Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

De ce aș asculta manele?!

manele

Nu ascult manele. Nu sunt nici fan al muzicii clasice. Și nici al muzicii populare. Muzica de petrecere de la nunți îmi taie întotdeauna cheful să fur mireasa. „Pușca și cureaua lată” (o melodie cu mare priză în mediul unde lucrez) mă deprimă ca pandemia de Covid. Iar din muzica românească actuală rețin trei-patru melodii pe an.

Dar manelele au dobândit asupra vieții sociale o influență mai mare decât orice alt gen muzical. Blamate sau apărate, cu versuri puerile, dar nu mai puerile decât ale Innei și Andreei Bălan, abundând în expresii agramate, dar nu mai stâlcite decât ale multor români cu facultăți și doctorate chiar, melodiile maneliștilor grăiesc pe sufletul celor care văd și înțeleg viața simplist și sunt printre preferatele populației autohtone. La mare, pe plajă sau în terasele din cartiere, manelele dau tonul. La onomastici, grătare și Anul Nou, la fel. Inclusiv în weekend-urile corporatiste, într-un final, pe la două-trei dimineața, manelele „învinge”. Stilul de viață promovat de maneliști se înfige cu ușurință în visele tinerilor. 

Se vorbește de manelizarea României, o metamorfoză tulburătoare a identităţii naționale, dar nu aș numi-o și surprinzătoare. Se vorbește și de gândire manelistă, o percepție maniheistă a lumii, în care banii cu ghiotura, mașinile de lux, femeile cu sclipici, șmechereala, viața de Bo$$, distracția de mare tonaj, mama la copii vs pofta inimii, valoarea, talentul și succesul (a la Vali Vijelie & Florin Salam) se află de partea celui care se înduioșează la auzul manelei, iar bolile venerice, ura, invidia, mizeria, necazurile, lașitatea, de partea dușmanilor (care, foarte posibil, ascultă și ei manele, doar că nu știu încă ce destin oribil le e rezervat).

Maneaua merge la sufletul românului și urcă în spirală până la personalitățile din high-life. Scutură emoțiile deopotrivă din politicienii zilei și zilierii din construcții. De aceea, când susțin că nu îmi plac manelele, întâlnesc opoziție și circumpsecție. Imposibil, pare-se, să nu ascult și eu o manea, imposibil să nu îmi placă maneaua aia sau cealaltă. Ba uite că nu îmi place! Nu are cum. Nu vrei să recunoști, asta este. Ascultatul manelelor e, oricum aș da-o, un obicei universal practicat în spațiul mioritic, dar oarecum rușinos, ceva în genul masturbării. Și d-aia se ferește lumea să admită, d-aia unul ca mine ascultă pe furiș. Le răspund că am scris un roman în care protagonistul se masturbează atât de des că cititorul simte o mâzgă pe deget când vrea să întoarcă fila, deci nu am o problemă cu chestiile tabu. Păi, atunci sunt snob, sunt ipocrit. Nu, replic, pur și simplu nu îmi plac manelele. Nu mă crede nimeni. Doar fac pe fițosul.

Femeile, am remarcat, recunosc cu jumătate de voce slăbiciunea pentru manele. Măi, zic ele serioase, nici eu nu mă topesc după așa ceva, dar când ești la o petrecere, la o paranghelie, merg și astea, nu ai văzut, toată lumea începe să danseze! Le descumpănesc, mutra mea nu le susține abordarea. Eh, insistă ele, poate nu ai ascultat tu maneaua care trebuie, poate nu a fost atmosfera de așa natură. Ba, dimpotrivă, zic, maneaua era dată la maxim, bărbații erau călare pe mese, cu cămășile scoase și băutura în mână, asudați și răgușiți, femeile dansau și chiuiau, pocneau din degete, îngânau refrenul manelistului... despre ce atmosferă vorbești?

Supărător e când se amestecă preferințele muzicale cu chestiunea discriminării și o discuție banală despre Pulp și Guță (pare ciudat, dar se ajunge și la așa ceva) se transformă într-un pretext pentru a pune pe tapet problema rasismului. Unii îmi reproșează că nu ascult manele fiindcă am ceva cu “țiganii”. Nici rap-ul nu îmi place, răspund, înseamnă că am ceva cu cei din ghetouri? Cu manelele e altceva, cică. Eu nu ascult manele fiindcă aș urî „țiganii”. Adevărul e că nu mă prăpădesc după ei, dar nici nu mă isterizează prezența lor (și am locuit 15 ani în Ferentari). Ei le au pe-ale lor, eu, pe-ale mele, fiecare își vede de viața sa. Nu, nu e adevărat, sunt corectat. În mine dospește o ură feroce, dar reprimată, din care motiv nu o sesizez. Dacă aș fi onest cu mine, mi se aduce la cunoștință, aș sesiza că îmi repugnă „țiganii”, dar că, de dragul conveniențelor, adopt o atitudine politically correct. Antipatia față de acest gen muzical e felul meu de a răbufni, de a-mi exprima resentimentele. Le convertesc într-un soi de defulare greu ținută sub control. Nu îmi dau eu seama, dar e singurul motiv. Dacă Paul McCartney și Beyonce ar cânta manele, le-aș îndrăgi, dar întrucât manelele au înflorit în grădina rromilor, o comunitate defavorizată, despre care românii (și eu, în mod cert, dar nu vreau să recunosc) nu au o părere bună, din pricina delincvențelor, a statutului social marginal și a lipsei de educație, individul, chipurile, civilizat, cosmopolit și închistat în prejudecăți refuză din principiu acest gest muzical, tocmai pentru a se disocia de ceea ce întrupează această categorie în mentalul colectiv. E felul meu politicos de a-mi manifesta dezaprobarea față de „țigani”. Și de a-mi afirma voalat superioritatea.

Niet, îi contrazic. Nu îmi plac manelele. Punct.

Îți recomandăm

Discuția ajunge în bălării și nu pricep. Afirmația nu e un statement, e o constatare chioară căreia i se dă prea multă importanță într-o conversație. E politizată și târâtă în zone în care nu are ce căuta. Și îndărătul ei se ascunde un alt adevăr neplăcut: practic, nu mai poți spune nimic despre ceva astăzi fără a se căuta înțelesuri ascunse, fără a nu se da conotații stupide. Multe afirmații fără miză te vâră automat într-o tabără sau alta, te transformă în rasist, mizantrop, misogin sau homofob. Cel mai bine e să taci. Pentru că, dacă deschizi gura, ești admonestat, etichetat, pus la zidul indignării. Dar și dacă nu ai nicio părere, e la fel de grav, păcătuiești prin indiferență și nepăsare. Orice subiect anost, poate fi dus într-o zonă fierbinte în care e periculos să-ți menții neutralitatea. Și iremediabil se ajunge la un dialog al surzilor, în care toți știu mai bine cum e treaba, ce gândește celălalt și cum este el, de fapt.

Multe non-subiecte conduc, prin șuvoiul previzibil de fraze bombastice, acuzatoare și repetitive,  la dispute inutile. Inutile pentru că la mansarda fiecărui individ se găsește o cușcă ȋnchisă ermetic în care păstrează, hrănește și mângâie pe creștet, ca pe animăluțul favorit, valorile, simpatiile și gusturile personale și care, fiind impenetrabilă și indestructibilă, nu acceptă intruziunea a orice pune ȋn pericol animăluțul. Căci l-ar putea răni mortal. Discuțiile despre non-subiecte nu rezolvă nimic, doar strică pofta de mȃncare și amiciții.

Animozitatea stârnită de opiniile divergente, agresivitatea verbală care ia naștere când se intră în coliziune cu preferințele personale te înfioară. Automat, oricine nu e de acord în privința aia sau ailaltă, se situează de partea oamenilor nașpa, a celor care duc civilizația de râpă și împing planeta spre pieire.

David Hume afirma, în secolul al XVII-lea, că rațiunea este sluga emoțiilor. În epoca post-truth în care ne-am situa, omenirea experimentează abisuri de disonanțe cognitive, pentru că adevărul nu mai interesează, toată lumea e preocupată să stârnească emoție. În mediul online, la baza like-ului nu se află adevărul, ci latura afectivă, like-ul depinde de cât de mult e zgândărată aceasta.

Și aici apare aspectul “amuzant” al interacțiunii umane, pentru că sunt unii care ascultă manele, care, să presupunem, sunt în favoarea adopțiilor de către cuplurile de homosexuali și văd comunitatea rromă ca pe o cangrenă ce va paraliza dezvoltarea intelectuală a României, iar alții care cred că rromii sunt victimele unui sistem social inechitabil, dar nu ascultă manele, ba mai cred și în familia tradițională, mă rog, sunt tot felul de tabere care rezonează pe un palier dar sunt în total dezacord pe altul, care consideră că X dă o lovitură fatală societății în punctul ăsta, dar îi aplică proptele și bandaje dincolo, încât se găsește mereu în confuzie și dificultate dacă să-l încadreze pe X în categoria oamenilor “frumoși” sau a celor “irecuperabili”, dacă merită sau nu “like”.

În fine, ideea e că eu nu ascult manele. Și îmi place Alain Delon. Și am acasă, la părinți, un dulap ca o cușcă în care păstrez casetele cu toate albumele lui Al Bano & Romina Power. Puteți numi orice album și vă zic ce melodii conține.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • e jenant sa asculti Al Bano & Romina Power .dar a asculta manele e o calamitate
    • Like 0
  • @Mihnea. Taticule, nu stiu cum sa-ti spun, dar articolul asta mi-a mers la inima. Nu cred ca a mai scris cineva asa pertinent si coerent o analiza a fenomenului manelelor. Scris frumos, curat, argumentat, placut ochiului, fara a deveni un moment prea pretios. Sper sa mai scrii pe aici.
    • Like 0
  • Subcultura caracterizeaza acest poporas de 84% mamaligari pomanagii pasivi fatalisti pupatori de oase de mortaciuni.
    • Like 2
  • Corina check icon
    Eu vă cred sută la sută, dar ceea ce povestiți despre modul în care sunteți judecat mă îngrijorează. E semn că se infiltrează și la noi un anume curent detestabil, care ne vrea vinovați cu orice preț.
    • Like 3
  • Cum a fost percepută moartea interlopului Emi Pian în diferite categorii sociale.

    Cu un ochi veți râde, cu un ochi veți plânge.

    Românii:
    “a mai murit un țigan borât. Un criminal. Lasă că e bine.”

    Poliția, autoritățile la nivel înalt:
    “băi cretinilor ce faceți acolo că atrageți toată atenția și tulburați apele! Chiar nu vă puteți stăpâni ca să meargă lucrurile în liniște așa cum mergeau până acum?! Vreți să stricăm colaborarea?! Voi nu vedeți că ne-ați spus presa în cap?!”

    Liderii clanului Duduienilor:

    “Dă-l mă în morții lui. A murit a murit, nu-l mai întoarce nimeni de la groapă. Acuma doar n-o să ne măcelărim între noi țiganii pentru că a murit ăsta.
    O să dăm și noi în presă că o să ne răzbunăm și o să le luăm gâtul la ăia ca să ne păstrăm imaginea și mândria în fața țigănimii.
    Și trimitem un mesager la ăia și le spunem că nu se va întâmpla nimic și că mergem în continuare în bună pace.”

    Liderii clanului ucigaș:
    “Trimiteți bă pe unul la neamurile lu ăla de a murit și dați-le cât vor ca să stingem odată panarama asta că stă toată lumea cu ochii pe noi și nu ne putem face treburile.”

    Lumea politică:
    “acum e momentul să mai tragem niște cașcaval electoral. Ieșim și condamnăm cu toată tăria Mafia țigănească și toate neregulile din țara asta.”

    Presa:

    “Maaamăăă, unde n-avem noi norocul ăsta să-l omoare cu răzbunare și pe unul din tabăra cealaltă! Să te ții audiență!
    Să te ții vânzare de pastă de dinți, telefonie mobilă și detergenți!
    Că de la răpirea fetelor ălora din Caracal decât am spart semințe pe trotuar.”

    Taximetriștii:

    “Ce vorbiți doamnă, sunt mână în mână! Cu polițiștii, cu politicienii, cu jandarmeria, cu tot! O să vedeți și dumneavoastră, se mai face panaramă un pic pe la televizor și apoi se stinge totul.”

    Coafezele:
    “Ai auzit dragă cât a primit Florin Salam să cânte la înmormântarea lui Pian?”

    Intelectualitatea:
    “Dimensiunea propensiv exhaustivă a denaturării spiritului colectiv, crează un curent gregar care augmentează ideile subterane ale unei tendințe de frivolizare a societății.
    De unde venim, către ce ne îndreptăm, câte cărți am vândut astăzi la Humanitas și la Cărturești?”

    Polițiștii:
    “bă să-mi bag picioarele, păi la banii ăștia știam că trebuie să fac act de prezență la birou, să răsfoiesc niște dosare, să dau niște telefoane și cam atât. Dacă vor să mă iau la cuțite cu cioroii ăia împuțiți, să pună mâna să plătească tată!”

    Românii, în general:

    Numai să îndrăznească să închidă Carrefour, Auchan, Lidl, MegaImage, Therme și litoralul că ieșim în stradă și facem încă o revoluție!
    Noi avem coloană vertebrală nu așaaaa!!!
    • Like 4
    • @ Dan Popescu
      Like . Cum de stiti cum gandesc ? Intr-adevar , m-a inscriu la capitolul ,, Romanii '' : .... Ce le doresc ? La mai multi ! Cat de multi !
      • Like 0
  • Manele la max cu urlete gratar si bere in fiecare sambata in curtea vecina pana la ora 2 dimineata, sa moara dusmanii, manca-va-s urechile voastre de critici muzicali!
    • Like 5
    • @ Cristian Dogar
      Ovo check icon
      Putea fi și mai rău. Dacă asta se întâmplă doar sâmbăta, înseamnă că au "servici". Dacă n-aveau?
      • Like 2
  • Marturisesc ca, intrucat in cercul meu de prieteni nu se asculta manele, eram convins ca raspandirea lor e limitata la anumite zone sociale (ca sa zic asa). Pana am participat la majoratul nepoatei mele. Lume buna, copii de la un liceu central, de traditie, toalete, chestii, ce sa mai... Pana la miezul noptii pop si rock pus de un DJ. Copiii, linistiti la mese, pe afara la o tigara, etc. La ora 12 a venit o formatie care a inceput un... concert, cum sa-i zic altfel, de manele. Oameni buni, s-a pravalit tavanul peste noi. Toti copiii aceia chiuiau, urlau, dansau, cantau... Marturisesc ca am trait un soc cultural.
    • Like 5
  • Parerist check icon
    Ați uitat categoria celor care "asculta manele ironic". Adică cum ar veni le asculta cu superioritate, la mișto, asa, fin, nu ca ceilalți care le asculta ca prostii.
    • Like 6


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult