Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

De la Sf. Parascheva la Sf. Gheboasă

Sf Parascheva - pelerinaj

Foto: Inquam Photos / Casian Mitu

Unul dintre cele mai interesante lucruri este să vezi cum reacționează oamenii atunci când îndrăznești să le critici convingerile. Nu știu cum e pe la alții, dar la noi este un adevărat spectacol. Să luăm două exemple:

Pelerinajul de la Sf. Parascheva de la Iași. An de an, zeci de mii de oameni participă la activități specifice, cântă la unison etc. Dacă cineva doar dă semne că vrea să contrazică ceea ce se întâmplă acolo, în special în situații aparte, așa cum a fost pandemia, începe cruciada. De la acuzații de ipocrizie: „Ce, tu nu crezi în Dumnezeu?” la atitudinea de victimă. Toate astea vin în cascadă.

Festivalul Untold de la Cluj. An de an, zeci de mii de oamenii participă la activități specifice, cântă la unison etc. Dacă cineva doar dă semne că vrea să contrazică ce se întâmplă acolo, în special în situații aparte, așa cum a fost prestația cântărețului Gheboasă, începe cruciada. De la acuzații de ipocrizie: „Ce, tu nu înjuri, vorbești ca DEX-ul?” la atitudinea de victimă. Toate vin în cascadă. 

De la Sf. Parascheva la Sf. Gheboasă, ambele situații sunt fix la fel. Partea cu adevărat interesantă este că enoriașii celor doi sfinți se înjură reciproc, de la „Sataniștilor!” spus cu morgă de apostolii Sfintei Parascheve, la „Retarzilor!” spus cu aroganță de nou-apăruții apostoli ai Sfântului Gheboasă.

Pasiunile fac să nu fi ajuns niciodată nici la un eveniment, nici la altul, weekendul în care s-a declanșat scandalul cu Sfântul Gheboasă am fost la „Baricada Folk” de la Brezoi, să-i aud pe Nicu Alifantis, Rareș Andrei Păuna și Emeric Imre, nu la Untold. Tocmai de aceea, încerc să înțeleg cum funcționează mintea apostolilor de mai sus, pentru că eu nu mă număr printre ei. Am fost deranjat și când în pandemie s-a bulucit lumea la Parascheva, deși se murea pe capete pe aici, dar am fost deranjat și când Sf. Gheboasă a cântat pe scenă despre cum dă „țiganca” din orificiul anal că e „jegoasă” în fața copiilor. Dacă analizăm, vedem că raționamentul este la fel în ambele cazuri, adică nu este deloc. Spre exemplu, modul în care au reacționat apostolii Sf. Gheboasă la critici, mai ales că vorbim de profesori universitari, oameni de cultură și jurnaliști. Mi-au amintit de oamenii cu aceeași pregătire intelectuală care reacționau la fel la Sf. Parascheva. Dacă pe parascheviști i-aș fi întrebat la momentul acela cum li s-ar părea să li se infecteze o rudă din cauza evenimentului, pe gheboiști i-aș întreba cum li s-ar părea ca cineva să vorbească într-un cadru privat, de față cu copilul lor, așa cum a cântat Gheboasă, că indiferent dacă e pe scenă sau în sufragerie, cuvintele respective tot același lucru înseamnă.

În ambele cazuri, atitudinea este „toxică” ca să folosesc un termen care place apostolilor Sf. Gheboasă, și arată „fățărnicie”, ca să folosesc un termen care place apostolilor Sf. Parascheva. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ambele "festivaluri" sunt la fel de grețoase și de oribile, în privința asta nu e nicio deosebire între parascheva și untold. Ambele îmi trezesc dorul de Cenaclul Flacăra, ba chiar și de Cîntarea României de odinioară! Că tot circulă pe Facebook caricatura aia cu Cîntarea României și glumița aferentă:
    Plodul: "Tată, pe vremea voastră aveați Untold?"
    Tatăl: "Da, dar era un pic altfel!"

    Atunci asta era, nu prea aveai ce alege. Noroc că în zilele noastre ai de unde alege, fiindcă, din fericire, există și altceva decât parascheva, untold sau neversea. Mă refer la festivaluri și concerte cum trebuie, respectiv cele de metal, rock, folk. Ca de obicei, cele mai bune lucruri vin din/sunt în Germania. Eu îmi doresc maxim să ajung măcar o dată în viață la Wacken Open Air, de departe cel mai tare festival din lume!
    • Like 0
  • Daniel00 check icon
    Prostia si incultura mascata in spatele pasiunii pentru religie sau pentru muzica. Scoala poarta o parte din vina...
    • Like 1
  • Numai un membru de nădejde al tinerei generații hipnotizate de neomarxiști, precum autorul articolului, poate să facă o paralelă perfectă între două acțiuni de masă atât de diferite, precum pelerinajul de la Sf. Parscheva și festivalul Untold. Doar cineva care gândește superficial, sau percepe doar suprafața lucrurilor, poate pune în balanță un pelerinaj, adică o acțiune pur spirituală, unde cuvântul de ordine este privirea și simțirea verticală, către înalt, alături de o îngrămădeală josnică, unde cuvântul de ordine este descătușarea senzațiilor primare. Care e legătura, vizibilă doar superficial, dintre cele două evenimente? Că e o îngrămădeală de oameni agitați, pasionali, care au un anume crez și nu se lasă abătuți de la el? Păi asta corespunde și cu manifestațiile anterioare ale ”tinerilor frumoși și liberi”, care mai sunt numiți uneori și ”foci”, fiindcă aplaudă ca focile tot ce le dă să înghită pe nemestecate propaganda oficială. După logica fracturată a autorului articolului, putem spune că și aici e o asemănare izbitoare cu celelalte situații descrise, de ce nu? Păi sigur că nu ar spune domnul autor niciodată așa ceva, fiindcă scopul articolului, de fapt, nu este să facă o analiză sociologică cinstită, ci doar, indirect, să mai dea un bobârnac credinței ortodoxe (care îl ”arde” rău pe domnul autor) și credincioșilor, prin asemuirea lor cu ”gibonii” care sunt fani Gheboasă și pe care toți oamenii cu mintea întreagă și sufletul curat îi dezavuează. Prin urmare, ni se sugerează subliminal, că dacă suntem oameni cu capul bun, cu sufletul curat și cu o brumă de cultură și civilizație, așa cum dezavuăm fenomenul Gheboasă, tot așa ar trebui să dezavuăm și fenomenul credinței curate și vieții spirituale autentice, manifestate prin pelerinaje. Asta s-o crezi tu, domnule autor de propagandă ANTI-spirituală! Aproape că îmi pare rău de tine... Dar totuși NU, nu îmi pare...

    P.S. Merită observat că singura poză atasată articolului este una cu specific religios, nu vreun instantaneu de la Untold....
    • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Cred ca exagerezi, ca deobicei. Iti place sa ataci pe toti cei ce se opun fanatismului religios, formei, sub masca credintei, de indobitocire a maselor. Si o manifestare si alta, adica si pelerinajele si eretic numitele festivaluri de asa zisa muzica sunt metode de zombificare a plebei. E nevoie de retardati cati mai multi pentru ca cei ce conduc lumea din umbra, pentru ca ue, acest fetus ratat, sa-si poata impune masurile aberante ce le clocesc niste minti malefice impotriva popoarelor vasale si aplicate de niste prostituati, la noi le zice guvernanti, pentru care primesc "fonduri europene". Asta-i rostul pelerinajului si pupatul de oase sub pastorirea popilor hrapareti, corupti ce nu au nicio legatura cu dumnezeu si adevarata credinta. Am spus-o si o mai spun: biserica nu a avut si nu are nimic dumnezeesc, este o institutie , etern parazita si impilatoare. Dumnezeu este in oamenj, in care este!? nu in cladiri si functionari. Acum despre "festivaluiri", ghebosi si alti monstri creati de tot felul de "mecena" de gang pentru a contribui la ordinul de indobitocire a maselor, a tineretului in mod special. Este nevoie de cat mai multe primate. De aceea apar fratii tate, gheboasa, macanache, parazitii si toti imitatorii pegrei din ghetourile americane, de aceea nu se face nimic hotarat impotriva vanzarii si consumului de droguri, aici si aproape pretutindeni. Catre degenerarea generala a umanitatii se tinde, pentru a fi pe deplin stapanita. Pentru asta se straduieste din rasputeri mass media difuzand la infinit "reportaje" despre toate nonvalorile si minimalizand sau discreditand adevaratele valori. Pe bani bineinteles.
      • Like 2
    • @ Dan Cojocaru
      "pelerinaj, adică o acțiune pur spirituală, unde cuvântul de ordine este privirea și simțirea verticală, către înalt". Ha ha. Ha hahahahah. Mwahahahaha!!!

      Să spui despre pelerinajul la Parascheva că e înălțător (când acolo se duc niște descreierați să-și atingă hainele de niște oase, sperând că-i ajută cu ceva și să crape în ei sarmale) e prea mult.

      Însă, indiferent de cum e sau ce e pelerinajul la Parascheva, cu adevărat nu poate fi trasă nicio paralelă între asta și diareea aia gheboasă de la Untold. Aia e fix o diaree, un puroi. Fanii diareei sunt chiar mai jos decât ăia ai Paraschevei.
      • Like 2
    • @ Andrei Olaru
      Am scris așa: ”Doar cineva care gândește superficial, sau percepe doar suprafața lucrurilor.....” Aici te încadrezi și tu amice, în acest caz. Faptul că tu percepi doar fața sordidă, vulgară, a pelerinajelor religioase, nu înseamnă că latura spirituală nu există. Uneori, în același loc, simultan, există o gamă diversă de aspecte, de toate felurile și culorile, fiindcă și lumea e pestriță, nu sunt toți de un fel. Tu practic vezi lumea ca prin niște ochelari polarizați, adică percepi foarte bine dimensiunea orizontală, dar ești total orb la dimensiunea verticală. Cel puțin în acest caz.
      • Like 1
    • @ Zugravu Mircea
      Salutări și ție. În privința fondului celor scrise de tine.... de data asta mă abțin.
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Daniel00 check icon
      Esti la fel de gibon ca cei de la ghebosu', dar cu masca religioasa
      • Like 1
    • @ Daniel00
      Amuzanta apreciere din partea unuia ca tine, care te denumești singur ”00” :-) :-) :-)
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Daniel00 check icon
      Amuzanta apreciere din partea unuia care se crede spiritual ... desi e doar religios, care nu cunoaste insa valoarea spirituala a vidului interior. Mai ales, ca acesta este si o virtute crestina...
      • Like 1
    • @ Daniel00
      Uite, fix de la tine aș cere eu sfaturi despre virtuțile creștine :-) :-)
      Într-adevăr, eu nu cunosc și nici n-am de gând să cunosc ”valoarea spirituală a vidului interior” (!?!?!), dar poate tu o cunoști, din proprie experiență....
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Daniel00 check icon
      Nici nu ma asteptam de la tine sa cunosti valoarea spirituala a vidarii interioare, deoarece doar te dai crestin, dar nu esti. Un "purtator de Hristos" (un "cristofor") ar sti...
      • Like 1
    • @ Daniel00
      Dacă tu ești cumva un tip mai profund și mai spiritual / creștin decât mine, asta nu poate decât să mă bucure.
      Referitor la fondul ideii, cred că tu confunzi vidarea (golirea) INTERIOARĂ, adică spirituală, care n-are nimic de-a face cu creștinismul (care presupune dimpotrivă umplerea sufletului cu lumina divină, îndumnezeirea) cu altceva, o atitudine interioară cum este renunțarea la dorințele și grijile lumești și ridicarea sufletului numai către înalt, către cer, pentru care într-adevăr creștinismul militează. Dar ăsta nu e vid interior, ci e, dimpotrivă, descătușarea de tot ce e lumesc și ”umplerea” sufletului cu spiritul luminos, de esență divină. Deci nu văd potrivit a vorbi de niciun ”vid INTERIOR” când e vorba de spiritualitatea creștină.
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Daniel00 check icon
      Mai ales in ortodoxie, golirea interioara de cele lumesti este o premiza a primirii luminii divine. Eu ti-am dat doar o replica la faptul ca pentru tine a fi "0" inseamna a fi nimeni. Insa in crestinism a fi "nimeni" din punct de vedere lumesc... e maxim. Pentru tine cuvintele inseamna o limitare, trebuie sa fie musai ortodoxe ca sa intelegi. Harul Mantuitorului in schimb te elibereaza de ele.
      • Like 1
    • @ Daniel00
      Deci pâna la urmă nu a fost vorba decât de o deficiență de comunicare. Tu te refereai la ”golirea interioara de cele lumesti” dar vorbeai de vidarea / golirea interioară PUNCT. Prin asta oricine putea să înțeleagă că e vorba mai degrabă de golirea inclusiv de senzații / sentimente / idei etc, adică o golire inclusiv spirituală, așa cum propun unele (să le zicem) religii orientale. De aici a provenit neînțelegerea. Fiindcă e clar că budiștii de exemplu propun o filosofie de viață axată pe alungarea gândurilor negative, a pasiunilor, în general a ”complicațiilor” sufletești astfel încât să ajungă la o stare de bine și armonie a interiorului cu exteriorul. Creștinii însă nu fug de complicațiile sufletești, iar scopul lor nu e senzația de ușurare și de bine interior în mod necondiționat. Da, și creștinii caută armonizarea individului cu divinul în timp ce se detașează de cele lumești,, dar ideea de bază e SMERENIA. Conștientizarea faptului că oricine e păcătos iar judecata aproapelui nu o facem noi, ci instanța divină; că noi trebuie să avem o atitudine rugătoare pentru iertarea păcatelor, că scopul nostru e mântuirea (iertarea păcatelor), iar dacă Judecata de Apoi ar fi pur tehnică, rece, atunci nimeni n-ar avea nicio șansă să se mântuiască. Șansa noastră este doar MILA divină, ca urmare a smereniei și rugăciunilor noastre. Asta e o concepție de viață destul de diferită de budism, nu-i așa? Și în budism, ca și în creștinism, se cere renunțarea la cele lumești, la pasiuni, dorinți, vanități, cochetărie etc, dar acolo nu e vorba de păcate și smerenie. Dimpotrivă, acolo e important să ai o atitudine ca la ”SPA”: să te relaxezi, să te eliberezi de gânduri negative, să nu-ți faci probleme, să fii ”ZEN”. Creștinul în schimb nu poate fi ZEN. El e îngrijorat pentru faptul că e INEVITABIL păcătos, deci se detașează de lume pentru a nu mai fi legat de ispitele materiale, iar în sinea sa să se roage și să se frământe în legătură cu mântuirea sa. În budism avem relaxare și un fel de ”nepăsare” rece, în timp ce în creștinism avem legătura cu divinul prin smerenie, lacrimi și rugăminți. Modestia și detașarea de lume și lumesc există în ambele situații, dar cum se vede, din motive extrem de diferite. Sigur că lumescul e perceput în ambele cazuri ca perturbator, ca forță care se opune spiritualizării, dar tendințele spirituale sunt clar diferite în creștinism și budism.
      Hai deci să ne oprim cu filosofia acum, fiindcă ce e prea mult strică. Tot dialogul nostru a pornit, ca să recapitulăm, de la faptul că m-ai denumit și pe mine ”gibon”, așa cum ziceam eu despre fanii ”ghebosului”. Apoi, eu ca să nu mă las mai prejos te-am luat peste picior cu faza ”00” Probabil tu te refereai la anul nașterii, dar eu am făcut o trimitere către 0=nimic. Apoi tu m-ai provocat pe tărâm filosofic, dar cu o exprimare confuză, inconsistentă, zic eu. Acum sper că e totul clar. Niciunul dintre noi nu pare gibon (sper că ești de acord), iar în legătură cu expresia ta controversată, se pare că a fost doar o neînțelegere. În principiu sunt de acord cu ce ai spus, punctual.
      Toate cele bune îți doresc.
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Daniel00 check icon
      Punctual iti raspund:
      1. In primul rand cuvantul "vid" = void (eng.) apare in Geneza cap 1. ver. 2 din Biblia King James (1611): "The earth was without form, and void;..."; inteles care e mult mai profund decat cuvantul "gol" folosit in traducerea romana a Bibliei.
      2. Golirea/vidarea interioara de cele lumesti implica inclusiv cea de emotii, ganduri, sentimente si conceptii (nu si de spirit !?! asa cum spui), care n-au legatura cu Adevarul si Cuvantul Adevarului.
      3. Nici budistii si nici crestinii nu fug de provocari ("complicatii sufletesti"), ba chiar din contra acestea sunt folosite in smerenie ca "trambuline" spirituale spre atingerea desavarsirii spirituale.
      4.Mantuirea nu inseamna "iertarea pacatelor", ci dobandirea Vietii vesnice prin Harul Mantuitorului.
      5. Mantuirea nu se obtine prin framantarea noastra oricat ne-am framanta, ci prin Har.
      6. Nici in religia crestina si nici in budism problema nu este cu lumea exterioara, ci cu firea noastra lumeasca care trebuie schimbata... insa cum se va face asta e o alta discutie, care intradevar e diferita in traditia crestina fata de cea budista.
      Si pentru ca te-ai oprit, ma voi opri si eu. Numai bine.
      • Like 1
    • @ Daniel00
      Ziceam că mă opresc, dar mă mănâncă limba, ce să fac :-) Totul a pornit și se învârte în jurul ideii tale de ”vidare interioară”, care luată mot a mot nu e OK. Dacă se referă însă doar la golirea de cele lumești, atunci e OK.
      Deci tot punctual:
      1. Vidul primordial, da e un subiect de meditație, dar încă o dată: ce are sula cu Prefectura și vidul primordial cu vidarea noastră interioară de care zici?
      2. E corect. Dar unde am zis eu că la creștini (nu la budiști) ar fi vorba de golire spirituală? În cazul budiștilor, poate termenul nu e cel mai fericit, dar ei, când meditează, încearcă să se golească de ORICE gânduri, nu numai de cele lumești. Se DETAȘEAZĂ de orice le atrage atenția, că e material, lumesc sau dimpotrivă sfânt, înălțător. Creștinul în schimb, își menține sufletul plin de cele sfinte, încearcă să se înalțe către Dumnezeu. Budiștii nici nu au un Dumnezeu către care să își ridice sufletul și nu îi preocupă prea tare nici Geneza Universului. Ei vor doar să se detașeze și să scape de emoții, astfel putându-se ”integra în absolut”. De aceea nici nu poate fi vorba la ei de smerenie, rugă, slavă și prosternare către divinitate etc Pentru budiști omul cu armonia sa interioară și armonia cu universul e tot ce doresc. Eu o văd ca si un fel de cale a ”dezvoltării personale” dacă am compara-o cu prezentul modern.
      3. Prin ”complicații sufletești” am vrut să spun gândurile care te împiedică să te detașezi, să te liniștești, să devii ZEN. Budiștii vor să depășească aceste complicații sufletești, dar creștinii, într-adevăr le privesc ca pe provocări, lecții ale vieții, prin care evoluează spiritual.
      4. Ba mântuirea fix asta înseamnă, iertarea păcatelor. CONSECINȚA mântuirii este obținerea vieții veșnice. Mântuirea noastră a fost mijlocită de Mântuitorul Iisus Hristos, prin jertfa Sa pe cruce, astfel ca oricine crede în El și se smerește, să fie iertat de păcate, deci să aibă viață veșnică.
      5. Da, mântuirea se obține prin Harul Mântuitorului, dar pentru asta noi trebuie să ne îngrijim din timpul vieții, să ne smerim, să facem voia Tatălui, iar eu am denumit toate aceste griji ”frământări”. Bineînțeles, frământări nu de tip anxios, ci frământări lucrătoare. Iisus zice: ”Nu tot cel ce-mi zice Doamne-Doamne va intra în Împărăția Cerurilor, ci cei care fac voia Tatălui Meu”. Adică dacă suntem farisei și ne prefacem religioși dar în sinea noastră nu suntem, atunci e degeaba. Dimpotrivă, cei care sunt chiar și atei, dar se comportă creștinește (după voia Tatălui) aceia se vor mântui.
      6. Da, așa este. Iisus spune: ”Dacă nu veți fi toți ca niște copilași nu veți intra în împărăția Tatălui Meu”
      • Like 0
  • Nume check icon
    Astfel de lucruri se intampla cand ai un "festival" in care muzica nu are de a face cu festivalul. Toate lumea spune ca este un festival de muzica electronica, trance, house, deep trance, etc. , dar "lineup-ul" nu are nici o legatura cu promovarea muzicii, ci doar cu capacitatea de a genera trafic si bani. Ca dovada la sfarsitul fiecarei editii numaram cati crenwusti am vandut, cu cat de multi bani s-a imbogatit Clujul, asa ca sa se oftice miticii din Bucuresti ca ei nu au asa ceva, si topul celor mai scumpe balcoane inchiriate pe perioada "festivalului". Sunt curios cand va fi si prima scena dedicata exclusiv manelelor pe toate perioada "festivalului" . Sa vezi atunci trafic si recorduri...
    • Like 3


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult