Foto Sorin Tănase
Se împlinesc aproape 6 ani de când sculptura lui Constantin Brâncuși, Cumințenia pământului, a fost scoasă la vânzare, în România. Fiindcă este clasată în tezaurul național, Ministerul Culturii a avut drept de preemțiune. Dar niciun ministru nu și-a asumat nici cumpărarea ei, nici refuzul de a achiziționa.
Inițial, a fost pusă pe piață pentru 20 de milioane de euro, dar în 2016, ministrul de atunci al Culturii, Vlad Alexandrescu, a bătut palma cu moștenitorii pentru 11 milioane de euro. Abia apoi, a anunțat că din această sumă, ministerul dispune doar de 5 milioane de euro și a făcut apel la populație să doneze restul de 6 milioane de euro. Acest lucru nu s-a întâmplat, iar ministerul se chinuie de 4 ani să restituie peste 1 milion de euro donatorilor, deși ar fi trebuit să o facă în doar 3 luni de la încheierea campaniei.
În toți acești 6 ani, Cumințenia a fost expusă la Muzeul Național Cotroceni, Banca Națională a României, Muzeul Național de Artă al României și, la finalul anului trecut, la festivalul EUROPALIA, de la Bruxelles. Între aceste expuneri, au fost și perioade în care sculptura a fost ținută în depozite, pentru că niciun muzeu din România, fie prin buget de la Ministerul Culturii, fie prin buget de la autoritatea locală, nu și-a permis să achite suma de 2000 de euro lunar, pentru asigurarea ei.
După ce s-a lăudat cu ea peste hotare, la EUROPALIA, Ministerul Culturii nu a depus niciun efort pentru a expune din nou lucrarea în România. Și, spune avocatul moștenitorilor, ministrul Bogdan Gheorghiu minte când declară că a reluat discuțiile privind achiziționarea Cumințeniei.
Tot ce a primit sculptura a fost o nouă cutie de depozitare.
De Ziua Brâncuși, pentru care Ministerul Culturii a făcut marele tam-tam cu Irina Rimes, Cumințenia pământului va sta departe de ochii publicului. Ministerul a plătit, din sponsorizări, aproximativ 40.000 de euro pentru o proiecție pe clădirea MNAR, dar nu a plătit 2000 de euro pentru a expune sculptura lui Brâncuși.
Despre toate acestea am stat de vorbă cu avocatul proprietarilor Cumințeniei, Bogdan Grabowski.
Ce s-a întâmplat cu Cumințenia pământului după ce s-a terminat EUROPALIA?
Sculptura a fost la EUROPALIA pentru că proprietarii ei au discutat direct cu cei de la EUROPALIA. Exportul temporar a fost realizat împreună cu cei de la EUROPALIA, deci nu a avut Ministerul Culturii niciun amestec, în afara faptului că ICR era co-organizator. Dar lucrarea a ajuns acolo doar pentru că era vorba despre BOZAR și EUROPALIA.
Și asigurarea de transport și pentru prezența acolo cine a plătit-o?
Cei de la EUROPALIA.
Fostul ministrul al Culturii, Daniel Breaz, fotografiindu-se cu Cumințenia pământului la EUROPALIA. foto: Facebook/ Ministerul Culturii
Ce valoare a avut asigurarea?
Valoarea este confidențială.
Dar cea din România, de la MNAR, era de 2000 de euro pe lună, nu este așa?
Da. 2000 de euro pe lună, cât timp a fost expusă la Muzeul Național de Artă.
Și unde a fost dusă când s-a întors de la EUROPALIA?
Păi după ce s-a întors de la EUROPALIA, acum are o nouă cutie în care e depozitată, într-un loc sigur.
„Dacă spune că a reluat discuțiile cu moștenitorii, ministrul Culturii minte. Ce te costă să spui că porți discuții? Nu ai cum să dovedești că le porți, dar spui că o faci. E un joc de glezne. Te prefaci că lucrezi.
Cine ar trebui să plătească această asigurare, pentru a fi din nou expusă?
Oriunde ar fi expusă, organizatorul trebuie să plătească asigurarea, întrucât își asumă obligația de a o păstra în integralitate și de a nu fi furată. Și atunci, în situația în care, Doamne ferește, s-ar întâmpla așa ceva, pentru a nu răspunde cel care o expune, se asigură lucrarea, ca să fie absolvit de o responsabilitate materială, riscurile fiind preluate de asigurator.
Spunea ministrul Culturii, dar foarte evaziv, că ar fi reluat discuțiile, negocierile cu moștenitorii. Desigur, fiecare ministru a spus asta. S-a întâmplat, de fapt, ceva?
Dacă acea afirmație se referea la discuții cu proprietarii, este o minciună.
Deci ministrul Bogdan Gheorghiu nu a avut nicio inițiativă?
Nu.
După atâția ani de discuții legate de Cumințenia Pământului, care ar fi soluția pentru rezolvarea acestui blocaj?
Soluția este ca Ministerul Culturii, în situația în care se răzgândește și nu exercită dreptul de preemțiune, să comunice acest lucru proprietarilor, pentru ca proprietarii să poată să o scoată la vânzare, la licitație. Câtă vreme este această situație incertă, orice cumpărător privat are o retincență în a o cumpăra.
Și de ce credeți că niciun ministru nu și-a asumat acest refuz oficial?
Eu cred că nimeni nu vrea să își asume o responsabilitate în a spune „nu” și din această cauză și actualul ministru a spus că poartă discuții. Ce te costă să spui că porți discuții? Nu ai cum să dovedești că le porți, dar spui că o faci. E un joc de glezne. Te prefaci că lucrezi.
Dar moștenitorii ce mai spun despre toată această poveste?
Doamnele co-proprietare au sperat să se rezolve, nu au vrut să mai facă un proces și așteaptă, așa cum familia a așteptat din 1957 până în 2012 să o redobândească. Așteaptă.
Valoarea ei s-a schimbat în vreun fel?
Valoarea ei nu a scăzut, după anul 2016, când s-a negociat cu guvernul tehnocrat (n.r. - suma de 11 milioane de euro), au avut loc două vânzări internaționale ale unor lucrări de Brâncuși, tot din piatră, cam din aceeași perioadă, iar acele vânzări au fost de aproximativ 50 de milioane de dolari. Valoarea nu are cum să scadă.
Articol preluat de pe culturaladuba.ro
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Mi-e sila de toti guvernatii astia.
Daca ii iesea vreun milion -doua, semna Voiculescu maine banii. Sau Breaz, sau oricare altul.
Lor nu le e frica de raspundere (oricum- din cum decurg lucrurile in ultimii 30 de ani, niciunul nu pare "afectat" de raspundere) ci le e greu sa admita ca pot scapa astfel de pleașcă fără sa le iasa nici un ban la ”afacere”