Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Frica managerilor de a delega. Trei mari greșeli pe care le fac antreprenorii

Antreprenoriat - Getty

Foto: Getty Images 

Antreprenoriatul este despre a transforma în realitate viziunea, riscul este să consideram că o idee grozavă este de ajuns și că totul va fi bine pur și simplu. Pentru fiecare poveste de succes sunt zeci care au eșuat, despre care nu se povestește la fel de mult. Nimeni nu vorbește despre cine a terminat pe ultimul loc la Olimpiadă. Alegerea și validarea ideii pe care o vei transforma în business se bazează pe trei piloni - ce știu să fac, ce mă pasionează și din ce pot face bani. Asta însă este doar fundația și este de ajuns pentru etapa inițială. Mai e nevoie să existe și validare din partea clienților. Chiar și în momentele în care astrele se aliniază perfect, ai găsit acel “ceva” al tău care te face fericit din care ai șanse să câștigi bani, de fapt abia atunci greul începe. După primii pași, afacerea ta devine complexă, fie că e vorba de servicii, tehnologie sau producție, pe lângă apar o mulțime de aspecte conexe fără de care rămai one man show și vei eșua înainte să începi. Ma refer aici la vânzări, marketing, contabilitate și HR, asta să menționăm doar o parte din mecanismele adiacente care fac să meargă angrenajul.

Din punctul meu de vedere, antreprenorii văd afacerea ca pe propriul copil. Dar de cele mai multe ori, în cazul afacerii uită de importanta specialiștilor în fiecare departament important. Când copilul tău are o problemă de sănătate nu decizi tu tratamentul, ci mergi cu el la doctor, când ajunge la vârsta la care merge la școală nu îi predai tu matematica și istorie, ci îl lași pe mâna profesorilor, iar când vine momentul să își întemeieze propria familie nu îi vei alege tu partenerul. Sau vei face aceste lucruri, dar riscul de a face o greșeală nu merită asumat dacă nu ești specialist în toate aceste domenii. La fel și în cazul afacerii tale, ai nevoie de oameni care știu despre ce e vorba, altfel riști să plătești scump presupunerea că o poți face și tu la fel de bine.

Dacă ești expert în domeniul principal al afacerii tale nu primesti brusc cunoștințe despre orice legat de gestionarea întregului mecanism. “Înconjoară-te cu oameni grozavi, deleagă autoritatea, dă-te din drum” , spunea Ronald Reagan. Si problema majoră nu este că avem impresia că le știm pe toate și vom face totul singuri, în unele situații chiar se poate asa. Problema reală este că angajăm oameni să facă anumite lucruri și apoi, din motive diferite de la neîncredere la nevoie de control, îi dăm la o parte și vrem să facem noi acele lucruri. Gândim că fiind afacerea noastră noi știm cel mai bine ce este cel mai potrivit. De ce să mai pierzi timp în căutarea angajatului sau partenerului perfect, de ce să pierzi timp cu interviuri, teste și fișe de post dacă vei sfârși prin a plăti salarii unui grup de oameni cărora o să le spui pas cu pas ce au de făcut și deseori chiar să muncești în locul lor? 

Pe lângă rezistența naturală de a lăsa fraiele din mână, antreprenorii fac trei mari greșeli în privința delegării anumitor activități.

1.    Ezitarea de a delega. Provine din senzația că nimeni nu știe mai bine ca tine să facă un anumit lucru. Faptul că succesul tău depinde de rezultate, iar pentru angajați este doar o slujbă, nu înseamnă că nu vor face bine. Uneori perfecțiunea trebuie amânată și e de ajuns ca treaba să fie făcută bine. Iar rolul unui lider sau al unui antreprenor este si să construiască generatia urmatoare de lideri oferindu-le încredere si oportunităti de dezvoltare.

2.    Graba strică treaba. Este important să delegi, însă e nevoie și de un pic de analiză. Nu te grăbi în momentul în care iei această decizie. E posibil să alegi greșit și să îți crești rezistenta la delegare pe viitor, din cauza rezultatelor slabe. Fă un plan în care să fie clar ce ai de delegat, cine va fi persoana căreia îi delegi și ce pregătire ar fi nevoie sa primească pentru a avea rezultate bune. Începe cu activitati cu impact mai mic în afacere si creste nivelul o dată cu pregatirea oamenilor si încrederea pe care o ai în ei.

3.    Subminarea procesului. Pentru că angajații sunt obișnuiți cu un sistem de conducere centrat pe antreprenor vor fi reticenți să întrebe persoana delegată și vor veni cu întrebări tot la tine. Greșeala majoră este să răspunzi acelor întrebări în loc să trimiți angajatul respectiv la cel căruia i-ai delegat activitatea. Vei crede că rezolvi mai rapid o situație însă ce faci în realitate este să subminezi autoritatea persoanei pe care chiar tu ai delegat-o să se ocupe de acea situație. 

E greu să admiți că deși e afacerea ta sunt oameni mai bine pregătiți să execute anumite activități decât tine. E la fel de greu să ai încredere în angajații tăi dacă nu le oferi oportunitati să îsi demonstreze valoarea. Rezultatele delegării pană la urmă țin de cât de excepționali sunt oamenii cu care te înconjori, cată încredere ai în ei și ce e mai important pentru tine, succesul afacerii sau egoul tău personal. Construiește o cultură care să permită o colaborare eficientă între departamente și niveluri decizionale, asigură-te că echipa crede în telul propus și a înțeles motivația și direcția dorită, iar apoi lasă-i să îți îndeplinească visul, ideal este să aveti vise comune. Tu antreprenorule ai ca rol principal să construiești echipe, să creezi plus valoare în piață și să faci viata clienților și angajaților tai mai bună. Și de fiecare dată când te pierzi în detalii și vrei să te implici în operational, nu ești concentrat pe realizarea obiectivelor tale reale. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult