Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

După 9 luni de la începutul crizei sanitare în România, se conturează deja 7 supraviețuitori detașați ai pandemiei

Servicii de curățenie

Foto: Guliver/Getty Images

În Digital Nation, echipa în care lucrez în mare parte a timpului, am reacționat rapid când a început pandemia. Datorită culturii organizaționale și domeniului tech în care activăm, în martie am decis să ajutăm cumva piața și am creat programul „Profesor în Online” pentru a dezvolta competențe digitale pentru cadrele didactice. Suntem conectați la trenduri și tehnologii pentru că așa ne place să trăim, așadar a fost un proces natural.

La nivel personal, conectarea la trend-uri tech și folosirea digitalului pentru a crește calitatea vieții este în sânge, precum cafeaua zilnică. Este un stil de viață pe care eu l-am adoptat de mai bine de 10 ani. Nu sunt dependentă de niciun instrument digital pe care îl utilizez, ci folosesc tehnologia în slujba mea și a altor oameni. Ca antreprenor, consider că dacă ai trecut de etapa de „stins incendii” și implementat proceduri de business continuity vs covid19, e timpul să te gândești cum să construiești cu „reziliență” pe termen lung.

Profită de oportunitățile de business out-of-the-box create de contextul deosebit în care ne aflăm. Deja se creionează câteva tot mai clar, pentru cine e dispus să pivoteze înspre ele. Iată 7:

1. Industria filmelor și animațiilor. Documentarele au crescut ca popularitate pe canalele de streaming conform BBC, iar Observer zice că cele mai urmărite seriale în ultima perioadă sunt cele de animație. Nu-i de mirare, nu-i așa? În lipsă de altceva, copiii sunt puși în fața ecranelor la desene animate. Poate fi un moment prielnic pentru a crea ceva cu cap: desene animate sau show-uri scurte deștepte, pentru că un burete de vase nu poate face edu-tainment relevant.

2. Educația online. Deși ducem dorul școlii pe care nu demult o huleam, suntem „pe roșu” și vom rămâne așa o perioadă. Deci crește piața educației online. În mai, conform WEF, 1,86 de miliarde de copiii erau blocați în școala online... 6 luni mai târziu, oare care este numărul? Din păcate, cum povesteam într-un alt articol, majoritatea cursurilor sunt „de duzină”. Oportunitatea de business reală este în cursurile online centrate pe cursant, gândite pentru români la început de drum în lumea digitală. Români care de voie, de nevoie, într-un final vor dori să câștige mai bine financiar, deci au nevoie de un „upgrade” de abilități. Comisia Europeană a actualizat modelul de competențe digitale DigComp în această vară. Aceste competențe sunt considerate „cheie” pentru a ne reveni după pandemie ca țări, pentru „competitivitate sustenabilă, echitate socială și reziliență”, iar ca indivizi, sunt un upskill necesar pentru tot restul vieții active profesional. Acest „profil de client” nu este ușor de mulțumit, dar un antreprenor ambițios ar putea crea programe online potrivite pentru el.

3. Evadare în natură. Sătui de cei 4 pereți, oamenii își doresc să se mute la casă, în alt oraș, la țară sau să evadeze măcar pentru perioade scurte în natură. Sentimentul acut de îngrădire a libertății, generat de creșterea numărului de cazuri de infectări te face, instinctiv, să vrei să fugi. Situația va continua pentru încă 6-12 luni. O „doză de libertate responsabilă” este și soluția de resuscitare a turismului. Călătorii pentru grupuri mici cu evadări planificate de un weekend în natură. Alt „flavour” ar fi de amenajări de case nelocuite cu spațiu de birou remote și închirierea lor cu un pachet bun de internet pentru orășeni familiști ce vor să ”evadeze” pe o durată de câteva luni, pentru că...de ce, nu? Oricum lucrează ”de acasă”. 

4. Amenajări interioare. Oportunitatea de business este evidentă. Wall-street.ro scria în iunie că industria de amenajări interioare a crescut cu 50%. Va continua să crească. Dacă ai rămas fără loc de muncă ai putea să te reprofilezi - de la meserii practice, la coordonarea unei echipe sau managementul proiectelor, este loc destul. Pe termen mediu și lung, adaptarea spațiilor educaționale la condițiile actuale sau pentru o experiență de învățare în pas cu secolul 21, centrată pe elev, iată o altă oportunitate de business în zona de amenajări.

5. Curățenie și igienizare, Pandemia ne-a exacerbat dorința de curățenie. Dacă nu acasă, cel puțin în spațiile de birouri/lucru. O altă industrie în creștere la nivel global. Inovațiile tehnologice în această zonă pot ajuta, dar la fel și personalul. Michio Kaku spunea la Brand Minds, recent că nu vei rămâne fără clienți niciodată dacă speli WC-uri corespunzător.

6. Remote anything - orice „remote” este în creștere. Piața de „Global Remote Access Software” este în creștere. Deocamdată, estimativ, cu 16% pentru următorii 5 ani. M-aș hazarda să zic că unghiul pantei de creștere depinde de industria IT, de eGovernment, telemedicină și de educație. Nu cred că va rămâne 16% în următorii 5 ani, ci va urca. Evident, depinde și de noi dacă dorim, acceptăm, împingem ”remote-ul”. Suntem mulțumiți să plătim facturi stând la coadă la chioșcul din piață cu masca pe față sau ne simțim mai în siguranță să plătim online? Așa ajungem și la cybersecurity - încă o oportunitate de business și de upskill – chiar dacă această abilitate e puțin din altă ligă, poate fi antrenată ca oricare alta.

5. Empatie „din cutie”. Cu ce acoperim nevoia de atingere a unui mapamond ce nu are voie să se îmbrățișeze? Tehnologia VR ar putea fi un plasture pentru această nevoie. Domeniile de utilizare ale aplicațiilor VR sunt în creștere. La fel, pentru comunicare și diminuarea sentimentului de singurătate, o soluție ar putea fi chatboții prietenoși ca parteneri de conversație. Dacă acești roboți ar știi și puțină psihologie să ne ajute să refulăm și să ne destresăm ar fi grozav. Pe aceeași direcție, studiul psihologiei și neuroștiinței sunt o investiție bună pe termen scurt-mediu-lung la nivel personal cât și pentru un antreprenor. Un start-ul în consiliere și terapie poate crește în timp, chiar dacă românii nu prea merg la psiholog. Cu un branding bun, poziționare prietenoasă și demolând tabu-ul că „doar daca nu ai toate țiglele pe casă, faci terapie”, acest domeniu este profitabil pe termen lung. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Servus!

    Sper să fie suficienți cititorii care pricep mesajul!

    Cele bune,
    Purice Narcis-Teofil
    • Like 0
    • @ Purice Narcis-Teofil
      Nume check icon
      Servus, de priceput l-am priceput, dar parca totusi prea mult propavaduim ca nu vom mai iesi din casa pana la sfarstiul vietii - poate numai sa ducem gunoiul - si nu prea imi place acest lucru.
      Iar unii parca abia asteapta sau chiar pun si umarul la acest lucru, cand de fapt toata omenirea ar trebui sa fie concentrata si sa lupte ca sa scape de aceasta nenorocire.
      Toate resursele ar trebui sa fie pentrun vaccin, nu pe desene animate, softuri de urmarire a persoanelor si indobitocirea zilnica in fata unui ecran, ca scoala nu se face deloc sa recunoastem. Nici bani prea multi nu o sa fie sa isi cumpere fiecare case de vacanta ca sa evadeze cu prietenii.
      Sau sunt eu prea de moda veche si imi place sa interactionez cu oameni si nu cu monitoare
      P.S. O a opta tendinta ar putea fi servicii de salubrizare si luat gunoiul de la domiciliu, daca tot trebuie sa stam in casa pana la finalul inevitabil
      • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult