Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Nu este nevoie de echipaje de poliție ascunse după vreo curbă, ci de 30 de camere cu radar pe A2

Părea o socoteală corectă. Având ca țintă Predeal, eram convins că alegând autostrada A3 voi ajunge mai repede decât cei care aleg DN1. Chiar dacă mergeam cu vreo 20 de kilometri în plus, calculasem eu, tot aș fi ajuns mai repede ca cei care aleg să conducă din comună în comună, cu cel mult 70 de kilometri la oră. Am fost surprins sa văd că mașinile pe care le lăsasem în urmă când am optat pentru A3 au ajuns înaintea mea la destinație. Explicația este simplă: cei care au ales DN1 au condus în regim de autostradă pe un drum cu multe limitări de viteză.

Este secretul știut de toți, dar de care nu am fost conștient când am ales varianta mai lungă și, credeam eu, mai rapidă. Este un secret știut de toată lumea că este ok să tragi tare pe DN1, cu condiția să fii atent la radere. Iar toată lumea pare ok cu acest aranjament. De aceea nu mai funcționează de mult camerele video pe DN1, de aceea nu avem în plan să le reparăm sau să montăm altele. Ca să putem folosi DN1 la viteză de autostradă. E adevărat, politia mai ține câte un radar pe la Ciolpani, dar echipajul apare rapid pe Waze, e dat și ”prin stație” și în 5 minute toată lumea pune frână cu un kilometru înainte, cât să nu îi prindă radarul. Și apoi accelerează.

carambol Autostrada Soarelui

La fel a fost și pe A2, în goana de-a a ajunge primii la plajă. În ciuda ceții, drumul era gol. Cel puțin așa vezi o autostradă dacă ești grăbit. Nu contează ceața, ceilalți șoferi. Drumul e gol și tu poți să accelerezi. De ce să nu o calci, dacă nu e poliție? Pe foarte mulți șoferi doar prezența radarelor îi conving să respecte viteza legală. Așa că putem spune, generalizând, că, pe drumurile noastre, mai multe radare înseamnă mai puține accidente. Pare enervantă această concluzie, când noi nu avem ”drumuri ca afară” pe care să circulăm și repede și în siguranță. Dar iată că acolo unde avem – A2 este autostradă cu acte în regulă - le considerăm mai degrabă piste de curse pe care să gonim cu cât ne permite mașina.

Certitudinea pedepsei

Rudolf Giuliani, înainte de a fi controversatul avocat al lui Trump, a fost un primar al New Yorkului respectat și chiar admirat. El a promovat o politică dură de pedepsire a micilor infracțiuni pornind de la o constatare simplă – infracțiunile grave, precum crimele, au în spate un șir de infracțiuni mai mici, rămase nepedepsite. Cu alte cuvinte, daca pedepsești de fiecare dată un puști care fură dintr-un magazin, vei evita ca mulți dintre tinerii hoți să devină, în timp, criminali. La nivelul societății, pedepsirea micilor infracțiunii s-a tradus în prăbușirea generală a infracționalității. Mici contravenienți nu au mai apucat să devină infractori periculoși. 

Devenind mai sigur, New Yorkul a început din nou să atragă investitori, a devenit din nou cool să muncești aici, iar noua viață economică a susținut alte industrii, care la rândul lor au atras noi angajați. Politica de toleranță 0 a făcut din New York o metropolă globală din nou, dovada fiind milioanele de turiști care vizitează Big Apple în fiecare an.

Mai multe camere, mai multă siguranță

Dacă vedeți șoferi care încă mai frânează pe DN1 când văd scheletele camerelor video atârnate de pasaje (niște ”fraieri”), ei bine, vedeți efectele certitudinii de a fi sancționat când încalci legea. Ei se tem că vor primi amendă dacă depășesc viteza legală. Sigur, cei mai mulți șoferi ignoră acele relicve și își continuă neabătuți cursa cu 100 km/oră prin localitate. Acum, să ne imaginăm că acele camere ar fi funcționale. Deodată viteza de circulație ar scădea la cea legală pe acea porțiune de drum (70 kilometri la oră – și așa un record pentru circulația în interiorul localităților), iar riscul accidentelor s-ar diminua proporțional. Să nu uităm că DN1 deține recordul accidentelor mortale din țară.

Acum să ne imaginăm că vor fi instalate camere și pe A2. Excesele de viteză ar fi temperate și nu ne vor mai arde din spate flash-urile bolizilor grăbiți care vor să ajungă într-o oră de la București la Mamaia. Și asta pentru că cei foarte grăbiți își vor schimba atitudinea după ce primesc 3, 4 sau mai multe amenzi pentru aceeași cursă. Depășirea vitezei legale nu ar mai fi pur și simplu rentabilă rentabilă. Iar riscurile de a vedea accidente ca cel de săptămâna trecută ar fi reduse substanțial. Dar pentru a-i sancționa pe vitezomani este absurd să faci pânde cu câteva echipaje înșirate pe autostradă. Certitudinea sancțiunii este oferită de camerele cu radar, așa numitele speed traps. Nu este nevoie de 2, 3 echipaje de poliție ascunse după vreo curbă, ci de 30 de camere cu radar pe A2. Semnalizate cât mai vizibil pe autostradă, pe Waze și pe orice altă aplicație posibilă. Funcționale ziua și noaptea. Evident, omologate și care generează filmări care nu pot fi contestate în instanță. 

Acum să generalizăm și să ne gândim la toate acele porțiuni de drum unde se înregistrează accidente mortale. După ce asfaltul este spălat de sânge, autoritățile montează indicatoare rutiere mai mari, poate și opritoare care vor dispărea rapid. Poate un panou cu „Viața are prioritate”. Dar urmează alt accident, și apoi altul. Șoferii nu sunt impresionați de semnele de circulație, altfel nu s-ar înregistra accidente unde există toate semnele posibile că drumul este periculos pe acea porțiune. Șoferii, cei mai mulți dintre ei, se tem doar de radar. Dar cât să stea un echipaj la vânătoare într-o zonă a morții? Cum pleacă, un viteaz va călca din nou accelerația.

Din păcate, pare foarte complicat pentru Poliția Rutieră să instaleze astfel de camere și nici politicienii de orice fel nu se prea agită în acest sens. La nivelul societății, vedem campanii „de conștientizare”, clipuri tulburătoare care ar trebui să ne pună pe gânduri, știri care ne afectează emoțional. Și apoi trecem mai departe. Vine încă un weekend cu accidente mortale pe drumuri foarte europene. Indiciu că nu drumurile sunt problema. Sau, mă rog, nu reprezintă principala problemă.

Suntem țara europeană cu cei mai mulți morți din accidentele rutiere. Dar nu pentru că ”nu avem drumuri ca afară”, ci pentru că contravenienții știu că scapă de fiecare dată nepedepsiți. Până când ajung la știri. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • storo check icon
    Da, Romania este tara cu cei mai multi morti in accidentele rutiere dar asta vine in primul rind din imbecilitate, din lipsa educatiei rutiere ! Limita de 130 kmh s-a introdus in 1968 pe cind deja 100 kmh era o viteza ametitoare; intre timp masinile sint capabile sa ruleze in siguranta la viteze mult mai mari. Veriga slaba ramine soferul.
    In Germania autostrazile sint fara limita de viteza (cu anumite exceptii) si au cel mai mic nr de accidente/ nr de vehicule in trafic. De ce? pt ca nemtii nu conduc pe banda de urgenta, nu conduc pe contrasens, semnalizeaza, se uita in oglinzi,pastreaza distanta intre masini, te lasa sa schimbi banda, se dau din fata ta atunci cind te vad ca te apropii,etc. Si e straniu sa vezi ca se merge cu 160-180 kmh in mod constant, pe 2-3 benzi, fara sa se intimple nimic spectaculos. Iar in localitati respecta limnita de viteza cu sfintenie, si asta nu de grija camerelor...
    ....si inca ceva ( tot de la teutoni) amenzile sint de doua feluri: pt trafic urban si extra-urban, cele de urban fiind ceva mai mari. Dar oricum sint mici in comparatie cu cele din Ro si in comparatie cu salariul lor mediu net. https://www.adac.de/verkehr/recht/bussgeld-punkte/geschwindigkeitsueberschreitung/

    Nu camerele elimina riscul ci educatia soferilor.
    Iar celor care circula in coloana pe contrasens, n-ai ce sa le faci cu camerele ( nu se tem de asa ceva), pur si simplu le anulezi dreptul de a conduce pe viata.
    • Like 1
  • Solutia perfecta ne-a dat-o deja viata de zi cu zi. O camera montata pe bordul masinii care sa aiba si capacitatea de masurare a vitezei celui care te depaseste (software correction embeded) si sa-ti si semnalizeze acest eveniment printr-un bip si un indicator luminos discret in coltul ecranului.
    Cand ajungi acasa scoti memory cardul din aparat, il pui pe laptop identifici sectorul video dupa markerii indicati de software, si transmiti filmuletul (in care apare si viteza reala a bolidului) Inspectoratului Judetean de Politie din zona unde este inregistrata masina.
    O lege inteleapta ar trebui sa-ti vireze in cont jumatate din amenda incasata de stat ca sa te stimuleze si sa te mentina vigilent si interesat tot timpul. Din momentul acela, s-ar ajunge la situatia in care poti sa fii amendat chiar si pe un drum de tara dintr-un sat uitat de lume, daca ai "ghinionul" sa fii "vazut si inregistrat" de o "camera cu radar particulara".
    Daca mecanismul asta s-ar "exporta" si in zona celor care arunca ilegal gunoaie in spatiul public (oricare ar fi acesta, oras, sat sau câmp) ar face si tara asta mai curata. Eventualii "vânatori de recompense" ar putea fi stimulati / interesati si uite'asa am ajunge si noi si curati si educati (macar la aceste doua capitole ale comportametului social) intr-un interval destul de scurt.
    • Like 0
    • @ Ted Manolescu
      Voi stiti ca de mult timp (dinainte de 2010) in RO exista Consiliul Interministerial pentru Siguranţă Rutieră (http://www.cisr.ro/)
      Oare (mai) lucreaza cineva acolo?
      Am vazut ca ultimele evenimente (probabil ”activitati” suna prea mult a munca efectiva) sunt din 2011! Douamiiunsprezece!!!
      In conditiile in care suntem tara cu cei mai multi morti in accidente rutiere din UE ar trebui ca aceasta institutie sa capete o importanta si atentie MAJORA...
      Oare cum sa facem sa ii trezim la realitatea trista in care ne aflam?
      • Like 0
    • @ Ted Manolescu
      storo check icon
      SMART !!!!...si uite asa ne transformam intr-o natie de turnatori....! :))
      pai de ce platim tot felul de politii ( locale, nationale, judetene, animale, etc) tot felul de garzi si tot felul de inspectori si inspectorate ?? pai tocmai EI trebuie sa aibe grija de aceste aspecte, nu trebuie sa le fac eu treaba, devenind un ''turnator civic''
      • Like 0
  • Camere sa fie, functioneaza. In tot vestul de zeci de ani sunt, la noi insa....

    Am luat amenda in Olanda pe aceeasi autostrada de 2 ori. Limita era de 100km/h pe una din autostrazile spre Amsterdam si ne-au prins la 105km/h si la 107km/h (sau cam asa, doar cativa km in plus, nimic grav pt un roman dar suficient pt olandezi). Amenda e progresiva, cu cat depasim mai sus cu atat e mai mare - noi am dat la disntanta de 10 km cate 30 euro. De 2 ori.
    De atunci am stat cu 5-10 km sub limite. Niciun comentariu din partea noastra, ne-au usturat la buzunar si lectia ne-a fost imediat invatzata.

    Pe de alta parte, am o cunostinta romanca ce a venit pt vreo 2 ani. A primit vreo 20 de amenzi daca nu mai multe.... am intrebat-o o data daca a vazut semnul de viteza sau era prost semnalizat si ea a remarcat ca "no, tulai, si sa stau dupa fundul aluia incet din fatza mea???" . Pentru ca ea in Ardeal asa conducea. Peste 2 mii euro a dat la amenzi. Nu, inca nu si-a invatzat lectia asa ca i-au luat permisul.
    • Like 4
    • @ Claudia Olteanu
      Haha, cam aceasta concluzie as vrea sa fie inteleasa... Cunostinta dvs va incepe sa respecte viteza legala cand depășește 5000 de euro...
      • Like 0
    • @ Sorin Barariu
      nu mai are permis, gata. Invatza de examen.
      • Like 0
  • Cosmin check icon
    O cameră la ieșire din București și una la Constanta.Nu trebuie să măsoare viteza, doar să ia numărul și data exactă.
    Și încă una la Apaca, pentru bombardierii și interlopii care opresc pe prima bandă ca să-și ia shaorma de la o mare firmă din domeniu.
    • Like 0
  • Razvan G check icon
    Civilizatia in trafic este parte din educatia fiecarui individ. Acolo unde vedem disciplina, masurile coercitive sunt efective.
    Pentru a putea sa convietuim decent, ar trebui ca in Romania sa existe un element esential - AUTORITATEA. Si acest prerogativ apartine STATULUI, cel pe care il platim din munca noastra.
    Ar trebui sa incepem cu scoala, unde sa se faca educatie civica, rutiera, financiara, legala, astfel incat, un tanar care isi incepe viata in societate sa stie care sunt regulile de baza pentru a convietui in conditii bune.
    Ar urma politia si toate celelalte autoritati care nu isi fac datoria. De ce? Aici nu pot avansa nicio ipoteza.
    • Like 4
  • Uite o solutie simpla cu doar 2 camere :). Una la intrare pe autostrada si una la (sa zicem) 100 de km. Se ia timpul cand ai trecut de prima, timpul cand ai trecut de a doua, se face media vitezei si daca e mai mare de 130 km/h atunci sa primesti amenda acasa. Asa se poate rezolva si in fiecare localitate rosie, repet, doar cu 2 camere, una la intrare si una la iesire..Calculezi viteza medie si gata. Usor de pus in practica cu o multime de beneficii pentru toata lumea :) Si nici nu am scris un articol in republica pentru asta :))
    • Like 0
  • Nume check icon
    De acord. Amenzi, amenzi si iar amenzi pana sa se potoleasca. Masini confiscate si carente suspendate cu anii. Alta solutie nu exista. Exemplul cu A2 este mai mult decat exemplificator. Are drum national cu limitare la 100 km/h, el merge cu 150 km/h. Are autostrada cu limitare la 130 km/h, el merge cu 200km/h ca ded, de aceea si-a cumparat masina scumpa de mana a 5-a de la un mosulet care duce gunoiul cu ea.
    P.S. Mai este totusi o conditie. Ca tagma judecatoreasca sa aplice legile corect, iar desteptii din media sa nu mai promoveze procese in care soferii pe drept sanctionati scapa de amenzi sau carnete pe drept ridicate, prin articole de genul: Cum poti sa scapi de...
    • Like 3
  • Articolul este corect insa solutia propusa este proasta. 30-40 de camere pe A2 vor provoca cel mult niste accidente din cauza franarilor bruste de la 180 la 130 atunci cand pe Waze va aparea alerta de camera. Sau ce , credeati ca doar radarele politiei se pot marca pe Waze?

    Solutia sunt zonele de limitare a vitezei medii la max. 130 km la ora de ex. Daca esti grabit si mergi o portiune cu 200 la ora , atunci trebuie sa faci o pauza probabil inainte de urmatorul checkpoint de viteza.

    Si evident amenzi drastice pentru cine depaseste in mod repetat.

    Facem pariu ca nu veti vedea acest sistem in Romania pe nici o autostrada? Desi s-ar califica cu siguranta la o finantare PNRR
    • Like 0
    • @ Bogdan Comanescu
      Mihai check icon
      Viteza maxima este deja limitata la 1e0 km/h prin lege! Cum adica portiuni de reducere de la 200 la 130km/h?! Suntem in Germania cumva sau sunteti din aceia care se comporta in acest fel?
      • Like 0
    • @ Bogdan Comanescu
      In alte tari functioneaza asa zisele speedtraps si sunt eficiente. Daca stii ca iei sigur amenda intr-o zona, pana la urma franezi. NU vreau sa fac pariu pentru noi... :)
      • Like 1
  • Aceste situații nu sunt întâlnite doar pe autostrăzi. Este același lucru pe drumurile, naționale, pe drumuri județene, în localități. Și nu doar în ceea ce privește nerespectarea regimului de viteză Radarele fixe sunt doar o rezolvare parțială a problemei. Rezolvarea în proporție de peste 95% a problemelor din circulația rutieră (cele cauzate de șofer) se poate face prin modificarea O.G. 2/2001 privind constatarea și sancționarea contravențiilor. Dacă identificarea șoferului contravenient ar fi făcută după numărul de înmatriculare al autovehiculului condus ar fi mult mai simplu. În primul rând, ar fi eliminată interacțiunea între agentul de poliție și contravenient. Ar fi eliminate târguielile (știi tu cine sunt eu?, cazul Ciocan, ș.a.). Nu se va face așa ceva pentru că, în primul rând, nu vor politicienii. Să-ți ajungă acasă amenda fără să ameninți un agent de poliție sau să dai un telefon unui șef? Inimaginabil! Știu, vor apărea comentarii de genul: dacă mi-am dat mașina unui prieten?, dacă am vândut-o și nu a înmatriculat-o cumpărătorul? ș.a.. Toate sunt rezolvabile prin legislație subsecventă. Nu poliția ar trimite adrese la proprietarul autovehiculului ci, suprema provocare, proprietarul ar fi foarte să dovedească faptul că nu el s-a aflat la volan. S-ar rezolva și problema autovehiculelor vândute și neradiate de pe fostul proprietar. Ar avea tot interesul să scape de el din evidențe. Totul depinde de politic (parlament și/sau guvern) și de presiunea publică și a mass media asupra factorilor decizionali. Radarele nu trebuie să fie fixe. Trebuie să poată și mutate după necesități, în sectoarele de drum periculoase. Cu modificările la care am făcut referire se rezolvă și prezența poliției rutiere în trafic în zonele urbane aglomerate. Închipuiți-vă o zonă aglomerată supravegheată de camerele fixe montate de administrația publică. După două, trei luni nu ai mai avea (decât foarte rar) ,,bizoni” în trafic. Nu ai mai avea mașini parcate aiurea, care să blocheze circulația. Foarte interesant, înregistrările camerelor video de pe domeniul public sunt dovezi în instanțe în cazurile penale dar, nu pot fi folosite în dovedirea contravențiilor pentru că nu sunt omologate. Nu camera trebuie să fie omologată (nu discut de radar), înregistrările trebuie să fie nemodificate.
    • Like 0
  • Nu este suficient sa ai speed traps, trebuie utilizata infrastructura de camere anterior mentionata si pentru a calcula viteza medie a conducatorilor pentru ca "desteptii" vor merge cu >160km/h intre camere si vor frana doar inainte de acestea. Totodata, avem urgenta nevoie de legislatie pentru respectarea unei distante minime intre autoturisme, in special pe autostrada. Pentru a monitoriza acest aspect, in campul vizual al camerelor mentionate, se pot vopsi markeri pe marginile carosabilului la distante predefinite (asemanator cu restul europei) si semnalizat catre conducatori un numar minim de markere pana la autoturismul din fata.
    • Like 0


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult
sound-bars icon