Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Detalii halucinante despre incompetența autorităților, furnizate de un general STS: Poliția a deschis aplicația de localizare după o oră

Protest Alexandra Măceșanu

Foto Inquam Photos / Liviu Florin Albei

Polițistul de la 112 a deschis aplicația de localizare abia după o oră, iar STS nu a furnizat Poliției trei adrese poștale, a declarat luni, la audierile din Parlament, prim-adjunctul directorului STS, generalul de brigadă Ionel-Sorin Bălan.

„STS nu a furnizat trei adrese poștale, vă confirm. Adrese poștale se primesc de către dispeceri când apelul este realizat de pe un telefon fix. Noi nu furnizăm adrese”, a spus reprezentantul STS, potrivit Europa Liberă.

„Poliția din Caracal a așteptat o oră și patru minute până să se gândească să deschidă aplicația de localizare, după ce a deschis-o și-a dat seama că nu știe să o folosească, cei de la 112 au stat 10 minute de vorbă cu polițistul pentru a-i explica cum se folosește, după ce a terminat convorbirea a sunat de două ori la 112 să întrebe cum se apasă pe buton”, a relatat deputatul PNL, Răzvan Prișcă.

„Nu pot să vă spun de ce s-a deschis aplicația de localizare la acea oră, pot să vă confirm că toate sistemele tehnice erau întrunite, erau apte”, a adăugat Ionel-Sorin Bălan.

Reprezentații Ministerului de Interne nu au fost prezenți la audierile din Parlament, președintele Comisiei de Apărare susținând că Raportul realizat de MAI urmează să fie discutat mâine, în ședința CSAT.

Reprezentantul STS a explicat la audierile de luni că informațiile de localizare erau disponibile de la momentul apelului, la ora 11:05, iar deschiderea aplicației de localizare la fost realizată de poliție la ora 12:18. Adică la o oră și 13 minute.

O altă informație furnizată de generalul STS: 1 minut și 14 de secunde a fost timpul de preluare a primului apel al operatorului STS de către Poliție. 

Cristian Seidler, deputat USR, prezent la audierile de luni din Parlament, a notat pe Facebook, în timp real, discuțiile din  Comisia de Apărare.

Redăm integral postarea deputatului Cristian Seidler:  

„Mă aflu în sala Comisiei de Apărare, la ședința extraordinară dedicată cazului „Caracal”. Nu sunt membru titular al comisiei, voi scrie însă, în timp real, sinteza a ceea ce se discută aici.

Reprezentanții STS se află în sală. Poliția Română nu e reprezentată, nici Ministerul Afacerilor Interne. Ministrul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației - care conduce conform OUG 34/2008 Comitetului național de coordonare a activității SNUAU (sistemul național unic pentru apelul de urgență) - nu a fost invitat.

15.45 - Urmează prezentarea celor de la STS.

15.50 - Se vor prezenta înregistrările celor 3 apeluri și fluxul operațional în cazul celor 3 apeluri. Informațiile sunt clasificate.

General de brigadă STS - Nu sunt disfuncționalități în sistemele informatice operate de STS. Cele 3 apeluri au fost procesate corect din punct de vedere legal.

15.55 - Stelian Ion întreabă despre implementarea facilității AML.

Reprezentatul STS răspunde:

- S-au realizat teste pe o platformă proprie. S-a confirmat cu operatorii că sistemul poate primi infomații de localizare. În achiziția noului sistem 112 au fost prevăzute facilități de localizare de tip AML.

Sistemul actual funcționează din 2004 - din punct de vedere hardware.

AML va fi funcțional doar pe telefoane de tip smartphone având sisteme de operare Android si iOS.

Stelian Ion: Implementarea AML era condiționată de alte investiții sau se putea face separat?

STS: Sistemul actual va trebui să suporte upgrade hardware care să suporte standardul AML. E vorba de capacități de procesare și tehnologii noi dar nu vom aștepta până la sfârșitul achiziției.

Dorel Căprar (PSD) - Există un raport de cheltuieli de investiții de la evenimentul din Apuseni până acum?

STS: Avem asta cuprins în raport.

Florin Roman (PNL) - Acuzele din spațiul public sunt referitoare la furnizarea de locații greșite. Vă rog să le răspundeți.

STS: Noi nu furnizăm adrese poștale decât dacă apelul ar veni de pe telefoane fixe. Informația de localizare se afișează în format grafic atât la STS cât și la Poliție. Informațiile de localizare erau disponibile de la momentul apelului, la ora 11.05. Deschiderea aplicației de localizare la fost realizată de poliție la ora 12.18

Adriana Săftoiu (PNL): Poliția a comunicat informații false când a afirmat că a primit de la STS 3 adrese false?

STS: Noi nu am furnizat 3 adrese poștale. Noi avem adrese poștale doar dacă apelul vine de pe un telefon fix.

Săftoiu (PNL): Dacă cineva sună la 112 și reclamă viol, răpire, ce se întâmplă?

STS: Se deschide o fișă și toate informațiile pe care le avem și le putem obține de la apelant sunt transmise Poliției.

La primul apel, operatorul l-a indexat, a prioritizat, a cules elemente despre apelant și despre localitatea în care se afla. La al doilea apel a completat informațiile puse la dispoziția dispecerului poliției.

16.13 Stelian Ion (USR) De ce a durat peste 1 oră să fie accesate datele de localizare?

STS: Nu știu, tehnic echipamentele noastre au furnizat. Informația de localizare e disponibilă și la STS și la Poliție.

Bogdan Rodeanu (USR): Conform datelor furnizate de STS, am verificat pe internet, discutăm despre o rază de ușor peste 4 km, corect?

STS: Da, așa este.

Dumitru Lupescu (USR): Dispecerii de la Poliției au fost instruiți să folosească toate facilitățiile sistemului? A fost implicată o eroare umană sau tehnică, după părerea dvs.

STS: Da, nu se poate altfel. Nu a fost vreo eroare tehnică.

Răzvan Prișcă (PNL): E un standard ca informația de localizare să fie comunicată de operatorul STS, agenției de intervenție (Poliție)?

STS: Informația de localizare e disponibilă iar dispecerul și-o poate pune la dispoziție sieși oricând.

Stelian (USR): Datele de identificare ale apelantului se află la dispoziția STS din momentul apelului?

STS: Apelul a venit de pe o cartelă pre-paid. Doar de pe cartele cu abonament avem informațiile prinvind proprietarul cartelei.

Stelian Ion (USR): În cât timp a fost preluat apelul?

STS: Primul apel preluat de STS în 2 secunde. Al doilea apel în 3 secunde. Al treilea apel în 2 secunde.

STS: 1 min 14 secunde timp de preluare al primului apel al operatoruui STS de către Poliție

Mărgărit (PSD): Câte case, câte adrese se află în acel sector de cerc cu raza de 4 km (aprox. 10 km2) ?

STS: Nu sunt informații pe care să le deținem noi. Nu puteam să le furnizăm o informație de localizare mai bună. Acestea sunt condițiile tehnice cu care operăm în SNUAU. Aș fi vrut să putem localiza la metru dar momentan acestea sunt condițiile tehnice. Localizarea e transmisă de operatori, noi doar o transmite, o afișăm.

16.33 Adrian Todor (PSD) Care e eroarea față de punctul de apel?

STS: Depinde de zona concretă, în densișul urban e o situație, în zona de munte e altceva, depinde de nr. de antene.

Nicolae Georgescu (PSD): Caracal are 16 km patrati iar voi STS v-ați chinuit să localizați Caracalul pe hartă.

STS: Noi nu deținem echipamente de localizare sau de interceptare.

Dorel Mărgărit (PSD): Fiind vorba de o crimă, ați cerut intervenția SRI?

STS: Nu avem noi această atribuție ci eventual

Vlad Bontea (PSD): Au mai fost cazuri când victima să fi apelat 112?

STS: Anul trecut am ascultat 2 operatoare STS care la un apel la 112 Timișoara au reușit să prevină un suicid ținând victima la telefon peste 30 de minute. Era în apropierea orașului Timișoara iar apelantul a dat detalii care au identificat locația sa.

Stelian Ion (USR): E o diferență dacă telefonul e dat de pe un telefon de tip vechi (nu telefon inteligent)? De pe ce fel de terminat s-au realizat apelurile în acest caz?

STS: Doar de pe telefoanele inteligente se poate. Modernizarea sistemului 112 se va face pe fonduri europene, va invlude faciltatea AML. Implementarea pe actualul sistem se va putea face din bugetul instituției.

Stelian (USR): Sumă și interval de timp pentru a implementa facilitatea AML în sistemul 112?

STS: Depinde și de rezultatele testelor dar STS va considera primordial acest lucru și vom încerca în cel mai scurt timp să îl implementăm.

Deputat PSD: Furnizorii de servicii de telecomunicații - dacă ar fi avut acoperire națională integrală era mai ușor de localizat?

STS: Tehnic da. Noi avem lansată aplicația 112 pe Android și iOS și care furnizează coordonatele furnizate de telefon pe sistem GPS.

Mihai Weber (PSD) Când ați achiziționat sistemul actual 112, puteați achiziționa un sistem mai bun?

Victima a fost sunată de câteva ori de către operator și dacă asta e procedural?

STS: Nu știu. Da, este procedural. S-a încercat apelarea de 9 ori dar terminalul era indisponibil.

Weber (PSD): Cred că procedura e greșită pentru că poate duce la

16.49 Cozmanciuc (PNL): Cum ați descrie serviciul 112, eficient, mai puțin eficient?

STS: Sistemul a fost și este funcțional. Jumătate din apelurile primite anul trecut (13 milioane), sunt urgențe reale procesate.

Dacă s-ar fi achiziționat deja sistemul, ați fi putut localiza mai bine locul apelului?

STS: Da pentru că cerințele tehnice includ și îmbunătățirea localizării? Nu se putea finaliza dar se putea încheia procesul de achiziție.

Cozmanciuc (PNL): În 2004 se putea implementa AML? După 2014, se putea implementa facilitatea AML pentru că am acordat bugetul solicitat STSului?

STS: La nivelul anului 2004 nu există un standard precum AML. Mi-aș fi dorit ca acum contractul să fie deja semnat dar procesul de achiziție publică a fost contestat.

Răzvan Prișcă (PNL): În ultimele 6 luni, la Timiș s-a apelat 112 de o victimă care reclama că cineva încearcă să o omoare cu drujba. Operatorul de Poliție i-a spus că zgomotul de drujbă e de la vecini și mai bine să se culce. Peste 7 minute a fost ucis cu drujba, Se face vreo evaluare a ceea ce fac agențiile de intervenție cu ceea ce le transmiteți dvs? Cu cine aveți cele mai multe probleme?

STS: Da se fac evaluări. Există probleme punctuale, n-aș putea generaliza.

17.00 Stelian Ion (USR): Când a devenit o prioritate implementarea AML, din 2014, de la accidentul din Apuseni? Cine stabilește această prioritate?

STS: Din 2017. Standardul AML a intrat în teste din 2015.

Urmează partea clasificată.”

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Chef Alex Dumitru

Bună parte dintre ingredientele proaspete pe care le utilizează în rețetele sale de adevărat făuritor de gust, chef Alex Dumitru le cumpără, de două-trei ori pe săptămână, din Piețele Obor, Domenii și Matache. Merge doar la producători testați, care au întotdeauna grijă să îi ofere materii prime de calitate. Totul trebuie să fie proaspăt, de sezon.

Citește mai mult

Eric Stab, Engie România

De la ultimele etaje ale clădirii în care se află sediul central al Engie România, când privești pe geam, îți poți imagina ușor o mare de panouri puse la muncă să capteze razele soarelui. „La finalul zilei, energia cea mai ieftină este energia pe care nu o consumi ”, spune zâmbind spune Eric Stab.

Citește mai mult