Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Dialogul unui băiețel de 7 ani cu mama lui: „Tu mi-ai spus că mașinile din parcarea aceea nu existau când erai tu mică. Cum știi tu ce o să fie când o să cresc eu mare?”

Dana Simion

De 22 de ani, profesoara pentru învățământ primar Dana Simion predă la Liceul Pedagogic din Botoșani la o clasă Step by Step. Recent, mama unui elev de 7 ani i-a povestit cum fiul ei, nemulțumit precum majoritatea copiilor că nu poate ce face ce vrea, i-a spus că s-a săturat să i se tot spună ce să facă. Mama a încercat să îi explice că ea are o experiență mai mare de viață și că este de datoria ei să îl învețe cum merg lucrurile pe această lume și să îl protejeze. Atunci copilul i-a răspuns: Eu vreau să te întreb ceva. Când eram mai mic și eram într-o parcare mare, tu mi-ai spus atunci că mașinile din parcarea aceea nu existau când erai tu mică. Și atunci eu te întreb: Cum știi tu ce o să fie când o să cresc eu mare? 

„E o judecată cu care eu nu m-am mai întâlnit la un copil de vârstă atât de mică și sunt convinsă că dacă părinții le-ar da posibilitatea copiilor să se exprime liber, am găsi mult mai mulți părinți care să dea un astfel de exemplu. Copiii gândesc, dar de foarte multe ori neavând exercițiul acesta, nu exprimă ce gândesc. Sau simt ceva, la nivel de intuiție, dar nu pot să o ducă mai departe și să construiască”, spune Dana Simion. 

„Este foarte important să îi învățăm pe cei tineri să gândească logic astfel încât să nu ia totul din jurul lor de-a gata”

De multe ori, credem că elevii merg la școală ca să studieze diferite materii, dar și părinții, și profesorii pierd din vedere adevăratul scop al educației: acela de a-i învăța pe copii să gândească și să ia în viitor decizii bune pentru ei și pentru comunitatea în care trăiesc. 

„Este foarte important să îi învățăm pe cei tineri să gândească logic, astfel încât să nu ia totul din jurul lor de-a gata, pentru că „așa trebuie”. Ci să studieze toate aspectele și să vadă dacă e bine, dacă e corect, dacă e potrivit și dacă îți oferă posibilitatea de a te dezvolta ca persoană”, spune Dana Simion.

Am întâlnit-o la un curs de formare, organizat de Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step, în timpul căruia profesorii din învățământul primar au învățat cum să le dezvolte elevilor gândirea logică. Pentru a reuși să facă acest lucru, organizația va pune la dispoziția învățătorilor din mai multe județe un kit cu materiale atractive care contribuie la construirea mecanismelor de gândire. Acesta a fost conceput de Doina-Olga Ștefănescu, conferențiar universitar doctor la SNSPA, și realizat cu sprijinul Microsoft România, în cadrul programului Alt Viitor. 

Astfel, copiii pot învăța să facă asemănări și deosebiri, să stabilească dacă un enunț e adevărat sau fals, să facă analogii ori să construiască argumentate. De diferite dimensiuni și culori, materialele au fost gândite pentru a fi folosite la orice oră de curs, în acele momente în care învățătorii simt că mersul lecției sau curiozitatea copiilor deschide o fereastră pentru exersarea operațiilor gândirii.

„Exercițiile din tipul acesta de materiale îi duc să gândească într-o zonă care nu este accesată de foarte multe ori la clasă. Un exercițiu de genul ăsta în fiecare oră ar face extraordinar de mult pentru copii. Sunt foarte atractive materialele, atât din punct de vedere vizual cât și din punct de vedere al dimensiunii și al felului în care sunt structurate, pliante, cartonașe pe care ei să le folosească cum au nevoie, cu care pot să se joace”, explică Dana Simion.

În întreaga lor viață școlară, elevilor li se cere la lucrări și examene să găsească asemănări și deosebiri, să argumenteze, să stabilească valoarea de adevăr, să facă comparații și analogii fără să fie niciodată învățați cum să realizeze aceste lucruri. Prin exerciții structurate diferit în funcție de materie, română, matematică, științe, materialele le arată elevilor cum să își antreneze gândirea. În cărticica despre asemănări, potrivită ca dimensiune pentru o mână de copil, cei mici află noțiunea de criteriu și cum pot fi folosite criteriile pentru a stabili dacă două sau mai multe obiecte se aseamănă. În cărticica despre deosebiri, elevii învață să jongleze cu criteriile în cazul acestora din urmă. 

În pliantul cu numele „Ba da, ba nu” elevii învață despre negație, în „A cuprinde și a fi cuprins” despre relația de ordonare, în caietul de argumentare despre cum să construiască argumente care să stea în picioare. 

„Din punctul de vedere al umanității nu există nicio persoană privilegiată în raport cu alta”

Copiii sunt încurajați să privească lumea cu curiozitate, să evalueze lucid situații, să nu înghită pe nemestecate ceea ce li se spune. „Clasa a treia este gălăgioasă. Dacă tu ești în clasa a treia înseamnă că ești gălăgios?”, este una dintre întrebările adresate celor mici. 

Elevii sunt invitați să își spună părerea față de enunțuri care perpetuează stereotipuri precum „Gospodinele apreciază vasele de inox”, dar și să facă analogii complicate. 

Dacă universul este în expansiune și din orice punct m-aș afla pare că două puncte succesive pleacă din locul în care măsori, rezultă, au spus oamenii de știință, că nu există punct privilegiat în spațiu. Așa cum universul nu are puncte privilegiate, nici din punctul de vedere al umanității nu există nicio persoană privilegiată în raport cu alta. Dacă eu sunt fără un picior și tu alergi foarte tare, asta nu înseamnă că tu ești mai tare decât mine din punctul de vedere al umanității, este una dintre lecțiile de care are nevoie un om, spun realizatorii materialelor.

Învățându-i să gândească de mici, evident că la un moment dat vor începe să deranjeze pe cineva, chiar și pe domnii profesori, dar vor avea de câștigat ei, ca indivizi, și mai târziu societatea

Dana Simion este convinsă că un astfel de curs îi va ajuta pe elevi să devină buni cetățeni. „Cursul se axează pe acele operații ale gândirii de care avem nevoie în viață. Pentru că, dacă rămânem la stadiul în care gândim că școala trebuie să îi învețe matematică, comunicare, desen, atunci nu am făcut nimic. Noi nu îi învățăm ca să îi învățăm. Noi îi învățăm ca să îi pregătim pentru ceea ce va urma. Ca să venim în ajutorul omului de mai târziu, al cetățeanului în care se va transforma copilul de azi. Și atunci o să schimbăm ceva în societate. Învățându-i să gândească de mici, evident că la un moment dat vor începe să deranjeze pe cineva, chiar și pe domnii profesori, dar vor avea de câștigat ei, ca indivizi, și mai târziu societatea”, spune ea.

O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Alex check icon
    "....sunt convinsă că dacă părinții le-ar da posibilitatea copiilor să se exprime liber, am găsi mult mai mulți părinți care să dea un astfel de exemplu" [....]„Este foarte important să îi învățăm pe cei tineri să gândească logic..."
    Cum să învețe elevii să gândească logic cu 12 ani de materie „Religie” la școală? Când să învețe să gândească dacă timpul este alocat meditațiilor pentru a face față la materii pe care nu și le doresc sau care, în acest ritm, peste 20 de ani le vor pretinde să rezolve integrale și diferențiale în gimnaziu? Pe majoritatea îi pierdem din start, se resemnează în mediocritate sau abandon și în jocurile pe telefon. Singura soluție ar fi o reformă în sistemul educațional ca în țările nordice...
    • Like 0
  • catalin check icon
    Dar nu ne-a lămurit doamna profesoară pentru învățământ primar ce i-a răspuns copilului la întrebarea cu mașinile din parcare.
    • Like 1
    • @ catalin
      Eu ma intreb daca astfel de episoade nu cumva spun mai multe despre adultii din ziua de azi decat despre copiii din ziua de azi.
      • Like 0
  • Din celebrul kit: "Un caine si o pisica se aseamana pentru ca ambele sunt animale domestice si se deosebesc pentru ca sunt animale domestice diferite". Am ramas cu gura cascata, ma gandesc unde eram acum daca aflam si eu informatia asta la 7 ani.
    • Like 3
  • "În întreaga lor viață școlară, elevilor li se cere la lucrări și examene să găsească asemănări și deosebiri, să argumenteze, să stabilească valoarea de adevăr, să facă comparații și analogii fără să fie niciodată învățați cum să realizeze aceste lucruri." - pe ce va bazati cand faceti o astfel de generalizare?
    • Like 0
  • Bianca check icon
    Acel “kit” cu materiale pentru copii, care numai atractive nu-s, cuprinde niște exemple oarecum prostești și imbecile, mai ales acea afirmație cu gospodinele și vasele de inox.

    Înafară de asta, să spui că opiniile enunțate clar, venite la pachet cu niște argumente bune ar deranja profesorii e o imbecilitate și mai mare. Profesorii nu-s toți niște tolomaci comuniști care taie și spânzură când îi contrazice un puștan - din contră, îmi place să cred că pe viitor vor practica profesia asta tot mai mulți oameni deschiși la minte.
    • Like 1
    • @ Bianca
      Dorin check icon
      Excepția întărește regula in cazul profesorilor comunistoizi .
      • Like 0


Îți recomandăm

Cu 3 ani în urmă am devenit mamă de adolescentă

Încă de la început pe traseul nostru spre a o aduce acasă la noi, ne-am lovit de chichițe birocratice. Adopția nu era posibilă de fapt, din motive pe care aleg să nu le expun, așa că am fost îndrumați spre varianta cea mai apropiată ei, plasamentul familial.

Citește mai mult