Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

De câte mașini e nevoie ca să îi faci pe fraieri?

Cristian Tudor Popescu

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a fost declarat curat și nevinovat ca argintul strecurat de către premierul Orban, în cazul accidentului provocat de mașina SPP în care circula. Nici președintele Iohannis n-a avut nimic a-i reproșa demnitarului, dând vina, a dracului fatalitate!, pe starea infrastructurii din patria noastră.

Un simplu cetățean, care conduce mașina proprie, sau e doar pasager sau pieton, ar avea însă a le pune domnilor Bode, Orban și Iohannis niște întrebări. 

1. Ministrul Bode, aflat pe bancheta din spate, nu poate pretinde că dormea, deci n-aude, n-a vede, întrucât mașina SPP zbura cu semnalele acustice și luminoase pornite, ca un pom de Crăciun vara, zădărând toți câinii de pe drum. De ce fuseseră declanșate girofarul și sirena, de vreme ce, potrivit declarației aceluiași ministru, nu era vorba de o misiune specială, care să reclame deplasare ultrarapidă?

2. Fiind perfect treaz, la lumina zilei, ministrul n-a văzut ce face șoferul SPP? Acesta executa manevrele specifice șmecherilor naturali, pitecantropii cu mașini tari – viteză mult peste limita legală în localitate, călcarea liniei continue, intrare pe contrasens pentru a depăși coloana de „fraieri”. De ce nu i-a cerut imediat să înceteze batjocorirea legilor și să circule normal?

3. Dl Bode spune că nu putea decât să indice destinația și ora la care vrea să ajungă, altfel, ciocu mic, că așa e cu SPP-ul. Da? Păi, asta înseamnă că ministrul Transporturilor e mai jos decât oricare cetățean care are dreptul să sesizeze Poliției, prin 112, ca avertizor public, orice încălcare a legii în trafic. Deci, tu, ministru, asiști la comiterea de ilegalități sub ochii tăi și nu faci nimic? 

4. Asta a fost prima dată când șoferul SPP a condus așa?

5. Zona Dealul Negru e o pacoste cunoscută pentru șoferi. Ministrul a refuzat, deci, să se amestece cu prostimea care circula greu, obositor, dar regulamentar pe acea autostradă zburătoare Pitești- Rm. Vîlcea, așa de sus că nu se vede?

6. Președintele spune că diferența dintre cazul Oprea și cazul Bode constă în a). faptul că atunci a murit un polițist și b). Bode nu avea coloană oficială. Tot dl Iohannis mai zice însă că a fost un noroc că nimeni nu a fost rănit grav în cazul Bode. Logic, rezultă că argumentul a). e nul – n-au fost create toate condițiile ca să moară cineva, cum a murit Bogdan Gigină?

Cât privește b)., e nevoie de mai multe mașini și motociclete, nu e suficientă una ca să fii nesimțit și disprețuitor de semeni?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.



Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult