Când profesoara de română Mădălina Sebe, de la Școala Gimnazială din Afumați, județul Ilfov, a intrat în programul Școala din Valiză, s-a gândit că o să reușească în acest fel să țină ore mai atractive pentru elevii săi, de la clasele a V-a până la a VIII-a. Însă, în ultima săptămână, și-a dat seama că poate face mai mult de atât.
Programul Școala din Valiză, realizat de Fundația World Vision România, cu sprijinul financiar al Fundației Vodafone România, a furnizat pentru 10 școli din mediul rural instrumente educaționale digitale, care aduc procesul de învățământ în secolul 21.
Cu ajutorul platformei de e-learning și a valizei cu echipamente pe care școala sa de la Afumați le-a primit, Mădălina Sebe a început să facă lecții „altfel”, pe care elevii au început să le aștepte cu bucurie. La literatură, poate să se folosească în clasă nu doar de cuvinte, ci și de muzică și imagine pentru a face lecțiile mai atractive. La gramatică, le dă copiilor teste, la care se simt motivați să răspundă și la care primesc rezultatele imediat, putând în acest fel să învețe mai ușor din greșeli.
Mai mult, profesoara poate să își creeze în platformă propriile aplicații educaționale, adecvate nivelului clasei sale. „Elevilor le place să rezolve teste pe tabletă, de abia așteaptă lecțiile”, mărturisește ea.
840 de lecții create de la închiderea școlii
Când a aflat, săptămâna trecută, că școlile se închid, și-a dat seama că platforma Școala din Valiză va reprezenta o cale bună de a ține legătura cu elevii săi și de a se asigura că nu pierd ritmul de învățare.
„Marți, înainte ca școlile să se închidă, și chiar înainte ca ministerul să ne recomande să ne folosim de resursele digitale pentru predarea la distanță, le-am spus elevilor mei că vom ține legătura cu ajutorul Școlii din Valiză”, povestește Mădălina Sebe.
În prima săptămână de la închiderea școlilor, pe platforma www.scoaladinvaliza.ro, profesorii au configurat 840 de lecții, iar 172 au fost accesate de acasă de peste 1.400 de elevi. Din totalul de 840 de lecții, Școala Gimnazială Nr. 1 din Afumați a contribuit cu 266.
Platforma le permite profesorilor să încarce lecții în format video înregistrat sau text, să dea teste pe care copiii le pot accesa în timp real, să împartă cu ei resurse educaționale, să dea teme. De miercurea trecută, Mădălina Sebe a reușit să țină ore la distanță cu toți elevii ei și să predea chiar materie nouă.
Elevii de clasa a VIII-a au la sfârșitul anului școlar Evaluare Națională și este important pentru ei să nu rămână în urmă. „Am ales să le trimit lecția în format scris și să le verific apoi nivelul de înțelegere cu ajutorul unui test. Ei l-au lucrat, le-am transmis imediat punctajul, au văzut ce au greșit. Am aflat astfel, în timp real, cât și-au însușit din lecție. Totodată, am ținut legătura cu ei și le-am răspuns la întrebări”, explică profesoara.
La clasele a V-a și a VI-a, unde programa nu a presat-o atât de tare, a putut să facă împreună cu elevii teste și jocuri didactice. „Copiii au reacționat foarte bine, au participat cu toții, am avut și susținerea părinților. Toți au acasă internet, telefon, laptop sau tabletă, așa că ne putem conecta la distanță. În perioada următoare, vor fi făcute îmbunătățiri și vom avea posibilitatea să intrăm live, în legătură video”, spune ea.
Inițial, s-au implicat în programul Școala din Valiză 5 profesori de la școala din Afumați. În ultima săptămână, și alte cadre didactice au început să se folosească de platforma de e-learning și de resursele ei digitale precum biblioteca virtuală. „Cred că această situație generată de coronavirus va mai dura, iar noi profesorii trebuie să ne perfecționăm, pentru ca elevii să poată învăța în continuare”, subliniază Mădălina Sebe.
De programul Școala din Valiză beneficiază în jur de 6.000 de elevi și profesori din zece școli din mediul rural, aflate în județele Vaslui, Ilfov, Ialomița, Cluj, Brașov și Vâlcea.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Deci, pe logica PSD asupra pilonilor de pensii, ei au un randament mai mare!! Merită păstrați.
Să recunoaştem diferenţa dintre o schiţă, o nuvelă şi un roman şi gata. Nu ne trebuie mai mult.
A, şi poate părăsim modelul sovietic (cel al lui V. Propp - pentru cunoscători) şi trecem pe cel american (sistemul Campbell), că ne-a ajunst atâta sovietizare.
Sau poate că mai stăm pe sistem sovietic încă 20 de ani? Că la noi totul e posibil.
În orice caz, părinţii văd acum pe viu dezastrul din programele autohtone.
Dar aveţi dreptate, sistemul sovietic e mai bun decât cel amarican. Trăiască prietenia româno-sovietică!
Da, americanii recunosc anumite anumite probleme în sistemul lor, dar nici nu vor introduce invăţământ sovietic. Nu vor preda Vladimir Propp în orele de clasă.
Da, recunosc faptul ca e varza. Si iau studenti din Europa de Est la facultati de prestigiu, care mai si sar peste cursurile de anul 1. Si au si profesori de matematica din Europa de Est la acele facultati. Da, nasol cu invatamantul in Europa de Est.
Acei studenţi de care vorbiţi nu pot face un comentariu plastic la cerinţele unei clase de a 8-a conform programei. Vi-o spun din experienţă directă. Nimeni nu condamnă învăţământul specializat, cu condiţia să fie singular.
Vrei să faci matematică la nivel de facultate de prestigiu? Ok, dar fără aiureli despre contrastul de cantitate de la educaţie plastică, lecţie care nu foloseşte nimănui şi care încarcă programa de pomană.
Învăţământul românesc este o porcărie. Ce numiţi dvs. se face pe bani grei, cu meditaţii din greu. Cei care nu folosesc meditator lucrează singuri, pentru că oricum programa şcolară nu le ajunge. Ori sunt autodidacţi, ori sunt meditaţi puternic.
"Acei studenţi de care vorbiţi nu pot face un comentariu plastic la cerinţele unei clase de a 8-a conform programei. Vi-o spun din experienţă directă. " - si eu tot din experienta directa va spun ca stiu astfel de studenti care pot.
"Învăţământul românesc este o porcărie. Ce numiţi dvs. se face pe bani grei, cu meditaţii din greu." - nu este si nu e neaparat nevoie de meditatii. In plus si cand se fac pregatiri de olimpiada, nu totdeauna costa, stiu profesori care fac asta pe gratis.
"Cei care nu folosesc meditator lucrează singuri, pentru că oricum programa şcolară nu le ajunge. " - programa scolara reprezinta baza, de acolo pornesc. Fara o baza buna nu ai cum sa faci performanta. Si baza este buna.
Foarte multă vreme s-a considerat că valabilitatea unui sistem de învăţământ stă în performanţă, dar ulterior s-a văzut că lucrurile nu stau chiar aşa.
Un sistem de învăţământ bun nu este unul care produce performanţă, ci unul care produce O SOCIETATE, o medie. Acest sistem putred produce o societate inegală, unde o mână de vărfuri - care de obicei nici nu rămân în ţară - e înconjurată de o masă de persoane care nu au de ales.
Ştacheta acestui sistem absurd nu este potrivită omului de rând, care nu înţelege mare lucru din păsăreasca pe care o debitează materiile în cauză. Nu toţi sutem performeri, de fapt cam în proporţie de 80% o societate e formată din oameni obişnuiţi.
Am asistat la un seminar al unui profesor finlandez. care spunea clar: dacă geniului îi curge chiuveta din baie, nu va avea chef de nimic.
O societate axată pe vârfuri este o boală care alungă oamenii prin alte părţi, iar rezultatul acestui blestem stupid apare acum, când foarte mulţi români pleacă peste graniţă. Pleacă pentru că sistemul de educaţie nu i-a format.
Un sistem axat pe elite este un sistem bolnav şi absurd, odios şi sinistru. E o porcărie care destramă treptat ţesătura socială. Ce folos dacă poţi debita cu aplomb planurile narative, dar nu eşti în stare să descifrezi un articol de ziar sau - lucruri cu care ne confruntăm acum - o lege sau o orodonaţă?
"Ştacheta acestui sistem absurd nu este potrivită omului de rând, care nu înţelege mare lucru din păsăreasca pe care o debitează materiile în cauză. " - de unde rezulta ca omul de rand nu intelege ce considerati dvs. a fi de neinteles? Doar pentru ca dvs. (si poate grupul dvs. de facebook) aveti problema asta, nu inseamna ca toata societatea are problema asta.
"Am asistat la un seminar al unui profesor finlandez. care spunea clar: dacă geniului îi curge chiuveta din baie, nu va avea chef de nimic." - ce legatura are asta cu... orice? Geniu, insemnand si cu probleme de autism? Facuse dumnealui un studiu statistic pe persoane cu IQ de peste 160 legat de reactia la o chiuveta defecta?
"O societate axată pe vârfuri este o boală care alungă oamenii prin alte părţi, iar rezultatul acestui blestem stupid apare acum, când foarte mulţi români pleacă peste graniţă. Pleacă pentru că sistemul de educaţie nu i-a format." - de asta pleaca? Ati demonstrat dvs. riguros lucrul asta? Ati eliminat statistic toate celelalte cauze - coruptia, lipsa de infrastructura, saracia etc.? Daca sistemul de educatie nu i-a format, cum au atunci succes profesional peste hotare?
"Ce folos dacă poţi debita cu aplomb planurile narative, dar nu eşti în stare să descifrezi un articol de ziar sau - lucruri cu care ne confruntăm acum - o lege sau o orodonaţă?" - sau sa intelegi cum functioneaza statistica si la ce e utila, corect! Noroc ca scoala (prin programa cel putin) chiar te invata lucrurile astea si un profesor capabil poate sa transmita informatia asta fara cine stie ce drama.
2. Dvs. susţineţi că cei care nu înţeleg acele interminabile şi stupide comentarii literare sunt foarte puţini. Marea majoritate le înţeleg perfect. Numărul celor care le învaţă pe de rost ca pe o poezie e foarte mic. Aveţi vreo dovadă?
3. Corupţia, lipsa infrastructurii şi implicit sărăcia SUNT în realtiate efectele sistemului de învăţământ sovietic din anii 60. Sunt o perpetuare a unei scări de valori specifice sistemelor de educaţie sovietică, acel "burta pe carte" şi "milităria jos din pod". Sunt lucruri care se perpetuează şi care se estompează în timp, pe parcursul unor generaţii.
4. Felul în care funcţionează statistica ţine de educaţia de bază, dar din păcate în sistemul românesc informaţiile primare sfârşesc sufocate de basculante de lucruri complet inutile pentru omul de rând. Necazul e că atunci când basculanta memorie ejectează toată porcăria asta indigestă, nu o face selectiv. Nu păstrezi doar informaţia de bază şi arunci informaţia care nu-ţi trebuie, la fel cum nu poţi scoate picăturile de cerneală din paharul cu apă. Pierdute printre sinusăreli şi cosinusăreli inutile - ok, utile pentru un matematician sau inginer, dar nu toţi devenim ingineri - informaţiile de bază sunt aruncate şi ele peste bord. De aici şi analfabetismul funcţional.
De copil, eu aș fi vrut să mă fac avocat (poate din cauza cărților citite, ideea de dreptate mă făcea fericit, mă împlinea).
Am renunțat la acest vis deoarece mi-a fost clar încă de atunci că nu mi-l pot îndeplini cîtă vreme la examene se cer citate cît mai corecte din cea zis Călinescu sau al critic literar! Din punctul meu de vedere, un test concludent ar fi ceva de genul "X-ulescu (fie el și G. Călinescu!) a zis că...... Aduceți argumente CONTRA.".
Așa că am ales cealaltă cale de avocatură: ingineria (avocat, sau mai degrabă misionar, al legilor adevăratului zeu - a nu se confunda cu preoţia!).
"Problema cu gradul de inegalitate n-ar fi mare dacă ar exista echilibrul pe care îl găsim în toate societăţile dezvoltate." - si asta e din vina sistemului de invatamant?
"Corupţia, lipsa infrastructurii şi implicit sărăcia SUNT în realtiate efectele sistemului de învăţământ sovietic din anii 60. " - nu, nu sunt. Astea sunt probleme care tin de caracter si de niste lucruri care au fost impuse demult de sus, de la nivel politic, nu au treaba cu sistemul de invatamant si cu atat mai putin cu programa scolara, de la care pornise discutia. Asta ca sa nu mai vorbim de faptul ca oameni corupti se gasesc si in tari mai dezvoltate - vedeti SUA care nu a avut niciodata "sistem sovietic", vedeti ce au facut companiile germane de automobile cu testarile de emisii de carbon etc. Valorile umane se transmit in primul rand acasa, este aiurea sa ceri scolii sa faca tot pentru tine.
"în sistemul românesc informaţiile primare sfârşesc sufocate de basculante de lucruri complet inutile pentru omul de rând. " - nu neaparat, asta depinde de profesor. Acele informatii si exercitii sunt utile, chiar daca dvs. nu va plac sau nu le vedeti rostul.
PS
Americanii chiar au aberații în educație, gen laboratoare de "știința" in care omenii sunt prezentați ca fiind contemporani cu dinozaurii, datorita presiunii religioase. Însă le avem si noi.... Tâmpeniile din învățământul lor le-am integrat, însă nu și lucrurile bune.
Doldora de astfel de citate eram mai ales pt admiterea la liceu, în clasa a ix-a!!
N-am integrat inca toate tampeniile, din fericire. Bacul n-a ajuns sa fie la nivelul SAT. Cel putin nu inca.
N-am spus ca DOAR esticii ar fi buni, dar pentru unii care vin din niste sisteme atat de naspa sunt de multe ori bine pregatiti. Si pornesc de multe ori cu un avantaj, comparativ cu cei care vin din sistemele alea super performante.