Sari la continut

Ne vedem live pe Republica!

Facem anul ăsta un pas mai departe în această călătorie care ne-a unit: construirea unul loc al dezbaterii, al schimbului de idei, al bunului-simț. Lansăm un nou spațiu unde ne putem întâlni. Comunitate.republica.ro este locul unde ne vedem live.

De ce e bună privatizarea

Loteria Romana

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Cândva, pe timpul când mergeam la internet cafe-uri și telefoanele GSM erau o fiță, exista Romtelecom. O mare companie a statului român, cu monopol pe telefonia fixă. Și cu pierderi. În 1998 a fost privatizată parțial, către grecii de la OTE. Statul a scos pe ea o grămadă de bani, cam 1 miliard de euro la vremea aceea. Spre deosebire de alți mamuți de stat care au dispărut și în ciuda evoluției tehnologice rapide firma asta mai mai trăiește și astăzi, în epoca televizoarelor inteligente și a internetului pe telefon. E drept, sub altă formă, cu alți proprietari, cu altfel de management. Și-a diversificat mult serviciile. La finalul anului trecut, Orange a devenit proprietarul afacerii cu servicii de comunicații fixe. Și povestea va continua.

Loteria Română este o companie a statului român. Are monopol pe jocurile de tip loto. Și are aceeași cifră de afaceri ca acum 12-13 ani, deși între timp piața jocurilor de noroc s-a mărit considerabil. Din informațiile publice, veniturile industriei jocurilor de noroc se cifrează la peste 10 miliarde de lei, ceea ce înseamnă că Loteria mai deține sub 10% din piață.

P.S. Acum un an guvernul francez a vândut jumătate din acțiunile loteriei naționale, Francaise des Jeux.

Aflați și:

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pentru acest articol, titlul mai potrivit ar fi: DE CE E BINE CA STATUL ROMÂN SĂ NU MAI AIBĂ NIMIC.
    • Like 0
  • Privatizarea e bună doar punctual, în acele cazuri de societăți de stat care au nevoie de trecerea de la pierderi la profit și suntem siguri că investițiile și managementul privat ar duce la îmbunătățirea situației și nu la ”stoarcerea” și mai mare a societății sau, mai rău, la falimentarea intenționată a acesteia, din motive concurențiale. Dacă e vorba de societăți de stat aflate pe profit, chiar dacă acesta e mic, așa cum se zice despre Loterie, privatizarea este neavenită. E logic de ce: de la o societate de stat, statul ia întreg profitul, dar de la una privată, statul ia doar IMPOZITUL pe profit, mult mai mic. În plus, privații recurg la tot felul de tertipuri pentru ca pe hârtie să aibă profit mic sau zero, iar atunci nici impozit nu mai avem, evident. Mai mult decât atât, privații pot disponibiliza personal după bunul plac, iar statul se alege cu șomeri în plus, deci cu probleme sociale sporite. Statul, în general, are o responsabilitate mai mare în legătură cu personalul angajat, deci nu face disponibilizări ”la sânge”.
    În general, privatizările care nu au legătură cu cele de mai sus se fac din doar 2 motive:
    1) Șpaga decidenților politici (guvernanții);
    2) Banii (de regulă nu prea mulți) obținuți pe vânzare și de care bugetul (cheltuielile zilnice) are nevoie ca de aer.
    Loteria a fost mereu monopol de stat și a fost foarte bine. Simțim cumva nevoia ca statul român să nu mai câștige venituri din loterie și în schimb să câștige bani buni niște șmecheri prieteni ai guvernării, fără să facă mare lucru?
    Același lucru și în cazul CEC-ului. La Tarom e o situație diferită, dar ar trebui rezolvată situația tot de stat, fiindcă ar trebui să fie obiectiv de interes strategic, național.
    Dar e clar că actualul guvern intenționează să facă aceste privatizări din motivele 1) și 2) de mai sus.
    Iar Dvs. vă faceți conștiincios datoria de propagandist.
    • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      "La Tarom e o situație diferită, dar ar trebui rezolvată situația tot de stat, fiindcă ar trebui să fie obiectiv de interes strategic, național" - pe bune, serios? Un obiectiv strategic national in domeniul aviaitiei este aviatia militara sau cea utilitara, nu tarom-ul care opereaza doar curse de pasageri si cargo uneori.... La cat au pierdut, la ce salarii si-au tras, de vreo 30 de ani incoace, ar trebui inventat un alt canal la care sa fie trimisi sa lucreze, toti cei care au beneficiat de salariile alea (plus alte beneficii) PLATITE DIN BANII PUBLICI. S-au facut incercari de a-i aduce pe linia de plutire, stiu sigur ca am participat la ele, proiecte finantate din bani europeni.... dar nu se prinde economia de piata de ei ("adica, de ce sa renuntam noi la lung curier, doar ca e pe pierdere?" - pai da, exact d-aia sa renuntati, faceti ce puteti, intindeti-va cat va e plapuma.....). Lasa, frate, PRIVATIZAREA e pentru astia, macar sa ii plateasca altcineva decat statul din banii nostri....
      • Like 1
    • @ andreea dragusin
      Dacă pentru România nu e un obiectiv strategic să aibă și ea o companie națională de transport aerian, atunci bine. Să se privatizeze și să stea inclusiv demnitarii la mâna companiei private. Să le spună ăia demnitarilor, când le arde buza mai tare: ”n-ai voie să te urci în avionul nostru dacă nu ești vaccinat și, în general, dacă nu ai bască, așa cum avem noi chef”. Lasă să fim toți, indiferent de importanța momentului sau de interese ostile de tot felul, la bunul plac al unor privați.
      M-am săturat de asta: ”îi plătim din banii noștri degeaba”. Să facă statul naibi ceva, să taie în carne vie și să îi aducă pe profit. Ce poate să facă managementul privat mai mult decât cel de stat, serios vorbind? Nu tot cu oameni se face? Nu aceleași obiective de eficiență are, dacă se acționează cu bună credință? De unde convingerea că statul e cel mai prost gestionar? Dacă vrea, e bun, dacă vrea să fure și să devalizeze, e prost. Dacă guvernanții sunt de bună credință și profesioniști, vor impune cu severitate excluderea sinecurilor politice, devalizării și excesului de cheltuieli, precum și orientarea către activități aducătoare de profit. Ce-i împiedică să facă asta dacă vor cu adevărat și sunt profesioniști?
      • Like 0
    • @ andreea dragusin
      La ce te poți aștepta de la o admiratoare de-a celui care a distrus flota, a vândut/distrus metalurgia cu ajutorul rușilor și a invitat străinii (arabii) să cumpere pământ în România (și chiar în Bărăgan) ! În plus, a distrus justiția cu ”viziunea” MMacovei, a creat statul mafiot (după cum singur a recunoscut), etc, etc. !
      Revenind la privatizare, după ce s-a privatizat Petrom și băncile (vezi Doamne, condiție pentru intrare în UE !), am ajuns doar piață de desfacere pentru produsele occidentalilor . iar ca locuri de muncă, ”am devenit” agenți de vânzări pentru mărfurile străinilor, samd... De privatizat, nu trebuie privatizat nimic care ne poate influența negativ ulterior. Și în nici un caz obiective care aduc profir statului român în prezent (CEC, Eximbank, Portul Constanța, chiar și Tarom în condiții/exploatare eficientă). Viziunea PNL /Orban /Câțu este catastrofală pentru România !
      • Like 0


Îți recomandăm

litoral 2021

Totul a pornit de la o simplă aluniță pe care o avea pe spate, din naștere. Mereu râdea cu părinții ei - era alunița după care o puteau recunoaște imediat, în cazul în care ar fi pierdut-o pe malul mării. (Foto: Rob Wilkinson / Alamy / Alamy / Profimedia)

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Echipa de fericire

„Am tras de mine cât am putut și la 11 și 50 de minute știu că a venit pe lume Teodor. I-am auzit pentru prima dată glasul, l-am simțit pe pieptul meu, i-am văzut pielea, am știut că i s-a pus sângele în mișcare... că a venit pe lume, de fapt”- Alexandra povestește zâmbind cele mai intense 40 de minute din viața ei.

Citește mai mult

Silvia Demeter

Acel grajd avea să capete, în doi ani, o nouă funcțiune - living, dining și bucătărie în ceea ce avea să devină, prin măiestria arhitectei, reședința de vară a Prințului Charles. Totul cu un mesaj – păstrarea tradiției, salvarea patrimoniului arhitectural din zonele rurale ale României. Foto opiniatimisoarei.ro

Citește mai mult