Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

GENERAȚIA B. „Move to Transylvania. We have a plan” - Elena și Adrian le arată britanicilor o Românie surprinzătoare

Move to Transilvania

Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

„Sunt interesat să înființez o companie de proiectare asistată de calculator în zona respectivă, dacă voi găsi cel puțin 50 de ingineri cu o anumită experiență”

• „Lucrez în marketing pentru o companie de turism de lux, dar scopul meu final este de înființa o mică firmă de turism ecologic și durabil pentru organizarea de tururi în stil safari în zone cu natură sălbatică și o bogată cultură locală din Europa. Mă gândesc la plimbări în care turiștii pot urmări urmele urșilor în păduri, ciclism montan, produse alimentare și vinuri ecologice produse local, cazare confortabilă într-o casă restaurată situată în munți.”

• „Eu lucrez în Londra în zona startup-urilor tech, mai ales pe latura creativă. În prezent conduc partea de creație și brand pentru unul dintre startup-urile cu o rapidă creștere în Europa, care cuprinde marketing, conținut, branding, scrierea UX și altele.”

Acestea sunt doar câteva fragmente din cele aproape 400 de emailuri trimise de cetățeni britanici, dar și din alte țări care și-au arătat interesul de veni în Transilvania ca reacție la campania „Move to Transylvania. We have a plan”, gândită de Adrian Docea, Elena Hurjui și echipa de la agenția Heraldist & Wondermarks.

Campania se adresează investitorilor și antreprenorilor britanici care vor să rămână în Uniunea Europeană și a avut deja un ecou surprinzător pe internet.

„Dacă nu îţi surâde ideea de a fi blocat pe o insulă cu Boris şi Nigel pentru tot restul vieţii tale, s-ar putea să avem un plan", sună sloganul campaniei online prin care antreprenorii britanici nemulțumiți de Brexit sunt invitați să își deschidă o afacere în Transilvania.

„Suntem generația care trebuie să schimbe România, nu putem lăsa pe umerii celor care au 15 ani acum responsabilitatea de a repara administrația, sănătatea, educația, turismul, justiția. E datoria noastră. Copiii noștri trebuie să construiască roboți și să lanseze misiuni spațiale, să vindece boli incurabile și să creeze artă, nu să facă branduri de regiune și să învețe că marketingul contează. Asta trebuie făcut acum, de fapt trebuia făcut acum 25 de ani. Mai așteptăm un sfert de secol?”

Adrian Docea, Creative Partner la Heraldist & Wondermarks

Totul a pornit de la Transylvania Beyond, un site conceput într-un weekend de Adrian Docea și 50 de euro investiți în promovarea pe Facebook. Până la sfârșitul săptămânii trecute investiția în promovarea pe Facebook era de 250 euro.

„Campania „We have a plan" a pornit de la observarea unei tensiuni în comunitatea de business londoneză: mulți manageri de companii ar prefera să rămână în UE și se gândesc la relocare. Primele opțiuni sunt, în mod evident, țările vecine. Cine s-ar fi gândit la România ca la o opțiune? Câți dintre ei au auzit măcar de Cluj? Cred că extrem de puțini dintre ei ar fi luat în considerare jumătatea estică a UE pentru o eventuală relocare”, spune pentru Republica.ro Adrian Docea, Creative Partner la Heraldist & Wondermarks.

Pe de cealaltă parte, spune Adrian, Cluj este un oraș cu resurse foarte bune pentru startup-uri și companii care să construiască produse IT, însă care are nevoie de oameni cu experiență antreprenorială.

IT-știi clujeni au nevoie de oameni cu experiență în business și startup-ing, londonezii au nevoie de o piață unde există experți în tehnologie, cu care se poate construi mai ieftin și implicit mai rapid produse pentru piață globală. „Mai întâi vrem să aducem antreprenori în tehnologie, care să construiască un produs original aici la Cluj. Ulterior putem aduce și mai mulți IT-ști care să susțină creșterea orașului”, arată inițiatorul proiectului.

Iar reacțiile nu s-au lăsat așteptate. Site-ul „Transylvania Beyond" a fost accesat în doar câteva zile de 50.000 de vizitatori unici, care au trimis pană acum aproape 400 de mesaje.

„Nu ne-am așteptat la un asemenea răspuns, e dincolo de cele mai optimiste așteptări. Ne bucură interesul oamenilor și încercam să-i sprijinim în funcție de nevoile lor specifice”, mărturiseste Elena Hurjui, Strategic Partner în agenția Heraldist & Wondermarks.

„Am dovedit că se poate face branding de regiune - și implicit putem ajuta brandului de țară - chiar fără sprijinul autorităților, doar prin inițiativă privată și prin conectarea celulelor sănătoase din societate, de la cetățeni la ONG-uri la companii interesate de promovarea regiunii. Se poate. Dacă administrația vrea să ajute, e binevenită. Dar dacă prezența administrației îngreunează proiectul, mai bine păstrăm proiectul în zonă privată și îl ținem agil și creativ, decât să-l instituționalizam și să-l încetinim. Rămâne de văzut. Da, suntem interesați să colaborăm cu administrațiile locale care au trecut în secolul XXI”
Adrian Docea, Creative Partner la Heraldist & Wondermarks

Cea mai mare parte a email-urilor primite sunt de la britanici care au aflat - mulți dintre ei pentru prima dată - de oportunitățile pe care le oferă România, și care vor mai multe informații despre o posibilă relocare în Cluj.

Unii sunt interesați de regiune ca investitori, alții se gândesc să se mute împreună cu familia, alții sunt interesați de un business în mediul rural.

Inițiatorii site-ului spun că numărul celor interesați să susțină campania crește, de asemenea, cu rapiditate: de la voluntari, organizații, branduri care vor să susțină proiectul.

Pe email-ul proiectului au trimis întrebări nu doar cetățeni britanici, ci și canadieni, ucrainieni, germani, indieni, americani. Mulți sunt din zona IT, alții sunt corporatiști londonezi care își doresc o schimbare sau vor să înceapă un business propriu. „Multora nu le cunoaștem încă background-ul pentru că de-abia am schimbat câteva mesaje cu ei, însă urmează să îi cunoaștem mai bine în săptămânile următoare”, arată Elena Hurjui (foto).

În prezent echipa proiectului se ocupă de sintetizarea tuturor informațiilor primite și încearcă să creeze categorii pentru a le putea răspunde mai ușor și mai relevant, în funcție de nevoile fiecăruia: potențiali investitori în IT, potențiali investitori în alte domenii, persoane interesate de o relocare cu familia, persoane interesate să creeze un mic business în mediul rural, persoane interesate de un an sabatic sau de o relocare temporară în România, și așa mai departe. „Dacă putem crea clustere pe baza intereselor, îi putem și ajuta mai eficient și putem să îi direcționăm spre contactele potrivite pentru a afla mai multe informații”, spune Adrian Docea.

O parte din cei care și-au arătat interesul își doresc să viziteze Transilvania și să vadă în mod real ceea ce Transilvania poate oferi.

„Momentan punem cap la cap o minimă infrastructură care să îi poată prelua: de la agenții de turism, la școli private, de la organizații ale britanicilor rezidenți în Cluj și în regiune, la bănci, agenții imobiliare, clinici private, agenții de turism, tot ce poate fi util celor care vin”, arată inițiatorii proiectului.

Inițiatorii proiectului vor ca „Transylvania Beyond" să devină ceea ce era menit să devină încă de anul trecut, când l-au lansat ca brand - sub numele „Transylvania-The Land Beyond The Forest" (traducerea din latină a numelui trans-silvania), și anume primul brand regional al Transilvaniei.

„România nu are branduri regionale, iar Heraldist a lansat acum câțiva ani de-abia primul brand local din România - brandul orașului Alba Iulia -, deci întreg domeniul brandingului de destinație este încă la început la noi în țară”, adaugă Adrian Docea.

„Transilvania este probabil cel mai notoriu brand regional din Europa de est. Nu este păcat ca România să nu folosească această notorietate și să spunem europenilor și altceva despre România și despre Transilvania? Asta ne-am dori de la „Transylvania Beyond" pentru următorul an: să devină mai mult decât o campanie, să devină un brand de regiune. Noi ne propunem să oferim tot ce înseamnă gândire creativă și coordonare strategică a campaniilor în regim pro-bono. Așteptăm și de la alte companii și organizații să contribuie cum pot mai bine”, arată inițiatoril proiectului.

Și deja apar primele semne din partea celor ce vor să ajute proiectul. Au apărut primele companii din România care se oferă să investească pentru a duce reputația Clujului, a Transilvaniei și a României mai departe. 

„De-acum într-un an va trebui deja ca proiectul să atragă nu doar investitori englezi, ci și nemți, americani, japonezi, chinezi. Și nu doar investitori, ci și turiști, studenți, familii care vor să se relocheze la noi. Este un proiect ambițios. De-abia am inceput”, arată cu entuziasm inițiatorul proiectului.

Proiectul a primit susținere proactivă de la Ministerul Afacerilor Externe prin Invest România, de la British Romanian Chamber of Commerce și din partea administrației din Alba Iulia.

Inițiatorii proiectului spun că deocamdată au primit ajutor voluntar din mai multe orașe din Transilvania, iar după ce vor reuși să asigure o minima infrastructură în Cluj, iau în calcul includerea în campanie și a altor orașe, cu sau fără sprijinul autorităților locale.

„Am dovedit că se poate face branding de regiune - și implicit putem ajuta brandului de țară - chiar fără sprijinul autorităților, doar prin inițiativă privată și prin conectarea celulelor sănătoase din societate, de la cetățeni la ONG-uri la companii interesate de promovarea regiunii. Se poate. Dacă administrația vrea să ajute, e binevenită. Dar dacă prezența administrației îngreunează proiectul, mai bine păstrăm proiectul în zonă privată și îl ținem agil și creativ, decât să-l instituționalizam și să-l încetinim. Rămâne de văzut. Da, suntem interesați să colaborăm cu administrațiile locale care au trecut în secolul XXI”, completează Adrian Docea (foto).

Ia în calcul extinderea proiectului la nivel național?

„Începem în Cluj, ne extindem la Transilvania, după care, de ce nu, ajutăm Moldova, Oltenia, Dobrogea, Muntenia, Banat să își construiască branduri regionale. După care să ajutăm orașele să își construiască branduri locale, așa cum Alba Iulia a dovedit că se poate, acolo unde există un management performant. Trebuie să înțelegem că brandurile locale și regionale sunt valoroase pentru România. Țările din vestul Europei au înțeles de mult asta, dar îi prindem din urmă în doi-trei ani dacă tragem tare”, mai arată inițiatorul proiectului.

„Trebuie să facem lucrurile astea acum, suntem generația care trebuie să schimbe România, nu putem lăsa pe umerii celor care au 15 ani acum responsabilitatea de a repară administrația, sănătatea, educația, turismul, justiția. E datoria noastră. Copiii noștri trebuie să construiască roboți și să lanseze misiuni spațiale, să vindece boli incurabile și să creeze artă, nu să facă branduri de regiune și să învețe că marketingul contează. Asta trebuie făcut acum, de fapt trebuia făcut acum 25 de ani. Mai așteptăm un sfert de secol?", întreabă retoric Adrian Docea.

Despre monetizarea proiectului inițiatorii spun că proiectul va aduce beneficii după câteva luni tuturor părțile implicate. 

„Tot ce contează este să înțelegem că dacă investim împreună, toată lumea are numai de câștigat. Să înțelegem că „We have a plan" a fost doar o primă campanie dintr-o serie de inițiative care trebuie să se întindă pe următorii zece ani, și care să aducă investiții, oameni talentați, studenți spre Cluj, spre Transilvania, spre România. Ești o bancă? Ai tot interesul să ai noi investitori în regiune, deci ai tot interesul să investești în promovarea regiunii. Investește deci în promovarea regiunii. Ești investitor imobiliar? Ai tot interesul să ai mai mulți străini care să cumpere proprietăți aici. Deci investește în promovarea regiunii. Ești IT-ist? Ai tot interesul să se relocheze startuperi din Londra aici și să creeze produse tehnologice aici, ca să înveți de la cei mai buni. Deci investește în promovarea regiunii. Ești primărie? Ai tot interesul să atragi investitori, turiști, studenți. Deci investește în promovarea regiunii. Noi de-abia am sădit o sămânța, și ne angajăm să investim în promovarea regiunii timpul nostru, creativitatea noastră, pro bono, pentru totdeauna. Tu cu ce poți să ajuți?", mai adaugă Adrian Docea. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Transilvania este un brand deja.Eu cred festivalul de film Transilvania a fost inceputul freneziei culturale care anima acum acest frumos si vechi oras numit Cluj.Dar poate si mai important si mai devreme a aparut fundatia Mihaj Eminescu trust condusa de urmasa celor ce au dat forma si nume Transilvaniei,Caroline Fernolend.Si acum acest proiect.Poate ca am stat destul in letagie...
    • Like 0
  • Un prim pas deschide posibilitatea altor pasi.Pentru'Structuri case ECO robuste si ieftine'este o oportunitate in a fi util.
    • Like 0
  • Bravo si succes cat mai mare!

    Implicati si liceenii din ultimele clase, sunt optimisti, inteligenti si au umor.
    • Like 0
  • Minunat proiect. Felicitari.
    • Like 1
  • Bravo băieți. Sunteți de ispravă și vă urmăresc cu atenție. Felicitări!
    ionel necula - scriitor
    • Like 1
  • n-ar trebui mai intai sa impadurim transilvania ? daca tot se doreste ca brandul de promovare sa fie the land beyond the forest...
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult