Sunt antreprenori care pornesc un business valorificând o idee originală sau o pasiune proprie. Sunt însă alții care își valorifică experiența și dezvoltă un business care a pornit de la ideea sau pasiunea altcuiva. Iar unul dintre ei este Constantin Puiu, care în urmă cu doi ani a preluat Hello Donuts!, un business deschis în 2017 și care se afla la un pas de a fi închis din cauza pierderilor, pe care a reușit să îl aducă pe profit și să încheie anul 2019 cu o cifră de afaceri de 280.000 de euro. Pandemia i-a adus o reducere drastică a vânzărilor, dar în această perioadă a reușit să deschidă prima franciză în afara Bucureștiului și se află în negocieri pentru alte două locații.
Timp de 20 de ani, Constantin Puiu a lucrat la McDonald’s. A început ca lucrător la primul restaurant deschis la Unirii, a fost directorul restaurantului de la Bucur Obor, unde avea în subordine 140 de angajați, iar în perioada 2008-2010 a implementat noi proceduri de lucru în toate restaurantele McDonald’s din România și Republica Moldova. Aici l-a cunoscut și a lucrat cu Marian Alecu, fostul director general al McDonald’s, de la care spune că a învățat foarte multe lucruri ca manager și care l-a ajutat și ulterior, când a decis să ia calea antreprenoritatului.
Constantin Puiu a intrat în afaceri în 2014, când a a adus în București o franciză de carne rotisată. Și așa a ajuns la Hello Donuts!, renunțând ulteriror la franciza de fast-food.
„În urmă cu doi ani și jumătate, am luat legătura cu cei de la Hello Donuts! pentru că voiam să cumpăr gogoși de la ei, pentru restaurantul meu. Și după ce am discutat cu ei, mi-au propus să intru în afacere și am cumpărat 50% din firmă (…) Preluarea s-a făcut într-o săptămână pentru că proprietarii nu aveau suficientă experiență în HoReCa, aveau pierderi și se gândeau să renunțe”, spune Constantin Puiu, care la în septembrie 2019 a preluat integral compania.
Primele măsuri: alți angajați, restrângerea gamei de produse, reducerea pierderilor
Când a preluat Hello Donuts!, exista o unitate de producție, unde lucrau 3 angajați, și un punct de vânzare, în AFI, cu 4 angajați. Zilnic, se produceau în jur de 200 de gogoși, dar se vindeau aproximativ 160. Ceea ce înseamna pierderi de 20%.
„În acest domeniu, cele mai mari probleme sunt cu oamenii. Pentru că nu sunt interesați să contribuie la creșterea vânzărilor, să facă sugestii cliențiilor astfel încât să mai adauge ceva la comanda inițială. Merg pe principiul că stau 8 ore la muncă, își iau salariul și gata (...) Primul lucru pe care l-am făcut a fost să angajez alți oameni pe care i-am ales și i-am instruit după standardele mele. Și a început să se vadă imediat în media pe bon. Apoi am micșorat gama de produse. Aveam 15 tipuri de gogoși și le-am redus la 10. Și am început să introduc oferte. Începând cu ora 16:00, în funcție de câte gogoși mai aveam, făceam oferte 2 plus 1, 3 plus 1, 4 plus 1, ca să nu mai avem pierderi. Aceeași tehnică am aplicat-o și în pandemie, când ne-am mutat exclusiv online, și după-amiază veneam cu reduceri de 20% pentru diverse pachete”, explică Constantin Puiu.
Gogoșile nu pot fi vândute de pe o zi pe alta, pentru că termenul de valabilitate este de 24 de ore. Producția începe foarte de dimineață pentru că la ora 9 produsele trebuie să fie gata pentru a fi transportate în punctele de vânzare. Astfel, pentru a putea rămâne la rețeta și ingredientele folosite, Constantin Puiu trebuia să reducă pierderile. Și dincolo de stimularea vânzărilor astfel încât gogoșile să nu mai fie aruncate, a mai aplicat o tehnica pe care o folosește și în prezent: își ajustează producția în funcție de vânzările zilnice și săptămânale.
„Și acum, după aproape 3 ani de zile, în fiecare seară la ora 8, sun în toate locațiile și întreb câte gogoși mai sunt la vânzare ca să fac calcule și să știu câte gogoși și ce sortimente să produc pentru a doua zi. Urmăresc și rezultatele din aceeași zi a săptămânii trecute”, explică antreprenorul.
Pasul doi. Parteneriate, puncte noi de vânzare, diversificarea distribuției
Gogoașa este produsul de bază al Hello Donuts!, dar Constantin Puiu a căutat furnizori pentru a aduce și produse complentare, adică apă, cafea, diverse băuturi răcoritoare și ceaiuri, și chiar înghețată. Asta i-a adus pe de o parte o creștere a vânzărilor, iar pe de altă parte i-a permis o diversitate mai mare de combinații. Pentru că gogoșile se vând și în variate combinații „duo” cu aceste produse.
Din acest punct de vedere, cel mai important parteneriat îl are cu 5 to go, de unde ia cafeaua, special creată pentru acest lanț de cafenele.
După prima lună, Constantin Puiu a trecut la extinderea punctelor de vânzare. Mai întâi a deschis o insulă în Park Lake, iar după două luni, una în mall-ul din Băneasa, la care a renunțat ulterior. Investiția pentru deschiderea unui punct de vânzare este de aproximativ 10.000 de euro, bani necesari pentru mobilerul care se face la comandă și pentru plata chiriei spațiului.
În plus, compania a intrat pe zona de evenimente, unde merge cu un „donuts wall”, și nu a neglijat online-ul, nici din punctul de vedere al distribuției, nici al posibilităților de promovare. A încheiat parteneriate cu toate aplicațiile de livrare de mâncare disponibile, strategie care s-a dovedit salvatoare în timpul pandemiei, și a investit în promovarea țintită pe Facebook și Instagram. Hello Donuts! a ajuns și la radio, Constantin Puiu ghidându-se după un principiu foarte simplu: „Am vrut vizibilitate. Pe toate canalele”.
Pasul trei: dezvoltarea sistemului de franciză
Pentru că afacerea începuse să mergă bine și vânzările creșteau cu 10-15% constant, în fiecare lună, Constantin Puiu a început să dezvolte un sistem de franciză, alături de o firmă specializată în astfel de proiecte. Și a gândit două variante: o franciză pentru București, unde distribuția o face el, și una pentru celelalte orașe, care implică și producție. O franciză Hello Donuts! costă 3.000 de euro, plus o taxă de marketing de 700 de lei pe lună. Antreprenorul nu percepe redevențe, dar le impune francizorilor care fac și producție să achiziționeze materia primă de la el.
Prima franciză a vândut-o în București, iar cel care a cumpărat-o a deschis două puncte de vânzare în Mega Mall. Iar prima franciză din țară, a fost deschisă la Sibiu, în iulie. În prezent, se negociază deschiderea a încă două locații.
Supraviețuierea în pandemie
Vânzările Hello Dounts! s-au prăbușit înaintea deciziei de închidere a mall-urilor pentru că oamenii nu mai mergeau la serviciu și, în general, nu mai ieșeau din casă. Încasările nu depășeau 100 de lei în niciun punct de vânzare, față de o medie de 3.000 de lei pe zi.
„Trei zile am tuns iarba de 3-4 ori pe zi. Am zis că înnebunesc. Apoi am luat decizia să redeschid numai pe online. Am adus la producție o singură persoană pentru că nu știam cât să vând. Am început cu 100 de gogoși și am ajuns la 250 pe zi, adică cam cât vindeam într-un singur punct. (...) Și țineam aplicația deschisă până când vindeam toate gogoșile. Și în acea perioadă am venit cu foarte multe oferte, chiar dacă trebuia să plătim comision la aplicații, alături de căni cu mesaje încurajatoare și DVD-uri cu filme de desene animate. Am întrerupt colaborarea cu compania de marketing și firma de transport. Și fac eu și transport și postări și campanii pe Facebook, iar fiica mea pe Instagram (...) Am fost ajutați însă și de furnizori. Nimeni nu mai cerea bani pe facturile restante. Toți spuneau hai să vindem și vedem noi după aceea cum facem. Așa am supraviețuit”, spune Constantin Puiu.
Odată redeschise mall-urile, antreprenorul a diversificat gama de gogoși pentru a ajunge și la o altă categorie de public, astfel că portofoliul a ajus de la 10 la 18 tipuri de gogoși.
„Gogoașa noastră costă 6,99 lei. E un preț mare pentru o gogoasă, dar eu cred că este un preț corect având în vedere ingredientele folosite și faptul că sunt făcute în fiecare dimineață (...) Dar am decis să venim și cu o gamă cu prețuri mai mici ca să ajungem și la o altă categorie de clienți: gogoși mai mici, simple, fără umplutură, care merg foarte bine, de exemplu, la cafea”, spune antreprenorul.
„Nu îmi mai fac niciun plan”
La aproape 3 luni de la deschiderea mall-urilor, Hello Donuts! vinde 10.000 de gogoși pe lună făță de 30.000 înainte de pandemie, nivel la care Constantin Puiu crede că ar putea reveni abia în vara lui 2021.
„Cred că ne vom reveni la jumătatea anului viitor. Greul o să înceapă în iarnă. Toți, inclusiv eu, și-au amânat ratele, și se apropie perioada scadentă, undeva în ianuarie. Eu, personal, nu mai am de unde să scad cheltuielile, nu trebuie decât să vând mai mult”, spune antreprenorul.
Iar pentru asta, are nevoie să își diversifice cât mai mult canalele de distribuție, adică să încheie parteneriate. În pandemie, a colaborat cu Uncle John și a vândut pe platforma lor, iar cea mai recentă înțelegere a făcut-o cu Cereal Crunch, un lanț de magazine care comercializează peste 100 de tipuri de cereale.
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Curaj.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Perseverență și puțină nebunie.
A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Nu. Pentru că suntem pe o nișă care știu că va merge foarte bine.
Când ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? În momentul în care vedeam cifrele de vânzări zilnice și pe de la o lună la alta.
Ce este antrprenorul? Cel care își asumă toate riscurile.
Fișă de business. Obiectiv
Investiție inițială: 10.000 euro
Timp de recuperare a investiției: 6-8 luni
Număr de angajațăți: 14 (producție și vânzare)
Cifră de afaceri (2019): 280.000 de euro
Profit (2019): 30.000 euro
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.