În fiecare dimineață, Alexandru Păduraru și colega lui, Cristina Conăcel, ieșeau de la metrou la Victoriei și se îndreptau, ca alți angajați ai companiilor multinaționale, spre una dintre clădirile de birouri din zonă. În timp ce ceilalți urcau cu lifturile la etaj, ei rămâneau la parter, la o cafenea: acolo au avut un an și jumătate „biroul”, de la care plecau de multe ori seara, la ora închiderii. Astăzi, start-up-ul pe care l-au creat, Creative Tim, are o cifră de afaceri de 500.000 de euro anual și o echipă de 10 oameni, iar produsele lor au fost descărcate, în versiune gratuită sau pro, de peste 500.000 de ori.
În anul trei, Alexandru, pe atunci student la Facultatea de Matematică-Informatică, a Universității din București, a început să facă, împreună cu Cristina, site-uri web. Pentru că nu își puteau permite un sediu, dar credeau că se puteau coordona mai bine dacă lucrau împreună, au ales să lucreze de la cafenea. „Eu eram pe partea de design, ea coda. Eram o agenție de web design, cu doi oameni și am început, încet-încet, să avem o listă de clienți, dintre care unul mare, din Germania, cărora le făceam diverse site-uri. De la un punct, ne-am dat seama că mereu când venea un client nou trebuia să facem totul de la capăt - structura paginii web, formularele de înregistrare etc”, povestește tânărul în vârstă de 26 de ani.
„Am început să spamăm oamenii. Ne-au ignorat masiv și am schimbat strategia”
Au început atunci să facă atunci o serie de șabloane pentru uz intern și s-au gândit că și alte agenții sau alți web-designeri s-ar putea lovi de aceeași problemă. „Am început să spamăm oamenii pe diverse rețele: Salut, uite ce am făcut noi. Nu a intrat nimeni pe site. Ne-au ignorat masiv. Am realizat că noi le ofeream doar o componentă mică, iar ei nu înțelegeau cum îi poate ajuta componenta respectivă”, spune.
După câteva luni au schimbat abordarea. „Am început să construim niște pachete mai mari și să-i facem pe oameni să înțeleagă că pot să își facă un site cu pachetul nostru complet. Cred că am lucrat vreo două-trei luni la un kit web care conținea mai multe elemente, precum ingredientele pentru o pizza. Noi înainte îi dădeam omului măsline și îi spuneam: Faci ce vrei cu ele. Apoi el spunea. Nu, că am și eu măsline. De data asta îi spuneam: Ia pachetul ăsta cu măsline, roșii, blat, mozzarella, tu le pui cum vrei între ele, dar o să îți iasă o pizza foarte bună”, explică Alexandru Păduraru.
Ca să atragă atenția asupra lui, au numit kitul „Get shit done”. „Ne-am gândit că o să îi supere pe unii, că o să îi bucure pe alții, dar la vremea respectivă asta era mantra antreprenorilor, a start-up-urilor. Toată lumea își propunea asta”, spune antreprenorul. Au început să își promoveze produsul în comunitățile tech, iar un influencer l-a văzut și l-a postat pe un site foarte cunoscut din SUA, Product Hunt. Site-ul lor, care până atunci avea doi sau trei vizitatori, a avut brusc 12.000 de vizitatori. Mulți au descărcat kitul și l-au apreciat, iar produsul a fost recomandat după câteva zile într-un newsletter de specialitate. Acela a fost momentul când site-ul a început să aibă un flux constant de vizitatori.
„Eram luni la birou, lucram pentru un client și am primit email de la PayPal că am primit 39 de dolari”
A urmat apoi varianta premium a produsului, cu versiuni între 39 și 299 de euro. „Am văzut că acest kit e populat și am făcut și varianta premium pe care să cerem bani. Era exact același design, doar că avea mai multe elemente, mai multe pagini de exemple, secțiuni. Îți luai kitul, luai două trei poze și un text și era gata. Tu te ocupai doar de partea din spate, pentru că designul din față era asigurat”, spune Alexandru Păduraru. După trei zile, a venit și primul client.
„A fost un sentiment foarte ciudat și interesant. Eram luni la birou, lucram pentru un client și am primit email de la PayPal că am primit 39 de dolari. De unde sunt ăștia, că noi n-am făcut nimic acum pentru banii ăștia? Atunci am realizat că venitul ăla este un venit pasiv, pentru care tu ai investit înainte, dar pentru care nu mai ai foarte mult de lucru ulterior”, și-a dat seama.
40% dintre clienți vin din SUA
De la jumătate anului 2015, proiectul Creative Tim a devenit mai profitabil decât site-urile pe care echipa, ajunsă acum la patru membri, le făcea pentru clienți. Așa că s-au concentrat exclusiv pe crearea de noi produse. Astăzi, pe site sunt înregistrați peste 270.000 de utilizatori care au descărcat produsele, în varianta gratuită sau premium, de peste 500.000 de ori. 40% dintre clienți vin din SUA, 30% din Europa, încă 30% din Australia, Rusia, China sau Japonia și un procent infim din România.
„Acum ne-am extins mai mult și oferim, pe lângă kiturile web, și design pentru dashboarduri, dashboardurile fiind panourile acelea de administrare. De câteva luni am început să intrăm un pic și pe alte nișe. Noi nu gândim pe termen scurt, noi ne gândim cum să investim profitul ca să creăm noi produse și să ajungem pe noi piețe”, spune cofondatorul Creative Tim.
Acesta povestește că unul dintre produse este folosit la Stanford, pentru catalogul lor intern, de la Departamentul Medical, fapt de care și-a dat seama atunci când un reprezentant al universității le-a scris întrebându-i dacă poate să personalizeze culoarea. Sau pentru tool-uri interne la companii de telecomunicații, diferite prezentări de firme, dar și pentru site-uri de dating. „În partea cea mai de jos, ar fi site-uri porno. Și asta s-a întâmplat atunci când cineva ne-a furat un produs, a făcut un site și l-a luat cu tot cu Google Analytics-ul nostru, astfel încât puteam vedea tot traficul lui. Și am intrat, am văzut că e un site porno și i-am scris. Nu știu cum ai codul ăsta la tine, dar scoate-l, că avem acces la datele tale și pe noi nu ne ajută la cine știe ce”, spune Alexandru Păduraru.
Piratarea, o formă gratuită de marketing
Uneori, se întâmplă ca produsele lor să fie piratate, dar Alexandru Păduraru preferă să vadă în această practică o formă gratuită de marketing. „Avem problemele astea în special cu indienii. Asta în primul rând îți dă de înțeles că faci ceva bine, în al doilea rând este marketing gratuit. Dacă oamenii ăia fac un proiecțel mic pentru ei să fie sănătoși, nu mă deranjează. Dar dacă fac site-uri pentru clienți și clienții sunt serioși, ăia or să întrebe. Ai licență? Du-te și cumpără, ca să nu fiu dat în judecată. Asta e strategia celor de la Microsoft”, spune Alexandru Păduraru.
În fiecare lună, echipa creează în jur de trei produse noi, dar vrea să ajungă să vândă pe Creativ Tim și teme de site-uri de la alți web designeri.
Articolul face parte din seria Generația B, generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.
Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Si procentul "infim" de clienti din Romania, indiferent ca e vorba despre versiunea gratuita sau cea Pro, spune ceva. Las cititorii sa traga singuri concluziile.
Rar mi-a fost dat să constat în direct lipsa de profesionalism a unor oameni de televiziune, incapacitatea lor în a discerne între o știre de senzație și o banală gargară, cu final dinainte știut, al unui membru al guvernului. Astăzi, în jurul prânzului, urmăream buletinul de știri de la Realitatea tv. La un moment dat, se face legătura cu reporterul de teren aflat la sediul DIICOT unde pesedistul Romică Părpălea făcea declarații despre modul în care actualul ministru de interne Carmen Dan, îi îndemna, la ordinul lui Dragnea, pe membrii comisiei electorale, să falsifice numărul total de votanți la referendumul din 2012 în așa fel încât să fie atins pragul de validare al scrutinului. Ei bine, tocmai când informațiile denunțătorului demascau, din interiorul PSD-ului, malversațiunile comise de oamenii lui Dragnea în județul Teleorman cu ocazia acelui referendum, pentru care Dragnea a și primit 2 ani cu suspendare, "deontologii" din studioul Realității întrerup transmisia în direct de teama de a nu rata o declarație a Olguței Vasilescu pe tema arhicunoscută a legii salarizării, unde pe lângă bla bla-ul cotidian a ținut să-i admonesteze pe sindicaliști că nu știu matematică. Aceeași "deontologi", nu s-au lămurit nici până astăzi că de la oamenii PSD-ului, unde excelează tandemul Șerban-Nicolicea, Codrin Ștefănescu, Palada, Olguța Vasilescu, Florin Iordache, Moș Teacă și câți alții, nu vei obține niciodată o informație izvorâtă din onestitate și bună credință ci doar dezinformări izvorâte din directivele trasate de la partid sau din minciunile programului electoral.
PS. Deși pe treptele DIICOT-ului erau reporteri de la toate televiziunile, niciuna nu a transmis live mărturia psdistului Părpălea. Totuși, cei de la Realitatea au fost singurii care au reluat-o în jurnalele următoare.
Bine spus! Amin!
Cu toate astea, camasile cu modele traditionale (cusute "manual" in China, evident), gogosile, clatitele umplute cu alte clatite mai mici si alte bazaconii de genul asta sunt mult mai pe placul si intelesul romanilor. Dovada in articol, unde clientela din Romania e amintita doar asa, din pur orgoliu national.
In sfarsit un startup fara covrigi si camasi nationale cu cifra de afaceri de 300 de euro pe luna!