Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Sistemul split TVA, obligatoriu din 2018. Principalele prevederi și prezentarea modului în care va fi aplicat noul mecanism

tva

(Foto: Guliver/Getty Images)

Firmele și persoanele fizice plătitoare de TVA care prestează servicii sau livrează bunuri taxabile, în România, vor aplica din 2018, în mod obligatoriu, un sistem de plată defalcată a TVA, care presupune deschiderea unui cont separat, dedicat exclusiv sumelor aferente circulației TVA. Totodată, contribuabilii vor putea opta pentru aplicarea noului mecanism și mai devreme, între 1 octombrie și 31 decembrie 2017, situație în care vor beneficia de anumite facilități fiscale.

Toate aceste măsuri au fost adoptate de Executiv și se regăsec în Ordonanța Guvernului nr. 23/2017, act normativ ce a intrat în vigoare duminică, 3 septembrie 2017.

Aplicarea sistemului de plată defalcată a TVA, cunoscut și ca TVA split payment, se va face opțional între 1 octombrie și 31 decembrie 2017, pentru facturile emise/ avansurile încasate începând cu prima zi a lunii octombrie, și în mod obligatoriu de la 1 ianuarie 2018 pentru facturile emise/ avansurile încasate începând cu această dată. 

Sistemul se va aplica pentru toate livrările de bunuri/ prestările de servicii taxabile din punct de vedere al TVA, cu excepția acelor operațiuni supuse regimurilor speciale de TVA, ca de exemplu regimul special pentru bunurile second-hand, pentru agențiile de turism, pentru agricultori sau regimul special de scutire pentru micile întreprinderi ori pentru care se aplică măsuri de simplificare.

Funcționarea noului mecanism de TVA

Fiecare persoană juridică ori persoană fizică care este înregistrată în scopuri de TVA în România va avea obligatoriu un cont separat de TVA, diferit de contul curent, prin acest cont urmând să fie încasat TVA de la clienți și plătit TVA către furnizori ori către bugetul de stat. Prin urmare, factura emisă de un plătitor de TVA va trebui achitată prin două plăți:

- una în contul curent, reprezentând valoarea produselor/ serviciilor;

- una în contul de TVA, reprezentând valoarea TVA pentru produsele/ serviciile respective.

Atenție!!! Sunt obligate să achite TVA-ul furnizorului în contul său de TVA toate persoanele impozabile și instituțiilor publice, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA. Excepție vor face doar persoanele fizice impozabile care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA și nici nu au obligația să fie înregistrate.

De asemenea, vor fi exceptate de la plata defalcată doar plățile efectuate în numerar și cele efectuate cu cardul sau substitute de numerar, indiferent de statutul persoanei care face plata. Pentru aceste tranzacții, entitățile care vor încasa banii vor avea la dispoziție 7 zile lucrătoare pentru a depune TVA aferentă în propriul cont de TVA.

Sumele acumulate în contul de TVA vor putea fi utilizate doar pentru un număr limitat de situații, precum efectuarea de plăți către bugetul de stat, efectuarea plătii TVA în contul de TVA al furnizorilor/ prestatorilor pentru anumite tipuri de achiziții și în alte cazuri specifice. În ceea ce privește transferul din contul de TVA într-un cont de altă natură, al titularului sau al altei persoane, acesta se va face numai cu aprobarea prealabilă a ANAF, aprobare care, conform Ordonanței, ar trebui să fie făcută în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.

Deschiderea contului de TVA

Potrivit prevederilor din O.G. nr. 23/2017, conturile de TVA vor fi deschise la Trezoreria statului și/ sau bănci.

Astfel, Trezoreria va deschide gratuit și automat câte un cont de TVA pentru toți operatorii economici cu cod de TVA, fără să fie nevoie de vreo solicitare din partea acestora din urmă. Pentru operațiunile în conturile de TVA deschise de Trezorerie nu vor fi percepute comisioane, însă este important de știut că aceste conturi vor putea fi utilizate doar pentru plățile în lei. Deși aceste conturi nu vor avea comisioane, este de menționat că ele încă nu permit efectuarea tranzacțiilor prin internet banking, ci doar prin depunerea de OP-uri pe suport de hârtie, la ghișeul trezoreriei. Sistemul de internet banking se estimează că va fi implementat abia în a doua jumătate a anului 2018.

Pe site-ul ANAF va fi publicată lista cu conturile de TVA din trezorerie, deschise pe numele tuturor entităților înregistrate în scopuri de TVA. 

În ceea ce privește băncile, acestea vor fi autorizate să deschidă automat conturi de TVA pentru clienții plătitori de TVA, iar validarea acestora se va putea face timp de 90 de zile. În plus, unitățile de credit vor avea obligația de a-și informa clienții despre costurile de administrare și comisioanele practicate pentru conturile de TVA. Validarea contului se va face implicit, dacă entitatea face tranzacții prin contul respectiv. Conturile care nu au fost validate implicit sau explicit se vor închide automat la expirarea termenului de 90 de zile.

Băncile vor putea deschide conturi de TVA și pentru plățile în valută, astfel că o firmă va putea avea mai multe conturi de TVA, fără ca legea să prevadă vreo limitare în acest sens.

Creditarea/ debitarea contului de TVA

Actul normativ intrat în vigoare zilele trecute stabilește că în contul de TVA se vor încasa:

- TVA aferentă vânzărilor de bunuri/ prestărilor de servicii;

- depuneri de numerar pentru TVA aferentă vânzării încasate cu numerar sau prin cardul bancar;

- transferuri din alte conturi de TVA ale titularului;

- transferuri din contul curent deschis fie la aceeași bancă, fie la Trezorerie;

- sume încasate ca urmare a unor corecții provenind din erori materiale;

- sume reprezentând transferul de TVA între membrii grupului fiscal unic;

- sume încasate ca urmare a corectării facturilor sau ca urmare a ajustării bazei de impozitare a TVA.

În ceea ce privește plățile ce pot fi făcute din contul de TVA, amintim de:

- TVA achitată în contul de TVA al furnizorului/ prestatorului;

- TVA plătită la bugetul de stat;

- transferul în alt cont de TVA al titularului;

- corecții de TVA pentru care restituirea se face în alt cont de TVA;

- corecții aferente ajustării bazei de TVA ca urmare a corectării facturilor, pentru care plata se efectuează într-un alt cont de TVA;

- restituiri în contul curent al titularului, în limita alimentării inițiale;

- sume reprezentând TVA decontate în cadrul grupului unic.

Contravenții și sancțiuni

Înainte de a enumera principalele contravenții prevăzute în O.G. nr. 23/2017, este important să amintim că orice încălcare a prevederilor Ordonanței cu privire la folosirea eronată a conturilor de TVA ori cu privire la decontarea eronată a TVA va avea un termen de 7 zile lucrătoare în care eroarea va putea fi îndreptată.

Dacă însă corectarea nu se va face în acest termen, autoritățile vor aplica contravenientului o amendă în cuantum de 0,06% pe zi din valoarea de TVA, dar pentru o perioadă nu mai mare de 30 de zile de la data efectuării tranzacției eronate.

După expirarea termenului de 30 de zile:

- clientul care nu plătește contravaloarea TVA în contul de TVA al furnizorului va plăti o amendă de 50% din sumă reprezentând TVA;

- furnizorul care încasează TVA în contul curent sau în numerar și nu transferă aceste sume în contul sau de TVA va plăti o amendă de 10% din sumă reprezentând TVA.

- clientul care achită TVA furnizorului din alt cont decât contul său de TVA va plăti o amendă de 10% din sumă reprezentând TVA.

Necomunicarea de către furnizor a unui cont de TVA în care poate fi efectuată plata se sancționează cu amendă de la 2.000 la 4.000 lei. În această situație, clientul are obligația să achite TVA în contul deschis la Trezorerie pe numele furnizorului, datele de identificare ale contul fiind disponibile pe site-ul ANAF.

Facilitățile acordate firmelor care aplică TVA split payment începând cu 1 octombrie 2018

Așa cum spuneam, toate persoanele înregistrate în scopuri de TVA vor fi obligate să aplice sistemul plății defalcate a TVA începând cu 1 ianuarie 2018.

În același timp, persoanele impozabile vor putea opta pentru aplicarea noului mecanism și mai devreme, mai precis în perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017, situație în care vor beneficia de o reducere a impozitului pe profit/ pe venit datorat pentru trimestrul IV 2017 cu 5%, dar și de anularea penalităților de întârziere aferente TVA restante la 30 septembrie 2017.

Atenție!!! În cazul în care s-a optat pentru aplicarea sistemului de TVA split payment începând cu 1 octombrie 2017, dacă acest sistem a fost aplicat eronat, cei care au optat pentru aplicarea lui vor datora amenzile prevăzute de ordonanță și prezentate anterior.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • sa imi explice si mie cineva care este scopul acestui TVA split? Eu nu am inteles de ce este "nevoie" de el ... cu atat mai mult cu cat acum se va aplica doar celor care lucreaza cu statul...??? Si statul nu plateste decat prin Trezorerie ...iar acum daca nu platesti TVA -ul pana la sf lunii ti se blocheaza suma in contul din trezorerie .... fara judecatorie...etc... deci de ce sa mai faca un alt cont ... cand se intervine asupra celui existent deja ...si nu doar pt TVA ci si pt celelalte e la fel... pot eventual sa adauge pedepsele din proiectul TVA split si e fix acelasi lucru doar ca mai simplu si fara costuri suplimentare... Si mai am o intrebare cum se explica ca nu se incaseaza decat 37% din TVA cand repet daca nu platesc TVA -ul pana la sf lunii imediat suma imi este blocata in trezorerie ... nu se aplica aceasta regula la toti sau doar 37 % din firme lucreaza cu statul ( adica are incasari in trezorerie ) ?!?!
    • Like 0
  • Ma ajuta cineva cu un raspuns?

    Daca fac import dintr-o tara extracomunitara sunt obligat sa platesc in vama TVA ul aferent facturii externe primite de la furnizorul extern. Cand vand marfa in tara pe factura va fi trecut tot TVA ul ( deci si cel care tocmai l-am platit in vama ). Daca beneficiarul meu va vira banii in contul de TVA eu cum pot sa recuperez suma platita in vama? Sau se va renunta la TVA de plata in vama? Sau care este procedura?
    • Like 0
  • De curiozitate, cand achiti cu cardul de companie, cum se fac cele mai multe achizitii curente gen papetarie, protocol, etc, cum anume faci plata? Cu 2 carduri, o sa seteze aia 2 POS-uri, cum?
    • Like 0
    • @ Maria Focsa
      La plata cu cardul se plateste normal, doar ca furnizorul atunci cand primeste banii in cont trebuie sa mute TVA-ul aferent incasarii in contul lui de TVA. In termen de 7 zile.
      • Like 0
    • @ Gabriela Zna
      Si as mai avea si eu o intrebare:
      In momentul platii mele cu cardu, de exemplu plata de combustibil, cu cardul aferent societatii si contului normal (diferit de cel de tva) banii v-or fi retrasi in totalitate din contul normal ? De exemplu in contul meu se afla 100 ron iar in cel de tva inca 19ron si am de platit combustible in valore de 119 ron. Din contul meu nu se va putea plati aceasta suma chiar daca eu in realitate am 119 ron (100+19). Exemplul este pe valori foarte mici dar la volori mari cu multe tranzacti se poate ajunge la stadiul in care statul se foloseste de niste bani iar noi trebuie sa facem un fond de rezerva(de obicei destul de costisitor) pentru a puta credita statul gratuit ?
      • Like 0
  • De 4 ani astept minunea: internet banking la Trezo. Hahahaha... O sa scap de extrasele scrise puricos si de deplasarile aiuritoare pentru ridicarea extraselor zilnice? Nu-mi vine sa cred! Astept minunea, dar nu o cred realizabila. Ce fac cu armatele de oameni de la ghisee, care risca sa moara sub muntii de dosare si hartii ce se ridica pana la tavanele inalte? Nu ma voi mai plimba cu ordinul de plata sa-l vizeze si portarul? Acum te duci la ghiseu, iti pune tanti o viza si te trimite la portar ca sa-ti spuna si el o stampila, dupa care te intorci indarat la tanti la ghiseu. E bine doar daca cel care a semnat OP-ul nu si-a modificat semnatura, si i se pare lui tanti ca nu e buna semnatura si te intorci la birou, refaci OP-urile si reiei traseul. Hahaha, mor!
    • Like 0
  • ProBono check icon
    Conturile de TVA "încă nu permit efectuarea tranzacțiilor prin internet banking, ci doar prin depunerea de OP-uri pe suport de hârtie, la ghișeul trezoreriei."

    NOAPTEA MINȚII. HORROR FISCAL CU ANAF.

    Vă rog să adăugați trei semne de exclamație, întrucât nu sunt contabil, nu pot să o fac.
    • Like 1
    • @ ProBono
      Ce "noaptea mintii"? Ce "horror"? Nu exista internet banking la Trezorerie pentru nicio operatiune. Ceea ce NORMAL, dom'le. Nu-ti dai seama ca daca am avea internet banking ar disparea nevoia de casierie la Trezo in proportie de vreo 70%? Cum sa nu tinem noi atata amar de casiere? Pe urma nu-ti dai seama, dom'le, ca in fiecare zi (sau o data la doua zile) mii de contabili ai institutiilor publice insotiti de un sofer pierd cam o ora - o ora jumate cu drumul la Trezo? Cum sa nu mai platim noi atatea mii de ora de munca zilnic si atata combustibil (atentie, in judete drumurile acestea se fac si de la primarii la Trezo, adica 70-80 de km pe sens) daca am avea internet banking? Unde te crezi, dom'le? De zecile de mii de contabili ai firmelor care au cont la Trezo si fac drumurile acelea nu mai spun pentru ca banii privatilor nu ne intereseaza decat ca sa plateasca impozitele cu care sa tinem noi in functiune ditamai aparatul de care avem nevoie pentru ca nu e internet banking la Trezo. Cam atat... si mai lasati galagia.
      • Like 1
    • @ Adrian Gabriel
      Vasile check icon
      BT are convenție cu trezoreria, poți face plăți din trezorerie prin BT online. Știu că mai au și alte bănci astfel de convenții. Dar eu nu văd cum va elimina evaziunea fiscală această măsură. Mai ales cea făcută de firmele protejate, că de, trebuie bani și pentru partid.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult