Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

După accidentul feroviar, mecanicul a băut de supărare o cinzeacă la barul gării

Accident CFR

Accidentul feroviar de la Fetești suferă o întorsătură interesantă. Pentru cei care nu au urmărit subiectul este vorba despre ciocnirea a două trenuri în condițiile în care unul staționa în gară și cel de-al doilea a intrat peste el trecând peste semnalele de oprire și având instalațiile de securitate de la locomotivă izolate. Imediat ministrul Transporturilor a anunțat prompt că mecanicul de locomotivă era băut și a suspendat certificatul de siguranță al operatorului feroviar în cauză. Anunțuri rapide dar pripite, fără o cercetare prealabilă și fără respectarea procedurilor. Eu am comentat într-un articol anterior că toată vina cade pe acarul Păun fără să fie extirpată tumoarea reală din sistem. Acum aflăm că prima probă de alcoolscop a fost zero, că mecanicul a fost la un bar/chioșc din Fetești și și-a cumpărat băutură după producerea accidentului iar proba a doua, cea invocată de ministru, a fost de 0,40 grame/litru în aerul expirat, luată de poliție după cinci ore de la producerea accidentului. Fapt ce schimbă cumva datele problemei. Deci ministru ne-a mințit. A fost și el mințit.

Bineînțeles că acest lucru nu-l exonerează pe mecanic de faptul că a ignorat semnalele de oprire și că și-a izolat sistemele de siguranță de pe locomotivă. Mai trebuie să notăm, din surse încă neconfirmate oficial, că mecanicul se afla de 36 de ore pe locomotivă, trenul a staționat șapte ore la Chitila unde mecanicul și-a trecut în foia de parcurs ‘’odihnă’’ stand pe locomotivă.

Îl urmăresc pe domnul ministru pe Facebook. Periodic postează noutăți despre activitatea ministerului pentru transportul auto. Nimic despre calea ferată. Marea provocare pentru Drulă este transportul auto iar marea surpriză este posibil să-i vină de acolo de unde se așteaptă mai puțin, de la calea ferată.

Trenul care staționa la Fetești putea să fie un tren de călători. Putea să fie un tren de LPG sau produse chimice periculoase. În mod periodic au loc accidente la calea ferată, deraieri, ciocniri violente, ba chiar și o locomotivă care a căzut de pe un pod. Probabilistic ne așteaptă un eveniment tragic de o amploare mult mai mare. Domnul ministru a cerut intensificarea controalelor și i-a certat pe operatorii feroviari. Este nemaipomenit că a făcut asta, numai că mă întreb ce făceau acele autorități până acum, până la urmă asta era menirea lor, să asigure siguranța circulației.

Mecanicul de locomotivă este el însuși o victimă, victima sistemului în care activează. În condițiile în care afăcut ceva extrem de comun, pentru nu cred că a inventat el sistemul ăsta și nu l-a folosit acum prima oară, atunci el este o victima, este cel ce va plăti pentru toți. Toți cei care au tolerat și au profitat.

L-am admirat pe ministru pentru curajul de a se lua la trântă cu sindicatul de la Metrorex, mi-a plăcut și fermitatea în raport cu firmele chinezești, am considerat necesare inclusiv disponibilizările de personal, dar acum nu-l mai înțeleg. Este evident că aici este o culpă a autorității feroviare care avea și are obligația să asigure siguranța circulației în transportul pe calea ferată. Înțelegcă nu au fost directorii AFER acolo însă ei nu au asigurat climatul de disciplină, se vede cu ochiul liber, foarte multe accidente datorate nerespectării normelor elementare. Bineînțeles că există prietenii și chiar relații de rudenie între controlori și controlați. Se cunosc atât de bine încât se împrumută cu bani, se iubesc, uneori se mai ceartă dar nu definitiv. Spunea un userist la un moment dat că nu putem să așteptăm să vină numai DNA-ul să facă ordine în instituțiile de stat, mai trebui să-și asume și miniștrii sarcina asta ingrată. Sau poate domnul ministru nu mai cunoaște alte persoane decât cele deja nominalizate pe funcții, care între altele au amețit de cât s-au rotit între ele pe aceleași scaune. Toți oamenii ăștia au fost numiți de guvernarea PSD, asta ca să nu uităm, exact guvernarea ai a pe care o critica domnul Drulă când era în opoziție.

Vreau să mai precizez că Ovidiu Vizante nu are nicio legătură cu accidentul de la Fetești, am văzut că se cerea demisia lui pentru acest accident. La Fetești au fost doar operatori feroviari privați de marfă în timp ce Ovidiu Vizante este Directorul General de la CFR Călători. Autoritatea publică care are răspunderea pentru asigurarea siguranței circulației în traficul feroviar se numește AFER.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dar la Colectiv 2015 ce vină a avut premierul și de ce l-a ”lătrat” agitatorul interesat ? Așa e când se lucrează cu două măsuri și întotdeauna împotriva numai a uneia dintre ele ! Curat ”un altfel de politică” dar aplicată ”pas cu pas” dar, foarte trist, împotriva intereselor generale pe care trebuia să le ”păzească”.
    • Like 0
    • @ Ion Filip
      Mihai check icon
      Premierul la data respectivă era un plagiator ordinar care a încercat prin tot felul de tertipuri să își acopere fapta. Asta era un motiv suficient pentru demitere la care se mai adaugă lipsa de reforme și creșterea privilegiilor specialilor din timpul mandatului său.
      • Like 2
    • @ Ion Filip
      Whataboutism much, trolule?
      • Like 2
    • @ Ion Filip
      Ce are cu subprefectura?Tradus, unde e legatura cu subiectul articolului?In porumb?Posibil..;-)).
      • Like 0
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Mutism:-))).Cool.Omul e din categoria''idei putine da' fixe''.Bine ca n-a bagat-o p'aia cu liberalii la 1907 sau similar.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult