Sari la continut

Protecția datelor cu caracter personal

Din 25 mai Republica.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR). Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Despre soluțiile pentru readucerea deficitului bugetar la niveluri sustenabile

robinet - getty

 Foto Guliver/Getty Images

Ce soluție ar trebui să recomande un economist pentru a readuce deficitul bugetar spre nivelurile sustnabile în următorii ani? Opinia mea este că trebuie pornit de la cauzele care au creat problema. Problema s-a născut prin reducerea unor impozite concomitent cu creșterea salariilor din sistemul bugetar și a pensiilor din sistemul public (ne vom referi în continuare la ele cu denumirea de salarii și pensii) cu ritmuri prea mari pentru a fi sustenabile.

În consecință, dacă ar fi să vorbim de creșterea impozitelor, ar trebui să vorbim cel mult de readucerea unor rate de impozitare spre nivelurile de la care au fost reduse înainte de agravarea stării bugetului, după 2015. Dar problema nu apărea dacă reducerile de impozite nu erau acompaniate de creșterile prea mari ale salariilor și de programul de creștere a pensiilor cu încă 40 la sută începând din septembrie 2020. Chiar și fără reducerile de impozite, creșterea cheltuielilor curente prin cele două componente a fost prea mare pentru a putea fi sustenabilă.

În viziunea mea, problema trebuie rezolvată prin găsirea de soluții în principal pe partea de cheltuieli. O amânare a creșterii pensiilor cu 40 la sută în septembrie 2020 sau o altă distribuție în timp a creșterilor și o menținere la nivelul din 2019 a cheltuielilor nominale cu salariile din sectorul bugetar ar rezolva problema și s-ar putea ajunge la un deficit de 2,5-2,8 la sută din PIB în 2021. Asta ar fi, în viziunea mea, o soluție corectă teoretic. Decidenții o pot aplica sau nu, depinzând de variabile politice. Dar ca economist, nu poți să eludezi cauza principală a problemei și nesustenabilitatea unei soluții care nu vizează cauza de fond.

Sunt mulți economiști romani care critică politica de creștere cu rate prea înalte a salariilor și a pensiilor într-o perioadă prea scurtă de timp. Totuși, unii dintre aceștia nu propun soluții de readucere la niveluri sustenabile ale cheltuielilor cu salariile și pensiile prin limitarea in viitor a volumului lor sau printr-o alta distribuție in timp a creșterilor promise. Aceștia din urmă propun, explicit sau, cel mai adesea, implicit, o creștere a impozitelor pentru a putea acoperi cheltuielile nesustenabil de mari. Astfel, ei vor să valideze exact ceea ce critică. Ei cred că prin creșterea impozitelor fac sustenabile creșterile de salarii și de pensii. Ce poate explica aceasta atitudine? O rațiune umbrita de o mentalitate colectivista, poate a lor personală sau poate percepută ca existând în societate, descurajând? Sau poate o rațiune lipsită de curajul de a propune soluția limitării creșterilor?

Nu am un răspuns clar în favoarea uneia dintre cele două alternative, dar poate că aflându-se între rațiune, care le spune că ce e mult nu-i bun pe partea de cheltuieli, și mentalitate colectivistă sau lipsă de curaj, care îi împiedică să urmeze până la cap rațiunea economică derivând din cauzele problemei, unii dintre ei găsesc refugiu în comparațiile care le sprijină soluțiile pe termen scurt, mai comode social și politic: dacă UE are în medie o pondere a veniturilor bugetare mult mai mare ca România, atunci și veniturile bugetare ale României ar trebui să ajungă spre acel nivel. Dacă la acel nivel s-ar ajunge doar printr-o mai bună colectare, atunci totul ar fi în regulă, dar accentul în soluțiile pe care le propun unii economiști cade pe creșterea ratelor de impozitare.

Cu o creștere suficient de mare a ratelor de impozitare, rezultă din raționamentele celor care susțin creșterea impozitelor, am putea să ne îndreptăm către nivelurile medii ale ponderii veniturilor bugetare în PIB din UE, și am putea plăti salarii și pensii mai mari, concomitent cu creșterea cheltuielilor pentru alte bunuri și servicii. În acest fel, creșterile de salarii efectuate până în prezent, precum și creșterea preconizată a pensiilor ar deveni sustenabile.

Față de acest rezultat am o serie de întrebări: oare nu a devenit clar că fără reforme referitoare la integritatea guvernului, la clarificarea drepturilor de proprietate și a sistemului judiciar acele creșteri de impozite nu s-ar reflecta într-o pondere mai mare a veniturilor bugetare în PIB, iar dacă s-ar reflecta, nu ar fi utilizate pentru a furniza serviciile de calitatea similară celor din țările dezvoltate? Nu e clar că, fără reforme, mai multe impozite nu înseamnă mai multe investiții publice? Nu e clar că evaziunea fiscală este deja mare? Nu e clar că și cu impozite mai multe, cheltuielile se vor duce la niveluri nesustenabile din nou, astfel că soluțiile de a lua profiturile companiilor de stat pentru a finanța cheltuieli bugetare nesustenabile vor continua, în loc să fie lăsate pentru a fi investite în infrastructura de utilități, ipotecând chiar furnizarea unor utilități în viitor? Nu e clar ca o creștere a impozitelor pentru a acoperi creșteri nesustenabile de salarii și pensii ii va determina pe tot mai mulți să încerce sa lucreze la stat? Nu e clar că, dată fiind înclinația mai redusă spre a merge la vot a tinerilor, politicienii vor aloca acele venituri suplimentare spre creșteri nesustenabile (aici accentul este din nou pe nesustenabile) de pensii? Nu e clar că în administarație salariile din România le-au întrecut sau sunt similare cu cele din Ungaria și respectiv Polonia, în timp ce în sectorul privat au rămas în urmă față de nivelurile din aceste țări? Nu e clar că mărirea unor impozite indirecte pentru a acoperi cresterea nesustenabilă a salariilor și a pensiilor va rezulta in inflație? Nu e clar că ceea ce contează este creșterea productivității și crearea condițiilor care duc la îmbunătățirea colectării impozitelor?

Sustenabilitatea cheltuielilor trebuie înțeleasă din perspectiva tuturor întrebărilor de mai sus. Altfel, vom crea o țară din care forța de muncă ce ar trebui să lucreze în sectorul privat va căuta de muncă în afara granițelor. Așa vom ajunge o țară fără forța de muncă necesară. În final, salariile din sectorul bugetar și pensiile din sistemul public nu vor putea fi susținute. Atunci se va înțelege că în loc să ajungem prin impozite mai mari la salarii și pensii similare cu cele din UE, am ajunge și mai rău, atât în sectorul privat, cât și în cel public. Dar până atunci, dacă o recesiune va apărea între timp, o creștere a impozitelor va deveni prociclică și va accentua scăderea producției. Toate acestea arată că pentru a se instala, sustenabilitatea cheltuielilor are nevoie de mult mai mult decât simpla acoperire cu impozite mai mari a unor creșteri abrupte într-o perioadă relativ scurtă de timp a salariilor din sectorul bugetar și a pensiilor din sistemul public.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • D-le Croitoru ati uitat o sursa importanta de venituri- impozitarea rromilor. Nu sunt rasist, dar este sfidator cum acesti cetateni ai Romaniei au numai drepturi, nu si obligatia de a plati impozit pe veniturile care la au putand sa isi cumpere autoturisme de lux, sa ridice viloaie de milioane de euro, etc, dar sa nu plateasca impozit nici pe cladirile construite, de regula fara Certificat de urbanism si Autorizatie de constructie, nici pe autoturisme imatriculate in alte tari sau judete. Este adevarat ca sunt votanti mai disciplinati ca UDMR, daca sefu;{bulbasa} spune cu cine sa voteze, se executa.
    • Like 0
  • Mai buna colectare si ajustarea cheltuielilor salariale in sistemul public (cantitativ si calitativ). Succes!
    • Like 0
  • Răspuns la întrebarea Va fi PSD..... Acest PSDemis va fi curând PSDesfiintat!
    • Like 0
  • Majoritatea tarilor au taxe progresive se ajunge la 50% in tari cu care ne comparam si unde plecam de tot cand plecam, noi avem una singura si mica de paradis fiscal aproape. Pe urma nu colectam cum trebuie apoi avem cheltuieli nejustificate din cauza de politic si ceva furturi si combinatii. Apoi investitii cu probleme din cauza de licitatii blocate birocratie si prostie in executie cu autostrazi care o iau la vale sau se crapa de la ploaie sau soare. Fonduri europene neatrase alta problema. Degeaba pui taxa mica sa atragi investitori daca schimbi CF la 6 luni si nu in bine, nu mai vine nimeni. Inca un accident gen 114 si pleaca si aia care mai sunt. E de lucru peste tot nu doar la pensii si salarii.
    • Like 0
  • Dorin check icon
    De ce aș plătii impozite mai mari ,ca niște bugetari care nu fac nimic său aproape nimic să aibă salarii și sporuri și mai mari. M-am săturat de politica asta a statului , Pentru unii mumă pentru alți ciumă,
    • Like 6
    • @ Dorin
      Adi check icon
      de acord. deja dl. croitoru a inceput sa "unga" idea,,,sa ne pregateasca mental intentia de a lua taxe mai mari de la cei care produc pentru a DA la cei cei care nu produc! dar,,,nu mentioneaza nimic despre reducerea pensiilor speciale,,,inclusiv pensiile speciale ale militarilor de tip "mos teaca" a lui mircea dogaru,,,cei care nu au luptat in niciun razboi! eu speram ca am scapat de socialism??? dar,,,se vede treaba ca se vor schimba doar niste nume cu alte nume. are dreptate viorel catarama atunci cand spune ca absolut toate partidele sunt socialiste!!!
      • Like 1
    • @ Adi
      Dorin check icon
      Da, Cataramă are perfectă dreptate. Din păcate socialiști nu știu să facă bani dar știu să-i facă praf pe ai altora.
      • Like 2
  • Indiferent dacă scopul statului este să nu depășească o anumită țintă a deficitului bugetar sau da, problema reală este aceea de a convinge contribuabilul că taxele și impozitele colectate se folosesc în folosul comunității și cum poate verifica acest lucru. atâta timp cât există instituții publice racordate la bugetul public ( președinția, justiția, instituțiile de forță ) și care nu dau socoteală în fața nimănui despre modul în care folosesc banii, impozitele și taxele pot fi oricât de mari că nimic bun, în folosul contribuabilului, nu se va întâmpla. Să vii cu statistici de genul : „ importurile de alimente, energie, etc. făcute de România au atins niveluri fără precedent ...” când știi foarte bine că piața de retail, energie, etc. este dominată de capitaluri străine nu este o informație care să arate vina statului român, este o realitate a debalansării raportului capital intern/capital extern în favoarea netă a capitalului străin.
    • Like 1
  • Ionel check icon
    Multe dintre intrebari sunt redundante. De ce oare toti analistii si economistii nostri leaga deficitul bugetar de salarii si pensii !!?? Spuneti ca "Nu e clar că în administarație salariile din România le-au întrecut sau sunt similare cu cele din Ungaria și respectiv Polonia, în timp ce în sectorul privat au rămas în urmă față de nivelurile din aceste țări?". Unde este raul ? la bugetari sau la privati ?!Si care ar fi solutia: sa scadem salariile bugetarilor sau privatii sa creasca salariile angajatilor !? Productivitatea in sectorul bugetar, greu de cuantificat, nu poate fi un criteriu in scaderea/majorarea salariilor in marea majoritate a sistemului bugetar. Are dreptate autorul cand spune ca daca eu platesc impozit mai mare nu doresc ca el sa mearga in salarii si pensii, ci in cresterea calitatii serviciilor oferite. Intr- o tara in care 1,2 milioane de tineri pana in 32 de ani nu au muncit o zi cu acte legale, ce solutii sa gasesti sa ii faci sa se duca la munca !!?? Maine poimaine or sa ajunga la varsta pensionarii si or sa se uite la altii ca uite ce pensii mari au !! ca media pensiei este cea mai scazuta din Europa !! Reforme, reforme....de 30 de ani tot aud acest cuvant. Pai atunci haideti sa scoatem o lege a pensiilor in care statul si politicul sa nu mai aiba niciun rol. Totul sa depinda da om, sa isi plateasca singur contributia sociala, cat doreste, unde doreste, cu legislatia aferenta asa cum este acum la pilonul 2. Sa facem un sistem de sanatate concurent, adica mai multe case de sanatate, nu doua cate sunt acum, sa platesc casei care imi asigura servicii medicale dintre cele mai bune, sa se introduca fisa de impozit global cu deduceri, cea pe care a vrut sa o faca psd-ul, nu stiu daca forma a fost cea mai buna,.....Ca daca tot vorbim de reforme macar sa le faca cineva.
    • Like 2
    • @ Ionel
      Pentru că atât ii duce capul, pentru economistul român eficiența e dată doar de nivelul salariilor, salariile mici aduc eficiența zic ei. Economistul român crede că Elveția sau țările nordice sunt în rahat din cauza nivelului ridicat al salariilor iar soluția românească e cea corectă. Problemele sunt cu totul altele și țin de sistem și de partea de finanțare dar astea sunt dificil de abordat și atunci dăm vina pe bugetari, e mai simplu și ține la #rezistenți.
      • Like 0
    • @ Adrian Ionescu
      corne check icon
      nu, domnule ionescu, elvetia e unde e pentru ca toate guvernele de acolo s-au intrecut in a le mari tuturor lefurile din pix, dupa care s-au pus pe imprumutat de la africani.
      "economistul roman..."? pai da-ne matale o solutie diferita oferita de vreun economist elvetian, de pilda; asta ar fi un argument.
      dumneata gandesti numai cu burta (de bugetar), de aia iti e greu sa intelegi ceva, dar foarte usor sa crezi ca esti sarcastic de destept.
      • Like 1
    • @ corne
      Ionel check icon
      Poti sa ai alte pareri si opinii diferite fara jigniri sau etichetari ......prea multa ura si dezbinare in societatea noastra, induse, din pacate, de la cele mai inalte pozitii din statul roman !!
      • Like 0
    • @ Ionel
      Da, salarii egale cu bugetari din Polonia, numai ca nr de bugetari este egal în condițiile în care Polonia este dubla ca suprafață și ca populație față de România.... Să mai discutăm de instituții ale statului care la un nr. de 50 angajati au 3 directori și 4 sefi serviciu ?
      • Like 2
    • @ Ionel
      Ionel,Ionelule nu mai fi așa de REDUNDANT băiatule! Ești sigur că înțelegi bine acest cuvânt??
      • Like 1
    • @ Ionel
      Ionel,Ionelule nu mai fi așa de REDUNDANT băiatule! Ești sigur că înțelegi bine acest cuvânt??
      • Like 0
    • @ Ionel
      corne check icon
      ionele, tu mergi la magazin si cumperi ce-ti cade la mana, sau citesti ce scrie pe eticheta mai intai? cu alte cuvinte, de ce crezi tu ca etichetarea e o problema, nu o solutie? daca vrei sa fii "scrofulos", incepe prin a-i cere si tu amicului ionescu ceea ce si eu i-am cerut: sa inceteze a o mai face pe-a desteptul bodegii si sa vina cu argumente in discutie, nu cu ironii fasaite.
      • Like 1


Îți recomandăm

iancu guda - andreearosca.ro

Iancu trăiește printre cifre. Biroul lui e mic și „decorat” cu o grămadă de lucruri care reflectă și preocupările, și pasiunile, și munca lui: pe un perete e un tricou semnat al echipei Viitorul Constanța și alte memorabilia legate de clubul creat de Gheorghe Hagi. Fotbalul e una dintre pasiunile lui Iancu, alături de înot.

Citește mai mult

Tinu Boșinceanu

„Plecarea în străinătate nu trebuie să fie un angajament pe viață, ca o căsătorie - eu sunt român în România sau eu am plecat și nu mă mai întorc înapoi. Societatea a devenit oricum mult mai fluidă și trebuie să privești obiectiv. Mi se pare că asta ar ajuta la întoarcerea mai multor oameni, care or să facă lucrurile mai bune. Și poveștile lor or să inspire”, crede Tinu Bosînceanu.

Citește mai mult