Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Eficientizare: Câte cheltuieli pot să se taie într-o singură companie de stat în 2021 față de 2020! Și mai sunt încă 799!

birou - munca

Foto: Natee Meepian / Alamy / Alamy / Profimedia

PNRR s-ar putea să reprezinte un punct de inflexiune în istoria economică a României. Peste ani, privind retrospectiv, vom afirma „Uite, din acest moment s-au schimbat lucrurile!”, la fel cum astăzi spunem că abia din momentul intrării în UE economia României a accelerat; până atunci, în anii 90 pierdusem un deceniu în balta reformelor „graduale”, întârziate, promise, dar nefăcute. Până la urmă România a făcut reforme, fiindcă aceasta era condiția aderării la UE.

Și azi avem mare nevoie de reforma administrației, a statului. Tot ce ține „de stat” reprezintă terenul fertil pe care cresc risipa, corupția, incompetența, lenea, pupincurismul, clientelismul, arivismul etc. Această deșertăciune a sectorului public este plătită de fiecare cetățean, fie prin taxe, fie prin calitatea scăzută a serviciilor publice; generațiile viitoare vor plăti și ele, cu dobândă cu tot.

România s-a angajat să întreprindă ample reforme, reforme care vin la pachet cu fondurile pe care statul român le va accesa de la UE. Una dintre ele este reforma companiilor de stat. Statul are circa 800 de companii, cel mai mare număr din Europa. PNRR ar putea reprezenta levierul cu care aceste companii să fie mișcate în direcția unei performanțe mai bune. Aceasta se poate realiza prin reorganizarea, privatizarea și creșterea calității managementului.

Din ce am observat, rezervele de eficiență existente în aceste companii, ca de altfel în întreaga administrație publică, sunt ample. Se pot economisi bani din foarte multe locuri, dacă îți pasă și dacă nu te lași înfrânt de inerția și de opoziția „sistemului”. Bunăoară, iată un indiciu despre cât de mari sunt aceste rezerve de eficiență, în compania pe care o cunosc bine, Fondul Român de Contragarantare.

Prevederi bugetare 2021 în raport cu prevederile bugetare pentru anul 2020:

- cheltuieli cu materiale consumabile: -38% (a se citi: minus 38 la sută!)

- cheltuieli cu materiale de natura obiectelor de inventar: -49%

- cheltuieli cu întreţinerea şi reparaţiile: -25%

- cheltuieli privind chiria: -21%

- prime de asigurare: -31%

- cheltuieli de protocol, reclamă şi publicitate: -96%

- cheltuieli de deplasare, detaşare, transfer: -41%

- cheltuieli poştale şi taxe de telecomunicaţii: -63%

- cheltuieli privind întreţinerea şi funcţionarea tehnicii de calcul: -44%

- cheltuieli cu pregătirea profesională: -50%

- Cheltuieli de natură salarială (au reprezentat în 2020 jumătate din cheltuielile operaționale totale): -9%

Acesta este un exemplu. Cum spuneam, statul are 800 de companii, poate mai există și alte exemple.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Alex Livadaru

Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult