Sari la continut

Protecția datelor cu caracter personal

Din 25 mai Republica.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR). Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Doar circa 30% din factura la energie electrică reprezintă energia consumată. Restul sunt taxe

Vacanță pe malul mării. Liniște, familie, copii jucându-se. Sună telefonul. Număr necunoscut. Răspunde totuși. Mai că regreta decizia de moment.

- Bună ziua. Domnul C.? De la furnizorul de energie vă deranjez. V-am sunat să vă rog să îmi dați IBAN-ul.

De curând se portase la o nouă companie de furnizare a energiei electrice.

- De ce vă trebuie IBAN-ul?

Am să vă fac o plată. 70 de lei. Dvs ați ales să vă schimbați furnizorul de energie electrică. Portarea nu a fost făcută în 21 de zile, intervalul prevăzut de legislație. Compania de distribuție a întârziat, a răspuns târziu. Noi am făcut reclamație și dvs ați primit suma de 70 de lei. 

Pe site-ul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), C. găsise comparatorul de tarife. Din lista companiilor, a ales-o pe cea de pe primul loc, cu prețul cel mai mic pe kWh, TINMAR Energy.

Anul trecut vechiul furnizor de energie electrică – furnizor de ultimă instanță - îi trimisese prin poștă odată cu factura și cererea pentru un nou contract. Alături, un plic cu timbru. A completat cererea, fără să știe că avea dreptul să opteze pentru o companie concurentă, cu preț mai mic pe kWh.

După ce a trimis plicul, s-a întâmplat ceva ciudat. Nu a mai primit factura acasă, în plic, ca până atunci, de ani de zile. Era sigur că bifase căsuța cu pricina. A făcut sesizare, timp de trei luni, la fiecare final de lună. A sunat la call center, a mers chiar și la sediul companiei și a stat la cozi. În fiecare lună mai făcea o reclamație telefonică. De fiecare dată răspunsul era același: „Nu știm ce s-a întâmplat. Se va rezolva”. La sediu, ridicări din umeri.

- Mergeți la colega, vă scoate la imprimantă ultima factură.

 - Eu vreau să o primesc acasă, în plic, ca până acum.

Până la urmă a cedat. Și-a făcut cont pentru plata online a facturii.

Apoi a ales un alt furnizor de energie electrică, după ce s-a documentat pe site-ul ANRE. A făcut cerere de portare la TINMAR Energy. La scurt timp, cineva de la vechiul furnizor l-a contactat telefonic. I-au făcut o ofertă, dar i-a refuzat.

Portarea la noul furnizor e gratuită. Și nu a fost nevoie să meargă nicăieri. Doar un email. Din call center-ul TINMAR a aflat că pe site își poate face o simulare a facturii. A primit consultanță pentru a-și putea alege o ofertă care să i se potrivească, în funcție de consumul lunar și de aparatura din casă. La pachet au venit și alte avantaje - despăgubiri în caz de daune la aparatele electrocasnice din cauza fluctuațiilor de tensiune, intervenții de urgență la instalația electrică, instalația sanitară, instalația de gaz și de canalizare, servicii de lăcătușerie, scutire la plata facturii, timp de șase luni, în valoare de 150 de lei pe lună, în cazul în care ar intra în imposibilitatea achitării facturii pe motiv de șomaj, și pe trei luni în caz de concediu medical.

În primul email a avut surpriza să primească – pe lângă oferta de la noul furnizor, anexa cu condițiile la contract, notificarea GDPR - și un formular pentru retragerea din contractul de furnizare energie electrică. În caz că se răzgândește.

Doar circa 30% din suma totală de plată de pe o factură la energie electrică reprezintă energia consumată. Restul sunt taxe

Factura la energie electrică pare una dintre cele mai complicate facturi pe care le achităm în fiecare lună. Modul în care este calculat prețul energiei electrice pe care o consumăm acasă este unul complex. Multe calcule rămân necunoscute consumatorului.

Simona Dumitru, Quality Manager TINMAR Energy, (foto) a dat câteva detalii despre factura la energie electrică.

Cât din ce plătim este energia consumată și cât reprezintă taxele?

În cazul consumatorilor rezidențiali, doar o cotă de aproximativ 30% din suma totală de plată la o factură la energie electrică o reprezintă energia consumată de clientul final acasă. Restul reprezintă taxe care merg fie la stat, fie la operatorul de distribuție din zona locului de consum: taxe de transport, distribuție, cogenerare, certificate verzi, accize și TVA. Toate acestea sunt reglementate de ANRE.

Factura TINMAR Energy este extrem de simplu de citit. Pe factură se află codul de client, cu care acesta se identifică atunci când sună în call center cu o problemă. Pe factură apar numărul de contract, locul de consum. consumul, soldul, detalierea costului.

Avem o factură clară, cu costuri transparente și ușor de interpretat. E ca la restaurant: știi exact ce ai consumat și știi pentru ce plătești.

Furnizorul de energie încasează doar 30% din factură, care reprezintă prețul energiei consumate.

Așa este. Unii dintre noii noștri clienți se așteaptă, atunci când fac portarea, la o reducere a costurilor totale cu 20-30% din valoarea întregii facturi. Noi le explicăm că, în calitate de furnizor, putem umbla doar la prețul energiei consumate efectiv. Restul sumei de plată merge la stat sau la distributor.

Ce fel de energie furnizează TINMAR clienților persoane fizice?

Suntem producători de energie verde. Avem șase parcuri solare pe teritoriul României, cu o putere instalată de 50 Mwatt. Noi furnizăm clienților rezidențiali energie verde.

Care sunt variantele pentru plata facturii?

Clienții noștri au opțiunea de a-și face un cont online pe site-ul TINMAR. Aici ei pot da lunar și indexul, prin autocitire. Indexul poate fi transmis și pe email. Consumul este facturat lunar. Exstă și opțiunea trimiterii facturii prin poștă. Pe tinmar.ro consumatorii își pot face o simulare pentru costul unei facturi în funcție de consumul mediu.

Trader: „Pentru sfârșitul anului 2018 prețul energiei poate atinge noi maxime, în cazul în care se va instaura seceta și vom fi nevoiți să ne bazăm pe producția termo"

Exceptând începutul anului 2017, lunile ianuarie și februarie când necesarul de energie a fost crescut ca urmare a problemelor apărute la unitățile de producție din Franța și Germania, în anul care a trecut prețurile energiei electrice din piața angro au fost influențate de disponibilitatea producției hidro cât și de condițiile meteo, ne-au explicat reprezentanții TINMAR Energy.

„Unitățile hidro au ținut mai mult apa în rezervoare, încercând să evite posibile escaladări de preț și pregătindu-și astfel intrarea în iarnă, efect ce a fost vizibil în lunile de sfârșit ale anului 2017, în special în decembrie, dar și în primul trimestru al anului 2018, până în momentul în care prețul a urcat ca urmare a schimbării climatice bruște ce a dus la creșterea consumului”, a declarat George Ion - Power Trader la TINMAR Energy.

Prețul energiei în România nu a avut oscilații majore față de prețurile din țările vecine, spune George Ion, acest fapt datorându-se cuplajului pe care îl avem cu Ungaria, Cehia și Slovacia, dar și liniilor de transfer cu Serbia și Bulgaria, iar astfel cuplajul reușind să uniformizeze prețul zonei.

„Punctual prețul a depășit pentru câteva zile prețul zonei din cauza unor indisponibilități ale unităților de producție din România”, spune traderul.

În decursul anului 2018 prețul a fost influențat în general de creșterea apărută în costul de producție al energiei.

„Variațiile prețului la gaz, emisii de carbon și cărbune au avut impact direct în creșterea prețului energiei electrice.

Pentru sfârșitul anului 2018 prețul energiei poate atinge noi maxime în cazul în care se va instaura seceta și vom fi nevoiți să ne bazăm pe producția termo", este de părere George Ion - Power Trader la TINMAR Energy.

„Considerăm că o componentă importantă este dată și de raportul dintre cerere și ofertă, prețul energiei fiind influențat de panica creată de prețurile extreme apărute în piața spot, prețuri ce influențează întreaga curbă de prețuri pentru perioadele ce urmează”, a punctat George Ion.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Adrian Despot

Un artist care urcă pe scenă nu ar trebui să-i mulțumească niciodată „domnului primar” sau altui politician. „Eu mulțumesc publicului”, spune Adrian Despot, solistul trupei Vița de Vie. (Credit foto: Vlad Bâscă)

Citește mai mult