Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Dosarul cu șină devine istorie. Cine îi ia locul?

Maldăr de dosare

Foto: Guliver Getty Images

Comunicarea prin mijloace electronice cu administrația fiscală nu va mai fi o opțiune, ci o obligație! Planul referitor la digitalizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) conține, printre altele, măsuri menite să transfere comunicarea contribuabililor cu autoritățile fiscale integral în mediul virtual. Această transformare va fi posibilă ca urmare a implementării proiectului de modificare a Codului de procedură fiscală care presupune, pentru contribuabili, obligativitatea de a se înregistra în Spațiul Privat Virtual (SPV). În aceste condiții, toate documentele sau solicitările vor fi transmise strict prin intermediul acestei platforme, astfel că interacțiunea fizică cu reprezentanții ANAF va putea fi mult diminuată sau înlocuită.

În prezent, înregistrarea este opțională dar, deși procesul este simplu iar pandemia a limitat posibilitatea de interacțiune dintre autorități și public, numărul contribuabililor înscriși în SPV este încă relativ redus. Însă platforma este accesibilă tuturor iar utilizarea acesteia eficientizează comunicarea cu instituțiile statului.

Cheia de acces – certificatul digital de semnătură electronică

În cazul persoanelor juridice, accesarea SPV se realizează prin intermediul unui certificat digital de semnătură electronică, deja utilizat de către contribuabili pentru semnarea declarațiilor fiscale (precum declarația 100 sau 101). Pentru alocarea unui certificat digital este necesară depunerea declarației 150 (generată din sistemul informatic ANAF), alături de documentul de confirmare pentru certificatul digital și împuternicirea titularului semnăturii digitale.

După accesarea link-ului de înregistrare în SPV, se completează datele persoanei juridice pentru care se solicită înregistrarea și ale persoanei fizice (titularul semnăturii digitale pentru care se solicită accesul în SPV) și se încarcă documentele care atestă calitatea de împuternicit/administrator a persoanei fizice. Răspunsul la solicitarea de înrolare este transmis rapid, sub forma unei informări pe e-mail.

Care este utilitatea Spațiului Privat Virtual?

În primul rând, prin utilizarea SPV se simplifică procesul de solicitare a informațiilor și documentelor fiscale. Spre exemplu, fișa sintetică pe plătitor (lista centralizatoare cu fișele de cont pentru fiecare obligație fiscală a firmelor, înscrisă în vectorul fiscal), pentru primirea căreia, în prezent, contribuabilul trebuie să aștepte câteva zile, poate fi obținută prin SPV în câteva minute. De asemenea, cazierul fiscal poate fi obținut într-un timp mult mai redus și fără deplasarea la sediul administrației fiscale.

De asemenea, contribuabilii persoane fizice pot solicita, prin intermediul SPV, documente precum situația obligațiilor de plată, situația contribuțiilor sociale declarate de către angajatori, adeverința de venit sau certificatul de atestare fiscală.

În al doilea rând, SPV permite descărcarea tuturor declarațiilor fiscale depuse și recipisele aferente. De multe ori, schimbarea personalului implicat în pregătirea declarațiilor fiscale a dus la pierderea formularelor depuse de contribuabil, dar prin intermediul platformei se asigură o arhivare electronică a acestora și un acces facil la datele cuprinse în documente.

Totodată, contribuabilul poate depune solicitări către autorități utilizând platforma. O serie de documente ce pot fi depuse prin SPV sunt cererile de anulare a unor accesorii conform prevederilor OUG 69/2020, cereri de compensare, solicitări de rambursare sau solicitări de ajutor de stat.

Mai mult, în cazul contribuabililor persoane fizice, există posibilitatea depunerii online a formularului 230 privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, respectiv redirecționarea sumelor aferente pentru susținerea entităților non-profit sau unităților de cult.

Utilizând interdependența dintre platforma SPV și ghișeul.ro, se simplifică plățile atât în nume personal cât și în numele terților (facilitate disponibilă începând cu anul 2020, care permite titularului contului de SPV să plătească în numele terților impozite și contribuții evidențiate în declarația unică). Mai mult, platforma oferă o facilitate suplimentară pentru contribuabilii persoane fizice, constând în pre-completarea declarației unice în baza datelor deja cunoscute de către autoritățile fiscale.

Nu în ultimul rând, toate notificările ANAF către contribuabili vor fi transmise doar prin intermediul SPV. Astfel, se elimină riscul ca aceste informări, extrem de importante (precum notificările de plată sau notificările cu privire la neconcordanțele între declarația de impozit pe profit și situațiile financiare), să mai fie rătăcite sau uitate în cutia poștală.

Un instrument valoros al platformei este și chat-box-ul ANAF, acolo unde se pot solicita informații punctuale de natură fiscală sau procedurală, timpul de răspuns fiind, de asemenea, unul foarte scurt.

Așadar, utilizarea SPV eficientizează timpul contribuabililor și diminuează interacțiunea fizică dintre aceștia și autorități. Totuși, rămâne în sarcina fiecărei persoane, fizice sau juridice, să verifice constant comunicările sosite în spațiul virtual, având în vedere că întreaga corespondență cu ANAF se va desfășura doar prin această platformă. Un caz reprezentativ este cel legat de somațiile de plată care, neobservate la timp, pot declanșa procedura de poprire a conturilor contribuabililor.

În concluzie, proiectul de lege privind obligativitatea înregistrării în SPV este o etapă în procesul de digitalizare al ANAF care, printre altele, urmărește să atingă și scopul de a facilita comunicarea dintre contribuabili și autorități. 

A contribuit Gabriel Pătru, Consultant Senior, Taxe Directe, Deloitte România

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dan I check icon
    Site-ul ANAF este, precum marea majoritate a site-urilor administrației, o mizerie. Pare facut de doi boșorogi (stiu ce spun!), înțepeniți in anii de pionierat ai internetului, adica de prin 1994-95.
    Ce spune dl Dragulanescu in comentariul dumnealui este perfect: un publi-reportaj penibil, pentru un site și mai penibil.
    Ma mir (oare?!?) ca Deloite marșeaza la așa o mizerie, dar probabil interesul poartă fesul.
    Un sfat, o propunere: renuntati la echipa ce face site-ul ANAF si acel sinistru SPV, si inspirați-va din cele mai bune practici internationale. Vezi SUA, de ex.
    In fine, datele, situațiile furnizare prin SPV, la fel cu cele de la ghiseu, sunt într-un limbaj și format... idiot, plin de prescurtari, înțeles probabil doar de funcționarii îmbătrâniți in rele de la ANAF.
    Ca sa nu mai spun ca datele nu sunt actualizate cu săptămânile.
    Asta e digitalizarea României: o bătaie de joc!
    • Like 1
  • Acest articol este cumva un ADVERTORIAL platit de ANAF prin terti ?
    Ca orice reclama/ publicitate de PRIMA PARTE de astazi (difuzate pana la satietate de televiziunile noastre) si in acest text apar numai avantaje si laude pentru noul website al ANAF !!!! Departe de-a face EFICACE si EFICIENTA comunicarea contribuabilului cu ANAF (asa cum se mentioneaza repetat in text ) noul Home Page al www.anaf.ro este inca foarte departe de a fi orientat spre CONTRIBUABIL (PF sau PJ) fiind - la fel ca precedentele Home Page-uri ale acestui website - evident toate orientate spre FURNIZOR (adica ANAF!)...
    Fiind inscris in SPV (Spatiul Privat Virtual - o denumire pompoasa, exotica dar originala!) inca de la inceputurile sale, va pot oferi urmatoarele exemple:
    1.Rubricile afisate pe Home Page (si butoanele aferente) sunt definite in functie EXCLUSIV de activitatile si responsabilitatile legale (conform CF si CPF, diferite OG, HGR si OM) aplicate de ANAF nu de categoriile de contribuabili (diferite PF si PJ) care au interes si nevoie sa acceseze acest website... In lumea civilizata website-urile care ofera servicii (si nu publicitate !!!) au Home Page cu rubrici si butoane diferentiate in functie de categoriile de vizitatori carora li se adreseaza.... Asta inseamna ORIENTARE CLIENT a conceptiei si realizarii unui website....
    2.Subdiviziunile rubricilor sunt plasate aparent aleator (probabil conform unor criterii netransparente) in loc sa fie plasate alfabetic (pentru o mai lesnicioasa identificare in functie de nevoile fiecarui vizitator) sau, eventual, pe baza unor criterii transparente
    3. A disparut rubrica "Autentificare utilizator" fiind inlocuita de o uriasa placinta colorata (in dreapta sus) denumita SPV... De unde sa stie utilizatorul ce este acolo si ce butoane se ascund in spatele acestui acronim? Pentru PF ele sunt cele mai utile si cautate - autentificarea si transmiterea formularelor electronice
    completate. Dar pentru autentificare apare aceeasi conditie contraproductiva a limitarii la 300 secunde a valabilitatii codului transmis de ANAF... Nici macar acum, in pandemie, cu retele Internet congestionate/ subdimensionate ale operatorilor de comunicatii si intreruperi mai frecvente ale furnizarii energiei electrice decidentii din IT-ANAF nu s-au gandit sa majoreze durata valabilitatii codului transmis la cel putin dublu!
    4.Formularul de CONTACT poate fi in fine accesat fara autentificare (felicitari decidentului care s-a gandit la utilizatori, eliminand aceasta conditionare inutila) dar prezinta in continuare vechile hibe: nu permite atasarea a mai mult de un document, acesta trebuie sa fie musai macar .pdf (dar nu .doc, .docx, etc - cele mai uzuale) sau o arhiva (musai .zip - desi este frecvent utilizata si arhiva .rar), nu are contor de caractere (desi limiteaza numarul de caractere ce pot fi plasate in fereastra, etc. Dar raspunsul dorit si asteptat se poate obtine tot abia dupa ...30 de zile!... Daca nu este redirectionat altei structuri din ANAF!!!... Intereseaza pe cineva faptul ca downloadarea softului pentru .zip este posibila doar contra cost???
    5.Formularul C168 conceput de cineva din fosta structura IT din Ministerul Finantelor este inutil de complicat si complex pentru rolul sau - inregistrarea unui contract de inchiriere !!! In plus, instructiunile de completare aferente sunt exprimate confuz si prolix in termeni neuzuali astfel incat contribuabilul care ajunge pana la ele sa poata intelege despre ce este vorba... Astfel, este utilizat un formular (downloadabil din www.anaf.ro) in format .pdf inscriptibil/ inteligent (nedenumit astfel!!) pentru deschiderea, completarea si utilizarea caruia ar fi obligatorie utilizarea doar a software-ului Adobe Acrobat Reader DC, disponibile free pe www.adobe.com . M-am conformat , dezinstaland vechile versiuni care faceau acelasi lucru si ... nu am reusit sa deschid acest fisier C 168. Abia cand am instalat software-ul Adobe Acrobat Reader PRO DC (disponibil free doar ca trial version si apoi contra cost!) am reusit in fine sa deschid fisierul si sa-l completez.. Am pierdut 2 saptamani comunicand ineficace prin email cu persoane din IT- ANAF si MF fara sa mi se indice solutia eficace identificata intamplator de mine. Pe parcurs mi-au fost intinse multe alte capcane care doar m-au derutat si au determinat pierderea de timp ca de exemplu: trebuie completate si rubricile 19 si 20 (fara sa stiu la ce se refera si inutile pentru mine), rubricile neincluse in chenar rosu nu trebuie completate de contribuabil (desi nu scrie nicaieri acest detaliu), alte rubrici se completeaza automat (nici asta nu scrie!), prin exoticul termen VALIDARE conceptorul intelege o banala blocare (!), cele 4 comenzi disponibile (BLOCARE, VALIDARE, etc.) nu au cifre indicand ordinea de utilizare, fisierul atasat (continand contractul de inchiriere pentru care se cere un banal numar de inregistrare) trebuie sa fie musai o costisitoare arhiva .zip (desi softul pentru arhiva .rar este disponibil free), etc...DE CE ATAT DE COMPLICAT, SCUMP SI CRONOFAG PENTRU O BANALA OPERATIE BIROCRATICA...In plus, nu se mentioneza nicaieri de ce si pentru ce este uneori necesara inregistrarea unui contract de inchiriere..Ar fi fost mult mai util!
    6. Nu am gasit pana acum pe acest nou Home Page lista conturilor ANAF la Banca Trezoreriei si nici banala informatie conform careia aceasta banca returneaza orice ordin de plata care nu mentioneaza CIF al ANAF !!! Unele banci nu au in formularul lor electronic rubrica CIF, pentru ele CNP si CUI fiind probabil suficiente. Nu am gasit nici o situatie furnizabila de ANAF care sa puna pe doua coloane opozabile atat obligatiile (conform DU0 cat si sumele platite si primite de ontribuabil..Diferitele alte situatii oferite de ANAF la cere nu sunt descrise (din punct de vedere al utilitatii) si nici nu includ o asemenea situatie... Si totusi ANAF are inca o mare problema cu alocarea corecta a platilor efectuate...
    7. Cand, in fine, am reusit sa ma autentific si sa intru in contul meu in SPV apare o notificare in engleza prin care sunt informat (azi 11.06.2021) ca ... nu au fost (inca??) introduse datele si informatiile aferente mie!!!!.... O fi intamplator sau intentionat? Ce mai conteaza ca ANAF mi-a transmis chiar azi un mesaj conform caruia as avea un raspuns in SPV.... Unde sa-l gasesc ??? Deci cine doreste ca toti contribuabilii sa comunice cu ANAF exclusiv prin SPV ar trebui si sa tina cont de toate aceste regretabile inadvertente... Iar dispretul fata de contribuabil afisat de unii functionari ai ANAF la ghiseu sa nu ajunga in spatiul virtual, inclusiv pein exemplul prost oferit tinerilor conceptori IT care lucreaza pentru ANAF.... TRIST DAR ADEVARAT!
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult