Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Fiscul ne va lipi pe ușă înștiințările cu datoriile la stat. Cele mai importante modificări recente ale Codului de procedură fiscală

control

(Foto: Guliver/Getty Images)

Codul de procedură fiscală a suferit mai multe modificări la începutul lunii septembrie, odată cu intrarea în vigoare a unei ordonanțe a Guvernului. Practic, modificările vizează mai multe domenii, așa cum voi arăta în cele ce urmează.

Modificarea Codului de procedură fiscală s-a produs la 3 septembrie 2017, atunci când a intrat în vigoare Ordonanța Guvernului nr. 30/2017. Totuși, anumite prevederi vor fi aplicate ulterior acestei date și chiar de la 1 ianuarie 2018. 

Spre exemplu, au fost introduse noutăți în ceea ce privește verificarea firmelor și persoanelor fizice. Mai precis, metodele de inspecție au fost redefinite, astfel că acum vorbim de inspecție prin sondaj, inspecție exhaustivă și inspecție electronică, în loc de verificare prin sondaj, verificare exhaustivă și control electronic. Totodată, primele două dintre acestea constau acum și în verificarea perioadelor impozabile.

În plus, a apărut posibilitatea ca o firmă să poată fi supusă, concomitent, atât unei inspecții fiscale, cât și unui control inopinat, măsura fiind posibilă în situațiile în care în alte proceduri sunt necesare constatări în legătură cu operațiuni și obligații fiscale supuse unei inspecții fiscale în derulare.

În ceea ce privește inspectarea averilor nedeclarate de persoanele fizice, au fost clarificate mai multe aspecte. Astfel, pot fi supuse inspecției, după stabilirea persoanelor ce reprezintă risc fiscal, acele persoane fizice pentru care se constată o diferență nedeclarată de venituri mai mare de 10%, dar nu mai puțin de 50.000 lei. Durata maximă a verificării efectuate asupra unei persoane fizice este de cel mult 365 zile de la data comunicării avizului de începere a inspecției.

De asemenea, O.G. nr. 30/2017 introduce noutăți la executarea silită și sechestrarea bunurilor. Astfel, executarea silită se suspendă acum și pentru perioada în care un contribuabil notifică autoritatea fiscală de intenția de a depune o garanție de bună execuție.

Prezentarea scrisorii de garanție sau a poliței de asigurare se poate face, de către contribuabil, într-un termen maxim de 45 de zile de la data comunicării deciziei prin care sunt stabilite creanțele fiscale. În caz contrar, organele fiscale sunt îndreptățite să continue executarea silită.

Atenție! Scrisorile de garanție pot fi emise acum și de instituțiile financiare nebancare, nu doar de către bănci.

Totodată, bunurile mobile și imobile nu mai sunt sechestrate dacă valoarea acestora este mai mică de 1% în cazul în care valoarea obligațiilor de plată este peste 500.000 lei. În plus, bunurile sechestrate vor putea fi vândute și prin licitații organizate online, conform unei proceduri ce urmează să fie stabilită printr-un ordin de ministru.

O.G. nr. 30/2017 a modificat și regulile prin care autoritățile fiscale comunică documentele pe care le emit contribuabililor. Concret, noutatea constă în faptul că organele fiscale pot comunica actul administrativ-fiscal direct la domiciliul contribuabilului, transmiterea efectuându-se prin reprezentanți împuterniciți.

În cazul în care contribuabilul nu se află la domiciliu sau refuză primirea actului administrativ-fiscal, organele fiscale pot comunica documentul prin afișarea unei înștiințări chiar pe ușa domiciliului fiscal.

Și în domeniul eșalonării la plată s-au produs mici schimbări, fiind reglementat în mod expres că eșalonarea la plată se acordă de către organul fiscal central pe o perioadă de cel mult cinci ani, atât timp cât sunt îndeplinite condițiile de acordarea a acesteia, prevăzute în Codul de procedură fiscală.

Nu în ultimul rând, persoanele ce desfășoară profesii libere răspund acum cu bunurile din patrimoniul de afectațiune pentru plata obligațiilor fiscale.

Dacă patrimoniul de afectațiune este insuficient pentru acoperirea obligațiilor, în acest caz persoana ce desfășoară profesia liberă răspunde cu bunuri din patrimoniul personal.

Măsurile prezentate mai sus nu sunt singurele modificări aduse recent Codului de procedură fiscală, însă sunt, în opinia mea, printre cele mai importante. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon elevi-

Educatori, învățători, profesori, cu toții sunt obosiți și fără chef. Dacă nu se urlă pe un etaj dintr-o școala, sigur se vorbește printre dinți. Dacă nu merg manipulările fine, sigur merg metode care sfredelesc sufletele celor mici cu replici grele. (Foto: Guliver/Getty Images)

Citește mai mult

Microsoft Envision Forum

Peste 800 de reprezentanți ai mediului de afaceri au luat parte, la București, la cea de-a VII-a ediție a Microsoft Envision Forum. În timpul conferinței, Gerd Leonhard - cunoscut futurist și autor, Raymond Campbell - fondator și CEO al Phulukisa Health Solutions și Cedric Dumont – aventurier și antreprenor au discutat despre transformarea digitală.

Citește mai mult