Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

La calea ferată, tot timpul e de vină acarul Păun

Foto: Stirile Pro TV

Trei accidente feroviare la rând în Fetești. Ultimul: două trenuri de marfă, unul staționa și celălalt l-a lovit din spate. Mecanicul era beat. Trenurile s-au făcut terci. Nici nu apucaseră bine să refacă infrastructura cei de la linii, că iarăși au treabă. Oameni care-și primesc salariile cu întârziere și lucrează cu frica concedierii. Materialul rulant de cale ferată, locomotivele și vagoanele sunt foarte vechi iar oamenii inconștienți. Din fericire, nu a fost o catastrofă, nu au existat victime omenești, însă ne putem lesne imagina ce s-ar fi întâmplat dacă erau trenuri de călători.

Ce se întâmplă astăzi nu este o cauză, este un efect, efectul unui sistem de lucru și de management defectuos. De mai multă vreme se vorbește despre grupurile de interese din calea ferată, de familiile care căpușează sistemul, de jaful și dezinteresul pentru acest sector de activitate. Deja accidentele feroviare au devenit o rutină, și nu o întâmplare nefericită. Se întâmplă lucruri îngrijorătoare în sistem, multe accidente, acte de indisciplină, nu e prima oară când un mecanic de locomotivă conduce băut. Cu toate astea, toată lumea își menține pozițiile fără rușine. Nu există o explicație serioasă, cum nu există nicio viziune. Se dorește reformarea cailor ferate cu aceiași oameni învechiți în rele.

Accident CFR

Siguranța circulației, altădată un concept vital, a devenit o glumă proastă. Toată lumea se gândește doar la profit și nimeni nu e preocupat de securitatea în trafic. Am înțeles că ministrul Drulă a luat câteva măsuri în pripă, pompieristic. A suspendat licența de transport a unui operator feroviar și va organiza o ședință. Pe principiul pentru care a suspendat licența de transport a societății vinovate ar trebui să se suspende toate licențele de transport feroviar. Nu e cazul să-l căutăm acum pe acarul Păun, important este ce măsuri se iau în sistem.

AFER-ul este autoritatea însărcinată, printre altele, cu asigurarea respectării reglementărilor de siguranță a circulației. Despre cum s-a ocupat de această sarcina se vede cu ochiul liber, nu e nevoie de prea multe argumente. Tot acestă instituție permite introducerea în trafic a materialului rulant. Niciodată AFER-ul nu a luat o măsură în sensul întineririi parcului de locomotive și vagoane. A acceptat în trafic toate vechiturile, prelungindu-le viața până aproape de nemurire.

ARF-ul este o altă autoritate, de data asta, de reformă feroviară. Cu toate că în sarcina acestei instituții a revenit activitatea de investiții în materialul rulant nou, de la înființare, nu a făcut absolut nimic. Dacă e să ne luăm după „gura târgului”, această instituție este pur și simplu o frână în dezvoltarea activității feroviare din cauza faptului că, în loc să investească, a blocat totul. Încă de la preluarea mandatului, ministrul Drulă a spus că va desființa ARF-ul pe motiv de inactivitate. Nici până astăzi n-a făcut-o. Lumea zice că au căzut la pace.

Eu nu am să înghit baloane de săpun că mecanicul era beat și a fost o eroare umană și cu asta basta. E vorba de un întreg lanț de accidente, nu numai cele trei de la Fetești, e vorba de o boală cronică, nu de o simplă răceală. Tratamentul nu e o aspirina, pacientul trebuie operat sub anestezie. Trebuie intrat cu bisturiul adânc până se va extirpa tumoarea ce tinde să se generalizeze. Locomotive noi, vagoane noi, oameni noi, sânge proaspăt. Când vorbesc de oameni noi, mă refer evident la nivelul de conducere al căii ferate. O nouă viziune care să grăbească integrarea transportului feroviar din România în cel european la nivel tehnologic, înnoirea parcului de material rulant prin limitări drastice și prin încurajarea investițiilor.

Nu vă năpustiți asupra operatorilor privați înainte să vă uitați în ograda proprie, cum ați reglementat, cum ați verificat, ce ați investit.

Dacă după toată povestea asta o să rămânem doar cu acarul Păun, în speță mecanicul de locomotivă, atunci domnule ministru, eu unul, nu vă mai cred.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Trebuie starpita mafia, cu femitate si fara mila, cu precadere cea a psd, eternul papusar direct sau din umbra. Jubileaza in prezent cand vede ce "succesuri" are pe linia subminarii actualel conduceri. Tot ce se intampla demonstreaza ca se lucreaza la compromiterea pnl ca, altadata, pnctd. Udmr, acesata eterna tarfa politica, usr o adunatura de mucosi capabili numai de santaj, crescuti in pepiniera psd. Vom asista la revenirea triumfala a psd la guvernare si compromiterea definitiva a pnl. Sa vedem atunci care vor fi "locurile" usr-lui, pe cel al udmr_lui il stim de 30 de ani, la dosul celui din frunte. Se vor inalta dejectiile tradatoare aur, vor reveni ponta,dragnea, poate si nastase, impreuna cu bandele lor de trantori borfasi. Vom demonstra intregii lumi ce inseamna" sa fii roman". Vai de noi! Batjocoriti de cei de afara si de nemernicile cozi de topor neaose.
    • Like 1


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult