Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Descifrat, cu Mircea Cărtărescu: „A face bani sau a câștiga bani este un talent pe care îl ai sau nu îl ai”. Pentru ce și-ar da ultimii bani din buzunar cunoscutul scriitor

În 1990, aflat pe aeroportul JFK din New York, Mircea Cărtărescu arunca o monedă de 25 de cenți în aer pentru a primi răspunsul la întrebarea dacă să rămână sau se întoarcă în România. Banul a căzut „pe partea românească” și s-a urcat în avion. Invitat la Descifrat, o inițiativă prin care BT deschide conversația pe tema unui subiect tabu: banii și cum ne raportăm la ei, cel mai cunoscut scriitor român contemporan vorbește despre ce înseamnă valoare și preț dincolo de „bănuți, parai, lovele, biștari, verzitură”.

Se spune despre Mircea Cărtărescu că este cel mai bine plătit scriitor contemporan român. El nu știe să spună dacă lucrurile stau într-adevăr așa, pentru că nu a făcut cercetări și nici nu a văzut statistici în acest sens, dar speră că sunt scriitori mai bogați decât el.

„Eu nu trăiesc gândindu-mă la bani. Nici nu scriu pentru asta. Scriu pentru că pentru mine este o necesitate. Dacă nimeni nu m-ar plăti pentru cărțile mele, aș continua să scriu, și aș continua să scriu dacă nimeni nu le-ar mai citi. Pentru mine a scrie înseamnă la fel de mult ca a respira”, a spus Cărtărescu întrebat dacă a scris vreodată gândindu-se la bani. Chiar dacă unele premii literare înseamnă și valoare financiară mare, pentru scriitor aceste recunoașteri au o valoare simbolică, de prestigiu.

Cărtărescu este de părere că a trăi din scris din România depinde de cât de mult te iubește publicul și cât de mulți cititori ai. Sfatul său pentru tineri autori români care vor să trăiască din scris în România?

„Scrisul este o vocație. Nimeni nu vrea să facă bani dintr-o vocație. Nimeni nu vrea să facă bani din pictură sau făcând muzică sau ceea ce cu adevărat iubește, ceea ce cu adevărat îi place. Cei care se apucă de literatură nu o fac pentru că se gândesc: ‘voi câștiga o grămadă de bani’. Dacă vor să câștige o grămadă de bani, poate ar trebuie să scrie în engleză direct sau într-o altă limbă de mare circulație, sau să emigreze într-un loc unde sunt sute de mii sau milioane de cititori. Noi suntem o piață mică, ce nu garantează îmbogățirea nici rapidă, nici lentă a unui scriitor”, a spus Cărtărescu.

Pornind de la premisa că bestseller-ul unei țări dă măsura educației națiunii respective, scriitorul a fost întrebat ce carte ar trebui să fie bestseller în România.

„Cărțile cu adevărat frumoase sunt foarte rare și foarte rar ajung bestsellers. De obicei, bestsellers ajung cărți comerciale care sunt echivalentul artistic al mașinilor de spălat, frigiderelor, automobilelor. Acestea se cumpără de oameni, dar o carte care produce cu adevărat frumusețe, care e frumoasă ca o statuetă de Tanagra, este foarte rară și, de obicei, de nișă. Opera lui Mircea Horia Simionescu, Manualul întâmplărilor al lui Ștefan Agopian, Cartea de la Metropolis a lui Ștefan Bănulescu sunt câteva astfel de minuni pe care eu le recomand tuturor. Ele nu vor ajunge bestsellers, dar e important că există undeva”, a răspuns Cărtărescu.

Chiar dacă nu se poate trăi din scris, cel puțin în România, cărțile costă și mulți nu și le permit, iar acesta este unul dintre motivele pentru care românii nu cumpără cărți, spune scriitorul.

Cartea pentru care nici el nu a avut bani la momentul în care a apărut a fost „Istoria literaturii române de la origini până în prezent”, de George Călinescu. Astăzi, și-ar da ultimii bani din buzunar pentru ultima carte a lui Thomas Pynchon. În biblioteca sa își găsesc loc și cărți ale unor autori tineri contemporani, precum Dan Coman sau T.O. Bobe, și spune că nu are neapărat o carte neprețuită, dar are mii de volume care îi sunt „scumpe” pentru că reprezintă valorile în care crede. 

Neprețuită pentru Cărtărescu este însă modestia. „A fi modest înseamnă a fi înțelept. Și a fi înțelept înseamnă a fi în afară din circuitul banilor. Așa încât modestia este neprețuită în sensul concret al cuvântului. Nimeni nu poate pune un preț pe ea”.

Scriitorul nu crede că o carte de tipul „Cum să faci primul milion” te poate ajuta să te îmbogățești. „A face bani sau a câștiga bani este un talent. Este un talent pe care îl ai sau nu îl ai. La unii trag banii, cum se spune, la alții nu vor trage niciodată, oricâte cărți motivaționale ar citi”.

Pe de altă parte însă, consideră că acele lucruri pe care tu le primești fără bani, trebuie să le oferi în aceeași manieră. „Ce ai primit fără arginți, trebuie la rândul tău să dăruiești fără arginți”, spune Cărtărescu referindu-se la faptul că de-a lungul anilor a ținut cenacluri literare și cursuri de creative writing gratuite. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ovidiu check icon
    Sunt un vechi cititor al lui Cărtărescu. Și sunt de acord cu Ramona Loznianu, care îl numește cel mai cunoscut, iar nu cel mai mare, așa cum îl gratulează critica de complezență. Gusturile citititorilor și ale ctriticii sunt fluide, nu știm cum va fi apreciat Cărtărescu peste 20, 50 sau 100 de ani. Ultimele lui apariții editoriale au fost primite cu rezerve de critica profesionistă.
    Un scriitor evaluat, cândva, de Manolescu, ca cel mai important dintre cei actuali, nu poate avea un ego diluat. Când scrii cărți de 800 de pagini, nu cred că o faci doar ca să cazi în extaz recitindu-le, le scrii ca să demonstrezi că ești cel mai bun și să-ți hrănești astfel ego-ul, ca orice alt mare artist al literelor.
    De aceea, Cărtărescu mi se pare ușor ipocrit când face pe modestul și umilul. Cărțile publicate și vândute cred că îi asigură un trai scutit de griji financiare, la un standard mai mult decât decent, și binemeritat.
    Zice el: "Scrisul este o vocație. Nimeni nu vrea să facă bani dintr-o vocație. Nimeni nu vrea să facă bani din pictură sau făcând muzică sau ceea ce cu adevărat iubește, ceea ce cu adevărat îi place."
    Păi, dacă nu vreți să aveți venituri din profesia dv, oferiți-le unor oameni nevoiași, la un azil de bătrâni, la un centru de minori orfani, iar dv mutați-vă într-un bloc din Colentina copilăriei, unde "cotea tramvaiul 4, înzăpezit la Sf.Dumitru" sau lângă "fabrica Stela, unde ningea uşurel, cu fulgi catifelaţi."
    • Like 3
    • @ Ovidiu
      Într-adevăr, Cărtărescu nu stă foarte bine la capitolul “comunicare în lumea reală” și ați punctat destul de bine acest aspect. Mai important însă mi se pare ce scrie și faptul că este citit și apreciat, indiferent de ce spun criticii titrați sau de ocazie. Cât despre importanța unui scriitor, aceasta nu se măsoară în numărul de pagini ale operei sale... decât dacă suntem tâmplari...
      • Like 0
  • Cărtărescu - autorul meu preferat. Am citit tot ce a scris, mai puțin primul volum al jurnalului său, pe care nu l-am mai găsit în librării. În orice caz, în lumea reală nu pot pune mare bază pe declarațiile lui, având în vedere că niciodată nu poți ști cu precizie - ca în scrierile lui - cât este realitate și cât pură imaginație. Mai ales secvența cu banul care a căzut în favoarea rămânerii în România, o văd mai mult ca pe o plăsmuire tipic cărtăresciană. Un singur lucru mă nedumirește în articol: de ce și-ar da ultimii bani pe ultimul roman al postmodernului Thomas Pynchon (Bleeding Edge), având în vedere că este disponibil atât în format electronic, cât și tipărit, pe Amazon. Dacă știam din timp că își dorește așa mult acea carte, făceam cumva și i-o aduceam eu la librăria Humanitas, când a prezentat ultimul său roman (Theodoros). Sau poate s-a gândit la ultima carte a lui Pynchon, pe care nu a publicat-o încă...
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult