Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

De la morții pandemiei, să ne întoarcem la morții noștri de pe șosele. Ar putea „metoda Bolojan” să reducă numărul accidentelor mortale?

GPS

Foto: Getty Images

În ziua cu recordul absolut de infectări cu Omicron, o altă știre a ajuns în prim plan – un accident teribil petrecut pe șoselele din România s-a soldat cu 7 morți. Este remarcabil cât de letale sunt șoselele noastre, situație care ne plasează pe primul loc în Uniunea Europeană la numărul de morți la un milion de locuitori – 96, în timp ce media europeană este aproape la jumătate (51 de victime la un milion). Iată că tradiția funebră de a ne omorî pe șoselele a rămas intactă în timpul pandemiei. Care la rândul ei a secerat mulți, prea mulți români în ultimii doi ani (și aici batem recorduri la numărul de morți la milionul de locuitori).

Explicațiile excesului de morți de pe șosele sunt numeroase și au legătură cu insuficienta extindere șoselelor sigure precum autostrăzile și drumurile expres, cu comportamentul multor șoferilor în trafic (să ne gândim doar la șicanările la care suntem supuși de către unii dintre noi) și lipsa de voință și imaginație a autorităților de a preîntâmpina accidentele auto.

Un recent experiment din vestul țării reprezintă, cred eu, o rază de speranță cu privire la calea pe care trebuie să o urmăm. Președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a introdus o soluție de monitorizare GPS a parcului auto aparținând autorităților publice locale. Rezultatul? O reducere a consumului de carburant cu 40%. Uimitor! De ce s-a întâmplat acest lucru? Ei bine, pentru că șoferii instituțiilor publice din Bihor au știut că traseul lor, viteza și, în general, conduita în trafic le sunt de la acel moment monitorizate. Abuzurile, care se traduc în consum nejustificat de combustibil (inclusiv furturile, bineînțeles) au dispărut practic peste noapte. În cazul firmelor cu flote auto, beneficiile monitorizării GPS sunt bine cunoscute de mulți ani. Pe lângă economia de combustibil, scade uzura mașinilor, scade și numărul opririlor în service. În plus, mai puține accidente provocate de șoferii nesupravegheați înseamnă polițe RCA mai ieftine.

Dar ce legătură are monitorizarea GPS cu morții de pe șosele? Păi are mai multe legături decât suntem tentați să găsim de prima dată. În primul rând, sute de mașini aparținând autorităților locale vor circula mai puțin iresponsabil pe șosele. Să ne gândim ce s-ar întâmpla la nivelul țării cu multe zeci de mii de mașini ale administrației locale și centrale. Mai mulți șoferi care nu mai depășesc viteza legală însemnă mai multă siguranță pentru noi toți. Dar mai importantă este confirmarea unui lucru foarte simplu – dacă șoferii au certitudinea aplicării sancțiunii, numărul celor care vor mai încălca legea va tinde către zero.

Spuneam acum câteva luni că nu avem nevoie de echipaje de poliție pitite prin tufișuri, ca să îi vâneze pe șoferii vitezomani, care sunt cauza numărul unu a accidentelor mortale din România. Este suficient să montăm sute de camere radar omologate în locurile cele mai periculoase de pe șoselele patriei. Având certitudinea că vor fi amendați, poate chiar și lăsați fără carnet, șoferii vitezomani vor călca frâna, nu accelerația, salvând astfel sute de vieți, inclusiv pe ale lor.

DN1 este exemplul perfect de politici publice bune, dar abandonate din motive incerte. Celebrele camere video, demult scoase din uz, nu mai sperie pe nimeni. Șoferii preferă să meargă prin dreptul lor cu viteze de autostradă, fără emoții. Autoritățile s-au adaptat în mod greșit la această situație, în care mașinile merg cu viteză prea mare prin localități, instalând despărțitoare din beton între sensuri, în loc să repare și să reactiveze camerele video. Cine știe, poate de anul acesta lucrurile se vor schimba. Speranța moare ultima chiar și pe șosele.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Deja in marile orase , si pe soselele mari ,am observat o reducere , a fluxului auto ,La pretul de 7 lei litru de carburanti ,multi isi fac ,calcule ,daca ,nu este mai economic ,mersul pe jos , etc ????
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult