(Foto: Guliver/Getty Images)
Firmele și persoanele fizice plătitoare de TVA care prestează servicii sau livrează bunuri taxabile, în România, vor aplica din 2018, în mod obligatoriu, un sistem de plată defalcată a TVA, care presupune deschiderea unui cont separat, dedicat exclusiv sumelor aferente circulației TVA. Totodată, contribuabilii vor putea opta pentru aplicarea noului mecanism și mai devreme, între 1 octombrie și 31 decembrie 2017, situație în care vor beneficia de anumite facilități fiscale.
Toate aceste măsuri au fost adoptate de Executiv și se regăsec în Ordonanța Guvernului nr. 23/2017, act normativ ce a intrat în vigoare duminică, 3 septembrie 2017.
Aplicarea sistemului de plată defalcată a TVA, cunoscut și ca TVA split payment, se va face opțional între 1 octombrie și 31 decembrie 2017, pentru facturile emise/ avansurile încasate începând cu prima zi a lunii octombrie, și în mod obligatoriu de la 1 ianuarie 2018 pentru facturile emise/ avansurile încasate începând cu această dată.
Sistemul se va aplica pentru toate livrările de bunuri/ prestările de servicii taxabile din punct de vedere al TVA, cu excepția acelor operațiuni supuse regimurilor speciale de TVA, ca de exemplu regimul special pentru bunurile second-hand, pentru agențiile de turism, pentru agricultori sau regimul special de scutire pentru micile întreprinderi ori pentru care se aplică măsuri de simplificare.
Funcționarea noului mecanism de TVA
Fiecare persoană juridică ori persoană fizică care este înregistrată în scopuri de TVA în România va avea obligatoriu un cont separat de TVA, diferit de contul curent, prin acest cont urmând să fie încasat TVA de la clienți și plătit TVA către furnizori ori către bugetul de stat. Prin urmare, factura emisă de un plătitor de TVA va trebui achitată prin două plăți:
- una în contul curent, reprezentând valoarea produselor/ serviciilor;
- una în contul de TVA, reprezentând valoarea TVA pentru produsele/ serviciile respective.
Atenție!!! Sunt obligate să achite TVA-ul furnizorului în contul său de TVA toate persoanele impozabile și instituțiilor publice, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA. Excepție vor face doar persoanele fizice impozabile care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA și nici nu au obligația să fie înregistrate.
De asemenea, vor fi exceptate de la plata defalcată doar plățile efectuate în numerar și cele efectuate cu cardul sau substitute de numerar, indiferent de statutul persoanei care face plata. Pentru aceste tranzacții, entitățile care vor încasa banii vor avea la dispoziție 7 zile lucrătoare pentru a depune TVA aferentă în propriul cont de TVA.
Sumele acumulate în contul de TVA vor putea fi utilizate doar pentru un număr limitat de situații, precum efectuarea de plăți către bugetul de stat, efectuarea plătii TVA în contul de TVA al furnizorilor/ prestatorilor pentru anumite tipuri de achiziții și în alte cazuri specifice. În ceea ce privește transferul din contul de TVA într-un cont de altă natură, al titularului sau al altei persoane, acesta se va face numai cu aprobarea prealabilă a ANAF, aprobare care, conform Ordonanței, ar trebui să fie făcută în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
Deschiderea contului de TVA
Potrivit prevederilor din O.G. nr. 23/2017, conturile de TVA vor fi deschise la Trezoreria statului și/ sau bănci.
Astfel, Trezoreria va deschide gratuit și automat câte un cont de TVA pentru toți operatorii economici cu cod de TVA, fără să fie nevoie de vreo solicitare din partea acestora din urmă. Pentru operațiunile în conturile de TVA deschise de Trezorerie nu vor fi percepute comisioane, însă este important de știut că aceste conturi vor putea fi utilizate doar pentru plățile în lei. Deși aceste conturi nu vor avea comisioane, este de menționat că ele încă nu permit efectuarea tranzacțiilor prin internet banking, ci doar prin depunerea de OP-uri pe suport de hârtie, la ghișeul trezoreriei. Sistemul de internet banking se estimează că va fi implementat abia în a doua jumătate a anului 2018.
Pe site-ul ANAF va fi publicată lista cu conturile de TVA din trezorerie, deschise pe numele tuturor entităților înregistrate în scopuri de TVA.
În ceea ce privește băncile, acestea vor fi autorizate să deschidă automat conturi de TVA pentru clienții plătitori de TVA, iar validarea acestora se va putea face timp de 90 de zile. În plus, unitățile de credit vor avea obligația de a-și informa clienții despre costurile de administrare și comisioanele practicate pentru conturile de TVA. Validarea contului se va face implicit, dacă entitatea face tranzacții prin contul respectiv. Conturile care nu au fost validate implicit sau explicit se vor închide automat la expirarea termenului de 90 de zile.
Băncile vor putea deschide conturi de TVA și pentru plățile în valută, astfel că o firmă va putea avea mai multe conturi de TVA, fără ca legea să prevadă vreo limitare în acest sens.
Creditarea/ debitarea contului de TVA
Actul normativ intrat în vigoare zilele trecute stabilește că în contul de TVA se vor încasa:
- TVA aferentă vânzărilor de bunuri/ prestărilor de servicii;
- depuneri de numerar pentru TVA aferentă vânzării încasate cu numerar sau prin cardul bancar;
- transferuri din alte conturi de TVA ale titularului;
- transferuri din contul curent deschis fie la aceeași bancă, fie la Trezorerie;
- sume încasate ca urmare a unor corecții provenind din erori materiale;
- sume reprezentând transferul de TVA între membrii grupului fiscal unic;
- sume încasate ca urmare a corectării facturilor sau ca urmare a ajustării bazei de impozitare a TVA.
În ceea ce privește plățile ce pot fi făcute din contul de TVA, amintim de:
- TVA achitată în contul de TVA al furnizorului/ prestatorului;
- TVA plătită la bugetul de stat;
- transferul în alt cont de TVA al titularului;
- corecții de TVA pentru care restituirea se face în alt cont de TVA;
- corecții aferente ajustării bazei de TVA ca urmare a corectării facturilor, pentru care plata se efectuează într-un alt cont de TVA;
- restituiri în contul curent al titularului, în limita alimentării inițiale;
- sume reprezentând TVA decontate în cadrul grupului unic.
Contravenții și sancțiuni
Înainte de a enumera principalele contravenții prevăzute în O.G. nr. 23/2017, este important să amintim că orice încălcare a prevederilor Ordonanței cu privire la folosirea eronată a conturilor de TVA ori cu privire la decontarea eronată a TVA va avea un termen de 7 zile lucrătoare în care eroarea va putea fi îndreptată.
Dacă însă corectarea nu se va face în acest termen, autoritățile vor aplica contravenientului o amendă în cuantum de 0,06% pe zi din valoarea de TVA, dar pentru o perioadă nu mai mare de 30 de zile de la data efectuării tranzacției eronate.
După expirarea termenului de 30 de zile:
- clientul care nu plătește contravaloarea TVA în contul de TVA al furnizorului va plăti o amendă de 50% din sumă reprezentând TVA;
- furnizorul care încasează TVA în contul curent sau în numerar și nu transferă aceste sume în contul sau de TVA va plăti o amendă de 10% din sumă reprezentând TVA.
- clientul care achită TVA furnizorului din alt cont decât contul său de TVA va plăti o amendă de 10% din sumă reprezentând TVA.
Necomunicarea de către furnizor a unui cont de TVA în care poate fi efectuată plata se sancționează cu amendă de la 2.000 la 4.000 lei. În această situație, clientul are obligația să achite TVA în contul deschis la Trezorerie pe numele furnizorului, datele de identificare ale contul fiind disponibile pe site-ul ANAF.
Facilitățile acordate firmelor care aplică TVA split payment începând cu 1 octombrie 2018
Așa cum spuneam, toate persoanele înregistrate în scopuri de TVA vor fi obligate să aplice sistemul plății defalcate a TVA începând cu 1 ianuarie 2018.
În același timp, persoanele impozabile vor putea opta pentru aplicarea noului mecanism și mai devreme, mai precis în perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017, situație în care vor beneficia de o reducere a impozitului pe profit/ pe venit datorat pentru trimestrul IV 2017 cu 5%, dar și de anularea penalităților de întârziere aferente TVA restante la 30 septembrie 2017.
Atenție!!! În cazul în care s-a optat pentru aplicarea sistemului de TVA split payment începând cu 1 octombrie 2017, dacă acest sistem a fost aplicat eronat, cei care au optat pentru aplicarea lui vor datora amenzile prevăzute de ordonanță și prezentate anterior.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Daca fac import dintr-o tara extracomunitara sunt obligat sa platesc in vama TVA ul aferent facturii externe primite de la furnizorul extern. Cand vand marfa in tara pe factura va fi trecut tot TVA ul ( deci si cel care tocmai l-am platit in vama ). Daca beneficiarul meu va vira banii in contul de TVA eu cum pot sa recuperez suma platita in vama? Sau se va renunta la TVA de plata in vama? Sau care este procedura?
In momentul platii mele cu cardu, de exemplu plata de combustibil, cu cardul aferent societatii si contului normal (diferit de cel de tva) banii v-or fi retrasi in totalitate din contul normal ? De exemplu in contul meu se afla 100 ron iar in cel de tva inca 19ron si am de platit combustible in valore de 119 ron. Din contul meu nu se va putea plati aceasta suma chiar daca eu in realitate am 119 ron (100+19). Exemplul este pe valori foarte mici dar la volori mari cu multe tranzacti se poate ajunge la stadiul in care statul se foloseste de niste bani iar noi trebuie sa facem un fond de rezerva(de obicei destul de costisitor) pentru a puta credita statul gratuit ?
NOAPTEA MINȚII. HORROR FISCAL CU ANAF.
Vă rog să adăugați trei semne de exclamație, întrucât nu sunt contabil, nu pot să o fac.