Foto: Guliver Getty Images
România este în sinea ei o naţie care reacţionează fervent la atitudinile sau alegerile persoanelor publice. Indiferentă la calitatea acestora și mult mai sensibilă la nivelul de popularitate.
Astfel, e suficient ca un „star” de muzică căsătorit cu un actor „de renume” să se decidă să-și scoată copilul de la școală pentru ca tot mai mulţi părinţi să fie mai deschiși spre posibilitatea educării acasă.
Homeschooling-ul este un subiect delicat. Dar nu pentru orice stat, ci eminamente pentru unul precum al nostru, unde cultura este constant la nivel de masă, iar masa nu e nicidecum la mansardă, ci undeva în subsolul casei, aruncată în acel colţ bun doar pentru depozitat mătura și fărașul.
Sistemul nostru de valori e precum economia, într-o pantă descendentă. Și-atunci, nu ne miră rezultatul unui studiu online, realizat de o organizaţie independentă, care spune că unul din doi români consideră că a îţi educa copilul acasă e mai benefic decât în sistemul public. Marea majoritate a respondenţilor au afirmat că știu ce presupune acest sistem educaţional alternativ, iar 52% ar lua în considerare educarea acasă a propriilor copii.
Cifrele sunt foarte mari într-o ţară în care plagiatul e practicat la scară largă, iar modelele mediatizate și acceptate provin din plebea societăţii, nicidecum a intelectualității.
Principalul argument în favoarea homeschooling-ului este libertatea de care beneficiază copiii în a studia ceea ce le place, apoi programul flexibil și impunerea ritmului propriu de învăţare. A le da copiilor șansa să aleagă nu e un concept greșit, însă el primește alte valenţe în momentul în care, prin alegerile făcute, copilul este cel care își alege viitorul. Una este să facă ce-i place și cu totul altceva este să facă ce-i place timp de 3 zile, după care se plictisește, găsește altceva interesant și tot așa.
Cum se întâmplă adesea în cazul copiilor, ce testează domenii din pură curiozitate. Nimeni nu spune că sistemul educaţional românesc e perfect. La fel cum nimeni nu spune că nu-ţi poţi educa copilul acasă. Dar, a combina responsabilitatea propriului viitor cu structură și flexibilitate, cu obligaţii și libertăţi nu e la fel cu a plasa întreaga responsabilitate pe umerii unor copiii ce abia au început să gândeasă.
Apoi, intervine nivelul de pregătire al părinţilor. Da, există școli umbrelă unde trebuie să-ţi înscrii copilul, dar ce faci atunci când el nu înţelege, spre exemplu ceva legat de astrofizică? Sau chimie moleculară. Sistemul de educare acasă e accesibil părinţilor până la un anumit nivel, inclusiv ca timp și până la o anumită vârstă. Dincolo de acest prag, complicaţiile sunt multiple. Iar inconștienţa multora, crasă.
Orice copil are nevoie de un anumit tip de structură, o liberalizare excesivă e deficitară, doarece adesea, chiar și atunci când se răzvrătește, el are nevoie ca cineva să-i ofere răspunsul pe care nu-l știe sau să facă în locul lui alegerea pe care nu și-o poate asuma.
Tatonarea independeţei, inclusiv a celei intelectuale, se fructifică real doar printr-o combinare. Iar, în fond, dacă mersul la școală e impus de stat, homeschooling-ul e de părinţi. Nicăieri copilul nu alege. Și în loc să presupui că ai răspunsul la orice, poate e mai benefic ca după programul de școală, în funcţie de capacităţile și afinităţile lui, să-ţi înscrii copilul în diverse cluburi sau cercuri. Dezvoltarea lui e printre alţii, nu în faţa unui ecran, înconjurat doar de adulţi.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
"Nicăieri copilul nu alege." chiar ca romania ar avea un sistem educativ unicat in lume, daca copilul ar alege orarul, materiile si profesorii. de multe ori cand intrii in padure, urci pe munte sau te departezi de mal, incepi sa pierzi notiunea dimensiunilor si increderea in sine se extrapoleaza.
slava Domnului ca pe aceasta lume exista "coach" - antrenori, care pot sa "descopere" inclinatiile naturale ale copiilor si pot realiza o directionare a interesului catre acele domenii catre care copilul are inclinatii.
pentru noi ceilalti evident este numai ca schipul nu poate face sport, chirul nu poate vana, mutul nu poate tine discursul si nici anunta trenurile in gara, iar surdul le potriveste :)
deci cum sa-mi educ eu copilul ? sunt eu specialist in educatie, in "coacing" ? stapanesc eu o materie la nivelul ca o pot explica pe intelesul unui novice ? am eu o educatie in privinta modului in care pot sa-mi stapanesc nervii si in acelasi timp sa-mi directionez atentia catre cerintele elevului, adica am in spate macar un "exercitiu" de 5-10 ani, sau o dotare inascuta antrenata ?
ganditi-va sa va antrenati copilul la tenis de camp :), stiti macar cu ce se "manaca", care sunt materialele necesare practicarii antrenamentelor ?
nici pe departe, dar totusi sunteti gata sa predati, sa-i invatati pe altii, sa le explicati, sa-i faceti sa inteleaga ceva ce nu cunoasteti ... EXTRAORDINAR ...
pai daca nu, de ce sint sa devin ridicol, sau mai rau sa-mi neneorocesc propriul copil ?
dar, eu zic sa incepeti prin a explica unui psiholog ce doriti sa faceti :)
Mi se pare un fel de discriminare. De ce e matematica mai cu moţ decât geografia sau istoria?
Punct.
Deci copilul care abia a început să gândească ar putea să nu înțeleagă lecția la ... astrofizică ori chimie moleculară ? Asta scrie în articol, în fraze aproape vecine:
„Cum se întâmplă adesea în cazul copiilor, ce testează domenii din pură curiozitate. Nimeni nu spune că sistemul educaţional românesc e perfect. La fel cum nimeni nu spune că nu-ţi poţi educa copilul acasă. Dar, a combina responsabilitatea propriului viitor cu structură și flexibilitate, cu obligaţii și libertăţi nu e la fel cu a plasa întreaga responsabilitate pe umerii unor copiii ce abia au început să gândeasă.
Apoi, intervine nivelul de pregătire al părinţilor. Da, există școli umbrelă unde trebuie să-ţi înscrii copilul, dar ce faci atunci când el nu înţelege, spre exemplu ceva legat de astrofizică? Sau chimie moleculară. Sistemul de educare acasă e accesibil părinţilor până la un anumit nivel, inclusiv ca timp și până la o anumită vârstă. Dincolo de acest prag, complicaţiile sunt multiple. Iar inconștienţa multora, crasă.”
Rugați autorii de articole pe această temă să precizeze ce vârste au elevii avuți în vedere.