Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Epics, clujenii care aduc „cabina de făcut amintiri” la petreceri private și evenimente corporate. GENERAȚIA B

Totul a început cu o întrebare: De ce nu există cabine de fotografii instantanee care să le amintească vizitatorilor unui obiectiv turistic sau participanților la un eveniment de experiența de acolo? „Un coleg care lucra în industria nunților a ridicat această problemă în 2013, am stat și am discutat un pic și am spus: Hai să facem”, își amintește Cătălina Gal, cofondatoarea Epics.

Au început să se documenteze, au construit o cabină foto deschisă, au cumpărat o imprimantă și un soft și au început să meargă la primele evenimente. Însă misiunea s-a dovedit a fi grea la propriu. Cabina era mare și pătrățoasă, cântărea mult, era dificil de transportat și utilizat. „Cel mai amuzant lucru era că avea un blitz care funcționa pe baterii și în timpul unui eveniment schimbam 100 de baterii. Asta însemna să mă urc pe scăunel, pentru că nu ajungeam la el, luam de sus blitz-ul, îi puneam bateriile și continuam sesiunile foto. Find orientați spre îmbunătățire continuă, n-am stat foarte mult așa”, povestește Cătălina Gal. 

Epics

„Omulețul” care creează amintiri

În toamnă, pe când discuta la masă cu soțul și cu partenerul său de afaceri a prins contur, pe un meniu de restaurant, ideea unei noi cabine foto deschise.

„A apărut forma asta care este cunoscută astăzi, „omulețul de zăpadă”. De ce l-am construit așa? Pentru că trebuia să fie atât de ușor și așa de compact la final, astfel încât și o fată să îl poată asambla. Trebuia să pot să ridic și eu fiecare segment și să îl pot monta, iar toată aparatura să fie înăuntru și să fie în așa fel legată una de alta încât să nu mai fiu nevoită să mă urc pe scăunel. Am folosit alt material și a apărut prima cabină îmbunătățită, V2, foarte frumoasă. Lucea”, spune antreprenoarea. Tot atunci i-a venit și ideea numelui, devenit marcă înregistrată în Uniunea Europeană: Epics. Printre primii clienți care i-au contractat au fost două firme de IT din Cluj, care i-au chemat la petrecerile lor de Crăciun. Pentru Revelionul 2013-2014 trebuiau să fie prezenți în trei locuri diferite, între care un mare hotel din oraș. Cum aveau doar două cabine au fost nevoiți să o construiască pe a treia într-un timp record. 

La început, lucrau până la trei dimineața înaintea unui eveniment

Își amintește că în primul an, lucrau până la trei dimineața pentru a pregăti un eveniment. „Pe atunci, softul era extrem de înapoiat. Tu făceai un eveniment și îmi spuneai cum vrei să arate poza. Urmau testele, iar software-ul de la Photo Booth nu mă lăsa în timp real să văd ce modificări fac. Trebuia să printez, să văd cum iese fotografia, să îmi dau seama dacă trebuie mutat textele mai la dreapta sau mai la stânga. Și ne apuca trei dimineața”, spune Cătălina Gal. 

La început, oamenii nu știau despre ce e vorba să confundau cabina cu un bancomat sau cu un automat de cafea. Pentru a se extinde, au hotărât în aprilie 2014 să facă, timp de șapte nopți în șapte cluburi din Cluj. „Acolo era publicul nostru țintă ni s-a părut. A fost un tur de forță: dimineața făceam layout-ul, noaptea eram în club, dimineața la ora 8 trebuia să trimitem fotografiile. Acum se trimit automat, atunci nu și trebuia să stăm, să le alegem, să le punem într-un folder. În a șaptea zi, nu mai eram buni de nimic”, continuă ea.

„Am vrut să fii tratat impecabil de la cap la coadă și să nu simți niciun moment că nu ți s-a răspuns la întrebare sau că ai cerut ceva și nu ai primit”

După acest tur, au avut nevoie de un angajat să facă față comenzilor. Astăzi Epics are 18 cabine, 6 angajați permanenți la sediul din Cluj, 10 asistenți part-time care sunt prezenți la avenimente și câteva francize în țară. Firma care s-a pus pe picioare cu 8.000 de lei are acum o cifră de afaceri de 120.000 de euro.

La finalul anului 2014, cineva i-a întrebat dacă nu vând cabine, așa că au avut de luat o decizie: „Vindem sau mergem în alt sistem? Scopul nostru este să oferim servicii impecabile. Să fii tratat impecabil de la cap la coadă și să nu simți niciun moment că nu ți s-a răspuns la întrebare sau că ai cerut ceva și nu ai primit. Din cauza asta, și ofertele noastre erau foarte bine scrise, întrebam mereu clienții: Înțelegeți? E ok? Totul a fost testat până am definitivat cum să arate un mail de ofertă, cum să arate oferta respectivă. Ca să putem păstra controlul calității, am decis să oferim francize”, spune ea. Prima franciză a fost dată în urmă cu trei ani pe județul Mureș și a doua pe București. Apoi a urmat o pauză: „Voiam să fim siguri că sistemul funcționează, că fac profit. Dovada faptului că funcționează și că a meritat este că după cei trei ani, au semnat continuarea francizei”. Așa că recent, au mai acordat trei noi francize și vor să extindă sistemul la nivel național. 

Cum au evoluat cabinele

Între timp, cabinele, construite 100% în România, au evoluat. Nu mai sunt lucioase, ca să nu se zgârie cu ușurință, și sunt făcute dintr-un material mult mai ușor și rezistent. Anul trecut, în timpul furtunii din Vestul țării, au avut două cabine la un eveniment în aer liber din Arad. Au fost dărâmate, dar nu s-au stricat, spune Cătălina Gal. 

În prezent, cabinele sunt folosite în proporție de 65-70% la evenimente private, iar restul la evenimente corporate. Pentru că sunt modulare, pot fi micșorate și amplasate le petrecerile pentru copii. 

Însă în viitor vor să se concentreze, odată cu creșterea numărului de francize, mai mult pe clienții corporate. „Pentru clienții foarte mari, care fac activări de brand vrem să devenim singura soluție viabilă pentru activări de brand care să acopere toată țara”, își dorește cofondatoarea Epics. 

Articolul face parte din seria Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Foarte faina ideea. In ritmul acesta, se pot extinde si in afara tarii in curand.
    • Like 0
    • @ JohnKelheim
      Nu stiu, tinand cont ca e relativ simplu sa-ti faci si singur o "cabina" daca ai: o camera foto, o tableta, o imprimanta, un set de lumini, un fundal, accesorii. Par multe, dar un fotograf profesionist probabil le are deja pe cele scumpe, iar cele ieftine le iei din Jumbo sau Lidl. Da, n-o sa ai carcasa aia frumoasa dar butucanoasa.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult