Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Furie și neputință pe șosea: pedalam spre Poiana Brașov când un Audi cu numere de Olt a apărut dintr-o curbă în scârțâit de roți…

Drumul Poienii

Foto: Attila Szabo/ Inquam Photos

Noi, românii, avem o mare slăbiciune pentru maşini. Ne plac în toate dimensiunile, formele, culorile. Dacă în momentul achiziţiei o mai şi putem „aduce” din Germania, povestea va fi una de succes şi noi veşnic recunoscători bătrânicii care a condus-o doar duminica la biserică (am auzit că ăsta e un nou criteriu de selecţie).

Ştim cu toţii că infrastructura rutieră din România este deficitară, că nu avem străzi asfaltate, există gropi peste gropi pe mai toate arterele, nu avem autostrăzi etc. Strigăm ca din gură de şarpe şi arătăm politicienii cu degetul când o altă tragedie se întâmplă pe şosele.

Dar oare noi facem tot ce ne stă în putere pentru mai multă siguranţă pe străzi?

Furia şi neputinţa pe care le-am simţit într-o banală dimineaţă de sâmbătă din luna august au fost năucitoare. Pedalam liniştită pe Calea Poienii cu destinaţia Poiana Braşov când un scârţâit de roţi m-a trezit pentru a doua oară. M-am oprit. 

La câteva zeci de metri în faţa mea, un Audi cu numere de Olt care tocmai ieşea dintr-o curbă (pe contrasens) cu cel puţin 90 km/h.

Nimic ciudat, aşa-i?! Ne place viteza şi suntem veşnic într-o competiţie dacă nu cu alţi şoferi, cu noi înşine. Doar că de data aceasta, în braţele pasagerei din dreapta, un copil de patru, cinci ani stătea cu picioarele pe bord, iar pe bancheta din spate un altul, puţin mai mare, se uita şi el printre scaunele adulţilor la drum.

Niciunul dintre copii nu era aşezat într-un scaun auto având o dimensiune corespunzătoare acestuia. Ce s-ar fi întamplat cu cei doi copii dacă un urs ieşea în calea autovehiculului, dacă maşina derapa, dacă o alta urca pe celălalt sens de mers?!

Ştim cu toţii răspunsul, însă preferăm să mergem pe ideea că nouă nu ni se poate întâmpla nimic pentru ca avem carnet de ani de zile.

Siguranţa copiilor, nepoţilor noştri nu ţine de partidul care guvernează sau de momentul în care vom avea autostrăzi. Siguranţa lor ţine de adulţii cu care ei călătoresc. Investiţi timp şi răbdare în a comunica cu ei şi în a le fi exemplu.

P.S. Dragă bătrânică din Germania, fă cadou împreună cu maşina un scaun auto pentru copil şi un manual de educaţie rutieră, poate reuşim să mai salvăm câteva vieţi.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Aditu check icon
    Nu înțeleg aluzia cu bunicuța din Germania. Daca din curba sarea unu cu Logan nou-nouț fabricat in Romania care era diferența? Educația rutieră nu merge mână în mână și cu educația financiară.
    • Like 0
  • Multe detalii observate la 90 km/h. ZI mersi că nu te-a călcat și mai lasă bătrânica.
    • Like 0
    • @ Florin Ch
      "Detaliile" despre care amintesti erau de fapt 2 copii, nu un bradulet verde sau o iconita agatate de oglinda retrovizoare.
      • Like 1
    • @ Florin Ch
      QED
      • Like 1
    • @ Florin Ch
      Adică țărănoii cu haudi are dreptul la călcat bicicliști ? Întreb pentru un prieten...
      • Like 0
    • @ Mircea Rusu
      Cred ca demonstrațiile sunt in exces deja. Masuri drastice se cer. Nu știu cum se spune in latină, dar oameni atât de needucați, la un loc, greu de văzut in Europa. Să auzim numai de bine.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult