Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Discursul tulburător al unei șefe de promoție: „Am petrecut ani de zile învățând pentru note și validare academică și am realizat de abia acum cât timp am pierdut”

Colegiul „Mihai Viteazul” din Ineu

La festivitatea de absolvirea a clasei a XII-a, Iulia Cociuba, șefa de promoție de la Colegiul „Mihai Viteazul” din Ineu, a ținut un discurs radical diferit față de cele care sunt ținute la astfel de ceremonii. Ea a ales să vorbească, în termeni fără echivoc, despre realitățile dureroase pe care le-a întâlnit în sistemul de educație, unde a subliniat că a primit cunoștințe, dar nu și valori. „Ce m-a învățat școala? Să mă conformez, să mint, să-mi șterg cu buretele personalitatea și să mă ascund în spatele unor standarde absurde.

Școala a devenit un loc unde performanțele noastre sunt atribuite meritelor instituției și profesorilor, iar eșecurile ne sunt puse în cârcă.

Am avut parte de un sistem care ne-a învățat mai degrabă cum e să fim superficiali și ipocriți, decât să ne dezvoltăm etic și moral. Astăzi, în fața dumneavoastră, îmi reafirm dorința de a fi autentică și de a lupta pentru valorile în care cred”, a spus șefa de promoție.

Filmat din sală, discursul a fost postat de către colegii ei pe rețelele de socializare și s-a viralizat rapid. 

„Am petrecut ani de zile învățând pentru note și validare academică și am realizat de abia acum cât timp am pierdut”

„Mă numesc Cociuba Iulia și, deși unii nu m-ați vrut aici, diferența fiind de doar 3 sutimi, iată-mă! Astăzi vreau să împărtășesc cu dumneavoastră o perspectivă diferită asupra anilor de liceu. Poate că nu e discursul clasic de mulțumire și celebrare, dar este unul sincer și reflectă în mod real experiențele mele.

Am petrecut ani de zile învățând pentru note și validare academică și am realizat abia acum cât timp am pierdut. Am dobândit cunoștințe, nu și valori, pentru că asta înseamnă, din păcate, școala. În loc să fie un loc al învățării și dezvoltării, școala a devenit o sursă de frustrare și dezamăgire pentru mulți dintre noi. Ne-am simțit deseori în imposibilitatea de a ne exprima punctul de vedere, de a gândi diferit sau de a fi autentici.

Ce m-a învățat școala? Să mă conformez, să mint, să-mi șterg cu buretele personalitatea și să mă ascund în spatele unor standarde absurde.

Școala a devenit un loc unde performanțele noastre sunt atribuite meritelor instituției și profesorilor, iar eșecurile ne sunt puse în cârcă.

Am avut parte de un sistem care ne-a învățat mai degrabă cum e să fim superficiali și ipocriți, decât să ne dezvoltăm etic și moral. Astăzi, în fața dumneavoastră, îmi reafirm dorința de a fi autentică și de a lupta pentru valorile în care cred.

Știu că acest discurs deranjează, dar sper să fie și un pas spre conștientizarea unor probleme care au fost băgate sub preș atâta timp.

În încheiere, vreau să transmit un mesaj clar: școala ar trebui să fie un sprijin, nu un obstacol. Nu voi mulțumi sistemului care m-a dezamăgit, însă vreau să-i celebrez pe acei dascăli care au dat o bucățică din ei de fiecare dată când s-au așezat la catedră și care au fost mereu acolo pentru noi.

Cu bune și cu rele, liceul ne-a unit pentru că aveam un scop comun: să absolvim. Și uite că am făcut-o! Mult succes! Mulțumesc!” ”, a afirmat Iulia Cociuba, în aplauzele colegilor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Daca nu avea Internet nu afla nimeni de gandirea ei balaie

    Educația si Invatamantul nu sunt distractie si scoala nu e un loc de relaxare.
    Educația si Invatamantul sunt un proces complex care solicita concentrare, disciplina si studiu pentru foarte multi ani atât din partea elevilor cat si a profesorilor.
    Daca atât a invatat in 12 ani sa minta e trist dar e problema ei ca doar prin minciuna si falsitate s-a putut manifesta personalitatea ei.

    Unde e minte multa e si prostie multa. Discursul a fost neinspirat. Atât ca moment cat si ca tematica. Performanta in sport cat si in învățământ cere eforturi concentrate individuale dar si profesori care sa te invete, sa te directioneze, sa te faca sa intelegi materia. Fara profesori, antenori, dascali buni si dedicati majoritatea se pierde. Si sa nu uitam infrastructura oferita de scoala si societate inca gratuit. Daca se naștea in Sahara azi impletea haine din par de camila.

    Pentru profesori o astfel de postare poate avea efecte nefaste. Daca o sefa de promotie face astfel de declaratii despre profesori si sistemul de educatie ce poate fi in capul unuia care nu are nici o treaba cu invatatul si pierde vremea cu golanii pe strada. Ca uite daca si "aia are voie atunci hai si eu". Si mai pune pe lângă pareri si alte "argumente" ca injuraturi, amenintari, agresiuni. Ca deh... cu "ajutorul" mass-mediei ahtiata dupa rating si like-uri au distribuit repede "discursul viral"

    • Like 2
  • Valentin check icon
    Se poate și altfel. Iată un articol care merită toată atenția:
    https://www.magicfm.ro/articol/13961/atunci-cand-elevii-se-simt-apreciati-raspund-cu-recunostinta
    • Like 1
  • Valentin check icon
    Dacă vrea cineva să înțeleagă cum funcționează educația românească, iată un exemplu interesant. Copilul se maturizează trepat, însemnând că informația trebuie oferită gradual, în trepte. Observăm acest lucru în cazul gramaticii. De exmplu, propoziția subordonată atributivă nu este clar un conținut pentru clasa a I-a, când de abea descifrezi ce e cu verbul. Gramatica se deprinde treptat, de la noțiuni simple până la cele complexe.

    Să luăm un exemplu concret: limba română și o limbă străină. La română începi treptat, prin noțiuni simple. Începi cu verbul, urmează conjugările și continui cu analize complexe în anii mai mari. Ceea ce se și întâmplă la orele de limbă română.

    Întrebarea de bază ar fi dacă și la limba străină trebuie să faci același lucru, și, în mod clar, cele două materii să fie sincronizate pe niște trepte de vârstă. Problema e că româna are cinci ore pe săptămână, în timp ce limba străină doar două. E clar că o sincronizare ar însemna ca din materia cu mai puține ore să faci mai puțin. Ceea ce nu se întâmplă la noi, unde fiecare ține cu ghearele de materia lui. Ca rezultat, bazele sunt împinse cât se poate de jos, ca să încapă mai mult. Pe scurt, la română de abea înveți ce înseamnă verbul, în timp ce la limba străină ai trecut deja la timpuri verbale pe care nu le înțelegi.

    Educația sănătoasă se bazează pe anumite compromisuri. Dacă unele materii au ore mai puține, atunci o parte din materie zboară ca să se armonizeze cu restul La noi fiecare ține cu dinții de programa școlară, chiar dacă multe din elementele care o compun nu ajută cu nimic.

    - Las' să fie, că nu cere de mâncare.

    Așa se face că la unele materii bazele sunt împise jos, la o vârstă la care devin dificil de înțeles. Vorbim de materii la care se predau noțiuni de fizică cu un an înainte de a începe studiul fizicii, sau materii care împing gramatica mai mult decât trebuie la vârsta respectivă, doar ca să încapă. Să iasă la număr.

    Motivul pentru care educația românească nu funcționează e pentru că fiecare o știe pe a lui și nu se amestecă în treburile altora. Mai ales că nu știi peste cine dai. Nu știi ce funcție are. De ce să te legi la cap? Stai în banca ta. De ce să ridici problema că o anumită materie a luat-o prea repede, pentru că are mai puține ore pe săptămână? Culmea e că și cei în cauză știu, dar... las' că merge și așa! A mers așa ani de zile, de ce n-ar merge și acum?
    Numai că tinerii încep să vadă mocirla în care sunt obligați să se scalde. Și încep să ia atitudine.
    • Like 4
  • Valentin check icon
    Dragilor, dacă avem curaj, ia să nu ne mai plângem pe la colțuri și să luăm taurul de coarne. Iată ce trebuie făcut pentru sistemul de educație, cu explicațiile aferente:

    1. COMISIILE DE PROGRAME ȘCOLARE, MANUALE ȘI SUBIECTE DE EXAMEN: Participarea la comisiile de programe școlare, manuale și subiecte de examen să fie posibilă doar pentru cei care au predat cel puțin 10 ani la grupa de vârstă respectivă.
    EXPLICAȚIE: Taie accesul acelor membrii care n-au mai călcat printr-o școală generală de când au absolvit. Sau, mai pe românește, n-ai predat ultimii 10 ani la gimnaziu, nu ai ce căuta în echipele de programe școlare pentru gimnaziu. Te duci unde predai. Idem și pentru manuale.

    2. MANUALELE ȘCOLARE: Funcțiile în minister, inspectorat etc. sau apartenența la un partid politic să fie considerate, în cazul autorilor de manuale școlare, conflict de interese.

    Mai sunt și altele, dar uneori un drum lung începe cu primii pași. Și primul pas ar fi gânditul, adică de ce se întâmplă. Ce vedeți mai sus generază o mare parte din boala de care suferă educația românească.
    • Like 2
  • Marina check icon
    Discursul pe care fata l-a ținut în fața tuturor arată că școala nu a învățat-o nicidecum să se conformeze, să mintă, să-și șteargă cu buretele personalitatea. Poate unii profesori, dar cu siguranță nu majoritatea, din moment ce poate vorbi acum așa. Societatea în care va funcționa ca adult este asemănătoare microsocietății care e școala. Nu putea întâlni în școală numai sfinți, de unde ar fi putut veni ei? Nimeni nu-i verifică pe proaspeții absolvenți care devin profesori dacă au ceva valori morale de transmis. Nici nu ar avea cum. Practic, nu ai de unde selecta numai oameni de calitate.
    Ce nu înțeleg este de ce consideră că a pierdut timpul căutând validare academică. Oriunde își va face studiile superioare, va continua să caute validarea academică.
    Cu siguranță i-a supărat pe mulți cu acest discurs, inclusiv pe acei profesori pe care îi apreciază, dar cărora le-a dedicat o singură frază la final.
    • Like 1
    • @ Marina
      ioana check icon
      Ba da, ea și a gasit curaj atunci cand distinșii dascăli nu se mai puteau razbuna....
      • Like 1
    • @ Marina
      Valentin check icon
      Vorbiți de școală de parcă ar fi un fel de instituție organizată, care are un plan, o logică. Nu există așa ceva în România. Totul e o goană după funcții, grade și bani.
      • Like 4
    • @ Valentin
      ioana check icon
      Populata de indivizi care in cele mai multe cazuri nu iubesc copiii, ba din contra, ii umilesc si descurajeaza de cate ori au ocazia...si daca nu au, generează ei...
      • Like 4
    • @ ioana
      Valentin check icon
      Aici greșiți. Profesorii, părinții și elevii sunt disperați și ar schimba educația într-o clipă. Credeți că profesorii vor programe absurde și pline de greșeli, examene care să-i demoralizeze pe copii sau chiar subiecte de titularizare și definitivat pline de erori? Problema este că educația românească este în continuare centralizată. Vine de sus, este total opacă - spre diferență de cea vestică, transparentă - și în general se execută, nu se discută.
      • Like 1
    • @ Marina
      V-a scăpat un mic detaliu: șefa de promoție și-a permis acest discurs DUPĂ ce a avut certitudinea că nu mai poate fi șicanată de vreun profesor din acel liceu.
      Cât despre validarea academică, s-a exprimat destul de clar, a primit cunoștințe, nu valori - în sensul ăsta consideră că a fost o pierdere de timp. Chiar trebuie să facem analiză pe text?
      Școala noastră nu face decât să bage cu pâlnia cunoștințe (mai nou, denumite “competențe”) pe gâtul elevilor și se așteaptă ca valorile să vină default, din familie sau de la Sfântul Duh... Actuala școală e despre memorare, nu despre gândire critică, despre învățat pe dinafară comentarii gândite de alții, nu despre exprimarea propriilor opinii...
      Hai să nu mai tratăm această fată ca pe un copil rebel sau răzgâiat, ci ca pe unul dintre vârfurile unei promoții, care știe ce spune și care le spune bine, că ne place sau nu. Astfel de copii sunt șansa pentru schimbarea actualului sistem menținut cu îndârjire în operare de niște dinozauri.
      • Like 3
    • @ Andrei Tarlea
      Valentin check icon
      Competențele sunt un import occidental, grefat aiurea pe un sistem moștenit din comunism. Ca și povestea cu cele cinci module. Ambele funcționează excelent, dar nu în tipul de sistem pe care l-am conservat noi.
      E totuși de înțeles și de explicat tinerilor (dacă-i încălzește cu ceva) cum s-a născut acest sistem.
      Educația comunistă a fost un sistem segementat și umflat artificial. O reformă radicală ar fi însemnat - și mai înseamnă - concedierea a mii de profesori. Educația românească este ultima uzină socialistă rămasă în picioare. E cârpită constant, să pară în pas cu lumea, dar este, în ultimă instanță, o antichitate din altă epocă.
      • Like 1
    • @ Valentin
      Așa este. Ați detaliat în trecut lipsa de adecvare a sistemul de învățământ moștenit, în care - deocamdată - nu se întâmplă nicio reformă structurală. E mai ușor să închizi o mină după alta decât să reformezi brusc sistemul cu cei mai mulți bugetari (în 2022 în învățământ erau angajate aprox. 300.000 de persoane, de departe cel mai voluminos aparat bugetar).
      • Like 0
    • @ Marina
      Ana Gia Ana Gia check icon
      Pai tocmai, din moment ce discursul l-a avut doar la terminarea scolii, e clar ca in timpul scolii a mintit si s-a conformat…doh!
      • Like 1
    • @ ioana
      Marina check icon
      Nici chiar așa, doamna Ioana! Să înțeleg că un criteriu de admitere în sistem ca profesor este să fii nițel psihopat, nu?
      • Like 0
    • @ Ana Gia
      Marina check icon
      Rău a făcut! Are dreptate, nu i s-au transmis valori. A mințit 4 ani fără rost. Ce putea păți, nu mai ajungea șefă de promoție?
      • Like 0
  • La 19 ani e normal ca o fata sa fie mai rebela, si e normal ca societatea sa ii ierte micile fronde. Ca despre asta vorbim, de fapt. Peste 20-30 de ani isi va aminti de liceu ca unul din cele mai rezonabile si cinstite institutii cu care a avut de-a face (fata de societate in general, liceele romanesti sunt inca OK).
    Asa sunt adolescentii si asa e normal si frumos sa fie.
    • Like 3
    • @ haim_mononucleozovici
      RazvanP check icon
      Da și nu, micile fronde din adolescență sunt de acceptat doar dacă sunt într-adevăr mici și preferabil decente. Pusul poalelor în cap și aruncatul cu noroi nu denotă decât un caracter meschin și nu dă foarte mari speranțe pentru o eventuală corectare în viitor, din contră, este simptomul unei generații fundamental inutile dpdv social.
      • Like 3
    • @ haim_mononucleozovici
      Mihai check icon
      Pari un om decent, insă ce te face să o cataloghezi ca o "mică frondă "? Fata aia critică sistemul foarte direct iar mesajul ei este "am făcut ce ati vrut voi 4 ani de zile si simt că am pierdut timp din viața mea făcând asta".....ți se pare "mică" treaba asta ? Eu rezonez intru totul cu această idee si nu mi se pare o "mică frondă" să pierzi ani din viață (in sensul de lipsă de adecvare si randament al invățării, nu cantitatea lucrurilor de invățat) ?
      • Like 0
  • ioana check icon
    Fata asta a avut curajul copilului din basmul lui Andersen, care a spus ca împāratul e dezbracat!!! Felicitari!!!
    • Like 7
    • @ ioana
      RazvanP check icon
      Era de lăudat, poate, dacă își exprima nemulțumirile ÎN TIMPUL ȘCOLII...
      Dorința de a schimba, îmbunătăți, bla, bla.
      Așa doar a vrut notorietate și atât!
      • Like 3
    • @ RazvanP
      Valentin check icon
      Sunt profesori care își exprimă nemulțumirile. Ce poate face un simplu profsor în fața unui manual prost scris, dar al cărui autor are o funcție înaltă? Grevă? Și ce rezolvă? Absolut nimic. Vârful e corupt și așa va rămâne. Vorbim totuși de țara în care un autor de manual este și membru în comisia de avizare. La noi se poate, că doar corupția e la ea acasă.
      • Like 1
    • @ RazvanP
      Ana Gia Ana Gia check icon
      In timpul scolii ca sa schimbe ce…nota ei la purtare? :))
      • Like 2
    • @ Ana Gia
      RazvanP check icon
      "După război..." cine a trecut prin școală știe și continuarea! :)
      • Like 1
    • @ RazvanP
      Dan check icon
      Hmm, fanul războiului genocidar din Ucraina, putinistul „razvanp”, vorbește de război. Interesant e că prestează și la ora asta, o fi la datorie, cu alte conturi, și pe alte site-uri, poate speră că ajută cu ceva prorușii până la ora 22.
      • Like 1
    • @ Dan
      RazvanP check icon
      Retardat mai ești! :)
      Se cunoaște cine a trecut prin școală ca gâsca prin apă!
      • Like 1
    • @ RazvanP
      Dan check icon
      Hai sictir, criminalule genocidar.
      • Like 1
  • ioana check icon
    Je suis Iulia Cociuba...
    • Like 5
    • @ ioana
      RazvanP check icon
      Sunt curios dacă cunoașteți EFECTIV limba franceză (care, ironic, se învață ÎN ȘCOALĂ...) sau doar preluați facil o lozincă...
      • Like 3
  • SAO check icon
    Discursul a dat fiori tuturor politicienilor mioritici.. de la arogantul KJW până la repetenții/impostorii Ciolacu&Piedone. Felicitări dragă Iulia!
    • Like 6
  • Nu mai aruncați cu pietre! Nu aveți de ce și nici nu va sta bine! Dimpotrivă!
    Da, exista mediocritate și superficialitate in școală, ore pierdute, lipsă de implicare, etica, logica,filosofia, stiintele sociale ba chiar antreprenoriatul sunt materii de umplutură, ce sa mai spunem de istorie,geografie....Cunoștințe generale=zero!
    Exceptând desigur cazuri izolate de profesori adevărați, asemenea elevei de mai sus.
    Note din burtă, fuga după profesori pentru mărire de note, saptamăni de "Școală altfel" și tot felul de programe făra ecou, timp pierdut și mulți bani pentru tot felul de activităti inafara scolii.Meditatii la greu-o școală paralelă, cu mulți bani, mult efort și doar pentru materiile necesare examenelor ulterioare.
    Și da...există valori pe care elevii( majoritatea lor) nu le cunosc sau nu le mai recunosc când termina școala,, deși începuturile au fost bune: adevărul, curajul, meritocratia, libertatea,
    dreptatea. etc Succesul nu înseamnă numai bani, carieră, înseamnă să fii Om!
    De ce mai merg copiii la școală?Pentru ca e obligatorie!


    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult