Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Hades și prăpastia dintre morți

Hades

Foto: Guliver Getty Images

Ideea că toți răposații ajung în Șe’ōl, loc întunecos, prăfos și pustiu, fără speranța vreunei vieți înnoite, indiferent de ce vor fi făcut în viața de pe pământ, e, așa cum am văzut, ideea dominantă despre soarta postumă a omului în Vechiul Testament. Dar Biblia nu este un bloc ideologic fără fisură, ci mărturia complexă a unei lumi ideatice mobile. Mai ales în perioada în care locuitorii Ierusalimului și ai regatului lui Iuda au fost deportați în Imperiul Babilonian, în interiorul corpusului biblic încep să apară aluzii la viața de apoi în alți termeni decât înainte. 

O dată cu primele voci profetice care anunțau posibilitatea învierii (Isaia 26,19), concepția despre locul în care se duc sufletele după moarte se schimbă și ea și, evident, o dată cu aceasta, și durata pe care sufletele urmează să o petreacă în respectivul loc capătă limite rezonabile dacă e s-o comparăm cu eternitatea fără speranță promisă de doctrina veche. În perioada persană și apoi în epoca elenistică, când lumea iudaică este din ce în ce mai expusă la influențe culturale străine, concepția despre înviere se complică cu doctrina retribuției postume, a răsplătirii sufletelor celor răposați după faptele pe care le-au săvârșit în viața pe pământ. Fapt atestat în cărțile biblice târzii, cum e, de pildă, Cartea lui Daniel, esențială pentru fundamentarea ulterioară a creștinismului. La Daniel 12,2 se spune că, la sfârșitul vremurilor, mulți din care dorm țărână vor învia, unii pentru viața veșnică, alții pentru pedeapsa veșnică.

În așa-zisa literatură apocrifă intertestamentară, care adună scrieri care nu intră în canoanele biblice, dar care derivă, imită și pretind să completeze informația din Scriptură, ideea locuirii postume este dezvoltată spectaculos. În Prima Carte a lui Enoh, păstrată integral în traducerea ei etiopiană, se spune că, după moarte, toate sufletele se adună în patru peșteri gigantice, săpate într-un munte aflat la apus și, observație esențială, separate una de cealaltă. Una dintre ele e luminată, pe când în celelalte domnește un întuneric profund. 

Prima e rânduită pentru găzduirea sufletelor celor drepți până la ziua judecății, iar celelalte, sufletelor celor uciși, a celor de tot rele care sunt chinuite și nu vor învia și păcătoase care vor învia după ce-și vor fi ispășit pedeapsa legiuită (1Enoh 22,1-13). Observația fundamentală este că aici se menține vechea concepție după care toate sufletele se duc în Șe’ol, însă locul respectiv dobândește o funcție nouă, anume aceea de sălaș al morților până la Judecata de Apoi, și, o dată cu aceasta, o durată de funcționare nouă și o geografie nouă bazată pe principii de natură morală. 

Dovada cea mai serioasă a randamentului acestei noi perspective asupra lumii de dincolo de moarte o reprezintă scindarea elitei iudaice începând cu a doua jumătate a secolului al doilea î. Hr. și până la evenimentul fatidic din anul 70 d.Hr., adică distrugerea de către romani a Templului de la Ierusalim. Astfel, o grupare socio-politico-religioasă adera la credința în înviere, pe când alta o nega vehement. Cea dintâi era mișcarea fariseică, cea de-a doua, partida saducheilor. Ceea ce îi face pe farisei speciali este că, pe lângă ideea că după moarte toate sufletele se duc în același loc, dar sunt separate pe criterii morale, aceștia susțineau oarecum contradictoriu posibilitatea ca Șe’ol-Hades să meargă numai sufletele rele, cele bune bucurându-se de ridicarea la cer.

În acest climatul general în care au fost redactate cărțile Noului Testament. Scenariul unei întregi parabole se desfășoară în Hades (: un bogat care se bucură de toate bunătățile lumești nu ia în nici un fel seama la chinul unui cerșetor care mănâncă numai din resturile de la masa celui dintâi. Săracul moare și e dus de îngeri în „sânul lui Avraam”, o regiune a aceluiași Hades, rezervată însă sufletelor meritorii. Moare și bogatul și ajunge într-o parte a lui Hades în care e chinuit de flăcări. Bogatul își ridică ochii și îi vede pe Avraam și pe săracul Lazăr, acum odihnit și liniștit și îi cere celui dintâi să-l lase pe Lazăr să-și înmoaie degetul în apă și să i-l pună pe limbă ca să se mai răcorească un pic. Însă Avraam nu se învoiește, pentru că prăpastia care îi separă pe Lazăr de bogat este de netrecut, fiecare meritându-și locul după faptele din viața de pe pământ (Luca 16,20-31). Persistă aici ideea anterioară că Hadesul este un loc care adună toate sufletele după moarte, însă că acestea își păstrează nealterată conștiința și sunt iremediabil separate în funcție de faptele lor din timpul vieții. Mai mult, se spune și în Noul Testament că Hadesul se găsește adânc sub pământ (Matei 12,40) și că e cu totul opus spațial cerului (Luca 10,15). E numit închisoare a sufletelor (1Petru 3,19) și are, la fel ca în Vechiul Testament și toată Mediterana Orientală, porți (Matei 16,18), a căror cheie o are numai Hristos, Alpha și Omega, începutul și sfârșitul (Apocalipsa lui Ioan 1, 18). Aceasta pentru că Mântuitorul a coborât după moartea sa pe cruce în închisoarea subterană, ca să le vestească sufletelor de acolo venirea împărăției (1 Petru 3,18). 

Pe de altă parte însă, există și în Noul Testament, la fel ca în cazul doctrinei fariseice ezitări cu privire la destinația sufletelor după moarte. Hristos însuși îi spune tâlharului convertit pe cruce că după moarte imediat se va afla cu el cu în rai, în paradis (Luca 23,43), iar sfântul apostol Pavel consacră, pentru creștinii adevărați trecuți dincolo, formula „a fi împreună cu Hristos” (Filipeni 1,23) și alte asemenea. Ceea ce înseamnă că drepților le este rezervat paradisul, locul senin al începuturilor, cerurile alături de Hristos, iar celorlați, răilor, nedrepților, corupților, infernul subpământean, loc de pedepsire până la Judecata de Apoi.

Ezitarea neotestamentară între unul sau celălalt scenariu se poate explica în termenii contextului ideatic în care a fost redactat Noul Testament. Totuși, credința în Hristos, în victoria lui asupra morții și a iadului, a favorizat ulterior a doua viziune, aceea a locuirii drepților răposați cu Domnul și a nedrepților în Hades. Adică în românește, prin intermediar slavon, în iad.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ideea nemuririi sufletului a patruns la evrei datorita influentei grecesti. In Geneza e descris clar ca sufletul e, de fapt, trupul + suflarea de viata de la Dumnezeu. Cand omul moare, sufletul nu mai exista, pentr uca nu ma iexista nici componentele lui. Dualismul e o idee pagana! Suferinta vesnica e doar o gaselnita nebiblica, in apocalipsa specificandu-se clar ca "iazul de foc" de care se vorbeste este moartea a doua, adica distrugerea totala a celor rai. E o prostie sa crezi ca Dumnezeu, care este milos si drept, te va chinuii la infinit pt o viata super-limitata ca timp! Iar ideea invierii, pe care Hristos si apostolii o predicau, nu ar mai avea nici un sens atata timp cat "sufletul" si-a primit deja rasplata, imediat dupa moarte!
    • Like 0
  • Gravity check icon
    Oricare ar fi adevărul, el nu se schimbă în timp, nefiind o chestiune de fashion. El rămâne acelaș din eternitate în eternitate. Ce a fost adevărat acum 4000 de ani va fi adevărat și peste 4000 de ani...
    Eu cred că Isus a spus adevărul, ba mai mult, El a fost Adevărul întrupat. De la Isus știm două lucruri esențiale:
    1."Oricine trăiește in Mine nu va muri niciodata."
    2."V-am spus că veţi muri în păcatele voastre."

    Iadul, Paradisul și Purgatoriul pot fi dezbătute/imaginate în fel și chip, esențiale rămân cele două stări finale: viața veșnica și moartea veșnică.
    • Like 2
    • @ Gravity
      Corina check icon
      Oricine trăiește în Mine. Ușor de zis. Cum se începe? Cum se continuă?
      • Like 0
    • @ Corina
      Gravity check icon
      Începe așa:

      "Adevărat zic ţie: de nu se va naşte cineva de Sus, nu va putea să vadă împărăţia lui Dumnezeu. De nu se va naşte din Spirit, nu va putea să intre în împărăţia lui Dumnezeu. Ce este născut din Spirit, spirit este.”

      Şi se continuă așa:

      “Adevărat zic vouă, dacă nu veţi mânca trupul Meu şi nu veţi bea sângele meu, nu veţi avea viaţă în voi.
      Cel ce mănâncă trupul Meu şi bea sângele Meu are viaţă veşnică. Trupul meu este adevărată mâncare şi sângele Meu, adevărată băutură. Cel ce mănâncă trupul Meu şi bea sângele Meu rămâne în Mine şi Eu în el.”
      • Like 1
    • @ Gravity
      Corina check icon
      Și nașterea de Sus cum se întâmplă?
      • Like 0
    • @ Corina
      Nu se cunoasta adevarul din vorbele altuia ci mai mult din cercetarea ta asupra lor! Intrebarile prea multe si dese iti dauneaza nu numai tie dar si celuilalt! Pentru ispite exista alte jocuri in care ne putem "antrena"! Asa ca, raspuns potrivit si nu ispita!
      • Like 0
    • @ Maria Magda
      Corina check icon
      Am pus o întrebare esențială, în care se pot recunoaște și alții. Nu știu despre ce ispite vorbiți. E jenant. Remarc, de asemenea, că sunteți mai categorică (pentru a nu spune mai aspră) decât de obicei. Nu ați lăsat loc tradiționalului „sau poate că nu”. Păcat, acum chiar se impunea. Pentru că există întotdeauna posibilitatea de a te înșela cu privire la motivațiile cuiva, nu?
      • Like 0
    • @ Corina
      Nu trebuie sa fie cu suparare, nu! Ci trebuie sa ne ajutam unii pe altii! Cat despre asprime, voi fi totdeauna ferma si nu aspra atunci cand va fi cazul! Nu a fost spre suparare!
      • Like 0
    • @ Maria Magda
      Corina check icon
      În împrejurarea asta anume, eu nu am avut nevoie nici de ajutorul, nici de fermitatea Dvs. Încă un strop de răbdare să fi avut și vă lămureați.
      • Like 0
    • @ Corina
      Gravity check icon
      Observați că în Evanghelii nu se pune niciodată, dacă nu mă înșel, problema căutării lui Dumnezeu de către om. În toate pildele este Dumnezeu cel care "caută" oameni. Dumnezeu vine la fiecare dintre noi complet lipsit de puterea și strălucirea Sa. El vine la noi ascuns. Nașterea de Sus constă în recunoașterea și acceptarea Sa.
      Isus: "Nimeni nu poate veni la Mine, dacă nu-l trimite Tatăl. Eu şi Tatăl una suntem”.
      • Like 1
    • @ Gravity
      Corina check icon
      Și C.S. Lewis vorbește în „Surprins de bucurie : povestea unei convertiri” de un fel de somare, chemare puternică, imperativă, pe care ar fi simțit-o după o vreme din partea lui Iisus ca persoană. Altfel, se exprimă foarte puțin la obiect în ditamai cartea. Probabil că sunt lucruri greu transmisibile și chiar inutil de transmis în absența experienței personale. Vă mulțumesc pentru răspuns.
      • Like 2
  • Corina check icon
    Nu găsesc 1Enoh 22,1-13. Dacă e vorba de prima carte a lui Enoh, cea etiopiană, care e publicată pe Internet, acolo capitolul 22 are numai 5 versete. Mi se pare interesant că și sufletele celor uciși au parte de o încăpere neluminată. E ca și cum s-ar subînțelege că se fac vinovați, cumva, de propriul sfârșit brutal.
    • Like 0
    • @ Corina
      Poate ca ar trebui sa consultati traducerea frantuzeasca de Ecrits intertestamentaires coordonata de Marc Philonenko sau pe cea englezeasca acoordonata de Charlesworth. Acolo le veri gasi
      • Like 1
    • @ Stefan Colceriu
      Corina check icon
      Vă mulțumesc pentru recomandări. Philonenko și Charlesworth, mai recente, există numai în format tipărit, probabil. Am găsit însă François Martin, 1906, direct descărcabilă, ca provenind de pe livres-mystiques.com (în prezent nu mai afișează Enoh printre celelalte texte) și R.H. Charles, 1917, online pe sacred-texts.com.

      Se pare că sufletele celor uciși sunt în peșteră neluminată fiindcă oamenii respectivi au fost uciși când erau păcătoși. E ciudat că sufletul lui Abel încă striga cerând răzbunare. Locul lui nu e precizat.

      Îmi amintesc de fragmente din Evanghelia după Toma în engleză și aș zice că apocrifele sunt când directe, când enigmatice, într-un mod pasionant ca lectură, intenționat pasionant, poate, foarte diferite de scrierile canonice. Dacă sunt bune de citit pentru cineva încă nefixat pe cale, asta nu știu.
      • Like 1
  • Desi avem multitudinea de informatii cu privire la acest aspect, din lipsa posibilitatii de a experimenta, nu putem fi pe deplin lamuriti! In ceea ce ma priveste, acest aspect ramane, alaturi de alte doua, una dintre contradictiile mele, daca nu cu biserica, cu reprezentantii ei care nu iti dau decat doua posibilitati; iad sau rai, fara vreo posibilitate de revenire, decat poate dupa judecata de apoi! Intrebarea ar veni insa lamuritor, in favoarea mea: atunci de ce diferenta de evolutie spirituala de mai tarziu dintre oameni,? Sa fie zestre genetica (dar de la parinti), evolutie conjuncturala in functie de ceea ce te inconjoara sau alegeri proprii? Este o intrebare la care eu mi-am raspuns dar, dupa cum spuneam, ma aflu in opozitie cu doctrina religioasa. Daca am vorbit despre moartea din timpul vietii care este evidenta prin cateva pasaje din Cartea Vietii despre moartea finala sau "totala" pot doar sa emit ipoteze tot prin prisma cunostintelor si a experientei! Dupa cum stim Dumnezeu a dat diavolului stapanire prin judecata de pe pamant! Astfel ca, cu fiecare greseala, cel rau iti da peste nas sau te afunda! Punandu-ti in fata cunostintele din Cartea Vietii Dumnezeu iti lasa liberul arbitru de a face bine sau rau,! Pe acest drum el nu te lasa singur ci iti trimite tot felul de "colace de salvare" pe care iarasi le poti vedea si primi sau nu! Astfel ca toata viata noi oscilam intre "sus si jos". Meritul de a fi in rai de unde nu te mai intorci spre ispasire il obtii inca de pe pamant cu fiecare fapta conforma sau usa deschisa catre sus sau despatimire! Urmeaza apoi cealalta cale de a merge intr-un loc de asteptare mai la suprafata sau mai la adanc in functie de faptele tale de unde nu poti reveni spre ispasire decat cu ajutorul celor care inca sunt in viata, asa cum a facut-o insusi Hristos ca exemplu! Cum arata aceste locuri nu mi-am pus problema! " Precum in cer asa si pe pamant!" si nu altfel
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult