Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Educația financiară, pe înțelesul copiilor. Pușculița, înlocuită de 3 plicuri: economii – cu 50% din bani, mici cheltuieli - 40% și fapte bune - 10%

saving money

Foto: Getty Images

Banii vin atunci când ajuți pe altcineva, când faci viața altcuiva mai ușoară sau mai bună, când oferi valoare altora. Sunt doar câteva lecții valoroase pe care le pot afla copiii care participă la cursuri de educație financiară, unde ei pot învăța cum se câștigă, cum se economisesc și cum se cheltuiesc responsabil banii, este convins Adrian Asoltanie, trainer de educație financiară, speaker și antreprenor.

„Încerc să-i învăț pe copii pe de o parte despre cum se produc banii (...). În principiu ai la dispoziție trei direcții mari și late. Pe de o parte, poți să dai la schimb munca și energia ta, ca să câștigi niște bănuți și asta se întâmplă și mai departe, ca adult. Este despre ce poți să faci cu brațele tale și cu resursele tale fizice. O să fie bani nu foarte mulți și muncă destul de multă, în condiții destul de grele. A doua direcție de unde ar putea să îți vină banii - ai putea să pui la treabă educația și creativitatea ta, ceea ce știi să faci și îți place, dacă ai vreo pasiune, un hobby, un talent. Aici munca o să fie ceva mai ușoară, banii o să fie ceva mai mulți. Al treilea pilon, ca să zic așa, de unde ar putea să-ți vină banii este zona de timp, răbdare, un pic de risc, ce ar face cumva legătura cu zona de investiții, cu zona de antreprenoriat”, a explicat Adrian Asoltanie la emisiunea „În fața ta”, de la Digi24.

Asoltanie a recomandat fiecărui copil să-și împartă banii pe care îi are deja sau îi câștigă în viitor în 3 plicuri / pușculițe / borcane: economii – 50%, mici cheltuieli - 40% și fapte bune - 10%.

Banii din borcanul „economii” sunt dedicați visurilor mari și mai scumpe. Acest plic învață copilul să aștepte, să-și urmeze planul și să facă mici sacrificii. Asta îi va da copilului un sentiment de încredere. În plus, el va avea mai multă grijă cum achiziționează și cum întreține obiectul cumpărat, spune Asoltanie.

„Copilul o să vrea poate la un moment dat un telefon, o bicicletă o pereche de adidași scumpi, sau mai știu ce alte chestii pe care și le dorește foarte tare. Ei bine, 50% din banii lui pe care îi are deja și ce câștigă de acum încolo (...) ar trebui să mearga în plicul asta, care îl învață pe copil de fapt să își stabilească un obiectiv mare, să îl urmărească pe termen un pic mai lung, pentru că lucrurile scumpe nu ar trebui să pice cumva așa, din cer, ci ar trebui o implicare a copilului”, este de părere Adrian Asoltanie.

Al doilea plic/pușculiță/borcan este pentru mici plăceri - 40% din bani merg aici pentru experiența copilului de a-și cumpăra singur diverse lucruri, mărunțișuri, dulciuri, din banii lui.

Al treilea plic sau borcănaș sau pușculiță este plicul de fapte bune - 10%, să meargă să facă un gest frumos față de un copil mai puțin norocos decât el.

„Educația financiară va fi introdusă obligatoriu în școală. Acum întrebarea este cine o să o predea, sub ce formă și cum arată curricula respectivă, pentru că eu am experiența cu fiica mea, în clasa a noua, și în a doua sau a treia lecție de educație financiară au învățat ceva despre diferența dintre SRL și SA. Sunt multe lucruri care trebuie spuse copiilor noștri până să se ajungă în zona asta de informație”, a punctat Asoltanie. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sunt foarte bucuros ca Adrian Asoltanie, un educator pe care-l urmaresc si-l apreciez, a ajuns in Republica (chiar daca indirect).
    • Like 0


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult