Marin Dumbravă face agricultură ecologică din 2010. Până acum o lună clienții săi erau în marea lor majoritate oameni cu probleme de sănătate care urmau diferite cure, și părinții cu copii mici, care începeau diversificarea sau cu diverse alergii. Lucrurile s-au schimbat însă odată cu restricțiile impuse la începutul lunii martie. Are clienți noi care i-au dublat comenzile. Și crede că această tendință se va menține sau, cel puțin, așa ar fi „logic și normal”, pentru că acum este un moment prielnic ca românii să înțeleagă cât de important este să susțină producătorii locali.
Cu două săptămâni înainte de Paște, Marin Dumbravă pregătea coletele pentru aproape 70 de clienți. Dublu, dacă nu mai mult, față de aceeași perioadă a anului trecut, când nu depășea 30 de comenzi pe săptămână, cu tot cu cele din punctele de livrare fixe din București. Infrastructura de livrare și plata cu cardul erau puse la punct demult, așa că i-a fost destul de ușor să preia și să gestioneze toate comenzile.
„Cred că efectul va fi de lungă durată pentru că românii au început să conștientizeze că este mai logic și mai normal să cumperi de la un producător local decât din supermarket. Unui mic producător îi este aproape imposibil să livreze unui retailer. Și, așa cum se spune, cămașa e mai aproape decât haina, iar într-o situație de criză cum este cea de acum, trebuie să te ajuți singur. În plus, acum pot descoperi că din punctul de vedere al calităților nutritive, dar și al gustului, legumele noastre sunt mai bune”, spune Marin Dumbravă.
“Am ieșit la pensie și am zis să nu stau. Așa că m-am apucat de agricultură”
Marin Dumbravă a fost militar de carieră. Înainte de criza din 2008 a cumpărat un teren de un hectar, în comuna Joița din județul Giurgiu, aflată de 15 kilometri de București, și după ce a ieșit la pensie s-a apucat de agricultură ecologică. Ca să nu stea degeaba. Și pentru că spune că nu îi place să umble cu jumătăți de măsură, a vrut să producă legume cu adevărat sănătoase, ecologice.
Absolvent al Academiei Tehnice Militare și, ulterior, al Universității Politehnice din București, Marin Dumbravă nu știa mai nimic despre cultura plantelor. Experiența lui în domeniul agriculturii se reducea la scurtele incursiuni pe care le făcea copil fiind la orezăria de lângă un sat din județul Brăila, unde lucra în timpul vacanțelor ca să strângă bani de haine și rechizite pentru școală. A început însă să citească și să învețe pas cu pas, pe cont propriu, parcurgând probabil un metru cub de cărți și lucrări de specialitate, așa cum povestește amuzat.
La fel a făcut și investiția de aproximativ 100.000 de euro. Pas cu pas, în fiecare an, din banii proprii. Mai întâi a construit solariile și sistemele de irigații, apoi a achiziționat storcătoare de fructe și legume, deshidrator, imprimantă pentru etichete, lăzi frigorifice și alte echipamente de care avea nevoie pentru a-și asigura un flux continuu de vânzări, tot timpul anului.
Din primăvară până toamnă – verdețuri și legume proaspete, iarna – produse congelate și tradiționale
Aceasta a fost strategia pe care a gândit-o încă de la început. Să aibă produse pe care să le poată vinde și iarna astfel încât să își poată plăti muncitorii care lucrează pentru pregătirea culturilor primăvara.
Și astfel, dacă primăvara din ferma Biodumbrava pleacă în special verdețuri, vara, roșii, castraveți, ardei, vinete, dovlecei, iar toamna în special rădăcinoase și varză, iarna se vând legume și fructe congelate sau dezhidratate și produse tradiționale precum murături, zacuscă, ghiveci de legume sau dulcețuri.
Găsirea forței de muncă este una dintre cele mai mari provocări căreia trebuie să îi facă față, spune Marin Dumbravă, mai ales că nu poate menține același număr de angajați pe tot parcursul anului. În timpul iernii, păstrează 2-3, dar în restul anului ajunge să aibă nevoie și de 7-8. Oamenii care muncesc la ferma sa vin din satul Joița sau din satele învecinate, dar îi este destul de greu să îi găsească pentru că mulți sunt plecați să lucreze în străinătate.
Culturi tradiționale și culturi la mare căutare
Tot ca parte a strategiei a fost și cultivarea, pe de o parte a soiurilor tradiționale românești, iar pe de altă parte a unor soiuri foarte vechi, dar pe care românii le-au descoperit de curând și au început să le consume datorită calităților lor nutritive superioare: kale, cicoare, andive, broccoli, baby spanac, napi, macriș, mangold, red mustard, rucola. Producția acestora este valorificată și prin transformarea lor în sucuri care sunt congelate, sau pudră, ori sunt dezhidratate, și care se vând, de asemenea, pe aproape întreg parcursul anului.
Iar aceasta este o soluție eficientă pentru agricultura de tip ecologic în vederea limitării pierderilor care pot apărea oricând. Pentru că, spre deosebire de agricultura convențională unde controlul pe producție este mai ridicat, în cazul culturilor ecologice există tot timpul riscul compromiterii de către dăunători, împotriva cărora nu se poate acționa cu substanțe chimice. În plus, în lipsa folosirii substanțelor care să stimuleze creșterea și producția, ritmul de creștere a plantelor este mult mai lent. Aspect care se reflectă în preț.
Cum a ajuns Biodumbrava în supermarketuri
Marin Dumbravă are clienți vechi pe care îi întâlnea până de curând în punctele de distribuție din Drumul Taberei sau la Băcănia veche, unde ajungea în fiecare zi de miercuri, după ora 19.00. Cu alții, care comandă prin telefon și primesc comanda prin curier, sta de vorbă și câte jumătate de oră despre proprietățiile și beneficiile plantelor și legumelor ecologice. De obicei, clienții săi comandă o dată pe săptămână, iar valoarea medie a unui coș este de 80 de lei. Sunt însă și perioade în care vânzările nu merg bine și atunci trebuie căutate soluții.
Un astfel de moment a fost în perioada 2013-2014, când numărul clienților a scăzut, și s-a văzut nevoit să se orienteze către supermarketuri. Și a început să își comercializeze produsele în Cora și în Carrefour. În cele din urmă, a rămas numai cu distribuția în Carrefour, pe care însă acum a sistat-o temporar pentru a putea răspunde cererii venite din partea clienților direcți, care fie l-au descoperit acum, fie l-au redescoperit.
Marin Dumbravă împlinește anul acesta 64 de ani și spune că își va continua activitatea la fermă atâta timp cât va mai putea. Au fost nenumărate momentele în care a vrut să renunțe, dar l-a motivat tot timpul feed-back-ul venit din partea clienților. Celor cărora nu va obosi să le vorbească despre importanța consumului de legume sănătoase.
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor: Un pic de nebuie și de curaj
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România: Multă voință ca să treci peste toate obstacolele
A existat vreun moment în care ai vrut să renunți: Nu unul, au fost mii de momente
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun: Ori de câte ori primesc feed-back bun de la clienți
Ce este antreprenorul: Cel care are foarte mult curaj și tenacitate. Nervi de oțel și spirit de sacrificiu.
Fișă de business. Obiectiv
Investiția totală: aproximativ 100.000 euro
Număr de angajați: 3-8 (în funcție de sezon)
Timp de recuperare a investiției: N/A
Cifra de afaceri: N/A
Profit: N/A
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.