Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Echilibrarea discrepanțelor de dezvoltare a zonelor istorice nu trebuie să rămână doar o temă de campanie

Autostrada Moldova-

 Foto: Asociatia Pro Infrastructura

De câte ori îți planifici un concediu sau o ieșire în țară, te gândești cam câte ore faci pe drum, ce noroc ai în legătură cu aglomerația din trafic, ambuteiaje etc. Niciodată nu poți ști exact la ce să te aștepți, totul este improbabil, nu poți calcula la cât ajungi la destinație. Este o aventură, trebuie să te încarci cu răbdare, călătoriile prin țară nu sunt pentru cei grăbiți. 

Este și motivul pentru care ne ocolesc investitorii. Fiindcă pentru ei „time is money". Pragmatismul, înainte de toate. Te întreabă în cât timp parcurg distanța de la punctul X la Y. O distanță să zicem de 300 de km. Și răspunsul vine „cam în 5 ore". În condițiile în care în mod normal pe o autostradă faci mai puțin de 3 ore, acesta rămâne siderat. Mai ales că acel investitor a călătorit cu avionul până la București vreo 2 ore. Se declară total nemulțumit de răspuns și te întreabă „de ce așa de mult?". Îi spui motivul. Nu poate să înțeleagă cum e posibil așa ceva. De fapt, nici noi nu înțelegem, dar acceptăm. 

Apoi, te întreabă cât timp ar călători până la ieșirea din țară pe cale rutieră sau până la portul Constanța sau Galați. Bineînțeles, la ideea de export în varianta în care ar investi și ar produce. Îi dai răspunsul și își dă seama că, după calculele sale, în mod normal în acest timp ar ajunge la o distanță aproape dublă. Te întreabă despre aeroport. Îi enumeri orașele în care există aeroporturi. Ghinion! Acolo unde dorește să investească nu există aeroport. Își dă seama că afacerea pe care dorește să o dezvolte e moartă din fașă. Te salută politicos și se reorientează. La vecinii care au dezvoltat rețeaua de autostrăzi, conexiunile cu alte state.

Mă întreb și eu de multe ori cum ar fi arătat astăzi România dacă în cele trei decenii s-ar fi construit autostrăzi, aeroporturi, poduri, s-ar fi modernizat porturile. Fiindcă este prima condiție pentru a te dezvolta. De ce nu s-a întâmplat? S-a dorit să rămânem deconectați de lumea civilizată pentru a fi manipulați? Nu am vrut să ne vindem țara „oferind-o" investitorilor? Tocmai pentru a fi furați de „ai noștri"?

Este foarte limpede că nu se va schimba mare lucru până când nu vom moderniza infrastructura, iar echilibrarea discrepanțelor de dezvoltare a zonelor istorice, tocmai din acest motiv, va rămâne doar o temă de campanie.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pentru a reduce diferentele economice dintre regiuni, este nevoie de un set intreg de masuri.
    In situatia in care statul nu investeste, trebuie sa favorizeze si/sau sa interzica unele activitati. Lucru care nu este conform doctrinei liberale.
    Cred ca ar trebui sa se favorizeze firmele cu productie marfa (agricole, industriale) in zonele defavorizate. Nu stiu prin ce metode, ca sa nu fie protectionism. UE nu accepta asa ceva. Este rolul guvernantilor sa le gaseasca. Nu firme pe hirtie sau comerciale. Eventual sediul in zona defavorizata, sa fie beneficiara unor facilitati, si punctele de lucru la Bucuresti etc. Stiti ca s-au mai luat astfel de masuri si nu s-a realizat nimic pozitiv.
    In ce priveste infractrustura, am mai spus-o.
    Pina nu se privatizeaza sectorul, nu se va face nimic. Doar se vor plimba hirtii pe multi bani, se va construi putin, incet, scump si prost.
    In zilele nostre, priviti exemplul Chinei (comuniste) care a privatizat domeniul. Si ce dezvoltare exploziva a urmat.
    Noi, liberali si cu economie de piata, nici macar la nivelul Chinei (repet, comuniste) nu suntem.
    Oare ce om fi?
    (Vaca grasa de muls, cum sa o lase din mina?)

    Nu se poate micsora decalajul dintre zone, doar cu ajutorul infrastructurii. Asta e o gogorita. Trebuie asigurata dezvoltarea locala si apoi, va veni si infrastructura. Este adevarat, in unele situatii, infrastructura favorizeaza dezvoltarea. Dar in cazuri tipice, ce nu sunt intotdeauna indeplinite de proiectele de infrastructura.
    Vedeti productiile locale, desfacerea, schimbul de marfuri, de persoane, turismul etc.
    Autostrada nu e un moft. "Vrem si noi falitii nostri". E un act economic. Investesti un leu, scoti doi. Altfel... esti in pierdere. Tocmai din acest motiv e nevoie de investitori privati. Ei investesc (acolo unde stiu ca va produce beneficiu), ei risca banul, ei iau profitul sau pierderea. Bugetul se ocupa de altele.
    • Like 0
  • De ce până în 4 Noiembrie 2019 nu s-a manifestat, nu au manifestat pentru susținerea acestei cereri altfel foarte importantă dar, devenită subliniez după 4 noiembrie 2019 când noul guvern a preluat frâiele țării ???
    • Like 0
  • Delia MC Delia MC check icon
    Pe naiba pentru a fi manipulați. Internetul n-are nevoie de autostrăzi.
    Pur și simplu nu i-a interesat. Pe nici unii. Au făcut autostrăzi pentru a-i deservi pe bucureșteni când merg în concediu. Pentru celelalte efortul e prea mare și nu merită dacă nu iese nimic ( un comision acolo, pentru favorizarea licitației ). Istoria cu Bechtel e cunoscută: acolo s-au plătit bani grei pentru ca aceia să stea.degeaba și tot țara a plătit despăgubiri! Cine a încasat mălaiul? Bombonel si ai lui plus firma de avocatură care a " verificat" contractul...Au fost într-adevăr foarte ocupați: să împrăștie fake news, să fure și iar să fure. De unde să mai rămână bani când s-au dus toți la clientela politică? Iar din fonduri europene nu merge că nu se poate fura...
    • Like 1
    • @ Delia MC
      V-ați obișnuit cu ”vinovatul de serviciu PSD” , numai că treaba a început să se strice după renegocierea contractului de către pdl & Co ! Dar atâta timp cât ”sistemul” încă îl protejează, TB, AV, VB, ș.a. stau liniștiți ! Dar ce, s-a
      atins cineva de TB după episodul cu ”valiza”. ”Povestea” cu ALRO a rămas poveste pentru că era vorba de ”ai noștri” ! Doar Antonescu i-ar mai ”curăța” !
      • Like 0
  • Pentru reducerea disparitatilor intre regiuni politicienii trebuie sa faca "ceva". Ei exceleaza in facut "nimic" asezonat cu multa gargara pentru uzul fraierilor, de genul "vom face". Cum "ceva" (orice) raportat la "nimic" (adica la 0) e un infinit, inseamna ca in situatia data le cerem imposibilul! Situatia comporta doua rezolvari: ori ne multumim cu "nimic" si atunci continuam in scenariul asta de prost gust, ori le cerem sa faca "ceva". De exemplu autostrada unirii, ca e in lege. Sau Pitesti-Sibiu ca e in masterplan, deci tot in lege. Daca nu fac inseamna fie ca nu pot, fie ca nu vor. Daca nu pot, trebuie sa vedem cum ii ajutam (adica sa fim mai atenti cu ce se ocupa in timpul si pe banii nostri), daca nu vor, inseamna ca trebuie sa-i zburam! Cea mai buna abordare a noastra, din punctul lor de vedere, e sa ne amintim de ei odata la 4 ani si atunci sa ne inghesuie ca pe oi la muls, sa ne ia repede votul pentru "raul cel mai mic". Dupa aia inapoi in tarc si in felul asta sa ne intoarcem de unde am plecat, dupa un inutil exercitiu democratic. In conditiile in care ei ne insinueaza constant in ultimii 30 de ani ca politica e un lucru jegos, sub demnitatea noastra, Florin Calinescu a rostit mai zilele trecute o zicere cu talc, ceva de genul: Daca nu faci tu politica o face altul pentru tine! Succes autorului in continuare!
    • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult