrica “Independența”.
Am intrat la facultate. Statul îmi dădea după cei 6 ani un serviciu la un cabinet medical.
Fiecare decrețel cunoaște și poate confirma din propria experiență și prin propriul parcurs povestea de mai sus – chiar și decrețeii care au lucrat la proiectul România Educată. În orice etapă de școală sau liceu se putea intra într-un sistem de pregătire care îți oferea cele necesare pentru a-ți găsi un serviciu.
Astăzi, acuza primară din partea societății rămâne aceea că sistemul de educație este desprins de noua realitate și de noile nevoi ale pieței muncii. Adică statul nu poate, nu știe sau nu vrea să dea tinerilor un serviciu după absolvire ca să-i țină în țară, indiferent de forma de învățământ pe care au absolvit-o. Asta pentru că nu știm de câți medici, profesori, ingineri, chimiști, IT-iști, contabili, macaragii, zootehniști, sudori, fierari-betoniști, etc, etc., etc., avem nevoie până în 2030, în așa fel încât să-i formăm și să le dăm un job la capătul liceului, școlii profesionale sau facultății. Și asta, desigur, pentru că nu avem niciun plan sau schemă de competitivitate economică până în 2030, ca să știm ce vrem să pregătim. Din 1990 încoace școlile, liceele și facultățile, controlate de grupuri din partide sau familii, nu au ținut în niciun fel legătura cu nevoile din piața muncii, generând astfel fie forță de muncă pentru export, fie analfabeți funcționali.
Educația, la fel ca și sănătatea de altfel, trebuie scoase din menghina în care o țin oligarhiile cvasi-indestructibile de partid și de familie. O schimbare administrativă a sistemului de educație și abundența de bani de PNRR sunt necesare, însă nu suficiente. Tinerii ne pleacă din țară din cauza neîncrederii în autorități, a corupției, a lipsei unor locuri de muncă în raport cu pregătirea lor.
Dacă indicatorii de performanță ai sistemului de educație vor fi angajabilitatea și extirparea corupției și dacă la capătul școlii, liceului sau facultății tinerii vor avea un serviciu în domeniul în care s-au pregătit și ne vor rămâne în țară atunci vom ști că proiectul România Educată a fost un succes.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
(asta desi facultatile - universitatile vor anunta cca 120.000 de inscrisi, anual!!!)
in romania sunt cca 500.000 de angajatori, fiecare cu asteptarile lui, cum imparti sau cum specializezi 85.000 in 500.000 de profiluri dorite?
(am exagerat dar si cei care spun ca scoala nu specilizeaza fix in ce sau cum ar vrea firma lui, sunt dusi cu pluta)
poate ca patronii ar trebui sa mai rupa din profit si sa scolarizeze, perfectioneze, ;la locul de munca (cum facea statul, in timpurile citate)
imi par cam romantice propunerile si chiar spiritul "reformei" educatiei
A doua la mana - si eu vad o mare problema si nu stiu cum se poate rezolva - este cat locuri la ce discipline trebuie deschise in functie de ce se va cere pe piata muncii in Ro in urmatorii 5-10 ani. Daca pe vremea lui Ceausescu aveai cat de cat o planificare centralizata, acum acest lucru nu mai exista si nimeni nu cred ca va astfel de previziuni. De aceea dupa revolutie aveam foarte multi ingineri care s-au reprofilat - eu am fost unul din acestia. Dupa aceea s-au pregatit foarte multi economisti pana cand s-a saturat piata. Acum o parte a industriei - respectiv automotive - a crescut dar nu sunt suficienti ingineri.
Este o nebuloasa care nu stium cum se va rezolva. Oare in vest cum se intampla astfel de lucruri
P.S. Cred ca in ultimii 30 de ani si invatamantul privat a avut o contributie la situatia actuala si a creat o debalansare - mai ales din punct de vedere pregatire studenti - la situatia actuala. Aici nu a fost vorba DELOC de invatamant, ci numai despre BANI, iar unele generatii de absolventi din privat au fost mai mult decat dezamagitoare.
si s-a umplut piata de agenti de turism, economisti (pt ca se absolva usor ASE-urile), jurist (ca s-ar castiga bine - am avut o laboranta care terminase dreptul, ce-i drept la privat) etc, etc
solutia e reprofilarea - dupa nevoi si apoi timpul care sa aseze lucrurile;
dar....asta dureaza