Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Educația financiară, pe înțelesul copiilor. Pușculița, înlocuită de 3 plicuri: economii – cu 50% din bani, mici cheltuieli - 40% și fapte bune - 10%

saving money

Foto: Getty Images

Banii vin atunci când ajuți pe altcineva, când faci viața altcuiva mai ușoară sau mai bună, când oferi valoare altora. Sunt doar câteva lecții valoroase pe care le pot afla copiii care participă la cursuri de educație financiară, unde ei pot învăța cum se câștigă, cum se economisesc și cum se cheltuiesc responsabil banii, este convins Adrian Asoltanie, trainer de educație financiară, speaker și antreprenor.

„Încerc să-i învăț pe copii pe de o parte despre cum se produc banii (...). În principiu ai la dispoziție trei direcții mari și late. Pe de o parte, poți să dai la schimb munca și energia ta, ca să câștigi niște bănuți și asta se întâmplă și mai departe, ca adult. Este despre ce poți să faci cu brațele tale și cu resursele tale fizice. O să fie bani nu foarte mulți și muncă destul de multă, în condiții destul de grele. A doua direcție de unde ar putea să îți vină banii - ai putea să pui la treabă educația și creativitatea ta, ceea ce știi să faci și îți place, dacă ai vreo pasiune, un hobby, un talent. Aici munca o să fie ceva mai ușoară, banii o să fie ceva mai mulți. Al treilea pilon, ca să zic așa, de unde ar putea să-ți vină banii este zona de timp, răbdare, un pic de risc, ce ar face cumva legătura cu zona de investiții, cu zona de antreprenoriat”, a explicat Adrian Asoltanie la emisiunea „În fața ta”, de la Digi24.

Asoltanie a recomandat fiecărui copil să-și împartă banii pe care îi are deja sau îi câștigă în viitor în 3 plicuri / pușculițe / borcane: economii – 50%, mici cheltuieli - 40% și fapte bune - 10%.

Banii din borcanul „economii” sunt dedicați visurilor mari și mai scumpe. Acest plic învață copilul să aștepte, să-și urmeze planul și să facă mici sacrificii. Asta îi va da copilului un sentiment de încredere. În plus, el va avea mai multă grijă cum achiziționează și cum întreține obiectul cumpărat, spune Asoltanie.

„Copilul o să vrea poate la un moment dat un telefon, o bicicletă o pereche de adidași scumpi, sau mai știu ce alte chestii pe care și le dorește foarte tare. Ei bine, 50% din banii lui pe care îi are deja și ce câștigă de acum încolo (...) ar trebui să mearga în plicul asta, care îl învață pe copil de fapt să își stabilească un obiectiv mare, să îl urmărească pe termen un pic mai lung, pentru că lucrurile scumpe nu ar trebui să pice cumva așa, din cer, ci ar trebui o implicare a copilului”, este de părere Adrian Asoltanie.

Al doilea plic/pușculiță/borcan este pentru mici plăceri - 40% din bani merg aici pentru experiența copilului de a-și cumpăra singur diverse lucruri, mărunțișuri, dulciuri, din banii lui.

Al treilea plic sau borcănaș sau pușculiță este plicul de fapte bune - 10%, să meargă să facă un gest frumos față de un copil mai puțin norocos decât el.

„Educația financiară va fi introdusă obligatoriu în școală. Acum întrebarea este cine o să o predea, sub ce formă și cum arată curricula respectivă, pentru că eu am experiența cu fiica mea, în clasa a noua, și în a doua sau a treia lecție de educație financiară au învățat ceva despre diferența dintre SRL și SA. Sunt multe lucruri care trebuie spuse copiilor noștri până să se ajungă în zona asta de informație”, a punctat Asoltanie. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sunt foarte bucuros ca Adrian Asoltanie, un educator pe care-l urmaresc si-l apreciez, a ajuns in Republica (chiar daca indirect).
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult