Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

După 9 luni de la începutul crizei sanitare în România, se conturează deja 7 supraviețuitori detașați ai pandemiei

Servicii de curățenie

Foto: Guliver/Getty Images

În Digital Nation, echipa în care lucrez în mare parte a timpului, am reacționat rapid când a început pandemia. Datorită culturii organizaționale și domeniului tech în care activăm, în martie am decis să ajutăm cumva piața și am creat programul „Profesor în Online” pentru a dezvolta competențe digitale pentru cadrele didactice. Suntem conectați la trenduri și tehnologii pentru că așa ne place să trăim, așadar a fost un proces natural.

La nivel personal, conectarea la trend-uri tech și folosirea digitalului pentru a crește calitatea vieții este în sânge, precum cafeaua zilnică. Este un stil de viață pe care eu l-am adoptat de mai bine de 10 ani. Nu sunt dependentă de niciun instrument digital pe care îl utilizez, ci folosesc tehnologia în slujba mea și a altor oameni. Ca antreprenor, consider că dacă ai trecut de etapa de „stins incendii” și implementat proceduri de business continuity vs covid19, e timpul să te gândești cum să construiești cu „reziliență” pe termen lung.

Profită de oportunitățile de business out-of-the-box create de contextul deosebit în care ne aflăm. Deja se creionează câteva tot mai clar, pentru cine e dispus să pivoteze înspre ele. Iată 7:

1. Industria filmelor și animațiilor. Documentarele au crescut ca popularitate pe canalele de streaming conform BBC, iar Observer zice că cele mai urmărite seriale în ultima perioadă sunt cele de animație. Nu-i de mirare, nu-i așa? În lipsă de altceva, copiii sunt puși în fața ecranelor la desene animate. Poate fi un moment prielnic pentru a crea ceva cu cap: desene animate sau show-uri scurte deștepte, pentru că un burete de vase nu poate face edu-tainment relevant.

2. Educația online. Deși ducem dorul școlii pe care nu demult o huleam, suntem „pe roșu” și vom rămâne așa o perioadă. Deci crește piața educației online. În mai, conform WEF, 1,86 de miliarde de copiii erau blocați în școala online... 6 luni mai târziu, oare care este numărul? Din păcate, cum povesteam într-un alt articol, majoritatea cursurilor sunt „de duzină”. Oportunitatea de business reală este în cursurile online centrate pe cursant, gândite pentru români la început de drum în lumea digitală. Români care de voie, de nevoie, într-un final vor dori să câștige mai bine financiar, deci au nevoie de un „upgrade” de abilități. Comisia Europeană a actualizat modelul de competențe digitale DigComp în această vară. Aceste competențe sunt considerate „cheie” pentru a ne reveni după pandemie ca țări, pentru „competitivitate sustenabilă, echitate socială și reziliență”, iar ca indivizi, sunt un upskill necesar pentru tot restul vieții active profesional. Acest „profil de client” nu este ușor de mulțumit, dar un antreprenor ambițios ar putea crea programe online potrivite pentru el.

3. Evadare în natură. Sătui de cei 4 pereți, oamenii își doresc să se mute la casă, în alt oraș, la țară sau să evadeze măcar pentru perioade scurte în natură. Sentimentul acut de îngrădire a libertății, generat de creșterea numărului de cazuri de infectări te face, instinctiv, să vrei să fugi. Situația va continua pentru încă 6-12 luni. O „doză de libertate responsabilă” este și soluția de resuscitare a turismului. Călătorii pentru grupuri mici cu evadări planificate de un weekend în natură. Alt „flavour” ar fi de amenajări de case nelocuite cu spațiu de birou remote și închirierea lor cu un pachet bun de internet pentru orășeni familiști ce vor să ”evadeze” pe o durată de câteva luni, pentru că...de ce, nu? Oricum lucrează ”de acasă”. 

4. Amenajări interioare. Oportunitatea de business este evidentă. Wall-street.ro scria în iunie că industria de amenajări interioare a crescut cu 50%. Va continua să crească. Dacă ai rămas fără loc de muncă ai putea să te reprofilezi - de la meserii practice, la coordonarea unei echipe sau managementul proiectelor, este loc destul. Pe termen mediu și lung, adaptarea spațiilor educaționale la condițiile actuale sau pentru o experiență de învățare în pas cu secolul 21, centrată pe elev, iată o altă oportunitate de business în zona de amenajări.

5. Curățenie și igienizare, Pandemia ne-a exacerbat dorința de curățenie. Dacă nu acasă, cel puțin în spațiile de birouri/lucru. O altă industrie în creștere la nivel global. Inovațiile tehnologice în această zonă pot ajuta, dar la fel și personalul. Michio Kaku spunea la Brand Minds, recent că nu vei rămâne fără clienți niciodată dacă speli WC-uri corespunzător.

6. Remote anything - orice „remote” este în creștere. Piața de „Global Remote Access Software” este în creștere. Deocamdată, estimativ, cu 16% pentru următorii 5 ani. M-aș hazarda să zic că unghiul pantei de creștere depinde de industria IT, de eGovernment, telemedicină și de educație. Nu cred că va rămâne 16% în următorii 5 ani, ci va urca. Evident, depinde și de noi dacă dorim, acceptăm, împingem ”remote-ul”. Suntem mulțumiți să plătim facturi stând la coadă la chioșcul din piață cu masca pe față sau ne simțim mai în siguranță să plătim online? Așa ajungem și la cybersecurity - încă o oportunitate de business și de upskill – chiar dacă această abilitate e puțin din altă ligă, poate fi antrenată ca oricare alta.

5. Empatie „din cutie”. Cu ce acoperim nevoia de atingere a unui mapamond ce nu are voie să se îmbrățișeze? Tehnologia VR ar putea fi un plasture pentru această nevoie. Domeniile de utilizare ale aplicațiilor VR sunt în creștere. La fel, pentru comunicare și diminuarea sentimentului de singurătate, o soluție ar putea fi chatboții prietenoși ca parteneri de conversație. Dacă acești roboți ar știi și puțină psihologie să ne ajute să refulăm și să ne destresăm ar fi grozav. Pe aceeași direcție, studiul psihologiei și neuroștiinței sunt o investiție bună pe termen scurt-mediu-lung la nivel personal cât și pentru un antreprenor. Un start-ul în consiliere și terapie poate crește în timp, chiar dacă românii nu prea merg la psiholog. Cu un branding bun, poziționare prietenoasă și demolând tabu-ul că „doar daca nu ai toate țiglele pe casă, faci terapie”, acest domeniu este profitabil pe termen lung. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Servus!

    Sper să fie suficienți cititorii care pricep mesajul!

    Cele bune,
    Purice Narcis-Teofil
    • Like 0
    • @ Purice Narcis-Teofil
      Nume check icon
      Servus, de priceput l-am priceput, dar parca totusi prea mult propavaduim ca nu vom mai iesi din casa pana la sfarstiul vietii - poate numai sa ducem gunoiul - si nu prea imi place acest lucru.
      Iar unii parca abia asteapta sau chiar pun si umarul la acest lucru, cand de fapt toata omenirea ar trebui sa fie concentrata si sa lupte ca sa scape de aceasta nenorocire.
      Toate resursele ar trebui sa fie pentrun vaccin, nu pe desene animate, softuri de urmarire a persoanelor si indobitocirea zilnica in fata unui ecran, ca scoala nu se face deloc sa recunoastem. Nici bani prea multi nu o sa fie sa isi cumpere fiecare case de vacanta ca sa evadeze cu prietenii.
      Sau sunt eu prea de moda veche si imi place sa interactionez cu oameni si nu cu monitoare
      P.S. O a opta tendinta ar putea fi servicii de salubrizare si luat gunoiul de la domiciliu, daca tot trebuie sa stam in casa pana la finalul inevitabil
      • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult